Dnes ráno skončilo embargo pro vydávání recenzí na Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Jde sice o díl, o kterém tvůrce série Hideo Kojima říkal, že „bude skutečně poslední Metal Gear“, ale vzhledem k odchodu Kojimy od Konami to nemusí být až tak pravdou.
The Phantom Pain totiž měl opravdu monstrózní rozpočet a pracovalo se na něm skutečně dlouho. V loňském roce proto Kojima Productions vydali prolog a návod v podobě Ground Zeroes. Tímto krokem aspoň na chvíli uhasili žízeň fanoušků po novém díle. A stálo to čekání za to? Osobně to můžete zjistit již příští týden, kdy hra vychází celosvětově na PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 a na PC platformu, ale různá herní periodika již vydala své recenze a tak vám mohou poskytnout určité vodítko pro rozhodnutí, zda titul koupit či nikoli.
Prakticky všichni recenzenti se shodli, že je svět The Phantom Pain obrovský. Za několik prvních dní nelze projít vše a tak se počáteční dojmy z hraní budou jistě měnit v závislosti na tom, kolik dalšího času ve hře strávíte. Nicméně naprosto u všech magazínů získal tento titul známku, dosahující nejvyššího hodnocení.
The Daily Dot (5/5) vypichuje přínos parťáků, čištění základen (podobně jako ve Far Cry 4, ale lépe zpracované) a také upozorňuje na bitvy s bossy, kdy je způsob eliminace vesměs jednoduchý, ale je složitější na něj přijít.
Destructoid (9/10) ocenil možnosti, které hra poskytuje pro řešení různých situací. Můžete se přímo vrhnout do boje nebo na to jít opatrněji. Vaše možnosti se pak navyšují s výbavou mateřské základny. Také upozorňuje na dabing. Kiefer Sutherland prostě není David Hayter a tak někomu nemusí sednout a ve výsledku má celá hra, oproti předchozím dílům, značně odlišný nádech. Nejde ale vůbec o špatnou volbu. Velmi kladně také hodnotí hudební a zvukovou stránku.
Předobjednejte si hru na GameExpres.cz a GameExpres.sk.
Examiner (5/5) vyzdvihuje příběh, UI nepřátel, velikost světa a zaměření se na detaily. Téměř každá část výbavy se dá upgradovat a ve finále hodnotí The Phantom Pain jako nejlepší hru roku.
Game Informer (9,25/10) ve své recenzi upozorňuje na to, že je příběh stále, jako v předchozích dílech, velmi důležitý, ale již není hnacím motorem hry. Hlavním tahákem je struktura mateřské báze, plánování a provádění misí vlastním tempem a možnost získat ty odměny, které vás zajímají. Otevřený svět, přizpůsobování základny a variabilní struktura misí nejsou tradičními aspekty série Metal Gear, ale prý jde právě o ony zkušenosti, které vytváří výjimečnou hru.
Recenze na GameSpotu (10/10) uvádí, že je někdy nutné zaútočit na nepřátele přímo, bez možnosti využití stealth prvků, ale oba typy boje dokáží ve hře vyvolat „nervy drásající pocit napětí“. Nicméně i tak máte opravdu velmi mnoho možností, jak v reálném čase zareagovat na okamžitý problém, kterým se může stát i hladový kojot.
Asi nejzajímavější tvrzení naleznete u recenze na IGN (10/10). Akčních sandboxových her známe spousty, můžete najít rozlehlejší svět, větší možnosti průzkumu, jiné zajímavější vedlejší úkoly, ale žádný titul vás nenutil „plánovat, přizpůsobovat a improvizovat takovým způsobem, jak to dělá Metal Gear Solid V: The Phantom Pain“. Jako jeden z příkladů je uváděno třeba počasí a denní doba. Nemusíte již striktně využívat pouze střídání dne a noci, ale můžete také využít písečné bouře nebo mlhy a deště. Na vytvoření základny potřebujete hodně peněz, materiálu i lidí, ale odměnou je vám nepřeberné množství zbraní, gadgetů a schopností.
Podle Kotaku (pre-review) se jedná o nejlepší Metal Gear hru, mimořádnou svým rozsahem a nenapodobitelným stylem. The Phantom Pain vás nutí nezabíjet a raději využívat Fulton (stejně jako v Peace Walkerovi). Díky němu získáváte další materiál a také vojáky. Proč tedy zabíjet, když můžete každou osobu využít pro osobní účely. Také se můžeme dočíst, že hra (aspoň u PS4 verze) běžela při stabilních 60fps a vypadá technicky dokonale.
Polygonu (pre-review) se líbí možnosti využití parťáků. Každý z nich totiž diametrálně mění způsob hraní. Také nabádá na trpělivost při budování základny. Bez ní budete ve hře hodně trpět.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain tady vychází celosvětově pro PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 a pro PC 1. září. Níže se ještě můžete podívat na kompletní přehled dosud vydaných zahraničních recenzí a dojmů:
- The Daily Dot – 5/5
- Destructoid – 9/10
- EGMNOW – 9.5/10
- Examiner – 5/5
- Game Informer – 9.25/10
- GameSpot – 10/10
- GameTrailers – 9.3/10
- HobbyConsolas – 97/100
- IGN – 10/10
- Kinda Funny Games – úžasné
- Kotaku (Pre-Review) – nejlepší Metal Gear
- Metal Gear Informer – 10/10
- Polygon (Pre-Review) – jméno Hideo Kojimy jde vycítit po celou dobu hraní
- Press-Start – 9/10
- Respawn.ninja – 100/100
- Time Magazine – jednoduše plný počet bodů
- USgamer (Pre-Review) – neuvěřitelně nezapomenutelná hra
- YongYea – jasný uchazeč o hru roku
Zítra vyjde launch trailer, na kterém ještě pracoval Hideo Kojima. Radost hráčům nakonec může zkazit skutečnost, že kompetitivní multiplayerový mód Forward Operating Base bude zamknut. Abyste ho odemkli, budete potřebovat MB Coins, což znamená do hry investovat další peníze. Více v novince.
Nemužu se dočkat Zní to skvěle.
Corvus: Ne, japonská sběratelka má tu ruku 1: 1.
Maestrodk: Já myslel, že to byl pouze prototyp, který má jen Kojima
nippon666: Byl to vtip. Japonci mají úplně jinou mentalitu, oproti třeba západu.
Já si naopak myslím, že japonská tvorba je ve většině případů mnohem kvalitnější.
BTW: co já bych dal za tu repliku v reálné velikosti (bez úchyláren) . Obávám se ale, že to bude už moc drahé.
Bohužel spíše tohle je dost zcestné. Je to stejné jako tvrdit, že jsou všechny západní hry jenom plné zabíjení a krve. Nebo že jsou cosplaye dělány se sexuálním podtextem. Nejsou, ale vzhledem k většinovému mužskému zastoupení hráčů, geeků a bůhvíčemu všemu, jsou ty "vyprsené, polonahé" vnímány intenzivněji
Ale chápu, že evropská (západní) civilizace vidí japonskou kulturu jako ujetou. Je to bohužel chyba, protože opak je pravdou. Ale jde tady o dlouholetý spor typu "která konzole je lepší". My to tady nevyřešíme
Ondra Kenway: Jeeee…. . ono to nebude mit cestinu… ou to bolet brisko z toho. xD Ano, nehraj to, prosim tebe a vyhni se teto hre velkym obloukem.
EDIT: Neber to to vážne můj příspěvek Myslel sem že to patří k TR
nippon666: V podstatě s tebou souhlasím, ale zase nebuď tak strašně úzkoprsej. Myslím, že to tady nikdo nemyslel nijak vážně…
Vždy se usměji nad kecy typu, že Japonci ruce, kozy, uchyláci atd. Pak si stačí projet západní fóra třeba na Laru, kde se z 98 procent řeší její prdelka a její prsa. Takže, když nad kozama cákají Japonci jsou označeni za trapáky, ale když cákají tzv. západní hráči tak se vlastně o nic nejedná a je to v pořádku. Jak jinak přeci si nebudeme srát do vlastního hnízda. Klasické bílé stereotypy a trapné kecy. Myslíte si jak jste lepší, omyl nejste.
Corvus: Tak sám nejspíš nebude. Co já vím. .
Maestrodk: To jo no Jsem koukal že mají i Quietinu figurku s mačkacíma kozama Only in žapán
s3Cr3: Japonci si s ní užijí více. Mají ji v reálné velikosti.
Labigmek: Ano chtěl jsem se zde ukájet nad radostnými komenty.
s3c3: Jestli jsi chtěl vyvolat salvu smíchu tak se to ti myslím povedlo
Už aby zazvonil pošťák se sběratelkou. S tou Snakovou rukou se bude dát dělat tolik věcí. .