„Ne všichni ho mají rádi, ale jedno se mu upřít nedá. Daniel Vávra stvořil – i s pomocí peněz Zdeňka Bakaly – herní hit, jaký tu dlouho nebyl. Kingdom Come: Deliverance se za týden dostalo z nuly na milion hráčů a je jasné, že tahle jízda bude pokračovat,“ stojí v úvodu nejnovějšího čísla časopisu Forbes. Článek Michaela Mareše odhaluje spoustu zajímavých detailů, včetně několika šokujících informací.
„Ve chvíli, kdy jsme si plácli s investorem, jsem měl na účtu 10 tisíc korun. Až by mi došly, musel bych jít bydlet k rodičům na půdu. Teď mám zase na účtu 10 tisíc korun. Vážně! A ve schránce je složenka na pojištění auta za 26 tisíc. Tak snad něco prodáme,“ vyprávěl podle Forbesu Daniel Vávra svým spolupracovníkům z Warhorse Studios na párty k vydání hry. O pár dní později už věděl, že se jejich nová hra stala hitem. Během prvního týdne si Kingdom Come: Deliverance koupilo zhruba milion lidí. Z toho 470 tisíc hráčů na Steamu, což středověké RPG katapultovalo na několik dnů na první místo v nejprodávanějších hrách.
„Je to byznys, kde máte šest let náklady a šest dnů tržby.“
Kolik ale stál vývoj? V předchozích týdnech, měsících a letech se hovořilo o částce ve stovkách milionů korun. Často se psalo o 200 milionech. Forbes ale přichází s informací, že do Kingdom Come: Deliverance bylo investováno až 750 milionů korun. Část pochopitelně šla na reklamu, která nebyla ale tak rozsáhlá jako u jiných očekávaných AAA her. Lze tak předpokládat, že poměrnou část spolkl vývoj, zejména potom několik odkladů.
Pro úspěch všech her je klíčový začátek. Po prvních dvou třech týdnech od vydání prodeje razantně klesají, každý týden zhruba o polovinu. Pro Warhorse Studios tak bylo nutné zaujmout hned na začátku, což se podařilo, a to i přes chyby, která hra má. „Negativní ohlasy jsou dva ze třiceti. Kritikům vadí zejména chyby ve hře, které se dají v rámci aktualizací odstranit. Sto lidí denně mi píše, že je to nejlepší hra, jakou kdy v životě hráli,“ prozrazuje Vávra. Martin Frývaldský, šéf studia Warhorse, k prodejům dodal: „Je to byznys, kde máte šest let náklady a šest dnů tržby.“
„Zdá se, že se naše investice zúročila,“ řekla Michaela Bakala, žena Zdeňka Bakaly. K tomu producent Klíma dodal: „U her, jako je ta naše, existují v podstatě tři scénáře: katastrofický, průměrný a ferrari pro každého. U nás to bude bussiness as usual, to je široký interval, i když je to někdy trošku lepší nebo horší.“
Jaký je prodejní potenciál Kingdom Come: Deliverance? Vávra a spol. odhadují, že by se mohlo dohromady prodat až dva miliony kopií. Potenciál je ale na víc, dopomoci k tomu mohou různé slevy či speciální rozšířené edice. Na wishlistu na Steamu čeká další milion hráčů a konverze tu bývá 15 procent. Když bude KCD zlevněno, může to být mnohem víc. „Můžou odsud přijít ještě stovky tisíc hráčů,“ myslí si Frývaldský.
Věděli jste, že hra je dvakrát tak velká, než tvůrci původně plánovali? Postarala se o to crowdfundingová kampaň na Kickstarteru, kde se na Kingdom Come: Deliverance od hráčů vybralo 1,1 milionu liber (téměř 37 milionů korun), a samozřejmě i samotný Vávra, jenž je tvrdohlavý a v mnoha ohledech nechtěl ustoupit. Právě díky němu je titul tak realistický a obsahuje věci, které v jiných projektech nevidíme, kupříkladu realistické souboje (některým připadají nudné), páčení zámků (na konzolích těžké) nebo mechanika pro uložení hry, kdy je nutné si lehnout do postele nebo vypít speciální nápoj. Na spoustu těchto věcí spousta hráčů nadává, ale potom jsou tu lidé, kteří díky těmto a dalším zvláštnostem hru z českých luhů a hájů milují. Kdyby hra neměla chyby, odhaduje Vávra, že by získávala v recenzích v průměru 9/10 a s největší pravděpodobností by se prodalo i více kusů.
Na opravách bugů se pracuje. V karlínských kancelářích Warhorse hledá osmnáctičlenná skupina testerů chyby. Od rána do večera hrají hru, několikrát prochází jeden a ten stejný úsek hry. Týden po vydání měli autoři nahlášeno 254 různých bugů, a tak na aktualizacích, které vylepší Kingdom Come: Deliverance, pracují designéři, programátoři či animátoři.
„U tak velké hry se to stává, řešíme to o sto šest. U většiny chyb, které se objevily, jsme vůbec netušili, že se můžou stát, a s některými se ani vypořádat nejde,“ prozrazuje Vávra s tím, že dvě opravené chyby často způsobí jednu novou.
U dalších projektů Warhorse Studios zrychlí
Závěrem rozhovoru pro Forbes Vávra slíbil, že u dalších projektů určitě zrychlí. Nelíbí se mu současná situace, kdy by vytvořil dvě hry a potom šel do důchodu. „Máme obří know-how, takže když nic nepokazíme, mělo by to lépe odsejpat.“ K vývoji nové hry využijí interní nástroje a technologie, které musely být pro KC:D vytvořeny, což zabralo spoustu času a stálo nemálo peněz. A o jakou hru půjde? „Asi nebudeme dělat FIFA 2020, že. Logicky budeme pokračovat tam, kde jsme přestali, prostě business as usual [jako obvykle, poz. redakce Zingu],“ podotýká Klíma.
Část týmu se tak bude i nadále soustředit na Kingdom Come: Deliverance, zatímco zbytek začne makat na nové hře, Forbes píše o druhém díle středověkého RPG, na který získali podporu největšího investora, Zdeňka Bakaly. Desátý nejbohatší Čech ve Warhorse Studios drží 70procentní podíl, o zbylých 30 procent se dělí Vávra s producentem Martinem Klímou.
V Kingdom Come: Deliverance máme očekávat kupříkladu původně slibovaného nesmrtelného psa a již dříve avizovanou možnost zahrát si za ženskou postavu.
Kingdom Come: Deliverance vyšlo 13. února s českými titulky na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
^^
Odpověď na komentář uživatele Tomas Versa
Tolik nemá ani za rok ale w/e
I kdyby, mít investora a vydavatele hned od začátku, asi by to taky vypadalo jinak.
Doufám, že i ostatní hry budou na GNU/Linux a nebude s tím takový problém jak u Kingdom Come: Deliverance a snad se toho i slíbeného portu dočkáme!
Odpověď na komentář uživatele carhrozny
Ve středověku kdy do školy se jen tak někdo nedostal. Ano většinou syn po otci zdědil řemeslo navíc kovář byl hodně
Co se týče bugů samozřejmě každá hra je má ale chyby které mě zabijí nebo anulují celé úkoly nejsou příznivé natož u hry kterou někdo piplá celé roky .
Na hře je vidět že jí někdo dělal srdcem ale přijde že si dávali záležet na věcech na kterých třeba nemuseli.
Odpověď na komentář uživatele Clon3
Syn dobrého kováře a že neumí kovat není nic neobvyklého. Nebo mi chceš říct, že to co tvůj otec umí dělat nejlépe umíš dělat stejně dobře i ty?
Ta hra je fajn. Je to něco nového a je to nový zážitek z hraní když už dnešní RPG jsou stále na jedno brdo.
Samozřejmě nemusí sednout každému.
A co se týče bugů: Každá hra je dnes má, třeba jen věřit, že je postupně odstraní.
Odpověď na komentář uživatele snipedhunter007
Na rovinu jsem hru nemusel jen kvůli Vávrovi namyšlenosti ale teď když tu hru hraji , tak kdyby jiný studio předvedlo něco takové po 6 letech z bugy úroveň Andromeda ale protože je to něco odlišného a náhodou tenhle rok nic jiného nevychází. Tak to budeme opěvovat jak je to úžasné a bude to vyhrávat ceny .
Ta hra je dobrý průměr to je asi všechno a ohledně konce fakt blbost ukazovat budoucí dlc .
Já bych chtěl ještě tu kovařinu a jako bonus někdy češtinu a byl bych spokojený.
Odpověď na komentář uživatele
Ty jsi asi vůbec nepochopil na co jsem reagoval. To já vím, že Warhorse provozuje Švarc systém a tyto náklady nejsou vidět v těch účetních uzávěrkách, které tady linkoval kuler91 a tím pádem jeho suma kterou psal "Od r. 2011 – 2016 byli náklady na projekt přesně 225 007 milionů" je nic neříkající.
Skutečné náklady jsou kdoví jaké a je dost možné, že částka kterou zmiňuje Forbes není daleko od reality.
Odpověď na komentář uživatele GeSto
Si velice inteligentný a to bez ironie!
Odpověď na komentář uživatele madPav3L
Koukám, že tu máme PANA AUDITORA, který pozná všechno hned podle informací z internetu. Jen tak mimochodem, pokud firma chce zaplatit zaměstnanci plat 40. 000, – Kč čistého, tak jí to bude stát celkem 72. 000, – Kč (tj. super hrubá mzda = hrubá mzda zaměstnance + povinné odvody firmy státu) . Takže počítám, že díky vlivu pana Bakaly zde dochází k "daňové optimalizaci" a všichni pracovníci na KCD zřejmě pracovali na IČO, tzn. Warhorse obdržel pouze faktury za odvedené služby. Tím se tyto náklady nedostávají do nákladů na zaměstnance a tito lidé nejsou z pohledu účetnictví vedeni jako zaměstnanci.
Je pěkné, že umíš používat Google, ale chybí ti znalosti, jak s těmi informacemi naložit. Příště ze sebe radši nedělej blba…. .
btw 750mil kč byl jenom marketing pro witchera 3, tak pro porovnani. GTA5 tam je to prej 500mil usd a pulka je marketing asi .
btw: ta castka neni tajna o 35mil. usd Vavra mluvi uz v poradu CT po vydani hry, Ale nikdo tuhle informaci nevytahnul.
Odpověď na komentář uživatele GeSto
No a stejně mě kingdom come baví víc než všechny Ubisoftí hry dohromady
Odpověď na komentář uživatele @Gotohell
Hlavne ze ty jsi znalec