Autoři Samorostů či Botaniculy ze studia Amanita Design včera večer prostřednictvím Twitteru oznámili, že jejich dost možná nejikoničtější dílo, adventura Machinarium, překonala hranici 4 milionů prodaných kusů.
Spolu s oznámením o úspěchu povedené adventury z roku 2009 vydala Amanita zajímavou infografiku plnou koláčů, z nichž by určitě měl radost minimálně bývalý ředitel TV Nova Vladimír Železný. Infografika přitom odhaluje několik zajímavostí o prodejích hry. Kupříkladu v případě platforem tvoří 49% čistého zisku verze pro Windows, Mac a Linux. Následuje verze pro Android, iOS a další mobilní platformy a na třetím místě je PS3 a PS Vita se 7%.
Pokud jde o zmíněné mobilní platformy, 72% z koláče čistého zisku si ukousl systém iOS se 72%, Android se postaral o 25% a zbylá tři procenta patří Windows Phone a Blackberry.
Nikoho nejspíš nepřekvapí poměr zisku z digitálních platforem a krabicových verzí, kdy z prodejů digitální verze hry plyne 98% čistého zisku. Možná to bude tím, že řada lidí o krabicové verzi Machinaria snad ani neví, i já vím pouze o nepříliš rozšířené sběratelské edici a o discích, které byly po určitý čas v prodeji v českých trafikách.
Za pozornost stojí i prodané kopie na distribučních sítích, na nichž si můžete Machinarium koupit ve verzích pro Windows, Mac a Linux. Největší podíl překvapivě nemá Steam, nýbrž Humble Bundly. Ty se postaraly o 35% prodaných kusů, Steam zařídil 26% a třeba na GOGu se prodala pouhá dvě procenta. Největší příjem pak plyne ze Steamu (29%), následují webové stránky Amanity (27%) a Mac App Store (26%). Všimněte si, že přes Humble Bundly se sice prodalo nejvíc kopií hry, ale Amanita z nich má pouhých 7% zisků.
Vše uzavírají údaje o příjmech z jednotlivých regionů. Česká republika se zjevně schovává ve zbytku EU. Vývojářům z Amanity každopádně gratulujeme a doufáme, že na tento úspěch dříve či později řádně navážou. V tuto chvíli je ale oficiálně oznámen pouze vývoj adventury Chuchel, na níž pracují lidé zodpovědní za Botaniculu. Nedávno studio dokončilo výborný Samorost 3, kterému jsem v recenzi udělil hodnocení 9/10.
Gratulace, zaslouží si to.
Odpověď na komentář uživatele Bonpar
Pro mě je to kolikrát až smutné, jak tam často vidím cenově takřka "znehodnocené" pěkné hry. Když se na to podívám z toho úhlu, že najednou nemají téměř žádnou (nebo naprosto minimální až směšnou) cenu. Ale ten pocit mívám i u velkých letních/zimních slev.
Odpověď na komentář uživatele
Sakra, pro takhle malé studio je to velký zisk (takových hitů jako třeba Factorio fakt moc není) . Nebo takhle – vydělali si vždy na to, aby nebyli ztrátoví, mohli tvořit další hru a minulou portovat. Tomu neříkáš úspěch?
Zisk nic moc. Tehle hre bych to ale pral.
Na HiB nejvíc prodaných kopií, ale prakticky nejmenší zisk. Aneb o čem se mluví už dlouho, že z těchto balíčků mají vývojáři velké prd.
United Kingdom (EU) … Takhle pobuřovat internet Jinak gratulace! Jsem velice rád, že tak "specifická" česká hra se ve světě neztratila.
Gratuluji autorům hry. Skvělá práce a moc pěkné číslo.
Hrál jsem. Dohrál jsem. Vynikající. Doporučuji.
Zkousel, ale nebavilo. Inak 4M velice pekne cislo.
Nádherné zpracování výsledků.
Jinak, dva klíčoví autoři při rozhovoru v LEVELu i řekli, že těch projektů (vizí) mají více. Něco dokonce i od jiných autorů jako pod svoji záštitou. Oficiálně oznámen je ale zatím skutečně jen ten bláznivě znějící Chuchel
V Japonsku jsem čekal těch prodejů trochu více, vzhledem k tomu, že je tam Amanita celkem populární. Ale jinak to jsou pěkná čísla.
Hra je to výtečná, sám jsem ji odehrál už 2x. Podruhé to bylo nedávno co jsem před ní odehrál Samorost 3, to mě nějak znovu navnadilo na Machinarium.
Nehrál jsem. Ovšem vím, že za tím stojí české studio a musím říct, že je to pěkný číslo prodaných kopií.
Tleskám.