Špionážní série Splinter Cell patří mezi nejoblíbenější akční adventury herního průmyslu, to bez debat. Stejně jako vše ostatní však musí i hry držet krok s dobou a modernizovat své mechanismy, což v případě Sama Fishera nedopadlo zcela ideálně. Conviction byl i přes své nesporné kvality akčním odklonem od stealth hratelnosti předchůdců a množství fanoušků vzývalo k Ubisoftu, aby se vrátil do dob Chaos Theory. Nyní nás poctily přítomností první záběry z nejnovějšího dobrodružství Sama s názvem Blacklist a ačkoliv k návratu ke kořenům můžeme zapomenout, určitá naděje tu je.
Arabové nedají pokoj
Možná se to zdá jen mě, většina teroristických hrozeb moderních válečných konfliktů ale pochází povětšinou ze zaprášených arabských zemí, kde ženy dělají sendviče s plastickou výbušnou šunkou a chlapi řežou hlavy za špatně zaparkované vozy. Irák a kolegové jsou ale holt dneska ti zlí a do podobné sféry se vydá i Splinter Cell. Minimálně tedy v jádru příběhu.
Ten se má odehrávat šest měsíců po událostech v Conviction (což tedy vylučuje spekulace o tom, že by se mělo jednat o prequel) a zaměří se na několik znepřátelených zemí, které vyhlásí USA ultimátum. Buď stáhnou svá vojska z jejich území, nebo budou čelit krvavým následkům. Výhružky jsou navíc podpořeny černou listinou – seznamem cenných informací o vysoce postavených lidí, která se nemůže dostat do nepovolených rukou. To si vláda samozřejmě nemůže dovolit, a tak se obrátí k jedinému člověku, který to vše může napravit, Samu Fisheru. Ten ve hře sestaví nový tým 4th Echelon (byli však přislíbeni i staří známí) a vydá se na nerovnou válku proti teroristům.
Ano, máme tu starého dobrého Fishera s pořádným technologickým zázemím, rudovlasou Grim na drátě a nočním viděním na kebuli.
Jak už jste asi pochopili, osobní problémy máme za zády a příběh se opět vrací do koryta starších dílů, což rozhodně vítáme. Na základně, která se originálním způsobem nachází na palubě dopravního letadla, tak budeme společně se Samem plánovat naše další kroky, skládat střípky příběhu a starat se o přátelská vojska. Ano, máme tu starého dobrého Fishera s pořádným technologickým zázemím, rudovlasou Grim na drátě a nočním viděním na kebuli.
Klasicky, ale nově
Z první ukázky, kterou jsme měli možnost na E3 spatřit bylo jasné, že je plazení ve stínech fuč, tedy alespoň ve většině případů. Systém a hratelnost byla kompletně převzata z akčněji laděného Conviction, Ubisoft ale naštěstí udělal rozumný krok a vrátil do série některé velmi důležité prvky, díky čemuž novinku nehodláme hned zatracovat.
Sam se nyní může v prostředí pohybovat rychle a dravě, přeskakovat a podjíždět překážky a při tom všem střílet do stran a lámat vazy.
Vrací se nám tedy intuitivní krytí a interaktivní prostředí, stejně jako systém Mark & Execute, kdy si označíte jednotlivé cíle a pak je stiskem jediného tlačítka odpravíte. K tomuto systému se nyní přidává plynulý pohyb po světě, zjevně inspirovaný sérií Assassin’s Creed. Sam se nyní může v prostředí pohybovat rychle a dravě, přeskakovat a podjíždět překážky a při tom všem střílet do stran a lámat vazy. To je samozřejmě na hon vzdáleno tomu, u čeho jsme v sérii zvyklí, vývojáři to však popisují jen jako jednu z možností. Dostali jste se do úzkých? Tak prostě vytasíte AK47 a všem ukážete, kdo je tu špičkový agent a nestárnoucí frajer. Navíc bylo ovládání zjevně vypipláno, díky čemuž budeme mít hlavního hrdinu mnohem více „v rukou“.
Pak ale přichází prvky, které se vrací z původních dílů. S radostí vítáme žabikuch, který opět poslouží k podřezávání hrdel a jak bylo možné vidět v ukázce, také pro tichý průchod prostředím v určitých místech. Pokud totiž hráč chce, stále může postupovat pomalu opatrně, vyhledávat si jednotlivé cíle, lákat je do krytu, házet kamerky a šokery a hrát více takticky. Série však jde s dobou a ať se snažíte sebevíc, stejně neuniknete epickým momentům a brutálním výslechům.
Třešničky na dortu
Ano, další zábavná součást Conviction je zpět, čímž máme na mysli brutální výslechy s využitím ostrého humoru Sama a ostrých rohů stolu, auta, toustovače a vůbec čehokoliv jiného. Taktickou a plíživou část hry tedy doplňují výslechy a samozřejmě pořádná akce, kde nyní navíc budete mít pomocnou ruku ve sluchátku. Grim totiž může povolat letecký útok a nabídnout i další podporu, takže se konečně budete opět cítit jako součást týmu.
Velkým potleskem byl uvítán návrat pořádně našlapaného multiplayeru, kde nebude chybět ani propracovaný kooperační režim, ani návrat zábavného módu Spies vs. Mercenaries, který jsme tak milovali ve druhém dílu.
Určitou obměnou prošlo také grafické zpracování, které sice silně připomíná předchozí díl, na druhou stranu jsou ale vidět ostřejší textury, vypracovanější postavy a skvělá práce světla a stínů. Prozatím se neví, jaký engine je ve hře použit, upřímně ale doufáme, že to Unreal 2 nebude. Naopak je jisté, že hra využije Kinectu a jeho hlasového senzoru, takže v určitých situacích budeme moci použít povely. V ukázce byla vidět možnost odlákat nepřítele či povolat leteckou podporu.
V Ubisoftu zůstává Ironside jako konzultant, tak nějak ale nechápeme, na co bude dabérovi potřeba.
Velkým zklamáním je zjištění, že se na hlasu Sama Fishera již nebude podílet vynikající Michael Ironside, který byl nejen jeho hlasem, ale i duší. V Ubisoftu sice zůstává jako konzultant, tak nějak ale nechápeme, na co bude dabérovi potřeba. Že by ho učil, jak správně mluvit chrapákem? Zkrátka se jedná o úder do ledvin, který fanoušci jen těžce rozdýchají. Nejlepší ale bude si počkat na další ukázky a doufat, že to nováček zvládne ukočírovat.
Již od samého začátku byl nový Splinter Cell označován jako návrat ke kořenům a všichni doufali v Chaos Theory 2. První ukázka nás sice ještě nepřesvědčila, je ale už nyní jasné, že se Ubisoft snaží o co největší zkloubení základů série a nových, akčnějších prvků, které moderní doba vyžaduje. Splinter Cell: Blacklist se připravuje na jaro příštího roku pro PC, PS3 a Xbox 360 a my doufáme, že nás do té doby ještě přesvědčí o svých kvalitách.
Jo uz mi to doslo
Taky jde o to, že na nejtěžší obtížnost brýle nevidí skrz překážky.
Lumicko musis si je prepnout X
Tie googles do SP su uplne hrozne… Sak s tym nemozem videt ani cez stenu… Mam tie posledne a skusal som aj rozne ine sonarove napr. atd. . a ani jedny nevidia cez stenu lol. . Uplne useless
Shark1995: vidis a nakonec tam nocni videni je a i sonar
je to totalni pecka dostal jsem se k tomu az ted a strasne me to chytlo nepamatuju si ze by mi nekdy u nejake hry vadilo delat jedno kolo treba 4 hodiny samo na nejtezsi obtiznost, kloboucek
ale hele třeba teď hraju Misi v CHicagu a je to celkem dobrý konečně mise v noci
Souhlasím, že oproti starým dílům to samozřejmě není ono, ale oproti Conviction je to živá voda:-)
hele a kde jsou takový ty tajný kravinky. . pomalé otevírání dveří. . kouknutí kličovou dirkou apod. . prostě to už není tajnej agent, ale akční hrdina. .
S tou jednou cestou nemuzu tak uplne souhlasit. Pamatuju se, kterak prezentovali pred casem tu misi v tabore (vesnici – tusim 2. mise) a musim rict, ze mista, kteryma sli oni jsem tam ani nevidel. Vlastne jsem skrz tu vesnici ani poradne neprosel a vzal to nejak po okraji okolo. Celkove jsem omracil asi 2 chlapy a jednoho psa a ostatnim se uplne vyhnul. Oproti predeslemu dilu je to rozhodne svobodnejsi a navic narozdil od minula to nenuti k tolik akcnimu stylu hrani, ale da se zase jit pekne stealthy, coz je jenom dobre, protoze o tom tahle serie vzdycky byla.
Hlavně co mi zklamalo to, že máte jen jendu cestu a už i jednička měla víc možností než je tady No a nebo třeba nascriptovaný chození když vám překříží npc cestu a odhalí vás. . A jelikož chcete být tajní tak dáte hru opakovat a vyčkáváte koukáte a to npc tam proste nejde. Nakonec ve chvíli kdy se rozhodnete tam jít tak to npc zrovna napadne zese se projít na ono místo a překřížit vám cestu… trapné.
To bylo zase jednou od ubisoftu keců a zatim to je pro mne nejhorší díl : /
Supr. Instaluju a jdu na to. Jsem ortodoxní plížič:-)
Tak už mám za sebou několik misí a musím říci, že Sam mě zklamal svým už né tak charakterním hlasem na který jsem byl zvyklý, ale když pominete to, že občas uslyšíte hlas svého otce, jedná se o zcela luxusní stealth akci. Tvůrci oprášily staré dobré plížení a ačkoli se všude na videích se ukazuje jak akce střídá akci není to pravidlem. Je zcela jen na vás a vašem herním stylu jak si Sama vybavíte a upravíte, od obyčejných vojenských bot až po kevlarové pláty na ramenou. Co se týče ovládání je lepší než kdykoliv předtím, Sam plynule přechází z genocidního vraha na strašpytla co se krčí za hromadou kamení a tiše vyčkává. Hraní na realistickou obtížnost není tak náročné jak by se mohlo zdát, však zběsilým kovbojům doporučuji si obtížnost snížit, hra by je mohla zklamat rychleji skoří nějakou misi a to by byla škoda. Co se týče grafiky tak nezklamala a ozvučení taktéž .
Pro mě už to není ten správný SC
Nejlepší hláška od Sama Fishera když chytil týpka pod krkem a studenym hlasem říká
Sam: Kdo seš?
Terorista: Na to samý se můžu zeptat já tebe.
Sam: Já mám nůž… ty první
Bojim se, že bez Michaela, už to nebude prostě SAM