Strach. Nejistota. Tma. Nervy drásající pípání. Tak si možná někteří z vás vybavují herního Vetřelce v jeho nejlepším období. Většina hráčů má ale stále v živé paměti loňskou Aliens: Colonial Marines, která byla s přimhouřením obou očí maximálně průměrnou střílečkou. No nic, udělejme za minulostí tlustou čáru a vyhlížejme společně lepší herní zítřky. Ty by se však mohly překvapivě týkat i vetřelčí franšízy, kterou se ještě letos pokusí revitalizovat tvůrci z Creative Assembly (série Total War).
A půjdou na to od píky, v duchu původního Scottova hororového bijáku. Hlavní hrdinka nese příjmení Ripleyová, a i když se nejedná o Ellen, kterou ve slavné filmové kvadrologii ztvárnila Sigourney Weaver, nýbrž její dceru Amandu, vykročení je to více než dobré. Ostatně Alien: Isolation hodlá být provázána se svým filmovým předobrazem ve více rovinách. Jak naznačuje samotný podtitul, Isolation chce stavět na pocitu samoty a odloučení, což by mohl být v kombinaci s vědomím, že se někde poblíž vyskytuje děsivá uslintaná stvůra čekající na svou kořist (tedy vás) pro slabší jedince (tedy mě) řádný nápor na srdce.
Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet
Abyste se však necítili proti přerostlé obludě úplně bezmocní, budete moci využívat temná zákoutí opuštěné vesmírné stanice Sevastopol jako úkrytu a ve vypjatých situacích zadržovat dech, abyste nebyli odhaleni nebo své odhalení aspoň co možná nejvíc oddálili, pokud už se ocitnete v blízkosti nepřítele. Tvůrci navíc přibalí Amandě do výbavy pro přežití známý pípající radar nebo baterku (to tedy pěkně děkuju), zatímco na střelné zbraně můžete úplně zapomenout. Místo nich se tak musí hlavní hrdinka spolehnout na předměty, které najde na palubě a z nichž si může sestavit nějaký ten provizorní nástroj na dočasnou sebeobranu – pokud se tedy dá o něčem jako sebeobrana mluvit, když proti vám stojí více než dvoumetrové monstrum.
Dilema ovšem nastává ve chvíli, kdy stojíte před volbou, zda zariskovat a pokusit se dostat do nějaké místnosti s vidinou nálezu něčeho užitečného. I když se totiž všudypřítomnému nebezpečí vyhnete, stále vám nic nezaručuje, že najdete něco, co by se vám mohlo hodit. I proto existuje možnost projít hrou bez průzkumu nepovinných částí interiéru stanice. K plnokrevnému a plnohodnotnému zážitku ovšem bude třeba sebrat veškerou kuráž a přistupovat k Alien: Isolation s tím, že vás může vyděsit.
Je totiž zřejmé, že Creative Assembly se z Vetřelce pokusí vykřesat především hutnou atmosféru a strach o život. Na Sevastopolu se totiž kromě nepříliš početné lidské posádky nachází jeden jediný vetřelec, ale ten disponuje řadou vlastností, díky nimž má nad svými lidskými oponenty značnou převahu, jak se mohla před pětatřiceti lety přesvědčit už filmová posádka lodi USCSS Nostromo. Důležitou roli budou hrát například zvuky. Xenomorf umí vydávat několik odlišných zvuků závisejících na tom, co právě dělá. Jinak bude reagovat, když odhalí vaši přítomnost a jinak, když vás bude pronásledovat. Bystré ucho se naučí jednotlivé zvuky rozlišovat a využívat tuto znalost jako strategickou výhodu. Velmi však bude záležet na tom, jak se vývojáři popasují s umělou inteligencí. Na ni totiž bude titul s jediným protivníkem do značné míry spoléhat, a jestli se ji nepodaří vybalancovat, bude to pro Isolation rychlá cesta do pekel.
Strach – z výsledku
Pokud se ptáte, co vlastně přiměje Ripleyovou mladší vydat se do hlubin vesmíru, odpověď je velmi prostá – za vším hledej ženu, v tomto případě Amandinu matku. Ta je už patnáct let nezvěstná a její dcera netouží po ničem jiném než dozvědět se, co se s ní stalo. Proto cestuje společně s několika dalšími lidmi na Sevastopol, kde by se měla nacházet černá skříňka, jež by jí mohla pomoct objasnit, co se na Nostromu tenkrát přihodilo. Jestli na ni čeká odpověď na tuto otázku, si pochopitelně netroufám odhadovat, ale zcela jistě si na ni a její parťáky brousí zuby nečekaný protivník.
Doufejme, že autoři mají ucelenou představu, jak vetřelčí ságu uchopit. Ostatně filmové studio 20th Century Fox jim zpřístupnilo archiv, takže mají k dispozici opravdu nadstandardní množství materiálů, které můžou při práci využít. Kromě všemožných návrhů, ať už postav či interiérů se jedná například o design kostýmů nebo hudební podkres. Ano, ve hře uslyšíte mimo jiné i slavné melodie z pera Jerryho Goldsmitha. Alien: Isolation tedy zatím vypadá velmi nadějně, ale tak se zprvu tvářila i Aliens: Colonial Marines, takže tentokrát raději nemám přehnaně velká očekávání. Creative Assembly jsou však dostatečně zkušení tvůrci (i když her poněkud jiného žánru než hororových stealthovek z pohledu první osoby), což nám dává jistou naději, že by mohla vzniknout po dlouhé době hra, která neudělá Vetřelci ostudu a kdo ví, třeba nabídne i zajímavé rozšíření universa. Nic bych si nepřál víc.
killer159357:
! SPOILER NA PRVNÍ FILM VETŘELCE!
No, pokud si dobře pamatuji, tak když v prvním filmu Ripleyová utíkala z lodi, narazila na toho Vetřelce a schovala s za roh. Vetřelec pouze lehce nastražil smysly, ale nenašel ji. Tudíž si myslím, že chování Vetřelce v této hře docela sedí
scripts everywhere
Creative Assembly jsou urcite dostatecne kreativni aby si s tim nejak poradili
Archer: Hele já jen říkám jak to je nebo spíš bylo dříve.
Tak drzme palce
killer159357: "oběť vyhledá čichem a sluchem a hned ji zabije"
Jo, vážně chci hrát hru, kde přežiju sotva dvě minuty…
MORTHSIR: Zažité principy bych neměnil.
Tak predevsim je vetrelec fiktivni obluda a tudiz si ho kazdej vyvojar a spisovatel udela podle sebe a tim padem spekulovat jak se chova ve skutecnosti je absurdni…a ano vydel sem, . hral a cetl i knihy. snad se tohle podari
MORTHSIR: hrál jsi někdy AVP ? Nebo aspoň viděl film nebo četl knihu ? Protože kdyby jo víš že Vetřelec se chová jinak. (nemá oči a oběť vyhledá čichem a sluchem a hned ji zabije. ) Je možné že vývojáři to takhle chtějí ale co počkám si a pak budu hodnotit.
killer159357: Tak nam povez, jak se tedy chova vetrelec v realu ? Zrejme cerpas z vlastni zkusenosti, nebo co….
DeCrys: Co na tom nechapes? Proste zatim neni jisty jak ta umela inteligence dopadne, takze se tesi na vysledek diky kterymu tu muzeme mit po dlouhe dobe vybornou hru z univerza Vetrelce, ale zaroven se boji ze se vyvojarum umela inteligence, jakozto herni prvek na kterym bude cela hra stat, nepovede a z cele tehle nadejne vypadajici hry se kvuli tomu stane dalsi herni propadak s napisem Alien na obalu, coz tuhle znacku uz nejspis pohrbi navzdy. Ja osobne to citim uplne stejne. Bud to bude vyborna hra a nebo spatna hra. Stredni cesta neexistuje. Budu ale doufat, ze kdyz uz si vyvojari z Creative Assembly vymysleli hru zalozenou na umele inteligenci jedinyho nepritele, tak se vynasnazi aby jim jeho AI neskazila celou hru.
Mimochodem ten obal hry se fakt povedl. Ma takovej ten spravnej vetrelci old-school nadech
Těšíme se na umělou inteligenci
Bojíme se umělé inteligence
WTF?
zoltan chivay: Samozřejmě že jsem myslela Stephana! Ten byl nejlepší. .
Já cítím že to nedopadne dobře už jen proto že takhle se vetřelec nechová.
lenuska28: Jako například všemi milovaný Stephano? protože ten byl boží