Doba kolonizace našeho do ruda zbarveného planetárního souseda se blíží. Již se nepočítají stovky, ale desítky let, kdy první člověk pronese při došlápnutí hrubou podrážkou na písčitý povrch slova, která se budou děti učit nazpaměť. Fascinace tím, že první člověk narozený mimo naši planetu bude pravděpodobně Marťan, je neuvěřitelná. Dobývání a osídlování jiné planety je nyní velmi populární. Objevuje se v literatuře (Marťan) filmu (Marťan) a v neposlední řadě i v herním průmyslu.
Vývojáři ze studia Atomicom se na tuto problematiku zaměřili až s vědeckým zaujetím. Na konzultaci si přivzali doktorku Maggie Lie, která svými znalostmi přispěla k co nejvíce realistickému pojetí. Sami autoři se netají tím, že by hra měla být nemilosrdným hardcore survival dílem, které prostě a jednoduše chyby neodpouští. Stoji tento zážitek ale opravdu za to?
Klišé a meteority
Hra začíná klasicky jako vždycky – špatně. Bez jakéhokoliv intra se zadýchaný probouzíte na nehostinné planetě. Všude jsou kusy toho, co zbylo po vaší lodi, dochází vám kyslík a aby toho nebylo málo, nacházíte se uprostřed meteorického deště. Pech? To rozhodně. Vaším úkolem je nalézt vozidlo a v bezpečí se přepravit do hlavního modulu vaší stanice. Překážet vám bude neohrabanost vozidla (zpočátku ani pomalu nevíte, kde má příď a kde záď), již zmíněné meteory, které padají naštěstí stále na stejná vygenerovaná místa a v neposlední řadě jakési chemické gejzíry. Když přes to všechno konečně dojdete na svou základnu, obnovíte kyslík a konečně se můžete pustit do toho hlavního – kolonizování, aneb příprava orné půdy pro budoucí generaci. JCB Pioneer: Mars hezky kombinuje strategii s first-person survival hrou. Vašim úkolem je totiž nejen zkoumání Marsu, zajišťování surovin a potravy, ale hlavně výstavba základny, do které se později přesunou první kolonizátoři a začnou zde spokojený život za lepší Zemi, tedy pardon, Mars.
Houstone, máme problém
Na začátku vás hra pěkně vodí za ručičku. Ukazuje vám, jak opravit poničené přístroje, jak instalovat čipy do počítače, jak si efektně vylepšovat vozidlo a hlavně jak plánovat výstavbu stanice. Z počátku to všechno dobře klape, ale pak už je to jen na vás a zjišťujete, že by těch informací, jak se hra hraje, mohlo být přece víc. Na většinu musíte přijít buď sám anebo jako já pomocí videí na Youtube (i tam se najde hromada hráčů, kteří tápou). Například aby fungovala výrobna kyslíku, musíte postavit elektrárnu a propojit ji se základnou i výrobnou kyslíku. K tomu slouží něco, co by se dalo popsat jako „pokládání kabelů“. V tutoriálu to jde výborně, později ale tak nějak nejde postavit tam, kde by se to hodilo a chvíli trvá, než přijdete na správný postup. Do toho párkrát umřete. Protože postavení výrobny kyslíku má důvod – nemáte kyslík. A tak paradoxně umíráte a umíráte. Když se ale časem naučíte určité postupy, budete je pak plnit takřka automaticky.
Největší zábavou je ovšem, podle mého názoru, vylepšování si vozidla a následný průzkum a těžba surovin. Jak si bystří z vás mohli všimnout, v názvu titulu jsou tři magická písmenka JCB. Těm, kteří se momentálně nevěnují stavbě mnohopodlažní budovy, asi tento název nic neřekne, těm ostatním dvěma lidem ale ano. Jedná se o firmu zabývající se výrobou stavebních korábů, bagrů, jeřábů atd. Něco jako je obdoba Caterpillar nebo BobCat. A právě firma JCB má pro hru Pioneer Mars licencovaná vozidla. V těch budete objevovat krásy rozlehlé planety a díky pozdějším úpravám i zjišťovat strukturu hornin nebo je těžit. To ale neznamená, že budete jen za volantem těchto žlutých monster. Někdy dojde na to, že budete muset jít i hezky po svých. K tomu, aby vám v první vteřině neexplodovala hlava a vy jste ve velkých bolestech neumřeli, slouží skafandr, který samozřejmě lze také modifikovat a věřte mi, že to je potřeba.
Audiovizuální dilema
Pioneer Mars vypadá vcelku pěkně. Modely dopravních prostředků jsou udělány pečlivě. Stejně tak jako interiér stanice nebo povrch Marsu. Když půjdete ale trošku víc do hloubky, zjistíte, že by to ještě tu a tam chtělo poladit. Například při jedné vaší misi musíte zalézt do jeskyně. Všude jsou samé krápníky a na první dojem vše vypadá impozantně. Jenomže pak si všimnete protékající lávy pod vašima nohama a musíte se ušklíbnout, neboť zde působí jako výzdoba na vánočním stromečku, kterou prováděla vaše pětiletá sestra. Autoři pravděpodobně neumí pracovat s horkými věcmi. Další problém je při pádu meteoritu. Objeví se totiž výbuch, který vypadá jako z prvního Half-Life. Kdyby to nebylo v takovém kontrastu s jinak hezky provedeným prostředím, mávl bych nad tím rukou. Takhle to působí jako pěst na oko.
Nejhorší vlastností hry je ale to, že je naprosto bez atmosféry. V kůži Marsonauta bojujete o život a snažíte se vybudovat lepší svět. Tomu ale nenapomáhá mrtvé prostředí, nezáživné mise a ledabylá grafika. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby rocková hudba, která ovšem zní jako songy. Naprosto nepodtrhává nic, co se ve hře objeví. Díky výše uvedeným nešvarům vaše hraní spěje k nevyhnutelnému – přestat hrát a pustit si snímek od Ridleyho Scotta – Marťan. Ten totiž má všechno, co JCB Pioneer: Mars nenabízí. V první řadě nadhled, napínavý příběh, atmosféru a nakonec i to, že Mattovi Daemonovi fandíte, aby to dotáhl do konce. Tady se jen udusíte a sledujete nepovedenou animaci, kdy se váš kosmonaut snaží sundat přilbu.
JCB Pioneer: Mars je v předběžném přístupu na Steamu za 22,99€. Early Access by měla hra opustit přibližně v září 2018.