Před čtyřmi měsíci se nám do rukou dostal ostřílený lovec démonů Victor Vran. V té době byl ještě v Early Accessu, přesto v nás ale vzbudil určitá očekávání, která jsme si z neznámého důvodu spojili i s řadou obav. Nyní je tu finální verze v celé své parádě a my uvidíme, jak se nakonec toto hack-and-slash RPG vybarví. Podaří se mu konkurovat mocnému Diablu, anebo zůstane někde na půl cesty ke slávě mezi průměrem?
Muž bez minulosti
Základním kamenem tohoto příběhu je postava s minulostí, zahalenou závojem prakticky neproniknutelné mlhy. Victor Vran drsný na pohled i na poslech. Jak by také nebyl, když má v angličtině jeho hlasivky pod kontrolou Doug Cockle alias Geralt z Rivie. Mimo jiné je to také lovec démonů, takže chlapáctví má prakticky v popisu práce. Cech, ke kterému Victor patří, chrání smrtelníky již stovky let před zlem, které na ně číhá prakticky na každém rohu. V Zagarávii ale guilda neobstála, narazila totiž na něco, co bylo nad jejich síly. Tato chyba byla vykoupena řadou mrtvých lovců.
Právě v takové situaci přijíždí Victor do Zagaravie povolán přítelem Adrianem. Ten je však někde v hlubinách města, které se pomalu, ale jistě rozkládá. Smrt a zlo je zde všudypřítomné. Přes velkou rozlohu metropole zbylo jen pár přeživších, zbytek podlehl a připojil se k armádě zla, které musí Victor Vran na své výpravě za nalezením Adriana čelit.
„Správný lovec se vždy snaží vcítit do kůže své kořisti, jinak na tom není ani Victor Vran, který používá pro boj schopnosti démonů. Lépe řečeno magii.“
Město je rozděleno na řadu velkých lokací, které mají příjemný industriální nádech. V každé z ulic jsou vždy minimálně dva dungeony. Zde to však nejsou jen temné kobky a krypty. Navštívíte opuštěná sídla, tovární závody a opuštěné doly. Všechna místa, na která zavítáte, mají velmi hutnou atmosféru. Celkový zážitek kazí stále stejné osazenstvo na přesně daných pozicích.
Jak otevřená prostranství, tak dungeony mají něco společné. Jsou to úkoly, které musíte na daném místě splnit, když se vám zadaří, dostanete hodnotné ceny do tomboly. Jedním průchodem to ale nekončí, po dokončení hry se totiž otevře elitní část, která dá prostor všem fanouškům náročného hraní. A kdyby jim ani to nestačilo, stále je možné si hru ještě trošku zavařit navolením jednoho z pěti závaží, která vylepšují dovednosti monster. Ty můžete mít aktivována všechna najednou, díky tomu budete dostávat o 50 % víc zkušenostních bodů a šance na padnutí lepších předmětů se též zvedne.
Kampaň jako takovou je možné dokončit za 10 – 15 hodin, což není moc. Při normální projetí bude vaše úroveň atakovat 27. až 30. level. Stále vám ale zbude řada aktivit, takže prvním zakončením hra rozhodně nekončí. Maximální úroveň je totiž ještě daleko od vás, přesněji řečeno 20 úrovní.
Nevylepšitelná postava
Motivace k zběsilému levlování ale není výrazná. Victor Vran totiž k prvku RPG nepřistupuje zrovna ideálně. Po získání nové úrovně vždy získáte něco nového. Po většinu času to ale nejsou žádné zásadní statistiky, ale jen volitelné předměty či vylepšení. Někdy se dočkáte zvýšení životů či bodů osudu, není to ale nic, co by se dělo zrovna často. Ve statistikách Victor Vran hraje osud důležitou roli, znázorňují jej karty s čísly, které vylepšují určité dovednosti. Balíček má vždy určitou hodnotu, kterou není možné přesáhnout. Vlastnosti vám ještě pomůže vylepšit oblek, ten je ale také na příděl při získávání nových úrovní.
Nejvíce vaší hratelnost ovlivní volba předmětu, s kterým budete likvidovat valící se hordy. Nabídka není příliš pestrá. Tvoří jí válečná kladiva, rapíry, meče, brokovnice, elektro pušky a granátomety. Každý typ zbraně vám nabídne specifické skilly, které budete používat na bojišti. Jestli hledáte zajímavý předmět, tak pro vás bude jasnou volbou Teslova puška, která využívá elektřinu k rozsévání zkázy. Dovednosti jednotlivých předmětů sice též nejsou moc působivé, naštěstí jim tvůrci dali osobité vzhledy. Dle mého se ale autoři ve směru výstroje asi hodně inspirovali u jiných RPG, které nápady jen čiší. Ve hře jsem dokonce našel kladivo, jehož vzhled mi až nápadně připomíná Hammer of Naaru z World of Warcraft, které bylo v určité éře hodně oblíbené.
Správný lovec se ale vždy snaží vcítit do kůže své kořisti, jinak na tom není ani Victor Vran, který používá pro boj schopnosti démonů. Lépe řečeno magii. Tu má možnost aplikovat ale jen zřídka, protože její aktivace vyžaduje vždy slušnou dávku energie, kterou vymlátí z neustále přicházejících nepřátel. Osobně jsem si asi nejvíce oblíbil dovednost s názvem Diamant. Ta dala mé postavě štít, který dokázal absorbovat určitou část zranění. To mi mnohokrát zachránilo život, jelikož v okamžiku, když mě bariera chránila, jsem si vysekal zdraví pomocí zbraně s upírským vylepšením. Zlepšovák jsem na svůj předmět nainstaloval v centru přeměn, to funguje jako crafting stanice. Vytváření je ve Victor Vran stejně jako v jiných hack-and-slash velmi snadné.
Hopík
Victor Vran od ostatních hack-and-slash her liší jednou zásadní věcí. Vaše postava může skákat. Pro někoho revoluční krok, osobně jsem ale větší využití tohoto prvku viděl například v Guild Wars 2, kde je uskakování hodně pěkně vyřešené. Zvláštní je, že vývojáři nebyli schopni plně tento aspekt jejich hry využít. Skákat sice můžete, ale hodně omezeně. Občas je skákání díky koridorovým lokacím spíše k zlosti nežli k užitku. Za předpokladu, že by mělo hopsání víc prostoru a bylo by víc domyšlené, byl by to bod, který by této hře mohly ostatní tituly závidět.
„Již v Early Access se nám Victor Vran zalíbil. Jeho průchod předběžným přístupem byl až na pár menších škobrtnutí prakticky bezproblémový.“
Uskakovat budete hlavně před ranami neustále dorážejících nepřátel. Díky současnému stavu města bude velkou část jejich zástupů tvořit armáda nemrtvých. Ti se většinou po prvním sražení snaží znovu vstát a bojovat, když se ale zadaří, rozdrtíte je na jeden zásah. Tohle je ale hlavně problém kostlivců, ostatní neživý nemají takovou výdrž. Pavouci, elementálové a dokonce i upíří se vám postaví a následně padnou pod údery vaší zbraně. Hlavní záporáci jsou na tom stejně, ukáží jedno dvě čísla a také se odporoučí do věčných lovišť.
Jestli vás začne trápit samota má tu pro vás Victor Vran nachystaný multiplayer až pro čtyři hráče. Ti spolu můžou jak spolupracovat tak i soupeřit v cirkusové aréně. Když společnou pílí složí nepřítele na lopatky, dostane každý z členů party svou část kořisti. Naštěstí tu není jedna várka věcí pro všechny, takže nedojde k hádkám.
Vyplnění počátečních obav
Již v Early Access se nám Victor Vran zalíbil. Jeho průchod předběžným přístupem byl až na pár menších škobrtnutí prakticky bezproblémový. Finální verze se též po technické stránce vydařila. Ostatní aspekty, jež tvoří celek, už nejsou tak povedené. Ve výsledku se splnila jedna ze zásadních obav mého kolegy, který měl strach ze skutečně minimálního počtu RPG prvků. Po vydání je po této stránce Victor Vran prakticky ve stejném stavu jako předtím. Autoři nebyli schopni přidat rozmanitější vývoj či větší množství hratelných charakterů. Díky tomu následně v multiplayeru běhá partička klonů, kteří se odlišují maximálně svým vybavením. Já chci svého mága, Teslova puška se totiž této třídě nemůže rovnat.
„Jestli patříte mezi fanoušky hack-and-slash a nebojíte se trošku ubrat ze svých nároků, můžete Victora Vran uvítat s otevřenou náručí.“
Optimalizace jak taková je bezproblémová, Victor Vran běží stabilně bez sebemenšího pádu. Možná právě proto trošku zamrzí omezené nastavení herních kláves. Jejich nastavení je ve většině her zastupující tento žánr přeci jen standardem. Zvuková kulisa se také moc nevyvedla namísto toho, aby krásně podtrhovala atmosféru, podkopává ji.
Zvláštním způsobem na mě působí vyváženost. Na začátku je to ještě v pořádku, ale v pozdější části hry pro vás jsou obyčejní nepřátelé na úrovni těch elitních, takže se občas pořádně zapotíte. Čas od času dokonce působí i jako menší boss. Tímto způsobem se tvůrci snaží zřejmě natahovat úrovně, které vám svou velikostí rozhodně dech nevezmou.
Když slevíte, ujde
Jestli patříte mezi fanoušky hack-and-slash a nebojíte se trošku ubrat ze svých nároků, můžete Victora Vran uvítat s otevřenou náručí. Pokud vám ale v krvi proudí velká koncentrace Diabla, tak se hře vyhněte, protože oproti němu je Victor Vran jen hodně chudá náhražka, která dokáže jen těžko konkurovat královi žánru. Na srovnatelné úrovni je ale třeba s The Incredible Adventures of Van Helsing III, které je též chudší, přesto ale vydařené.
Victor Vran koupíte na Steamu za 17,99€. Po 31. červenci bude stát 20€.
Počítač na recenzi zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Victor Vran – skákající řež
Victor Vran je hack-and-slash jak má být. Když vám nevadí absence výraznějších RPG prvků a chcete se prostě jen pořádně odreagovat, je pro vás tento titul tím pravým ořechovým.
Líbí se nám
- plynulá hratelnost
- design zbraní
- charismatická hlavní postava
- dabing
Vadí nám
- toporné skákání
- absence výraznějších RPG prvků
- nemožnost volby povolání
- že hra působí chudě
- vysoká repetetivnost
Mňo, takže to dopadlo jak jsem čekal… To jest ARPG na úrovni posledního Van Helsinga (maximálně) . Čili Victor je jako první Van Helsing (který byl vynikající) , ale bez humoru, bez společníka, bez pořádné výzvy, se zkrouhnutým vývojovým stromem i slaboučkým arzenálem/lootem. Ostatně i graficky je o něco horší. Van Helsing (první) mi přijde absolutně parádní a skutečně nechápu vývojáře Victora Vrana, kteří dokonce hlavní postavu stylizovali prakticky totožně… škoda peněz.
ThainDegu, Cvrnda – mno chlapi, uz v tom mam zase trochu vic jasno ( (: jinac recka povedena!
23cicer: Některých recenzí se ode mě nedočkáš O hry je prostě velký zájem. Minimálně o ty AAA.
23cicer: Zatím je plán takový, že Fallout 4 budu recenzovat já, ale pokud bych v té době náhodou nemohl, Ondra je v záloze jako "plán B"
ThainDegu – bylo by fajn, kdybys recenzoval fallouta. .
ThainDegu: ja se o tech vecech zminuju hlavne proto ze vetsinou novy veci pridali v prubehu tydne dvou o kterych se zminovali ve vyvoji, a editovat prispevek kazdej tejden protoze pridaji nejaky novy dlc me nepripada nijak moc uzitecny, vicemene je to to stejny jako psani o nejakym ptr patchi ve wow nebo diablu taky pises o necem co prijde do plny hry za mesic a nemusi to odpovidat tomu jak to bylo na zacatku.
Jinak sem tam zminil i EA ne jen ubi co se tyce cen, mozna by se sluselo zminit i o activisionu kterej na steamu prodava stale call of duty 1 snad za 20 ecek, o tohle se snazi spousta firem a nemyslim si ze by se to nekdy zmenilo, kdyz lidi reknou o nejaky hre jaka to byla hovadina pak se to na steamu slevni z 50 ecek na 10 a lidi si to koupi jen tak na otestovani, pak se nemuzou lidi divit ze si vyvojari dovolujou to co se ted za poslednich 8 let deje
S recenzi naprosto souhlasim a ze je VV chudy pribuzny diabla (srovnavam s Diablem 3 ROS) je pravda. D3 ROS hraju kvuli lootu, ktereho je mraky a s patchem 2. 3 (PTR) tech moznosti bude jeste vic. VV (ve sleve za max 5e) si zahraju jen jednou a to kvuli pribehu a prostredi a tim to hasne, nic vic ma u te hry drzat proste nebude.
Beeda2004: Já ale hrál plnou verzi a o craftingu jsem se zmínil. Kosu jsem opomněl. To že má hra obtížnosti a výzvy je fajn ale oproti konkurenci je hra prostě chudá. Ale jak se tak říká každému vyhovuje něco jiného.
Jinak mě zajímají hlavně věci které jsou ve hře v současnosti, to co tam někdy přidají je prozatím nepodstatné jelikož to tam není.
Nevím jaké Diablo jsi hrál ty ale rozhodně každé z nich mělo lepší příběh než tento kousek.
A byl bych rád kdyby se u každé hry u niž se něco kritizuje nevytahoval Ubisoft začíná to mít celkem smutnou příchuť. Sám to studio moc nemusím ale jeho neustále vytahování mi přijde ohrané
Podle me 15 euro za ktery sem to kupoval je plne odpoovidajici hodnota vyvojari reagujou na lidi opravujou veci pridavaji malickosti navic je ve hre i pvp ktery do diabla uz ho slibujou asi 4 roky:-)
Jinak ovladani je v pohode rozumne funkcni wsad, jinak povolani si clovek vicemene vybira tim co si vezme za oblek, nekterej dava armor aby se dalo mlatit na blizko nekterej dava manu z critu a nekterej prubezne regeneruje,
Skala zbrani je celkem slusna a jeste bude rozsirena a nemyslim si ze by hra pusobila chude ma proste jen ty prvky ktery potrebuje jinak ti ve vyctu zbrani chybi kosa.
A celkove me pripada ze ten clovek co psal recenzi hral akorat tak nejakou betu protoze ses nezminil ani o craftingu a dalsi vec ze tam budou dalsi free doplnky jako arena s daily challengema, nebo nova zbran jmenem tome of souls, dalsi vec pribude i lokalni coop.
Jinak kazda mapa vcetne podlokaci obsahuje 5 challengu celkove asi 205 a po dohrani hry se otevrou elite challenge kterych je stejny pocet pribehova linka neni nikterak dlouha, ale udelat komplet hru na 100% navic jeste na hard kterej je se vsema 5 perkama permanentne zaplejma + nejaka jeste obtiznost navic tak ta hra myslim vydrzi dostatecne dlouho.
Hru nepovazuju za chudyho pribuznyho a uz vubec to nesrovnaval z hellsingem nebo diablem samotnym hellsing je cistej pribeh protoze boje tam stoji zahovno a navic je to dil od dilu vic orezany, diablo 3 je zas prozmenu tupa mlaticka bez jakyhokoliv smyslu clovek dela dve veci dokola nafarmi greater rift sutry a mlati greater rifty do co nejvyssich pater tady je to zalozeny na jemnej pribeh aby si clovek probehl mapy a pak si udelal ty jednotlivy challenge kterej se snazi bejt rozmanitej o trosku vic jak diablo protoze tam clovek vetsinou dela tak 3-4 ruzny veci.
Na zaver hra rozhodne neni spatna ma dobrou hratelnost fungujici multak i skilly a neni draha, delat to ubisoft nebo ea tak to stoji 60 ecek. pokud nekdo hleda hru na odreagovavani s vyssi obtiznosti tak muzu rozhodne doporucit.
Kde se vzal tu se vzal objevil se Victor Vran Jen nechápu proč ho pak zdraží. Jo aby ho pak zase zlevnili
Takováhle hra by měla stát max 10 eček.
Hru hrám posledných pár dní, a som s ňou spokojný. Som rád, že vývojári skúsili aj niečo iné, ako len klasické levelovanie. Niekomu to sadne, niekomu nie.
Wyverna: Špatná rozhodně není No hlas Douga C. je vždy luxusní.
Hraji tuto hru a není špatná. Ale dostalo mě nadabování hlavního hrdiny…ten hlas…