Nejspíš nebude den, kdy bychom na Zingu nepsali o mikrotransakcích, respektive jejich nové formě v podobě loot boxů. Hráči se ve velkém bouří, píšou kritické recenze a stížnosti. Nejvíce to odnáší společnost Electronic Arts, která před pár dny vydala Star Wars: Battlefront 2 a Need for Speed: Payback. U Battlefrontu 2 těsně před oficiálním vydáním došlo k pozastavení mikrotransakcí z důvodu nevole hráčů, kteří hráli multiplayer v předstihu (díky EA a Origin Access). U NFS: Payback je zase postupně přepracován progres hry a s ním spojené mikrotransakce.
Mikrotransakce a loot boxy v posledních dnech žádají velkou pozornost. Problému si všimli i někteří politici v Belgii a Havaji, kteří se snaží zakázat loot boxy ve hrách.
První iniciativa pochází od belgického ministra spravedlnosti Koena Geense, který chce zakázat ve hrách in-game nákupy s náhodným výsledkem. Tenhle styl přirovnává k hazardu a gamblingu. Geens tvrdí, že tyto praktiky jsou nebezpečné pro duševní zdraví dětí – přece jen, hry hrají také děti a ne jen dospělí. I když zrovna Battlefront 2 má věkové doporučení od 16 let a NFS: Payback od 12 let. Cílem Geense je zakázat tyto hry v Evropě, to ale bude trvat. Problémem se musí začít zabývat Evropská unie.
Jde o online kasino určené pro děti, aby utrácely peníze. Hra Star Wars: Battlefront 2 je pastí pro všechny hráče. – Chris Lee
Následně se ozvala i Havaj, konkrétně Chris Lee, který se na adresu Star Wars: Battlefront 2 vyjádřil hodně negativně. Podle jeho slov jde o online kasino určené pro děti, aby utrácely peníze. Battlefront 2 nazval pastí pro všechny hráče a vyzval je, aby se obrátili na své politiky.
„Budu bojovat za ochranu dětí, ochranu rodin, osvobození od vykořisťování a za budoucnost zábavy v této zemi. Lidé jsou silnější, než si oni myslí (vydavatelé, poz. redaktora). Jednal jsem s lidmi na Havaji a diskutoval s našimi protějšky v řadě dalších států, kteří zvažují, jak řešit tento problém. Na federální úrovni je změna obtížná, ale státy mohou podniknout různé kroky, ale nemůžu to udělat sám. Potřebuji vaši podporu. Obraťte se na své zástupce ve vaší zemi a informujte je o tomto problému. Věřím, že tento boj můžeme vyhrát.“
Společnostem klesají akcie
Negativní reakce na Star Wars: Battlefront 2 a další hry má za následek klesající akcie u společností Electronic Arts (v pondělí klesly o 10 procent), Take-Two, Activision nebo Blizzard. Podle analytika Evana Wingrena z KeyBanc Capital Markets jde o potenciální příležitost pro investory, kteří v této době mohou levně nakoupit akcie těchto firem a poté je za výdělek prodat.
Zároveň se ale Wingren postaral o pozdvižení, když prohlásil, že hry jsou v současné době levné a hráči by za ně měli platit více peněz. Jak na to přišel? Hry porovnal s jinými běžnými věcmi, za které platíme. Wingren zmínil, že za hru zaplatíme 60 dolarů a dalších 20 dolarů necháme měsíčně v mikrotransakcích. Pokud takovou hru hrajeme v průměru 2,5 hodiny denně po dobu jednoho roku, tak za jednu hodinu zaplatíme zhruba 40 centů, zatímco hodina filmu v kině stojí 3 dolary a dražší než hry je i kabelovka. Hry jsou tak jednou z nejlevnějších forem zábavy a cena her se drží pozoruhodně stabilně už několik let.
Zajímavost: PayPal označuje jako mikrotransakce platby do výše 12 amerických dolarů (260 korun), zatímco Visa platby do výše 20 dolarů (433 korun).
Postarala se Disney o zrušení mikrotransakcí v Battlefrontu 2?
Když už je řeč o Star Wars: Battlefront 2, tak se na tuhle adresu ozvalo i zastoupení Lucasfilm, respektive Disney. Od této společnosti mají Electronic Arts koupenou licenci na Star Wars. Podle neoficiálních zpráv měl Jimmy Pitaro z Disney kontaktovat vedení EA, že se jim nelíbí počínání EA, respektive, že nejsou spokojeni s negativními reakcemi hráčů na mikrotransakce. To vše se mělo udát pár hodin předtím, než byly mikrotransakce z Battlefrontu 2 dočasně odstraněny. Možná tak Disney zatlačilo na EA a ta raději mikrotransakce vypnula, aby si nepokazila vztahy z Disney – v takovém případě by mohlo hrozit, že nedojde k prodloužení licence. Především z důvodu, že Disney nebude chtít, aby se na Star Wars hráči dívali negativně, mohlo by to ovlivnit zisky připravovaných filmů, které půjdou do kin.
Chamtivost necháme ostatním, vzkazuje CD Projekt Red
V souvislosti s aktuálním tématem se hodí připomenout vyjádření polského studia CD Projekt Red, které vytvořilo trilogii Zaklínač a v současné době připravuje akční RPG titul Cyberpunk 2077. CD Projekt Red musel hasit menší požár. Ředitel firmy totiž v nedávném rozhovoru řekl, že Cyberpunk 2077 bude mít multiplayer. Nechtěl být ale konkrétní. Místo detailů prohlásil, že dnešní hry potřebují určitou online složku.
Rozhovor vyšel hodně nešťastně a nikdo se nemůže divit hráčům, že jsou podrážděni. CD Projekt Red tak přispěchal s vysvětlením. O Cyberpunk 2077 se hráči nemají bát. Tenhle titul bude mít obrovský příběh pro jednoho hráče zasazený do otevřeného světa. „Dostane to, co zaplatíte – žádné kecy, jen poctivý herní zážitek stejně jako u Zaklínače 3. Chamtivost necháme ostatním.“
Tímto vyjádřením se CD Projekt Red stal druhou firmou, která si dělá srandu z Electronic Arts, respektive ze Star Wars: Battlefrontu 2. Jako první využil situace Blizzard při vydání bezplatné verze StarCraftu 2 – informovali jsme zde.
Co si o tom všem myslíte? Napište nám do komentářů svůj názor na mikrotransakce (loot boxy), chamtivost vydavatelů a na cenu her.
Zdroj: Dualshockers.com, PCGamer.com
Odpověď na komentář uživatele Monkeyskunk
Mně se reklamní kampaň AC: Origins velmi líbila a hned napíšu proč. V rozhovorech jsme neviděli idiotského PR gáje, ale smějícího se Ashrafa Ismaila, který je za hru přímo zodpovědný a na kterém bylo vidět, že ho práce na hře baví a že má k sérii vztah. Jednotlivé trailery pak dohromady odhalily celkově temné a monumentální vyznení příběhu, každý další trailer přitom byl o kousek lepší, než předchozím což pěkně vystupňovalo očekávání.
Naproti tomu Battlefront 2 prezentovalo na E3 30 náhodných týpků nicneříkající MP bitvou a ve všech rozhovorech byli typičtí PR debílci.
Ale prezentovat hru tak, jak to teď předvádí studio Rebellion u Rogue Trooper: Redux a Strange Brigade, to je podle mě vyložená inkompetence a od druhé hry mě odradila. První jmenovanou jsem kdysi hrál, ale kdyby ne, tahle kampaň by mě odradila taky.
Reklama…no přece reklama ne? ! Youtuber si cvrkne a je toho plný internet. Nebo se najme bot-net a je to všude. Aji na chytré pračce.
Moc by mě zajímalo kdo dnes všem lidem tak lhal. Tak přesvědčivě lhal že všichni naprosto ztratily představivost a otevřenou mysl.
Platit Melcky za reklamu je jako házet prachy oknem. To mi nevymluví nikdo. Není to nezbytnosti. Vychvaluje se jen deodorantem nastříkané hovno. Co dnes AAA to hipe. Co hipe to FAIL. FAIL že se hra ani nezpustlí nebo padá po pěti minutách. (Batmane že? ? ! ! ! ! ) Lže jak tiskne. (No Mans Sky že? ! ! ! ) .
Tak mě vysvětlete proč má Star Wars: Battlefront 2 (2005) více obsahu a je lépe propracovaný než onanovaný lootboxovaný shit dneška Star Wars: Battlefront 2 (2017) ? Nebudu ani počítat jak se ty hry rozpočtem liší protože by mi praskla hlava.
Beze srandy. Mě připadne nový BatteFront jak pro nedosmahlý (cig*ny) a starý pro opravdové normální hráče (žádní hipsteři) . Stačí se podívat na mobilní platformu která táhne herní průmysl. Jedna hra jak druhá. Nainstaluji si 100 her a je to jako bych si nainstaloval jednu.
Hry jsou dnes dražší. Ano protože žerou více času grindingem a moji trpělivostí. Dnes místo toho aby hra člověku uklidnila nervy tak jej akorát více nas3r3.
GoOdTiMe: Ano reklama je důležitá, to nikde nepopírám. Jen se dle mého přeceňuje hlavně ze strany prodejce a díky tomu i hodně přeplácí. K tomu MC a právě tam je to pak otázka, kdy už je to klamavá reklama a kdy ne. Já vím, úředně to ochraňují titěrné nápisy na spodu billboardu, ale i tak. Každopádně pro mě jakožto zákazníka je důležitější právě tahle rádoby skrytá informace napsaná mini písmem, než naleštěná bulka která vím že je fake. Je mi ale jasný, že konzumní svět (stádo) dnes funguje jinak. Je pravda, že tohle já bral spíš podle sebe než podle globálu.
OneShot: Já ho řeším v kontextu jaký byl v daném příspěvku, nehledám výjimky. Zbytek sis sám přimyslel až za pochodu Ale pravda, vydat Escapist jako AAA hru za 60 E by nejspíš sebevražda byla, s tím souhlasím. Co se týče trailerů, to se asi neshodneme. Pro mě je to známka toho, že prezentuji to co prodávám – ergo prezentuji pravdu. Když vidím naleštěný vyrenderovaný klípek, kde to jen nesmyslně práská ale vypadá to "WOW", je to pro mě znakem povrchnosti bez zájmu o hloubku dané věci. Výjimky se dají najít všude, já nejsem takovej hnidopich (jen někdy ) . Ke kampani…. jooo šak já tohle všechno nepopírám, neříkám že to jde bez reklamy lehce (nevím proč si tu každý připisuje něco co nepíšu) . Jen tvrdím, že aby se hra dostala do povědomí, není třeba platit 10ky mil. dolarů (proto ten příklad s křečkem, kterej v povědomí milonů je a nezaplatil kvůli tomu ani korunu) . No vidíš, já kdybych dal na kamaň AC: O tak se té hře vyhnu obloukem – tím myslím ty rozhovory a trailery. Až díky recenzím a vazby od hráčů jsem uvěřil, že se jim po dlouhé době povedl udělat zase kvalitní díl – a ty jsem četl spíš ze zvyku (AC serie) než že by mě nalákala masáž, ta mě právě spíš odradila. No očividně to vidíme každej jinak, tak to bývá i v lepších rodinách ) )
Meg. A. Byte. : A zase, půlku z tebou vydedukovaných věcí jsem nepsal. Nikde netvrdím, že se automaticky hra zpropaguje sama. Pouze tvrdím, že místo 60 mil. dolarů na to postačí 20 mil. (čísla jsem plácl, tak se jich nechytej) . K reklamě jsem se vyjádřil výše, pravda, tam jsem to bral ze svého pohledu.
Reklamy fungují, jinak by se už dávno nedělaly. To že v ně někdo nevěří (jako já nebo jiní tady) neznamená že v ně nevěří všichni (sociální bublina) .
I pokud někdo udělá dobrou hru, sama o sobě se prostě nezpropaguje, říkejte si co chcete, ale tak to je. Kolik herního zlata je ukrytá hluboko ve fórech a na harddiscích kdoví kde. To se nedozvíme. Pro ty co chcou namítat nějaké vyjímky, tak ať si je rozeberou a dojdou na to, že je to vyjímka a že to většinou byli vývojáři, kteří za někým přišli, ne naopak.
Odpověď na komentář uživatele Monkeyskunk
Když neřešíš mé tvrzení v kontextu, tak ho neřeš vůbec. Udělat dnes AAA hru jako byl první např. Quake by skutečně byla sebevražda, pokažené renomé, atd. Uvědom si, že tehdy byly Doomovky vychvalované zejména za grafický pokrok, což by dnes bez debat nebyly. A jejich hratelnost je plochá a ne že ne. Jasně, chvíli zábavná, ale kdo by takovou hru dneska dohrál (bez nostalgie) ? Občas si zahraju i Pac-mana, vždy ale jen na pár minut. A to ti hru neprodá.
K traileru- když někde vidím prezentovat hru rovnou podle gameplay záběrů, je to pro mě jen známka amaterismu v oblasti prezentace, nevidím pak důvod domnívat se, že zbytek týmu je na tom lépe. A zpravidla tyto hry také nebývají moc dobré. A nepiš mi tu prosím výjimky, věřím ti, že bys nějakou našel.
Kampaň neslouží k tomu, aby sis hru koupil podle reklamy, nýbrž k tomu, aby tě upoutala- tím, jak je dobrá, nebo špatná. Když tě upoutá tím jak je dobrá, najdeš si o hře nějaké informace (gameplay, popis mechanik, recenze, atd. ) , na jejichž základě buď hru koupíš, nebo ne. No a když je kampaň špatná, tak hrobeček- hra mě absolutně dál nezajímá (pokud nejde o známou, nebo mnou oblíbenou sérii, ale i tak mě odradí) .
Příklad z nedávna: hodně dobrá kampaň AC: Origins vs. hodně špatná kampaň SW: Battlefront. U první hry mám skoro platinku, druhou si nehodlám kupovat.
Monkeyskunk: To neběžím, ale reklama je z obchodního hlediska důležitá.
To díky aranžování a photoshopu sice nedostaneš, nicméňě složení je stejný.
Odpověď na komentář uživatele GoOdTiMe
Přehnaná reklama… a ano, pro mě ano. Třeba mám ale jiné zvyklosti. Pokud ty každé reklamě 100 % věříš a po jejím shlédnutí se okamžitě ženeš do obchodu, je to pouze tvoje volba a já ti v tom bránit samozřejmě nebudu Ale prostě Big Mac jako na obrázku v reálu v mekáči prostě nedostaneš, to mi nevymluvíš.
Takže reklama je dnes automaticky známkou toho, že si výrobce kvalitou svého produktu není jistý? Tak jo. .
Odpověď na komentář uživatele OneShot
Já neřešil počet hráčů nebo AAA hry nebo cokoliv. Jen jsem reagoval na tvé sebevědomé tvrzení " vytvořit dnes novou hru podobné "kvality"? Sebevražda. " Escapistem jsem chtěl poukázat na to, že to sebevražda není. Ano takových titulů je málo, hraje je méně lidí nicméně hra se jim zaplatí (vzhledem k dvojce i vyplatí) , tudíž se sebevraždou bych brzdil A když se jim to vyplatí, proč by to mělo být neefektivní?
Záleží jak trailer děláš – když tam pipláš každou blbost a vyladíš to téměř do dokonalosti tak je to sice na pohled pěkné, ale může se to obrátit proti tobě v podobě hejtu na downgrade, který hodně lidí odradí od koupi. A že ty retuše a podobné blbosti zrovna nejsou nejlevnější – než sestříhat pár cutscén a gameplaye ze hry. Rozhovor s někým zase tak drahý není, pokud to nebude vyloženě něco na objednávku. A nemusíš se pídit po youtube. Oni udělají trailer – to je stát peníze bude, hodí na youtube a link sharnou na tweetu, FB a bůhví kde a mezi lidi se to prostě dostane. A celé tohle šíření je prakticky zadarmo. Takže z toho zas nedělej kdoví co. Nebo si myslíš, že aby měl "dramatický pohled křečka" na YT desítky milionů shlédnutí, dostával finanční injekce na propagaci, aby se dostal do povědomí lidí?
To o kampani platí možná tak pro důchodce – já na reklamy prostě nedám. Jestli ty ano, pak tě trochu lituju, ale on tě život naučí Já když vidím přeplácanou kampaň s reklamou na hru v TV v hlavním vysílacím čase, tak si neřeknu že hra je tak dobrá. Naopak si řeknu, že to potřebují každému všude cpát, protože sami nevěří kvalitě té hry a myslí si, že se nebude prodávat. Můj názor.
Odpověď na komentář uživatele Monkeyskunk
Srovnávali jsme AAA hry, ne nezávislou produkci. S těmi se v počtu hráčů The Escapist nemůže měřit. Nehledě na to, že hra z top-down pohledem opravdu nepotřebuje nějakou extra grafiku. Přijde mi úžasné, jak se vždycky někdo vytasí s naprostou výjimkou a pak z ní dělá precedens.
Podle mě je zase neefektivní kvůli trošce lidí dělat pixel-art, to je ale věc názoru. Je spousta lidí, co mají rádi třeba sběratelské předměty, což je taky jen forma propagace se hrou jako takovou nijak nesouvisející. Já mezi ně nepatřím, to ovšem neznamená, že by se najednou tyto předměty měly přestat vyrábět.
K traileru na YouTube (který zrovna není nejlevnější položka) jsi zapomněl ještě videoherní konference (E3, Gamescom, atd. ) , nejrůznější rozhovory, reklamy na různých herních webech, atd. Není zas tolik lidí, co se pídí na YouTube po trailerech na neznámé hry, takže dobrá kampaň je důležitá. Když někdo bude s*át na kampaň, lidi si řeknou, že stejná bude i hra.
Odpověď na komentář uživatele OneShot
Jo jo o té sebevraždě "old school designed games" by ti mohl říct takový Escapist Né každý potřebuje vyšperkované zlaté prasátko
A k těm rozpočtům… nevím jestli pouze 30 % jde na vývoj, to je dle mě spekulace. Ale to, že na marketing jde zbytečně vysoká část rozpočtu není "nebetyčný nesmysl" ale fakt. Přitom stačí udělat trailer na youtube a komunita a sociální sítě už se postarají o zbytek a náklady máš minimální. Ano, možná o hře bude mít povědomí o 10 % méně lidí, ale navyšovat rozpočet o stovky procent kvůli "té třošce" je podle mě zbytečné a sakra neefektivní.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
To je sice pravda, že je dnes jednodušší vytvořit hru jako Quake 1, ale s takovou hrou tě dnes hráči pošlou do řiti, mě nevyjímaje. A to jsem si nedávno zahrál celou sérii Dark Forces, ale tam alespoň fungují trochu vzpomínky a nostalgie a navíc je to ze světa Hvězdných válek. Ale vytvořit dnes novou hru podobné "kvality"? Sebevražda. Tehdy to bylo to nejlepší, co mohlo být. Dnes se očekává to samé- to nejlepší, co můžeme vytvořit s limitem dnešních technologií. I John Carmack, programátor prvního Dooma, udělal navzdory svému dřívějšímu tvrzení o hrách a pornu hru s příběhem (Rage, 2011) . A dnes už jsme zase o dalších 6 let dál.
Je to něco podobného, jako kdybys chtěl po Michelangelovi, aby ti vytesal Věstonickou Venuši. Ta jistě byla v neolitu vrcholným a pracným dílem. Michelangelo ti ji vytesá za pět minut, ale pak ti s ní rozmlátí hlavu za nactiutrhání.
Profesionální tester, to jest člověk, který se testováním živí. O jeho schopnostech se nijak nevyjadřuji. Alpha a beta verze pro komunitu stojí mimo. Taky- kolik lidí z komunity poctivě vyplňuje chybové formuláře? Já sám jsem nikdy nevyplnil jeden jediný.
Odpověď na komentář uživatele OneShot
Nerozumíme si. Když dnes bych třeba vytvořil Quake 2 1: 1 jak je tak by to bylo rychlejší, snaží, levnější… Že se dnes dělají drahé a dlouhé cut-scény, najmou drazí herci, režiséři apod. Je věc jiná. Dnes se do her cpou hovadiny které z nich dělají interaktivní film než hru. Hratelnost mizím. Interaktivita je mrtvá…
Čim jsi ale pobavil je "najmou profesionální testery"
To je čistá lež. Minimálně v tom slově profesionální. Například komunita BattleFieldu 4 by mohla vyprávět…
Pan Lolendo. . Aneb když má člověk nadprůměrné znalosti HW, ale neumí si dát dohromady jedna plus jedna. . Takový novodobý filosof, řekl bych
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Kdysi dávno tzv. Doomovky- tehdejší AAA hry- se dělaly de facto v "garáži" o 5-10 lidech na pár počítačích, trio programátor – grafik/animátor – level designer si vystačilo po téměř celou dobu vývoje. Nikdo do vývoje extra neinvestoval, protože by se jim to v životě nevrátilo, hráči byli tehdy ještě taková ne moc rozšířená sekta podivínů.
Dnes hraje pomalu každý, kdo má ruce a nohy, takže není problém investovat mnoho a mnoho peněz do vývoje a stále očekávat vysokou návratnost. Dnešní AAA hry vyvíjí týmy o stovkách lidí u stovek počítačů, takový tým má pro sebe celou (často poměrně luxusně zařízenou) budovu (nebo i několik) . K našemu triu vývojářů přibylo nepřeberné množství profesí, o kterých často člověk jaktěživ neslyšel. Ale i třeba umělecká složka- režisér, scénárista, herci; dále pak nejrůznější odborníci a konzultanti, hry se dnes netestují interně ale firma si platí profesionální testery, atd, atd.
Další faktor je čas- tehdy se vyvíjely hry v řádu měsíců (obvykle, najdou se výjimky) , dnes v řádu let, takže pronájem prostor i počet výplat jsou najednou mnohonásobné.
Věty: "necelá třetina nákladů se dá na vývoj hry" a " hru uděláš dnes snadněji, rychleji, levněji" jsou tak nebetyčné nesmysly, že je radši ani nebudu dál komentovat.