Pokud se považujete za PC hráče, otázka uživatelských modifikací vám určitě není neznámá. Jakmile se objeví nějaká kvalitní hra, která podporuje zásah uživatelů a tvorbu vlastního obsahu, zpravidla se na ní sesype množství tvůrců modů jako stádo kobylek a začne vznikat mnoho více či méně zajímavých projektů. Typickým příkladem mohou být hry od Bohemia Interactive, série Unreal Tournament, Mount & Blade nebo tituly od studia Valve, ať už jde o Half-Life, Left 4 Dead nebo Portal. Díky Valve a jejich Source enginu jsme se během let dočkali opravdu velkého množství povedených modifikací a dodatků, za všechny jmenujme třeba fantastickou Black Mesu.
Nyní se na Steamu objevil další mod pro Portal 2 se zdlouhavým názvem Aperture Tag: The Paint Gun Testing Initiative. Na první pohled nejde o nijak výjimečný počin, ale přesto je něčím razantně odlišný. Je totiž zpoplatněný, což u modů rozhodně nebývá běžné. Samozřejmě se tak nabízí otázka, zda se vyplatí dát 7 euro (potažmo 4,89 euro v dočasné slevě) za pouhou modifikaci.
Pověste Portal gun na hřebík
Aperture Tag totiž pouhá modifikace opravdu je. K jejímu spuštění potřebujete mít nainstalovaný Portal 2 a jak se můžete přesvědčit ze screenshotů, ani ztvárnění prostředí se nijak výrazně neliší od první hry, která na Zingu sklidila bájnou desítku. Přesto vás ale čeká poněkud odlišný zážitek, a to především díky přítomnosti klíčového herního prvku, Paint gun. S ní máte možnost používat dva typy gelu známé z původní hry – modrý, díky němuž dokážete více skákat, a oranžový, s nímž jste pro změnu rychlejší. Právě gely jsou klíčem k průchodu všemi testovacími místnostmi (celkem jich je 27), které na vás v Aperture Tag čekají.
Zapomeňte zkrátka na portály. Ty se sice v některých místnostech objevují, ale slouží jen jako lokální překážka či pomůcka pro úspěšný průchod, podobně jako množství tlačítek, krabic, světelných stěn, střílen nebo laserů. To všechno musíte v testovacích místnostech správně využívat v kombinaci s oběma gely, jež lze často patlat prakticky kamkoliv, kde vás to napadne. Musím říct, že práce s gely, často vyžadující i přesnost a postřeh, dokáže zabavit. Testovací místnosti jsou vždy navržené dostatečně rozumně a navíc se jejich obtížnost postupně stupňuje. S prvními hádankami zaručeně nebudete mít žádný problém, ale třeba poslední místnosti už představují solidní výzvu, která vás může zdržet i na dlouhé minuty, nutné k vymyšlení nových postupů.
Ačkoliv se tedy výměna portálů za gely může zdát jako prkotina, hratelnost to vážně dokáže pozměnit, což vám mod demonstruje i v několika okamžicích, kdy vás zavede do původních místností z Portalu 2, které je třeba vyřešit trochu jinak než za pomoci Portal gun. Někdy vás tak čeká pocit něčeho zcela nového, i díky svéráznému ztvárnění posledních místností, jindy spíše mix dobře známé hratelnosti a nového přístupu s gely.
,,Testovací místnosti jsou vždy navržené dostatečně rozumně a navíc se jejich obtížnost postupně stupňuje.“
Příběh? Jaký příběh?
Na pozměněnou hratelnost Portalu ani na design testovacích místností si tedy určitě nemůžu výrazně stěžovat. Jenomže, hratelnost není všechno. Podobně jako samotný Portal, i takový počin jako Aperture Tag potřebuje pořádný příběh, který by hráče motivoval k dalšímu postupu a nějak ho zaujal. Ten tady ale nenajdete. Víte jen tolik, že jste bezejmenný testovací subjekt v rukou notoricky známého jádra (personality core), tentokrát pojmenovaného Nigel, jenž vás posílá od místnosti k místnosti. To by se samo o sobě ještě dalo přijmout, koneckonců ani první Portal nebyl žádný příběhový zázrak, jenomže u něj to nevadilo díky fantastickému výkonu GLaDOS, která vás neustále doprovázela skvělým hlasem s pořádnou dávkou humoru. Totéž se sice snaží dělat i Nigel, ale moc se mu to nedaří.
Největším problémem je prostě a jednoduše jeho hlas, jenž je mnohdy relativně amatérský a otravný a navíc kvůli dost pubertálnímu znění do hry vůbec nepasuje. Nemluvě o tom, že ani snaha o humor se většinou nesetkává s úspěchem, osobně jsem se zasmál tak maximálně jednou či dvakrát. Celkové ztvárnění Nigela, který měl být očividně jedním z hlavních taháků celého modu, je tak určitě zklamání, podobně jako zakončení celého příběhu, od kterého jsem rozhodně čekal víc. A to jsem ani nezmínil, že vám dosažení toho konce zabere přibližně tři hodiny, což je opravdu šeredně krátká doba.
Trocha kreativity
Pokud jste si nicméně oblíbili editor místností v Portalu 2, setkáte se s ním i zde. V podstatě jde o naprosto totožnou utilitu, jen obohacenou o několik vlastních prvků, jmenovitě třeba světelné stěny, které aktivují a deaktivují možnost použití gelů, nebo stěny s předpřipravenými portály. Nechybí ani oblíbené drtiče, které v původním editoru chyběly. Zahrnutí takto rozšířeného editoru by bylo za normálních okolností v pořádku, proč překopávat něco, co funguje. Bohužel i tady se najde výtka. S novými prvky se totiž dost špatně pracuje a snaha o jejich přesné umístění může být pravé peklo. Párkrát jsem zkoušel umístit nové světelné stěny do úzkého průchodu, načež se ale stěna natáčela podle sebe a tlačítko, kterým obyčejně otáčíte jakýmkoliv prvkem v editoru, tomu moc nepomáhá a také si víceméně dělá, co chce. Práce s novými prvky je tak často spíš na obtíž, a tak se vlastně vytrácí důvod, proč trávit čas ve zdejším editoru a ne v editoru samotného Portalu 2.
Ani zde mimochodem nechybí podpora Steam Workshopu, která se hodí především pro stažení kooperativních misí. Samotný Aperture Tag totiž kooperaci nenabízí, musíte se tak spoléhat jen na uživateli tvořené místnosti. Na jednu stranu je dobře, že zde hráči mají prostor a že možnost stažení místností od hráčů může prodloužit onu mizernou herní dobu, na stranu druhou je ale škoda, že sami tvůrci nepřišli s alespoň několika oficiálními kooperativními místnostmi. Hře by to jen prospělo.
Kvalitní poslech
Jestli si však nějaká složka Aperture Tag zaslouží skutečnou pochvalu, je to hudba. Soundtrack se věrně drží stylu původního Portalu 2, ale zároveň působí nově a svérázně a je skutečně radost ho poslouchat. V tomto směru musím tvůrcům opravdu zatleskat, je vidět, že se zapojení známých jmen, kterými se autoři chlubí na produktové stránce na Steamu, vyplatilo.
Ve výsledku je opravdu škoda, že se autoři rozhodli Aperture Tag zpoplatnit. Kdyby šlo jen o další volně dostupný mod, který si by si každý mohl stáhnout ze Steamu, těžko by se mu dalo něco vytýkat. Za 7 Euro bych ale přeci jen očekával něco víc. Solidní design testovacích místností, chytlavý nápad a skvělý soundtrack jednoduše nedokážou vynahradit problémy v čele s mizerným dabingem, absencí jakékoliv zásadní zápletky a velmi krátkou herní dobou. A maličkosti jako podpora Steam Trading Cards, několik easter eggů nebo přítomnost komentáře tvůrců jsou sice fajn, ale výsledný dojem moc nezmění.
Já zcela chápu, že i tvůrci modů chtějí nějak vydělávat a že do projektu museli sami investovat velké úsilí a čas. Stejně tak si uvědomuji, že Aperture Tag stále nabízí víc zábavy než mnohá oficiální DLC pro jiné hry. Problém ale je, že jednoduše nenabízí víc, než nabízí celá řada bezplatných modifikací. Přes povinné zpoplatnění zkrátka cesta nevede, ne když mod nabízí tak málo a během chvíle si můžete zdarma stáhnout srovnatelné, mnohdy i větší množství obsahu. Kdyby byla v menu nebo na webu možnost volitelného přispění na konto tvůrců, klidně bych jim přispěl. Neměl bych problém ani s cenou dejme tomu pod 3 eura. Takhle však tvůrci zvolili cestu, které chybí důvod, proč by se po ní měli zákazníci vydat.
Recenze
Aperture Tag: The Paint Gun Testing Initiative - Portal bez portálů
Zpoplatnit modifikaci není vyloženě zlé řešení, pokud její autoři nabídnou hráčům něco, co v bezplatných modech nenajdou. Aperture Tag ale navzdory několika přednostem není ten případ a jednoduše nenabízí dost důvodů, proč byste měli raději platit a nepoohlédnout se spíše po volně dostupné alternativě. Pokud nepatříte mezi naprosté fanatiky Portalu, jsem si jistý, že se bez Aperture Tag obejdete.
Líbí se nám
- zajímavé oživení hratelnosti Portalu
- slušný design testovacích místností
- skvělý soundtrack
- řada easter eggů
Vadí nám
- velmi krátká herní doba
- absence skutečné zápletky
- pitomý konec
- mizerný dabing
- problémy s novými prvky editoru
Jj ten druhý tajný konec jsem našel až další den, je hodně těžké se k němu dostat a je pěkně schovaný takže jsi ho všimne málokdo a pitomý konec je proto že se na placený mod prostě čekalo více, bezplatné mody měli kolikrát působivější konec.
Pitomy konec? A víte ze jsou 2 různé možné konce? : O (ja jsem to nevěděl )
Náhodou napad ty gelovy veci je dobrej a je super ze se s tim daji lehce hrát a delat novy mapy v editoru…
Niektorí vydavatelia si myslia, že keď už hráči vyhadzujú peniaze za DLC-čka tak prečo by to neurobili aj pri modifikáciách.
skylines: Ale Black Mesa je zdarma aspoň jako mod který se musí ručně stáhnout a nainstalovat, placená vyjde na Steam takže má free alternativu, ale Aperture Tag sliboval že bude free a pak nalepili cenovku těsně před vydáním a mažou posty s dotazy o free alternativě.
skylines: toho Xenu sa zrejme nedozijeme
Chtěli prachy a dostali, co si zasloužili…
HALF-LIFEBLAZEN: Black mesa bude taky zpoplatněná až tam bude Xen ale ta si ty peníze zaslouží a i tak bude pořád k mání free verze
PORNOHEREC: České titulky se nestihli dodělat protože překladatelé měli příliš krátký termín před vydáním modu a navíc i když tu hru narozdíl od nás dostali zdarma tak ani je ten mod moc nebavil takže se jim překládat moc nechce, takže titulky zatím ještě nejsou hotové a ani nevím jestli vůbec budou když to ten mod pěkně slíznul.
Jj tohle je první mod za peníze a příběhově a délkou se to nerovná ani skvělému 12 angry tests, COSMOGONY a už vůbec ne Portal Prelude případně Black mesy a Cry of Fear který nabídl solidní herní délku plnou záplatek a po dohrání odemkl bonusový level a možnost projít znovu s odemčeným secretem a to vše zdarma, ano puzzly jsou primitivní až na poslední levely odehrávající se v kulisách povrchu ale i tak to nedělá problém je pokořit když se člověk zamyslí, je to hodně škoda tento mod vypadal ambiciozně a do té doby žádný mod pro Portal 2 nevyšel (Thinking with time machine považuji spíš za hrst map) , doufám že další mod Conversion taky pro Portal 2 už bude do třetice všeho dobrého.
Platit za něco takového? To snad ne
je to i s českými titulkami?
Prý jsou levely dost primitivní. No nevím já za to platit nebudu
Mody za peníze? No fuj Aspon by to mělo mít kvalitu.