Před pár dny vyšla v předběžném přístupu na Steamu nová hra jménem M.E.R.C. Za tímto cyberpunkovým počinem stojí malý vývojářský tým z Kanady. Jejich taktická akce v reálném čase si dokázala za krátký čas získat mnoho příznivců a nasbírat spoustu kladných hodnocení. Na Zingu jsme o titulu doslechli a přinášíme vám naše dojmy,
Neotopie, město vašich nočních můr
Vítejte v roce 2124. Naše planeta je zdecimována dlouhými válkami za nerostné bohatství. Vzhledem k tomu, že valná část Země je neobyvatelná, bylo pro již tak živořící lidstvo zřízeno město Neotopia. Toto poslední útočiště je pod kontrolou pětice mocných korporací, které se nemají zrovna v lásce. Celé situaci navíc neprospívají ani obří slumy, jež jsou zdrojem všech problémů. Když už to konečně vypadalo na klidná léta, objevila se na obzoru nová hrozba v podobě teroristické buňky Manta, která svými útoky zasévá v srdcích obyvatel strach a zažehává mezi společnostmi další sérii konfliktů. V nejkritičtější okamžik přicházíte na řadu vy, velitel skupiny žoldáku. Od ozbrojené organizace Themis dostanete za úkol vypořádat se s touto hrozbou a navrátit město do starých kolejí.
Jakmile dokončíte krátký tutoriál, vrhne vás hra přímo do centra dění. Den za dnem budete dostávat novou várku operací s odlišnou náročností. Každá mise má určitý časový limit, pokud jí do něj nestihnete dokončit nebo skončí fiaskem, zvýší se v oblasti napětí a riziko vypuknutí konfliktu. Kromě vedlejších úkolů hra nabídne několik příběhových misí, které vás blíže seznámí s fiktivním světem. Osobně jsem si je užil líp, jelikož byly více rozmanité a často dokázaly překvapit. Hodně se mi líbila sekvence, kdy jsem se musel vyhnout bezpečnostním kamerám a snažil se k sobě nepřilákat skupinku ozbrojenců. Vedlejší mise až moc často používaly jedno a to samé prostředí. Nejednou se mi stalo, že jsem prošel kolem obrněného vozidla a začal přemítat, zda jsem tady již nebyl. Naše cíle se skládaly většinou z extrakce zajatců, eliminace poručíků nebo prozkoumání oblasti.
Jak jsem již zmínil, každou část města ovládá jiná korporace, jež si snaží svůj vliv v oblasti udržet. V M.E.R.C. se nachází celkem pět megakorporací u nichž si lze vybudovat reputaci a získat všelijaké bonusy. Jednotlivé mise spadají pod kompetenci dané společnosti a musíte tedy pečlivě zvažovat, které firmě pomůžete. Zatímco si zlepšíte vztah s A.R.E.S Banks, pošramotíte si pověst například u Demeter Biologistic. Zároveň si jde zhoršit reputaci i u své domovské organizace Themis. Nelze se zavděčit všem firmám. Bude tak nutné se zaměřit jen na ty, které vám poskytují nejzajímavější výhody. Já osobně jsem volil ty společnosti, které mi poskytly vyšší žold za splněné mise. Ten byl vcelku skromný a více mi vyneslo obírání mrtvých nepřátel. Pokud spadne vaše popularita až na samé dno, budete se muset potýkat s tím, že vám budou korporace házet klacky pod nohy.
Jeden za všechny a všichni za jednoho
Jako velitel dostanete na starosti týmy Alpha a Beta, každý po dvou vojácích. Hra vám dává volnost ve velení a je čistě na vás, zda budete velet oběma týmům najednou či je rozdělíte. Můžete taktizovat a ovládnout bojiště ze dvou stran. Zatímco mužstvo Alpha drží pozice, Beta obejde nepřítele a napadne ho z boku. Pod vaším velením se nachází čtveřice náhodně generovaných specialistů, kteří disponují odlišnými zbraněmi a schopnostmi. První na seznamu je klasický útočník, který se na rozdíl od svých parťáků může pyšnit vyšší úrovní na začátku hry. Následují odstřelovač, technik a těžká podpora. V průběhu hraní také u každé postavy lze odemknout sekundární povolání, jako například medik, který je velmi prospěšný, až místy nutný. Škoda je, že medik není dostupný ihned na začátku, kdy je ho třeba. Do té doby je totiž vaším hlavním zdrojem uzdravení lékárnička, která se vzácně nachází v přepravních bednách nebo u mrtvých vojáků. Začátečníci tak mohou být často pod dost silným tlakem.
Každá třída má svoje jedinečné pasivní a aktivní schopnosti. Voják s těžkou puškou dokáže například vysílat na bojiště hledací výbušné drony, které zneškodní nepřátele skryté za objekty. Tuhle schopnost jsem hodně využíval při svízelných situacích. Zatímco některé dovednosti jsou dobíjecí, jiné potřebují speciální typ munice, jež je občas k nalezení na bojišti. Není moudré vyházet veškeré granáty na začátku mise, jelikož existuje šance, že žádné další granáty již nenajděte. Pasivní schopnosti zvyšují vitalitu postav, přesnost nebo rychlost přebíjení. Kromě dovedností lze svojí jednotku vylepšit i novou výbavou. Zde nastupuje na scénu MERCnet, kde lze zakoupit zbraně, neprůstřelné vesty, helmy a tak dále. Mimoto se čas od času objeví v nabídce i nové postavy, které jsou většinou lepší než váš původní tým a stojí alespoň za vyzkoušení.
Na bojišti se budete muset krýt za vším, co poskytuje alespoň minimální ochranu. Stát na otevřeném prostranství znamená automaticky smrt. Nepřátelé vás rozhodně nebudou šetřit a budou vás v jednom kuse zasypávat granáty. Některé objekty tak nelze považovat za dostatečné krytí. Uměla inteligence je průměrná. Občas proti vám nepřátelé nesmyslně naběhnout, jindy se zaseknou za kupou beden a nejsou schopní se hnout. Ani vaše mužstvo není nejchytřejší. Nejednou jsem byl svědkem, jak několikrát přeskakovali pytle s pískem, aniž bych jim dal rozkaz k přesunu.
Během misí bude problémy přidělávat i samotné prostředí. Bojiště je poseto výbušnými a toxickými barely, které se dají využít ve váš (ne)prospěch. Na rozdíl od speciálních schopností nelze vyčerpat vaší munici. Té máte nekonečno, avšak je třeba často přebíjet, což vás může stát i krk. Čas od času se vaši vojáci zraní natolik, že to na nich ponechá trvalé následky. Jedinec se tak může pohybovat pomaleji či je náchylnější na fyzické poškození. Za drobný poplatek se tohoto neduhu lze zbavit, avšak počítejte s několikadenní rekonvalescencí.
Nechcete se proti Mantě vydat sami? Žádný problém. Hra disponuje kooperací, ať už s přítelem či náhodným člověkem. V kooperačním módu můžete ovládat pouze jeden ze dvou vašich týmů. Odhodláte-li se k vyhledání cizího hráče, nečekejte žádný zázrak. Je skoro až mizivá šance, že najdete další lidi na zahrání. Kooperaci vidím spíše jako zábavu pro přátele, než pro náhodné lidi. Ve dvou se to samozřejmě líp táhne a nedělá-li vám problém se o kořist dělit, online hraní vás rozhodně nadchne.
Periskopem doprava
Neduhem M.E.R.C. je určitě špatná kamera, která nefunguje jak má. Až příliš často se mi přibližovala nebo nesmyslně otáčela. Jakmile jsem prošel kolem ramena jeřábu visícího ze stropu, kamera si nemohla pomoci a nesmyslně mi sklouzla rovnou k zemi. V určitých místech jsem nemohl ani pootočit obrazovkou, jelikož to hra nedovolila. Tohle byl jeden z momentů, kdy jsem dostal od nepřátel dost na zadek. Po technické stránce nemám co vyčíst. Hra mi běžela krásně plynule. Nezaznamenal jsem žádné propady FPS či jiné technické problémy. Zajímavé je i ozvučení, které rozhodně neurazí.
Slibný začátek
Z předběžného přístupu mám zatím velmi dobrý pocit. M.E.R.C. se tváří jako solidní cyberpunkový titul, který jde ve stopách XCOMu 2. Herní mechaniky fungují dobře a není jim co moc vyčíst. Autoři nám představili základ své práce a zároveň přiblížili svojí vizi do budoucna. Jistě, zmínil jsem několik problémů, jako paličatou kameru nebo pokulhávající umělou inteligenci, avšak pořád se jedná o předběžný přístup a hra je pořád na svém počátku. Sečteno a podtrženo, taktická akce M.E.R.C. má dobře našlápnuto a doufám, že na svém konci se bude jenom blyštit.