Kráčet ve stopách legendárních titulů není zrovna vděčný úděl. Oblíbená díla totiž zasela určitý standard, který je potřeba splnit k tomu, aby byla původní základna fanoušků plně uspokojena. Náročný to úkol, ne každému se ho podaří splnit.
Armikrog byl již při vstupu na Kickstarter prohlášen za nástupce legendární plastelínové adventury Neverhood. To krásně nakoplo rozsáhlou základnu fanoušků a ti následně zafinancovali Dougu TenNapelovi jeho sen. Na projekt se vybral skoro milion dolarů, který šel následně do vývoje hry. V našem preview jsme byli plní očekávání, nyní tu ale máme finální verzi Armikrogu. Povedla se?
Pevnost Armikrog
Plastelínovou odyseu prožíváte v kůži hrdinného kapitána vesmírné lodi a jeho věrného mimozemského psa. Kosmonaut Tommynaut spolu se slepým druhem Beak–Beakem ztroskotali na neznámé planetě. Ta na první pohled budí dojem klidného místa pro život. Pomyslnou idylku ale po pár sekundách rozbije podivně vypadající tkanička s očima, která chytí hlavního protagonistu za nohy a táhne ho do chřtánu něčeho mnohem většího. Před jistou smrtí ho zachrání jen rychlá reakce jeho psího parťáka. Spolu pak rychle utíkají do nejbližších dveří. Shodou okolností se dostanou do pevnosti Armikrog. A v ten moment začíná vaše cesta.
Tommynaut si hned po vstupu do pevnosti nacpe do svých útrob páku, kterou následně použije pro otevření dveří. Postava prakticky nemá viditelný inventář. Co najdete na zemi, si jednoduše strčíte do břicha a následně při vhodné příležitosti použijete k vyřešení nastalé situace. Kombinace předmětů, které známe z jiných adventur, zde jaksi schází. Tvůrci zřejmě sázejí na jednoduchost, podle některých informací právě v ní je síla a krása.
„Plastelínový vizuál táhne Armikrog kupředu.“
Věci si do bříška ale nebude cpát jen váš hlavní protagonista. Když převezmete kontrolu nad Beak-Beakem, můžete též sbírat věci. Pokud je ale chcete dostat ven, musíte se pořádně vyzvracet. Největší výhodou tohoto slepého pejska je jeho velikost. Díky ní se dokáže vsoukat do míst, kam by se Tommynaut nikdy nebyl schopen dostat. Krom toho, občas slouží i jako závaží, které drží nášlapné mechanizmy v chodu.
Po dohrání Armikrog jsem si vzpomněl na Trine 3: The Artifacts of Power. I zde totiž z konce cítím určitou nedodělanost a hlavně zakončení postrádá absenci něčeho hlubšího. Vypadá to jako by tvůrcům došly peníze a svůj projekt jednoduše utnuli v nejlepším. Krátká herní doba tuto domněnku výrazně podporuje.
Hádanky pro školáky
Armikrog disponuje, podobně jako Neverhood, řadou různých logických hádanek. Jejich náročnost a celková struktura nejsou zrovna dechberoucí. Manipulace s kostkami, seřazování dětských hraček a chození v kruhu se ani z daleka nemohou rovnat geniální rébusům z Neverhoodu. Na ty člověk nikdy nezapomene. V Armikrogu je to právě naopak, hlavolamy jsou tak snadné, že nepřichází ani oblíbený efekt údivu. Občas se možná na chvíli zaseknete, ale ve většině případů to nebude nic, co by vám skutečně zamotalo hlavu. Popravdě jsem nenarazil na nic, co by bylo naprosto originální, vše již někde bylo k vidění. Nálepky +17 se tentokrát asi nedočkáme.
V Neverhoodu váš hrdina za celou hru nevydal hlásku. Dabing ve hře sice byl, ale tvůrci ho servírovali po skromných dávkách. U Armikrogu se ale vydali trošku jinou cestou. Tommynaut i jeho pes Beak-Beak jsou hodně ukecaní, možná až příliš. Hra díky tomu přichází o určitý nádech tajemna, což je smutné, protože právě ten jsem měl na původním Neverhoodu hodně rád a zde jsem ho nenašel.
Formela zachraňuje situaci
Hratelnost jako taková vás u Armikrog rozhodně neposadí na zadek. Většina aspektů, které tento titul má, je spíše na mírně nadprůměrné úrovni. Je tu však jeden prvek, který tlačí hru kupředu. Nikoho asi nepřekvapí, že zářným pozitivem je originální plastelínový vizuál.
„Na to, že jsme se Armikrogu dočkali až po dvou odkladech, není hra zrovna z nejvyladěnějších.“
Ten v jiné adventuře nenajdete. Plastelínové umělecké dílo muselo dát tvůrcům hodně práce. Když vezmeme v potaz, že je celek dělán ručně, jednalo se pravděpodobně o stovky až tisíce hodin pečlivé a hlavně kvalitní práce. Při průchodu Armikrogem nenarazíte na dvě úplně stejné obrazovky. Podobně jako obrazy uměleckých mistrů i lokace v Armikrogu dokáží vzít dech. Detailů je všude plno, takže se stačí jen zakoukat do monitoru a kochat se originalitou a hlavně krásou. Vizuál je na jedničku. Dá se bez problému označit za umělecké dílo, na kterém si vývojáři dali skutečně záležet. Škoda jen, že technická stránka hry na tom není stejně dobře jako grafická. Jinak by možná padala trošku jiná hodnocení.
Odložený, přesto nedodělaný
Na to, že jsme se Armikrogu dočkali až po dvou odkladech, není hra zrovna z nejvyladěnějších. Osobně bych po dlouhém čekání na plnou verzi očekával dílo, které je hotové na 100 procent a hlavně je bez bugů a nedodělků. Problémy potkají lokální hráče ještě před vstupem do herního světa. Místo menu na ně totiž čeká pár žlutých pruhů. Těmi se můžete zkusit náhodně proklikat, ale není to zrovna největší vítězství. Tento nešvar se dá vyřešit tím, že změníte formát v ovládacích panelech. Místo českého nahodíte anglický a máte po problému. Snad bude tento výrazný kaz na kráse brzo odstraněn a nově kupující již nebude po spuštění čekat tak nepříjemné překvapení.
Animace a interakce s předměty též nejsou zrovna v nejlepším pořádku. Postava se občas zasekává a některé akce též nevypadají vábně. Více než nevydařené animace mě ale iritovala polo funkční interakce, díky které jsem často musel na některá místa klikat minimálně desetkrát, aby postavičky udělaly, co mají.
Perfektní plastelínovou stylizaci hodně kazí herní kurzor. V jiných adventurách si tvůrci s tímto aspektem většinou dokáží vyhrát a nepěknou šipku nahradí něčím vkusnějším. Autoři Armikrogu na to, stejně jako v jiných směrech, plně rezignovali, takže místo ladícího kurzoru tu máme tento vystřelený šíp.
Smutné zakončení
Tak na tento titul vybrala komunita skoro milion dolarů? Po dohrání Armikrogu se necítím zrovna nejlépe. Popravdě jsem čekal o hodně víc, než jsem na konci dostal. Krátká herní doba by se možná dala odpustit, ale ta hromada bugů a uspěchané vydání se jednoduše nedají přehlédnout. Po řadě odkladů by tu před hráči mělo stát hotové dílo a ne tento nedodělek. Celek hodně zachraňuje plastelínová stylizace, která z Armikrogu dělá něco mírně nadprůměrného. Hru jako takovou bych doporučil až poté, co absolvuje řadu oprav. Do té doby je to sázka naslepo. Legendární Neverhood by si zasloužil lepšího nástupce.
Armikrog koupíte na Steamu za 24,99€.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Armikrog – plastelína pro nenáročné
Na první pohled vypadá Armikrog lákavě. Tento dojem ale brzo rozbije celková průměrnost a hromada bugů, které vás při průchodu budou provázet. Fanoušci si zasloužili lepšího nástupce Neverhoodu. Toto nedodělané dílo jím rozhodně není.
Líbí se nám
- mistrná stylizace
- originální soundtrack
- povedené hádanky
Vadí nám
- výrazná nedodělanost
- hodně krátká herní doba
- nevýraznost celku
" Nikoho asi nepřekvapí, že zářným pozitivem je originální plastelínový vizuál. Ten v jiné adventuře nenajdete. Plastelínové umělecké dílo muselo dát tvůrcům hodně práce" – pripominam Agenta Hlinu. (ani nevim, jak se to jmenovalo v originale, nejde o ceskou hru)
Teď se budou hodit hry pro Mac
Jj dlouhá chodba byla nejotravnější z celé hry, hlavně až dojdete na konec, seberete disketu a najednou si uvědomíte, že musíte znova nazpátek.
Strec – jo, ta dlouhá chodba…včera jsem si to po těch letech zkusil a tam sem zabil snad 30 min…největší otrava co jsem kdy zažil
Škoda, že to docela podělali. Hned jsem si vzpoměl na Neverhooda a jak jsem to hrál na "svém" prvním PC. Si pořádně ani nevybavuju o co v tom Neverhoodu šlo. Jediny na co mám vzpomínku je taková velká příšera a dloooouhá chodba . Škoda, že není Neverhood na steamu. Mohli ho dát třeba jako bonus k Armikrogu.
Jinak díky za recenzi. Raději počkám na výraznější slevu a opravu. Tahle hra mě natolik nostalgicky dostala, že bych ji možná v neuvážení koupil i s chybama, kdybych ji někde našel za dobrou cenu. Ještě, že některy recenze vycházejí včas a stačí varovat .
To mluvení na mě působilo špatně už od traileru. Neverhood byl tak tichý až tajemný, že jsem se ho i bála hrát. Přece jen to bylo o jednom človíčkovi v úplně prázdném světě, který byl navíc tak pokroucený a neuvěřitelný, až to navozovalo neuvěřitelně děsivou atmosféru. Jenom abientní zvuky a ten pronikavý zvuk Claymanových plastelínových nohou jak dopadají na zem, brrr.
Thain, pri tej hre asi netreba ani remaster maximalne rozlisenie zmenit, i ked to by sa dalo v dnesnej dobe povazovat za remaster
Na Amikrog jsem se těšila od doby, co byl oznámen. Díky, žes napsal tuhle recenzi, aspoň vím, že si to nemám kupovat
Po přečtení této recenze jsem vážně na rozpacích. Na Armikrog jsem opravdu čekal delší dobu s myšlenkou že by se mohl rovnat Neverhoodu, který je pro mě naprosto dokonalý a mohu směle tvrdit, že se dokáže rovnat s dnešními adventurami. Asi nejhorší pro mě osobně by byly bugy a to že hlavní postava je ukecaná. Neverhood byl krásně tichý, a jak Thain píše i tajemný. Rébusy mi prosím ani nepřipomínejte, jelikož v době kdy jsem hrál Neverhooda jsem přišel o nemálo vlasů Ale i to bych možná hodnotil jako mínus…tudíž se asi kouknu na video jak hra vypadá a podle toho se rozhodnu Jinak super recenze
Phase: Mohli by udělat Remaster ty jsou přeci jen oblíbené a kupce by si to 100 % našlo.
skoda, neverhood bola detska srdcovka, tesil som sa
HALF-LIFEBLAZEN: To víš no někdy sem první jindy zase poslední. Nenadělám s tím asi nic
Jinak Life is Strange se může ještě pokazit. Takže neříkej hop dokud jsi nepřeskočil.
Portal je fajnový s tím plně souhlasím.
Armikrog považuji za moje největší zklamání roku, Life is Strange a Portal Stories: Mel jsou jediné hry letošní roku, které mě potěšili.
Jinak Thaine, už bylo s recenzí na čase, už jsem si myslel že ji nenapíšeš.
Malcolm: Právě že by to chtělo další díl. Mám ale obavu z toho že se ho nedočkáme
hmm hru jsem dohral za 3 hodiny, a měl jsem z toho pocit že se spíš jednalo o episodu než o celou hru, Ale konec vypadal na pokračování. No udělat ještě takhle 3 další hry a byl bych spokojenej