Včera internet obletěla zpráva informující, že jeden zaměstnanec Ubisoftu měl během školní prezentace o programování říct, že je francouzská společnost tlačena Microsoftem a Sony k tomu, aby hry na PC byly uzamknuty na 30 snímků za sekundu, stejně jako konzolové verze. Na první pohled vyjádření působí šokujícím dojmem, než se ale začneme my hráči rozčilovat, je třeba se na celou situaci podívat a zamyslet se.
Jako první je důležité si uvědomit, že v originálním článku stojí, že to měl dotyčný programátor naznačit, nikoliv říct na plnou hubu. Je možné, že si to zvědavý student přebral po svém a nepochopil, jak to bylo myšleno. Osobně si nemyslím, že by si tohle Microsoft nebo Sony dovolili a kdyby ano, tak by byla chyba Ubisoftu, kdyby k tomu přistoupil a nechal sebou takhle manipulovat. Je sice pravda, že v současné době nová generace konzolí PlayStation a Xbox zaostává a vývojáři si neví rady. Podle dostupných vyjádření musejí často přistupovat ke kompromisům, kdy jejich hra bude mít lepší grafické zpracování a více postav na obrazovce na úkor frekvence snímků za sekundu a rozlišení – tohle zaznělo ústy producenta Assassin's Creed: Unity, nejinak tomu bude u Far Cry 4.
Kdybychom si přece jen připustili, že je na tom něco pravdy, tak proč by to onen programátor řekl studentům, kteří mu pokládaly otázky? Přece by mu muselo být jasné, že se to okamžitě dostane na internet a on bude mít u vedení velké problémy. Hrozila by mu kupříkladu finanční pokuta nebo dokonce vyhazovat. Pracovní smlouvy totiž často obsahují podmínky mlčenlivosti, aby zaměstnanci nemluvili o věcech, o kterých se nesluší mluvit. Nejde jen o vyzrazení tajemství (prokecnutí nějaké hry), ale také o tyhle interní věci. Stejné je to v případě novinářů, při recenzování hry, jež ještě nevyšla, musíme často podepisovat NDA, kde podpisem stvrdíme, že souhlasíme s podmínkami – většinou nesmíme v recenzi zmiňovat určité věci ze hry, které vyzrazují děj (nebo jakékoliv jiné spoilery), a samozřejmě nesmíme recenzi vydat dříve, než si to přeje dotyčná firma.
Osobně to na mě působí tak, že si to někdo vymyslet a ještě více chce rozzuřit už tak naštvané hráče, kteří si vylévají zlost v komentářích. V tom mě utvrdila druhá údajná odpovědět programátora Ubisoftu. Na otázku ohledně toho co se stalo s Watch Dogs měl odpovědět, že před vydáním hry musí zaslat kopii výrobci konzole, který řekne, co se má zachovat a co vyhodit. Víme o tom, že před vydáním hry probíhá certifikace u Microsoftu a Sony, ale že by to bylo až takhle přísné? Vždyť to nedává žádný smysl, v tomto případě Ubisoft investuje nemalé finanční prostředky do vývoje hry, aby před jejím vydáním, kdy je vše dokončeno, ze hry na žádost Microsoftu/Sony odebral obsah, s nímž se kupříkladu vývojáři babrali několik měsíců? Co by pak s takovým obsahem firma dělala? Zahodila by ho (čti smazala z disku) nebo snad schovala pro možné pokračování, které v tu dobu u nové značky není ještě stoprocentně jisté – kdyby se Watch Dogs špatně prodávalo, tak by Ubisoft druhý díl odpískal.
Ne, tomu se mi jednoduše nechce věřit. Mohl jsem tuhle zprávu pojmout jako informativní, ale nechtěl jsem se snížit na úkor bulváru a raději jsem z toho udělat úvahu. Se zvědavosti jsem se obrátil na několik svých známých pracujících v úspěšných velkých studiích po celém světě. Od nich mi bylo řečeno, že se s ničím takovým nesetkali a bylo by s podivem, kdyby Ubisoft k něčemu takovému přistoupil.
Zbytek odpovědí působí mnohem věrohodnějším dojmem, kdy se dočteme o tom, že u her typu Watch Dogs (s otevřeným světem) si musejí na konzolích vybírat mezi grafickou věrností a plynulostí. To je ostatně případ AC: Unity, kdy frekvence snímků za sekundu a rozlišení jde stranou a raději je nám naservírovaná hra s lepším grafickým kabátkem, větším počtem postav současně na obrazovce a chytřejší umělou inteligenci.
Pokud máte zájem, můžete si přečíst všechny otázky a odpovědi a udělat si vlastní názor. Budu rád, když mi svůj názor sdělíte níže v komentářích. Jen vás poprosím, ať je v mezích slušnosti. Nejprve se nad vším zamyslete a potom teprve piště.
Celkově mě teď trošku Ubisoft… takový AC Unity, kdy nevím, jestli to rozjedu, protože nejsou schopní stále vydat hw nároky … a ještě si přečtu toto: [ odkaz ]
Mexx: Fakt ti zkazí náladu kritika výmluv Ubisoftu optimalizovat hry na 60 FPS ? Ty jsi asi hodně citlivý
Achjo, to jsem zas na něco narazil takhle po ránu… to zas budu mít den : -/
Mr. Lolendo: hezky, věcně podané jde vidět kdo je fundovaný a má informace…
Mr. Lolendo, M4S4CR: i když nerad, tak s souhlasim konečně někdo napsal jak to je, bez ponižování platformy, gratulace
za tímhle vším je schovaná manipulace. TV a monitory se liší dnes způsobem skládání snímků. Monitor je klasicky 60-144 Hz a vykresluje se po řádcích. U TV to je složitější. Tam máte klidně až 2000Hz. V praxi rozdíl je vidět při přehrávání videa čili filmu který je klasicky 24FPS. Na monitoru pozorujete takové cukání obrazu. Na TV bude obraz krásně plynulý. Ony se na TV totiž vyhlazují přechody mezi snímky.
Každopádně tak jako tak se to seká ten obraz akorát u TV je navozena uměle iluze že ne. Proto je pro všechny výhodnější udělat hru v 30FPS. Možná je i zde limit u TV že vyhlazování snímků není děláno na více FPS než 30. To nevím. Takže oni zase udělají fixní menu, engin, …vše přizpůsobeno na TV. Celkový vývoj bude jednoduší a levnější. Ale nás zákazníky tím ojebevají. Hlavně z PC hráčů udělají imbecily.
Už dnes jsou hry zpomalené. V nových multiplayerových FPS hrách se mi častěji a častěji stává že se nestane něco co se mělo stát. Např. že jsem já ho měl zabít a ne on mě. Je to dáno dnes enginem a servery které jsou přizpůsobené pro konzole. + tady toto omezení a vstupní/ výstupní odezva bude půl sekundy snad.
Sice je dobré že dnes existuje internet ale většina lidí kašle na to se vzdělávat a tak jako tak neumí pracovat s informacemi takže si informace hezky nechají poskládat a vpálit do hlavy jako při čumění na zprávy v TV.
M4S4CR – to muzes rovnou vzdat, 50% lidi ani nevi o cem mluvis a ten zbytek to ve hre stejne nedokaze rozpoznat…
Lootmaster & Machine78: Proč tady vůbec melete o grafice ? ? ? Tady jde o zamknutí na počítačový platformě na opravdu velice debilních 30FPS!
Na gamepad těch 30FPS stačí, ale vertikály u myši reagují nad 60FPS a pohyb pod 50FPS myši jakožto ovládacího příslušenství škodí a při ovládání uživatel nabude dojmu trhání obrazu, protože změna polohy z myši je rychlejší než monitor dokáže zobrazit a dochází k dojmu prodlevy! ! !
Zkuste si v některé hře na PC rozhlédnout o velký úhel při 30FPS a 60>FPS…
EDIT: Napadlo vůbec někoho, že i v blbém BIOSu, ve Windows a vlastně všude dnešní monitory mají obnovovací frekvenci min. 60Hz ? Nastavit uzamknutí na 30FPS/Hz je proti zdravému rozumu…
Lootmaster: Tak já ho za pět koupím ať se ti na to nepráší. Prach není dobrý na plíce…
Kolousek001: mám pc za "dvacku" a je to lapač nečistot a zneuživane místo nejedné p2p sítě (paradoxně si i hry na pc rád kupuju)
Aspoň se musí nechat, že na Wii snad všechny hry jedou na 60. Tykový obrazový rubačky jako z PS3 jsem na něm nezažil. A Mario ve 480p vypadá prostě kouzelně retro.
Maestrodk: to , že jsi tu neviděl podřadné narážky na PC je jen , tím, že už tu není náš milovaný Lemmy
Jiank já to tak mám…. na PC jedu všechny multiplatformní hry a na PS4 jen exkluzivity a sport, takže PS4 mi chytá prach celkem dlouho, než vyjde nějaká ta exkluzivita….
Kolousek001: nebudu nikoho jmenovat, jmenovitě třeba Alfajk to si zabil
Mafian11102000 : : : Patrně se bohužel jedná o kombinaci obojího:-(
Pro mě je největší otázka jestli jsou Ubisoft tak neschopný tu hru udělat aby běžela 60 FPS Full HD nebo jestli jsou ty next-gen konzole opravdu tak slabý
Však Sony a Microsoft si po krku jdou už dlouho. Vždyť jsou to mezi konzolemi ti největší konkurenti.