V úterý se šéf studia Crystal Dynamics rozpovídal o tom, proč se rozhodli přijmout nabídku Microsoftu a vydat Rise of the Tomb Raider s časovou exkluzivitou na konzole Xbox One a Xbox 360. Darrell Gallagher se dušoval, že spolupráce s Microsoftem jim umožňuje nejen se soustředit výhradně na vývoj a neřešit reklamu a další důležité věci, ale rovněž má Microsoft s vývojem přímo pomáhat a v neposlední řadě poskytnout své experty, kteří dopomohou tvůrčímu celku dosáhnout co nejlepších výsledků na konzolích, zejména na Xbox One.
Každému je ale jasné, že to není pouze o tom, ale také o penězích, které inkasuje od Microsoftu studio Crystal Dynamics a Square Enix. Microsoft má totiž nejen časovou exkluzivitu – její délku zatím neznáme – ale také výhradní právo Rise of the Tomb Raider vydat a řídit marketing.
Kolik musel Microsoft zaplatit za exkluzivitu Rise of the Tomb Raider? Známý analytik Michael Pachter z firmy Wedbush Securities odhaduje, že jde o miliony dolarů.
„Pravděpodobně se nejedná o stovky miliony dolarů, ale spíše o nějakých deset milionů dolarů, možná víc,“ odhaduje Pachter v rozhovoru pro magazín GamingBolt.
Podle Pachtera bude Microsoft v časových exkluzivitách pokračovat a snažit se přesvědčit další firmy, aby zajímavá a hlavně očekávaná hra vyšla nejprve na Xbox One. Je to jeden ze způsobů, jak se Microsoft může pokusit dohnat s Xbox One prodeje konkurenční PlayStation 4 od Sony.
„Microsoft tento přístup volí hodně často a nemá v úmyslu v tom přestat.“
„V letech 2007 a 2009, kdy se Rob Dyer staral o vztahy s třetími stranami v Sony, mi řekl, že Microsoft platí vydavatelům za to, aby hra vyšla o měsíc dříve na Xbox. Nejznámějším příkladem jsou dodatečné balíčky map do Call of Duty, které vycházejí o 30 dnů dříve na konzole Xbox. Rob mi sdělil, že částky, které Microsoft platí, byly směšné. Sony nechtěla jít stejnou cestou a nebyla schopna zajistit, aby hry/DLC vyšly ve stejný den i pro jejich konzole. Sony by musela přeplatit nabídku Microsoftu, aby získala obsah o 30 dnů dříve. Za ty peníze to ale nestálo,“ svěřil se Pachter.
Rise of the Tomb Raider vyjde koncem letošního roku exkluzivně na Xbox One a Xbox 360. Crystal Dynamics se netají tím, že časem vyjde hra i na další platformy, zatím o nich ale nechtějí (čti nemohou) mluvit.
Otázkou stále zůstává, za jak dlouho časová exkluzivita vyprší. U Ryse: Son of Rome od Cryteku a Dead Rising 3 od Capcomu to byl jeden rok. Obě hry nejprve vyšly na Xbox One a po roce na PC. PlayStation 4 verze dosud nebyly oznámeny. Postaral se snad Microsoft o to, aby nikdy nevyšly i na další platformy? Může to samé udělat i u Rise of the Tomb Raider? Hráči se toho obávají. Na zodpovězeních těchto otázek a mnoha dalších si musíme ještě počkat.
V případě Rise of the Tomb Raider jsou zde indicie, že se nového dobrodružství nebojácné archeoložky Lary Croft dočkají po čase nejen majitelé PC s operačními systémy Windows, ale také příznivci konzolí PlayStation, minimálně PS4.
Z mého pohledu v rozhodnutí o časové exkluzivitě a s ní pramenící finanční injekci od Microsoftu sehrála svou roli i finanční situace Square Enix. Ta se sice za poslední rok zlepšila a Square Enix razí cestu přes mobily a tablety, navíc prošla několika změnami, ale v minulých letech to byla jiná pohádka. V roce 2013 totiž japonská společnost skončila ve ztrátě 13,7 miliard jenů – přičítalo se to slabým prodejům Tomb Raider, Hitman: Absolution a Sleeping Dogs. Prodalo se totiž jen několik milionů kusů, přitom Square Enix od svých třech her očekávala mnohem víc a podle toho to také dopadlo. Je tak dost možné, že Square Enix značce Tomb Raider zase tolik nevěří a raději si vezme miliony dolarů od Microsoftu, přetrpí časovou exkluzivitu a nejspíš i skutečnost, že z prodejů hry na Xbox One a Xbox 360 nebude mít takové provize, jako kdyby si Rise of the Tomb Raider vydala sama.
Rebootu Tomb Raider z roku 2013 se prodalo 7,5 milionů kusů. Hra vyšla na PC, PS3 a Xbox 360. Později následovaly vylepšené verze pro PlayStation 4 a Xbox One.
Miky: Tak jasný, že člověk do vnitra nevidí, ale předešlá Lara měla obří úspěch a pochybuji, že by se nezaplatil další díl, i když je pravda, že ty hňupové narvali do reklamní másáže několika-násobně více než do vývoje. Prostě hňupové
Johny Jay: Jako kdyby obě konzole nebyly v době vydání předurčené aby to za 2 roky byl low-end.
to Smejdcz: Pokud neděláš ve Square Enix nebo v Crystal Dynamics, tak tvrdit, že prachy mají a že se nám akorát snaží vnutit, že ne, tak to jsou jen spekulace.
Noa co. Na gta ceka taky kazdy druhy jak hnup.
Neříkali náhodou konzolisti, že výhodou konzolí jsou jejich vlastní exkluzivity?
Směšný tah, který jen naštve hráče. Kdyby radši vydali pořádnou konzoli, která bude výkonem odpovídat době. Každopádně, ač jsem TR nikdy nehrál, toto vypadá zajíímavě
Ach jo
Já jsem osobně za každou (byť časovou) exkluzivitu na XONE velmi rád, protože mít skoro-monopol Sony, to by se začali dít věci… konkurence je jen a jen prospěšná, nechápu, jak na tohle může někdo nadávat.
co se týká potravin, elektroniky, atd… tka 90% jde na propagaci a jenom 10% sotjí výroba. V herní sféře to bude to podobné. .
Miky: To je přesně TO, co se snaží lidem vnutit. Prachy měli, ale kdo by další navíc nevzal (já jo) . Já jim to za zlé nemám, sic jsem se na novou Laru těšil, ale kdo si počká, ten se dočká. Je jasné, že to do jara 2016 vyjde na všechny možné platformy.
Proč ne, mají další peníze na marketing, vývoj a když už dokážu počkat na GTA V tak dokážu i na toto.
vondry87: No hele upřímně vidím to stejně , ale spíš musíš hledat a najít si to svoje. Hlavní je neotáčet se těm věcem zády. Když už jednou zařadíš někoho na černou listinu jako já EA tak z toho nepolevit jinak se to nezmění. Ona už tady tahle situace byla.
[ odkaz ]
Lidi se nakonec toho přejí nebo jim to společnosti znechutí. Přece jen se neříká s jídlem roste chuť nadarmo, takže nakonec udělají vydavatelé přešlapy tak jako ted dělá UBI.
Zase Patcher a to jeho věštění z cigánské koule Ale jo, levný to asi nebylo no. Nechápu proč MS radši ty prachy neinvestuje do nových first party studií a jen kupují časové exkluzivity. Se koukněte na SONY kolik má oproti nim studií.
to: Vojta97
Bohužel to není správné zařazení. Planescape: Torment je RPG s prvky adventury.
První Dungeony byli o tom že ses nacházel někde v podzemí a musel ses dostat nahoru tedy ven. Nebyla zde žádná mapa. Sám sis kreslil mapu na čtverečkovaný papír při prozkoumávání.
Mr. Lolendo: Ano, Fuck logic.
Za dungeon považuju všechno co se odehrává v dungeonech, tzn. i krokovací dunegony, který jsou podle tebe jediný co se tak dá nazývat.
To: Vojta97
Já se tu bavím o starém klasickém dungeonu jako Dungeon master. Planescape: Torment není dungeon.
Takže ano fuck logic.