War never changes. Heslo série Fallout se dá volně přeložit jako Válka je mrcha. A jak hned na začátku zjistí hráči New Vegas, nejen válka vás může kousnout do zadnice ve chvíli, kdy se to nejmíň hodí. Ono totiž bohatě stačí pracovat jako kurýr. Nejen, že musíte pořád pelášit, jako by vám za patami cupitala horda jedovatých škorpionů, ale ještě musíte doufat, že vás cestou nepřepadne nějaký bandita s bouracím kladivem, který by se rád podíval do balíčku, který máte doručit. A co teprve, když se proberete se svázanýma rukama a před vámi stojí slizoun v kostkovaném obleku a míří na vás pistolí. A pak vás střelí do hlavy a nechá vás napospas kojotům. Je pravda, že málokterá hra začíná tím, že hlavní hrdina zastaví svojí hlavou kulku. Fallout: New Vegas takovou hrou je.
Když se nedaří
První minuty tak strávíte s doktorem ve vesničce Goodsprings. Váš popravčí se totiž evidentně učil střílet v maringotce na pouti, takže vás jeho kulka sice trefila do hlavy, ale přežili jste a po lékařském ošetření jste znovu připraveni vyrazit do rozpálené pouště a zjistit, kdo byl ten hajzlík, co z vás chtěl vyrobit žrádlo pro mrchožrouty.
New Vegas tak má mnohem rychlejší odpich, než Fallout 3, kde jste pokaždé museli protrpět dospívání ve vaultu a ztratili tak až hodinu času. Tady stačí pár minut a jste venku v obřím světě, který je jedním velkým pískovištěm (a rozhodně nejen proto, že většinu herní plochy tvoří Mohavská poušť). Pomsta jako motivace je podobně originální, jako další díl Ordinace v růžové zahradě, naštěstí ale borci z Obsidian Entertainment připravili opravdu štědrou nabídku vedlejších úkolů, které vás zabaví na dlouhé hodiny. A pokud se vám nechce zjišťovat, proč po vás zloun Benny střílel, můžete klidně nazdařbůh běhat po mapě a plnit vedlejší úkoly.
Spousta z nich kopíruje klasické schéma odnes/ukecej/zabij a podobně, ale najdou se i mnohem zapamatováníhodnější kousky. Jedním z nich je například návštěva Vaultu, který se ze sterilního podzemního krytu změnil v rozkvetlou džungli. Záhy totiž zjistíte, že o flóru se tu nestará žádný Přemek Podlaha budoucnosti, ale že se tu děje něco mnohem horšího. Jiný quest vás zase zavede do opuštěné raketové základny, kde se potrhlá ghoulí sekta snaží na raketách odletět do Velkého neznáma. Úkolů jsou samozřejmě desítky a kromě klasických odměn v podobě zkušeností, peněz nebo zbraní přináší New Vegas novinku v podobě reputace.
Kdo mi jde na nůž?
Ve hře je totiž celá řada frakcí a dle očekávání se spousta z nich nemá navzájem v lásce. Hodní hoši z New California Republic tak nemůžou vystát Caesarovu legii, což je armáda otroků a vojáků nápadně připomínající zřízení Říše římské. A pak je tu ještě tajemný pan House, který vládne metropoli hazardu New Vegas a který tvrdí, že už žije přes dvě století a pamatuje tak ještě dobu, kdy povrch planety nezdevastovaly atomové bomby.
Kromě těchto tří hlavních frakcí je tu samozřejmě spousta městeček, kde si plněním úkolů můžete udělat dobrou pověst. To se pak hodí hlavně ve chvíli, kdy tu chcete nakoupit, protože místní šplhouni samozřejmě mají slevu. A také se vám možná povede ukecat někoho, kdo by vás jinak poslal k šípku.
Batoh k prasknutí
Novoty se nevyhnuly ani akční části. Protože i když máte jazyk ze zlata, občas je prostě potřeba tasit brokovnici a ukázat těm zlým, zač jsou toho rozmašírované vnitřnosti. Největší změnou oproti třetímu Falloutu je to, že New Vegas se dá mnohem lépe hrát jako střílečka z pohledu vlastních očí. Všechny zbraně mají totiž konečně pořádný zoom přes mířidla a mnohem lépe se tak s nimi pálí zmutovaným krysám do kožichu.
Kromě toho se teď dají těžce vydřené revolvery i plasmové pušky modifikovat. Tady je ovšem nutno říct, že výsledky jsou občas rozporuplné. Zatímco lepší nabíjecí mechanismus do lovecké brokovnice zvýší velikost zásobníku i rychlost, jakým do zbraně sypete další munici, jiné upgrady zcela nepochopitelně fungují polovičatě. Jednoduchým příkladem budiž mod do útočné pušky, který zvyšuje rychlost střelby. Zatímco v klasickém realtime módu to opravdu funguje, v tom tahovém zbraň střílí pořád stejně rychle. A to i přesto, že by se mělo dát vystřelit víckrát za kolo, když se rychlost střelby zvýšila.
Ty, kteří neradi cestují sami určitě potěší, že si k sobě do party můžou přibrat společníka. A že je to sorta různorodá – snipeři určitě sáhnou po ostrostřelci Boonovi, pijani zas po fešandě Cass, která si ráda přihne z lahve whisky. A milovníci zvířat (a Terminátora) určitě naverbují Rexe, psa, který vypadá trochu jako Robocop. Dobrou zprávou je, že pánové z Obsidianu poslouchali fanoušky, kteří si stěžovali na kostrbatý systém ovládání společníků v předchozím Falloutu. Zadávání příkazů je nyní proto mnohem intuitivnější a rychlejší. A to se cení. Stejně jako fakt, že každý souputník, kterého táhnete s sebou, vám přidá unikátní schopnost.
New Vegas také myslí na kutily. Proto můžou hráči vyrábět vlastní munici, dávat dohromady časované bomby nebo si na ohýnku vařit dobroty, ze kterých se zvedá žaludek už po přečtení seznamu ingrediencí.
Wastelands, Wastelands
Graficky není New Vegas úplně na špici, engine z Oblivionu koneckonců už není žádný nováček. Otravné jsou především všudypřítomné loadingy, které se objevují i ve chvíli, kdy lezete do kadibudky metr na metr. Což ovšem na druhou stranu neznamená, že by hra vypadala vyloženě špatně nebo dokonce odpudivě. Některé scenérie mají naopak svoje kouzlo a metropole hazardu New Vegas vypadá hlavně za tmy opravdu úchvatně.
Poslednímu falloutímu dobrodružství se bohužel nevyhnuly chyby. Ty technického rázu se už povětšinou podařilo odstranit, takže postavy už nepíší na neviditelných počítačích, na druhou stranu se občas nepřátelé nebo i hlavní hrdina někde zaseknou. Ještě hůř ovšem působí momenty, kdy najednou začne váš parťák rádoby vtipně povídat o tom, že šéf jednoho z gangů má robotického psa, který nejspíš ve svém volnu chytá robokrysy. A přitom ten pes už pěkných pár hodin kráčí po vašem boku a plete se vám i parťákovi pod nohy.
To jsou ale naštěstí jen malé mušky na jinak chytlavém postapokalyptickém dobrodružství, které musí potěšit snad každého RPG pozitivního gamera.
Recenze
Fallout: New Vegas - vtáhne do města hazardu a naservíruje kupu lákadel
Hutné a poctivé RPG, které zabaví na desítky hodin a dá se hrát i více, než jednou. Škoda jen těch drobných zaškobrtnutí.
Líbí se nám
- obrovský herní svět
- nepřeberné množství úkolů
- dlouhá herní doba
- znovuhratelnost
Vadí nám
- otravné loadingy
- občasné nedotaženosti
- velká recyklace Falloutu 3
- pro někoho malý posun vpřed
Muj taky ne ale je to docela dobrý
k tomu řeknu jenom jedno brutal
Podle mě pitomost… Není to můj styl… To je zábavné asi jako člověče nezlob se… Ale říkám je to můj pohled na věc…
Už se na hru těším, jak se mi asi povede recenze tentokrát ? ! co myslíte
Jojo, trojka mě dost bavila, jenže jsem ji neměl možnost dohrát (reinstal WIN a neuložené savy) a nějak mě to od znova neláká…. Čím to asi bude? Na světě je totiž New Vegas, na který se těším a určitě bych si ho chtěl do Vánoc zapařit…
To znamenalo že když jsem hru hrál poprvé, celý jsem se třásl co za svět vlastně tam venku je.
Také vyrůstání působilo velmi zajímavě a mě osobně asi bavilo nejvíce z celé hry
Rey99: Co si myslel tím "vystoupení z Vaultu bylo docela tabu"? Jen se ptám, nějak jsem neporozuměl Jinak Fallout: New Vegas je úžasná hra ale až moc velká recyklace z 3ky, to mi osobně vadí. Série Fallout je úžasná tak to chtělo ZASE nějak dodrtit fanoušky. New Vegas beru jako konečně povedené DLC
otravné loadingy ( to mi vadí)
občasné nedotaženosti ( a která hra není)
velká recyklace Falloutu 3 (3 dobrá takže )
pro někoho malý posun vpřed (nějak extra to zas není)
Tak ze stránky hratelnosti mě hra příjemě překvapila, a v tom vydím hlavní změnu od FallOut3. Pokud bych měl hodnotit další změny, tak byse jich asi moc nenašlo.
GRAFIKA: naprosto totožná s trojkou
ATMOSFÉRA: Ta se mi v jedničce zdáola být o něco málo kvalitnější, jelikož vystoupení z vaultu bylo docela tabu.
PŘÍBĚH: Nevím jak vy, ale mě se vždycky zdálo že FallOut si na příběhu nijak moc nestaví a hlavním vodítkem je zápletka která byla ji od prvního dílu velmi zajímavě nadsazena