Je nač se těšit
Není moc odvětví zábavního průmyslu, v nichž bychom mohli být my, Češi, na někoho pyšní. Televizní společnosti chrlí na trh blbosti, cílící na důchodce odevzdaně čekající na reformu, která jen tak nepřijde, a matky, jež by po celodenním martýriu kolem svých ratolestí klidně usedly před politickou debatu na krajské úrovni, pokud by na ně co pět minut nekřičela a nedožadovala se pozornosti. Na hudebním nebi zase poblikávají hvězdy, jimž co chvíli hrozí, že implodují a stejně jako ve skutečnosti si toho pravděpodobně nikdo nevšimne. Nad filmem se ani nemá smysl rozčilovat a tak je fajn, že se můžeme opřít alespoň o mnohdy proklínaný a zesměšňovaný herní průmysl.
Zvlášť, když v jihomoravské metropoli aktuálně vznikají dva nadmíru očekávané projekty. Silent Hill: Downpour a v pořadí již třetí Arma. Zatímco tvůrci první zmíněné gamesy všechno úzkostlivě tají a ve svých kobkách se za zvuků rytmického bubnování snaží ukuchtit hutnou atmosféru klasického survival hororu, vývojáři Army nás nedávno pozvali k sobě, abychom si jejich dítko důkladně prohlédli a pokud možno prominuli defekty způsobené pomalejší evolucí. Takovou příležitost jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít (zvlášť, když bylo jídlo a pití zdarma) a rádi se s vámi podělíme o vše, co jsme se dozvěděli. A je toho skutečně požehnaně.
Plenky s sebou
Jak už jste mohli vyčíst z perexu, Arma 3 se bude odehrávat na řeckém ostrově Limnos, protkaným pouštěmi, jezery i pohořími a zabírajícím plochu přibližně 400 čtverečných kilometrů. Jde přitom o tak výjimečný kus země, že se tvůrci rozhodli soustředit veškerý děj (včetně multiplayeru) právě na něj. S šibalským úsměvem však dodali, že pár desítek kilometrů od něj leží menší bráška a čas od času se tam jistě musí nějaká loď či letadlo dostat. Zda-li se ho dočkáme v některém DLC nebo datadisku už ale bohužel upřesněno nebylo. A upřímně, není kam spěchat. Na prozkoumávání toho bude i tak dost.
Mimo pevniny se totiž podíváme i pod vodu, kde nás čeká dalších 500 kilometrů a dokonce i ponorka. Tu sice budeme moci tak maximálně obdivovat, ale jako zpestření to bezpochyby stačí. Trochu jen zamrzí, že se v současné době nepočítá s šarvátkami pod hladinou. Ačkoliv by to údajně bylo proveditelné. Místo toho nám tak budou naservírována alespoň menší podvodní vozidla, jež by nám měla značně urychlit pohyb. Podívat se s nimi přitom bude možné i na samý okraj mapy, kde navíc nečeká neviditelná zeď ani pád do prázdna, jen další voda. Spousta vody, neboť prý nikdy nelze dojít na konec.
Potřebovat bychom to ale snad neměli. Dění nad hladinou totiž slibuje dostatek zábavy, a to i přesto, že navzdory jejich přítomnosti nepůjde prozkoumávat jeskynní komplexy (prý kvůli užitému enginu). Veškerý zbylý terén však bude stoprocentně přístupný a bude jen na vás, kam až se dostanete. Celé prostředí navíc bude plně interaktivní a zvířátkofilové se dokonce mohou těšit na zhuštěný výskyt chlupaté i okřídlené havěti. Celkově by tak hra měla být o něco méně restriktivní, což by mělo jít ruku v ruce s propracovanou singleplayerovou kampaní.
V ní se setkáte s britským kapitánem Scottem Millerem, jenž vás provede celým příběhem hry. Původně se údajně uvažovalo i možnosti vytvořit si postavu vlastní, avšak její následné naroubování do děje by bylo tak složité, že nemělo smysl se do toho vůbec pouštět. V doprovodu ostříleného vojáka se pak pustíte do guerillové války, v níž nic nedostanete zadarmo a co si neukradnete, to v podstatě nemáte. To se samozřejmě vztahuje především na vozidla, jichž by mělo být v gamese požehnaně, přičemž ty nejlepší kousky vám občas zůstanou i na několik misí. Jakou formou se k nim bude přistupovat (existence vlastní základny?) naneštěstí zatím není jisté.
Zadek bude spokojen
Tak jako tak se ale údajně můžeme těšit na celou řadu pohybovadel, která, ač inspirovaná reálnými předlohami, prošla drobnými úpravami, aby odpovídala dobovému prostředí (cca dvacátá léta tohoto století). Všechny by nicméně měly být maximálně detailní, a to až tak, že po vystřelení rakety z vrtulníku (ty budou mít společné rysy s těmi v Take On Helicopters) zůstane kupříkladu v raketnici prázdné místo. Když už o tom mluvíme, rovněž zaznělo, že byste si snad mohli i vybírat podvěsnou výbavu, tak uvidíme. Veškeré dopravní prostředky nicméně budeme moci řídit, budou disponovat kompletním fyzikálním enginem a dost možná se dočkáme i animace nastupování a vystupování.
V tomto odvětví by prý tvůrci rádi na hře pořádně zapracovali, aby byl hráčům zprostředkován podstatně lepší zážitek, než minule. To ale samozřejmě není všechno, těšit se můžeme i na dynamický systém dne, noci a počasí či dynamicky vedenou kampaň, která se bude plynule přizpůsobovat vašemu stylu hraní. Pokud budete zabíjet bezdůvodně civilisty, projeví se to. Pokud někde vypálíte farmu, bude to poznat na infrastruktuře ostrova. Rovněž bude možné ničit budovy nepřítel, na což by měli reagovat například vysláním průzkumných jednotek nebo vrtulníku. V taktice se tak prý otevírají úplně nové dveře, což ostatně zjistíte i v tzv. High Command, jenž bude součástí kampaně, avšak nebude povinný.
Když samota omrzí
Stejně pečliví jsou vývojáři samozřejmě i v případě multiplayeru a editoru misí, který je nedělitelnou součástí každé Army. V případě MP se můžeme těšit jak na kooperativní plnění misí (v SP kooperace bohužel nebude), tak na „klasické“ módy, jež by měly využít všech možností a předností hry, terénem počínaje a vozidly konče. Prohánět se v něm teoreticky bude moct až 60 hráčů, není to ovšem finální číslo, přičemž důraz bude kladen hlavně na plynulost hry i s horším připojení. Co se editoru týče, ten by měl mít k dispozici od minula pár nových funkcí, kdy je cílem zpříjemnit a zatraktivnit prostředí pro moddery.
A to pořád ještě nejsme na konci. Tvůrci se rovněž nechali slyšet, že bude možné používat bezpilotní letouny, že se dočkáme drobné podpory z pevniny, i když v rámci zachování atmosféry bude tento faktor maximálně potlačen, nebo že se zlepšila průstřelnost materiálů (různé ráže prostřelí různé materiály různě…ehm). Mimo to si budeme moci kompletně modifikovat zbraně a dokonce se dočkáme zrychleného cestování, skrze mapu, po už objevených koutech ostrova. Když ještě dodáme, že „profíkovi“ by kampaň měla zabrat asi 20 hodin, je jasné, že 25 plně vytížených lidí chystá něco mnohem lepšího, než bylo Red River. Když ne kvůli ničemu jinému, tak alespoň díky přítomnosti českých titulků. Trochu jen zamrzí, že navzdory počáteční zabugovanosti předchozího dílu Bohemia Interactive nepočítá s betatestováním ani v minimálním rozsahu. Musí nám stačit pouze ujištění, že se snaží udělat skutečně dobrou, moderní válečnou hru.
To je sice hezké, ono to nějak v tom enginu jde. Pohraješ si s výškou atd. . Jenže třeba v této super modifikaci [ odkaz ] má normálně celý podzemní komplex (na tom ostrově co tam je) a funguje mu to tam dole celkem bezvadně.
Jezkyně nejde dělat, protože je nepodporuje engine. Do Army1 jsem chtěl dělat misi, která byla právě založená na jeskyních a udělat to různýma oklikama je šilený opruz.
Gorx: Pokud si dobre vzpominam, tak dovnitr ponorky se taky nedostaneme, bude tam proste jen na dotvoreni atmosfery. Co se zvuku tyce, ty by mely byt notne vylepsene, stejne jako cely zbranovy arzenal. Dokonce se objevi i kousky, ktere v soucasne dobe existuji treba jen na papire. A to ani nezminuji implementaci odstrelovaciho "dela" (jinak se te pusce snad ani rikat neda) , ktere vyrabi jedna rodinna firma uz nevim kde, a ktere si vyvojari mohli vyzkouset a v gamese se pry objevi
Preview je skvělé. . Co mne trochu zklamalo – že tam nebudou žádné jeskyní (třeba i v moři) či podzemní komplexy (to hlavně) a asi řeky také ne.
Doufám také že uvnitř statické ponorky se alespoň můžeme pohybovat. Taktéž si přeji, aby už ruce hýbali volantem. A změněná akční nabídka (ale to je už potvrzeno) také přijde vhod.
Škoda také že nebude využito více moře, jak se píše v preview. Očekávám také nové (kvalitní) zvuky a reálnou váhu (včetně zvuku) u objektů využitých v nově implementované fyzice.
Nevěřím ale když je hra ještě skoro asi rok a půl ve vývoji, že na tomhle více nezapracují.
Aby neudělali zase tu samou chybu, že pojízdná, letecká technika a kampaň bude mít přednost před vylepšením enginu a novými možnostmi.
A zase bez betatestování? To si nemůžou sami vývojáři vynahradit min. týden na pořádné otestování hry ze všech možných úhlů, zapisovat a následně opravovat nalezené chyby?
Na hru se ale vážně moc těším, pro mě hry od BIS stále hrami číslo jedna. Těším se na to více jak na nový BattleField 3.
V podstate mi to prijde, jako bych bral vice "vytunenou" Armu 2, takze ja se niceho nebojim a pevne verim ze tohle bude kvalita. A co nedokonci BIS, moderi to jistojiste doplni.
PhysX= konečně se nebudou propadat ploty a zdi
Kdypak se asi konečně zbaví fyzikálního engine vozidel z OFP? Jak zabrzdit 10 tunový náklaďák jedoucí z kopce v ArmAII? Najet na trávu.
Pro zájemce tady najdete gameplaye videa ze současné alpha verze Army 3. Záběry jsou z prezentace na E3:
[ odkaz ]
[ odkaz ]
[ odkaz ]
Podle mne ta hra prošla výraznou změnou, fyzika, grafika (třeba moře) či potápění, paráda.
Sakra, začínám vážně litovat, že bydlím tak daleko od Brna a nemohl jsem se do tamní pobočky vydat osobně (Take On a Carrier Command mi to naštěstí vynahradili) . I když na druhou stranu, stejně bych si po chvilce uvědomil, že tuhle nádheru na svém PC nerozjedu a začnu mít sto chutí spáchat harakiri. Každopádně, hra zatím vypadá vážně působivě, o nedodržené sliby bych se ani zdaleka nebál, jde jen o to, jaký to všechno bude mít nakonec výsledek. Zatím mám kadopádně v Bohemia Interactive plnou důvěru
Mohli by přijít se soutěží o několika denní "exklusivní hraní" pro například deset – patnáct lidí. Místo finanční odměny by teda dávali nějaká trička (s logem hry/ autorů) , věci na psaní, batohy (klasika, která by myslím stačila) + originální verzi hry. V dnešní době tohle prostě nemůže být problém.
jak to tak čtu tak toho naslibovaly opravdu hodně, jestli to splní tak to je otázka těším se
Tak vizuální evoluce je určitě poznat