Možná si vzpomenete, že při oznámení Medieval Engineers, které bude v prodeji na Steamu už tento čtvrtek, padla drobná zmínka o jakémsi tajném projektu spojeném s umělou inteligencí.
O tomto projektu jsme se nyní dozvěděli první detaily, a to díky pozvánce na chystanou přednášku na ČVUT. Na ní bude projekt blíže představen třemi vývojáři studia Keen Software House v čele s Markem Rosou, zakladatelem studia. Součástí pozvánky je přitom jeho stručná charakteristika.
„Cílem tohoto výzkumného projektu je vytvořit univerzální umělou inteligenci: umělý mozek, který dokáže vnímat, učit se a adaptovat se na prostředí stejným způsobem jako lidé. Návrh systému je částečně inspirovaný neokortexem (zahrnuje senzorické vnímání, motorické příkazy, učení, hierarchickou prostorovou a časovou paměť a usuzování, autonomní rozhodování, volbu cílů, motivace, atd.), ale vesměs implementovaný pomocí nebiologických postupů (rekurentní neuronové sítě, redukované holografické reprezentace, hierarchická sekvenční paměť, deep learning, samoorganizační mapy, rostoucí neuronový plyn, počítačové vidění, Hopfieldovy sítě, SVD, Kalmanův filtr, reservoir computing, spikovací neuronové sítě) simulovaných na platformě CUDA.“
Vše tedy zní rozhodně zajímavě a ambiciózně, nicméně je nejspíš jasné, že dokud neuvidíme umělou inteligenci v praxi, řada hráčů si nejspíš na základě pouhých informací nebude moci představit její možnosti. Vše tedy ukáže až čas.
My jen připomínáme, že přednáška se bude odehrávat 16. března v posluchárně T9:111 na pražské ČVUT na adrese Thákurova 9 a bude veřejně přístupná, zdarma a v angličtině. Dobrá zpráva je, že její záznam bude později k dispozici na YouTube.
to: Lukkys
HW akceleruješ aby si dosáhl lepšího výkonu při minimálně stejné kvalitě. Např. HW akcelerace videa a zvuku. SW akcelerované 4K video zbytečně zahlcuje celkový výkon CPU ale pokud jede na GPU (tedy HW akcelerovaně) tak žere minimálně CPU i GPU (jen pár procent výkonů) . U zvuku je to z důvodu hlavně kvality a i odlehčení CPU. Podobně by to mělo fungovat i ve hrách. Že to nefunguje jak by mělo je věc druhá. Např. stíny by se měli HW akcelerovat z důvodu výkonu…
Existuje i technologie zvaná ray-tracing která má kompletně akcelerovat/vykreslovat světlo/odlesky fyzikálně přes GPU což je brutálně náročné a CPU je na to nevhodný kvůli výkonu. Pokud se má posunout někam grafika tak musí být vše fyzikálně založeno což je dnes přesný opak skriptů a postprocesingu.
Mr. Lolendo
—-
Dík za vysvětlení. A v praxi je to dobré k čemu? Kromě toho že to nikdo nepoužívá a když jo, tak to žere takový výkon, že jsou pak hry nehratelné. Naposled sem to viděl v Just Cause 2, nějaká simulace vody nebo co to bylo, bylo to pěkné, ale prakticky k ničemu, proto se ptám.
to: Lukkys
CUDA je programový jazyk hardwarové akcelerovaný grafickou kartou (API) . Technologie není nijak zvlášť zázračná. Ale nikdo jiný nenabízí HW programovací jazyk. Proč tohle vytvořila jen Nvidia? ! V prvé řadě se jedná o obrovskou investici peněz tedy celkově prostředků které se vůbec nemusí vrátit zpět. Problém CUDY a vlastně jakéhokoliv podobného SW je licence. Např. herním studiím se nechce do toho vrážet peníze a ani čas se s tím naučit. Každý to chce levně a nezávisle což bohužel nejde u hardwarově akcelerovaného softwarů. Protože zde taky není prostor na chyby nebo kreativitu. Tady to musí fungovat přesně. Free soft ti udělá jen nadšenec a bude to muset vytvářet reverzně. Což je neskutečný opruz a ztráta času. Je jen na AMD zdali si zaplatí licenci CUDA od Nvidie.
Ehm CUDA je naprosto to samé jako OpenCL od AMD, akorát, že se to jmenuje jinak.
Na platformě CUDA? Takže další PR o nVidie a o jejich zázračné CUDA technoligii? Dokážu si to živě představit.
Tak takhle vznikl CML … Nezapomenout umístit do vodorovné polohy, kdyžtak podložit dřívkem! !
Sem na ně zvědavej, ale u nich je známo že jsou to kluci šikovný.