Ubisoft to v posledních měsících nemá vůbec jednoduché. Dokonce by se dalo říct, že pokazil, na co sáhnul. Z vydání Assassin's Creed: Unity se vyklubala jedna z největších katastrof, levoboček Rogue nijak zvlášť nezabodoval, The Crew spíše zklamalo a ani relativně povedené Far Cry 4 na sebe nestrhává tolik pozornosti, tedy pokud se zrovna nezačne mluvit o šílených schopnostech tamních medojedů. Nemluvě o stále znatelné pachuti zklamání z Watch Dogs. Proto určitě překvapí, že Ubisoft po všech těch nezdarech a selháních posvětil vydání Grow Home, drobného experimentu studia Relfections. Podle mě ale nemá cenu řešit, jestli je vydání takové hry snaha o nápravu reputace nebo jestli jde jenom o výsledek toho, že někdo z Reflections dostatečně tlačil na své zlotřilé chlebodárce. Hlavní totiž je, že se Grow Home ukázalo jako překvapivě zábavný a svérázný počin.
Růstem k vědeckému úspěchu
Podstata Grow Home je v zásadě velmi prostá. Ujmete se role robota BUD, který je vysazen na jakési planetě s jasným cílem – pomoci zdejší rostlině v růstu, aby z ní bylo možné extrahovat hvězdné semínko pro potřeby vědecké analýzy. Že vám to zní jako zápletka, kterou mohla vymyslet a zrealizovat snad jen uklízečka v Ubisoftu, která si právě šlehla? Nedivím se vám, ale hlavní je, že to stačí. Růst rostliny totiž probíhá velmi zajímavým a zábavným způsobem. Stačí vylézt na jednu z mnoha bočních větví, které trčí ze stonku rostliny, a aktivovat jí, což vyústí v růst dlouhého šlahounu. Směr jeho růstu můžete přitom ovládat podle sebe a cílem je trefit se do jednoho ze žlutě zářících levitujících ostrůvků, které se vznášejí poblíž. Každé úspěšné spojení s ostrůvkem má za následek další růst rostliny, a jakmile propojíte šlahouny se všemi dostupnými ostrůvky, dostanete se až na úroveň mateřské vesmírné lodi, kam je třeba zanést již zmíněné semínko. To se objeví až po úplném růstu rostliny.
Je ale třeba říct, že všechno není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Už jenom kvůli faktu, že na některé ostrůvky hned nedosáhnete, naštěstí se ale šlahouny mohou dál větvit, takže lze klidně nechat podle vlastního uvážení vyrůst složité struktury, které se navíc dají využít jako mosty nebo jako záchytné body. Šplhání po rostlině a jejích větvích totiž může být poměrně nebezpečné a riziko fatálního pádu existuje téměř vždy, a to navzdory skutečnosti, že je samotné ovládání velmi prosté, stačí vám přesné střídání levého a pravého tlačítka myši, potažmo dvou tlačítek na gamepadu. Přesto ale dokáže být šplhání docela výzva, a to i kvůli fungující fyzice, která vám nic nedaruje. Stačí se někde špatně zachytit a hned máte problém. Navzdory tomu je ale šplh velmi zábavná a chytlavá činnost. A když už jsem zmínil ovládání na myši a klávesnici a na gamepadu, je třeba poznamenat, že tvůrci sice doporučují gamepad, ale ani na klávesnici jsem neměl s ovládáním žádný větší problém.
„Šplhání po rostlině a jejích větvích může být poměrně nebezpečné a riziko fatálního pádu existuje téměř vždy.“
Krása objevů
Šlahouny můžete využít také na objevování herního světa. A že rozhodně máte co objevovat. Na každém kroku lze narazit na množství rostlin s různými efekty, přičemž nejdůležitější z nich jsou květiny, které se dají použít jako padák, jenž vám může velmi často zachránit krk. Na několika místech narazíte na teleporty, s nimiž si výrazně usnadníte pohyb po světě. Občas můžete narazit i na říčky nebo prostorné jeskyně a na několika místech máte možnost setkání s několika druhy zvířat v čele s ovcemi. A pokud by vás to náhodou zajímalo, tak ano, v kombinaci s řekou je možné nebohé tvorečky utopit. Co víc, vývojáři byli natolik morbidní, že pro tak ohavný čin připravili jeden z achievementů.
Především pro vás ale připravili sto krystalů, které jsou rozeseté po celém prostředí a neslouží jen jako sběratelské předměty, ale také jako prostředek pro odemykání nových schopností vámi ovládaného robota. Tyto schopnosti vám mohou dost pomoci a patří mezi ně například raketový batoh nebo možnost volnějšího pohybu s kamerou.
I objevování světa a hledání krystalů může snadno zabavit a také protáhnout herní dobu. Pokud se zaměříte pouze na růst rostliny a získání semínka, Grow Home vám vydrží přibližně na dvě hodiny. Pokud se ale ponoříte do zkoumání světa, herní doba se slušně protáhne a snadno ospravedlní cenu stanovenou na 7,99 €. Kromě toho, po získání semínka se můžete pustit ještě do jednoho složitějšího úkolu, který vám ale přibližovat nebudu, protože by bylo zbytečné prozrazovat úplně všechno.
Jako z papíru
Pochválit musím i audiovizuální stránku. Ke zvukům nelze mnoho říct, většinou jsou velmi prosté, ale dostačují, a hudba je také velmi jednoduchá. Grafický kabát hry už je ale zajímavější. I ten je velmi prostý, ale potřebám hry bohatě vyhovuje a navíc navozuje zajímavou atmosféru a dojem, jako by byl celý svět vytvořený z papírových skládaček. Jediný problém vidím v animacích. Oceňuji, že se tvůrci vydali cestou procedurální animace, tudíž se BUD pohybuje jen na základě fyziky a vašeho stylu šplhání, ale to má za následek, že se robot občas nepřirozeně klepe a jeho pohyby bývají občas až moc trhané. Tuhle nepříjemnost ale vidím jako jedinou skutečně zásadní vadu celé hry.
Především ale musím pochválit skutečnost, že Grow Home nevyžaduje Uplay a koupíte ho pouze přes Steam. To sice nepotěší příznivce krabicových verzí, ale určitě to potěší všechny odpůrce Uplay, mezi které se kvůli mnoha špatným zkušenostem s tímto otravným systémem řadím i já. Tentokrát se s Uplay můžete prostě rozloučit a spokojit se s plnou podporou SteamWorks a zakomponováním Steam achievementů, Cloudu a také systému Steam Trading Cards. Člověk má skoro potřebu doufat, že se tento krok v případě her od Ubisoftu stane spíše pravidlem než výjimkou, ale pochybuji, že někdo bude tak naivní, aby v něco takového opravdu doufal. Přesto alespoň jeden takový případ potěší.
Povedený experiment
Grow Home se zkrátka povedlo. Nejde sice o nijak rozsáhlý počin, dokonce se rozsahem nemůže měřit ani s Valiant Hearts a Child of Light, dalšími menšími projekty Ubisoftu, ale i tak se může směle zařadit po jejich bok a zlomyslně vyplazovat robotický jazyk na všechny ty Assassiny a další velké značky. Je až s podivem, jak dokáže tak jednoduchý koncept s ještě jednodušším zpracováním zaujmout, ale je to zkrátka tak. Pokud hledáte nějaký neotřelý a přitom zábavný a trochu vyzývavý počin, s tímhle malým, ale energickým dítětem velkých, ale vyčerpaných rodičů určitě chybu neuděláte.
Hráno na sestavě: OS: Windows 7 (64bit) Minimální požadavky: OS: Windows 7 SP1 nebo Windows 8/8.1 (32 i 64bitové verze) Doporučené požadavky: OS: Windows 7 SP1 nebo Windows 8/8.1 (32 i 64bitové verze) |
Recenze
Grow Home - srdečný pozdrav od Ubisoftu
Z na pohled nevýrazného a šíleného experimentu se vyklubala překvapivě povedená a originální hříčka, která dělá čest sebevíc pošramocenému jménu tvůrců a vydavatelů. Jen víc takových projektů.
Líbí se nám
- ovládání růstu rostliny
- chytlavé šplhání
- objevování světa
- jednoduché, ale povedené grafické zpracování
- že hra nevyžaduje Uplay
Vadí nám
- občas trhané a roztřesené animace
perfektní koncept, neotřelá grafika, volný pády atd. . je toho hodně, ale jedno vím určitě. . hru jsem si náležitě užil
Lasman: Naprosto souhlasím, tohle byl velký krok zpět a to jsem si UbiArt dost oblíbil ale tohle byla vizuálně hrůza a celkově mě ten vzhled odpuzoval a tak jsem hru vypnul hned po deseti minutách.
Ja hru teda nehral, ale prej se dohraje za nejake 3-4 hodiny a to je pro me fakt, ktery neprekousnu u zadne pocitacove hry. At ji dostanu zadarmo, nebo zaplatim patnactset. Jinak zhodnoceni recenze me taky velmi prekvapilo a mam z toho pocit, ze je to hra, ktera k monitoru prikova kazdeho, i vsemozne fps silence. Ale to si teda rozhodne nemyslim.
Souhlasím s alfajk. Hodnocení by mělo být buď globální tedy se stejným podmínky pro všechny hry nebo katalogizované tedy každá kategorie má svá pravidla hodnocení. Nebo kombinované kde by se rozebíral technický rozbor hry ale to u herních magazínů nehrozí.
Např. zde:
[ odkaz ]
[ odkaz ]
[ odkaz ]
S recenzí musím nesouhlasit. Obě předchozí hry od UbiArtu, Valiant Hearts i Child of Light, byly neskutečně krásné, dojemné, se skvělým příběhem a jedinečnou atmosférou. Grow Home je jiné. Horší. Mnohem horší. Silné charaktery vystřídal jakýsi ošklivý robotický chcípák, který neumí plavat. Z kresleného vizuálu Valiant Hearts jsem byl uchvácen, u Grow Home nikoliv. Asi nejsem ten správný gurmán, když si mě vizuál á la Minecraft nedokázal podmanit. Neustále jsem čekal, kdy mě hra vtáhne svým skvělým příběhem, tak jak je u UbiArt her zvykem. Po 125 minutách jsem byl vtažen závěrečnými titulky. Ano, čtete správně. Celé to skončilo po dvou hodinách. Vědět to, tak si za ty peníze raději zajdu do kina, než abych dvě hodiny sledoval žebráka, jak se vozí po rostlině vykradené z filmu Jack a Fazole, skáče po létajících ostrůvcích vykradené z Avatara, jen aby mohl skočit zpátky do lodě, ze které ho vykopli a tvůrci mi mohli říct adios. Grow Home obecně působí jako demo. Míst k prozkoumávání je žalostně málo. Potenciál tu sice je, ale dokud tvůrci nepřijdou s náhodně generovanými mapami nebo (kéž by) příběhem, budu se ke hře stavět tak, jak se k ní teď stavím.
Hodnocení 2, 5/10
No až bude čas tak možná i zkusím, možná budu příjemně překvapen. Sice jsem fanoušek velkých AAA titulů, ale ty mě poslední dobou pěkně s…u, snad tenhle rok bude o něco lepší.
to si ale nerozumime, proto je tam v uvozovkach to slovo "upraveny" (ve smyslu bodovyho hodnoceni)
To je tvůj názor. Bereme ho v potaz, ale na našem přístupu nebudeme nic měnit. Viz můj předešlý komentář. V takovémto případě by většina menších her byla hned během oznámení odsouzena k tomu, že nedostane vysokou známku, ale pouze průměrnou.
vsak to do toho taky zhodnocuju, ted jsem si koupil meridian new world v prepoctu zhruba za 50 centu z bundle a zabavil jsem se u toho mnohem vic, nez u nejakyho titanfallu a urcite bych ty hre nedal 5/10 proto, ze je to nizkorozpoctova a zaroven levna hra, protoze v nekterejch vecech prekonava AAA produkci (jmenovite treba grey goo, kdyz jsme u tech strategii) , ale grow home i na tyhle "upraveny" stupnici nema na vic, nez 5/10
Říká ti něco to, že se jednotlivé recenze/hodnocení her od sebe liší tím, do jakého žánru daná hra spadá a co nabízí? Nemůžeš porovnávat třeba Titanfall a Grow Home. Z tvého příspěvku mi přijde, že právě tohle děláš a to je chyba.
Ta hra stojí 8 eur. Doporučuji, aby sis přečetl celou recenzi a ne pouze hodnocení.
Pokud bychom recenzovali, tak jak navrhuješ, tak potom žádná menší hra nemůže dostat vysoké hodnocení, protože z různých důvodů nesplňuje požadavky – nemá pěknou grafiku, příběh, dlouhou hratelnost apod.
a tady presne vidite, proc dneska 9/10 znamena 5/10 pred par rokama…at se na to divam jak chci, tak 9/10 proste ne… ta hra nema grafiku, ktera by skore vylepsila, ta hra nema pribeh, kterej by skore zlepsil, ta hra ani vlastne nema poradnej gameplay nebo zajimavejsi herni mechaniky, bum 9 z 10…
nerikam ze je to spatna hra, alespon neni nijak zabugovana, ale je to proste prumerna "hricka", proto za me 5/10