Žánr tahových strategií je neustále obohacován o nové kousky, kvantita pomalu ale jistě začíná převažovat nad kvalitou. Vývojářům v praxi stačí navrhnout dobrý systém soubojů a mají vyhráno. Pro některé hráče již ale zážitek z bitev není vším. A přesně na tuhle skupinu se snaží zacílit CreativeForge Games s jejich originální tahovkou Hard West, která je zasazena v éře Divokého západu. Bude však stačit náročnějšímu publiku?
Povídky na jedničku
Divoký západ asi nikdy nebyl zrovna nejpříjemnějším místem pro život. Velkou část společnosti drtila bída, hlad a beznaděj. Pokud jste chtěli zůstat na straně zákona, většinou vás nečekala zrovna zářná budoucnost. Banditi a renegáti měli v této éře o zábavu postaráno, nesměli si však vybrat špatný cíl.
Hned úvodní kampaň ukazuje jednu ze špatných voleb maskovaných zločinců. Napadení karavany se jim totiž zrovna dvakrát nevyplatilo. Místo tučného úlovku si proti sobě poštvali jednoho hodně naštvaného chlapíka, který se jim následně pomstil za všechny potíže, které mu tahle banda způsobila. Tím jeho cesta neskončila. Na osudy otce a rodinné kletby jsou zaměřeny ještě další tři dějové linie.
Druhá samostatná dějová linka je zaměřena na Alvara Vasqueze. Ten se podobně jako řada jiných vydal za bájným pokladem, jenž by měl ležet někde v pustině. Jeho výprava do nebezpečných končin si vyžádá hodně, otázka je kolik toho Alvaro pro bohatství a slávu ve výsledku obětuje.
„Každá z kampaní hráče vždy před svým začátkem uvede do svého děje. Poté, co vybojujete první bitvu, vyšle vás na taktickou mapu, po které budete cestovat a činit různá rozhodnutí.“
Třetí dobrodružství prožijete v kůži vědce Solomona DeLeara, tomu jeho rival nabídl laboratoř. Za svou štědrost požadoval však něco na oplátku. Po vašem hrdinovi chtěl, aby pokračoval v jeho práci na léku, který má zachránit okolní obyvatelstvo před chorobou způsobující šílenství. Solomon nabídku překvapivě přijal a ihned se vypravil na cestu. Na jejím konci ho ale čekalo nepříjemné překvapení. Místo plně vybavené budovy před sebou spatřil komplex plný vyšinutých magorů, kteří by si na něm rádi pochutnali. Naštěstí s ním dorazila i skupina Pinkertonů, která mu pomůže jak s psychopaty, tak i s hledáním medicíny pro narušené lidstvo.
Osud vědce a jeho objevu je tak zásadní, že na něj navazují ještě dvě další dobrodružství. Příběh jako takový se hodně povedl, možná jsem až tak zajímavé vyprávění ani nečekal. Rozhodně jsem byl příjemně překvapen prožitkem, který mi nabídl. Celkový dojem efektivně podtrhla kombinace dvou sfér, v kterých se bitvy a příběh odehrávají. Nadpřirozeno má prostě něco do sebe, extrémní prostor se mu ale nedává.
Dlouhá pouť
Každá z kampaní hráče vždy před svým začátkem uvede do svého děje. Poté, co vybojujete první bitvu, vyšle vás na taktickou mapu, po které budete cestovat a činit různá rozhodnutí. Ty sice nemůžou nahlodat hlavní zápletku, přesto ale mají zcela zásadní význam pro celkový průchod dějem. Při putování Divokým západem na vás čekají desítky voleb, jenž před vás v praxi postaví miniaturní příběhy a dobrodružství. Jak dopadnou, bude ve většině případů záležet jen na cestě, kterou si zvolíte.
Pro příklad bych uvedl příhodu, která se mi přihodila při cestách po šílenstvím zachváceném západu. Na nedělní oběd mě přizvala jedna ze spořádaně vypadajících rodin. Poté, co jsme s mými společníky dorazili do jejich útočiště, překvapil nás podezřelý zápach, který vycházel z kuchyně. To, jestli si vyberete slušnost či obezřetnost, bude již jen na vás.
„Karty do jisté míry zastávají prvek RPG.“
Volby vám krom zajímavých příběhů nabídnou též jedinečné předměty, které značně zpříjemňují průchod kampaní. Získat legendární artefakty není vůbec náročné, pokud budete mít dostatek peněz, je možné některé z nich dokonce koupit v obchodech rozmístěných po celé mapě. Pušky, pistole, oblečení a výbušniny ale nejsou jediný sortiment, který kupci nabízí. Ve svých zásobách mají i speciální karty, které představují jeden z originálních aspektů Hard West.
Karty do jisté míry zastávají prvek RPG. Po nasazení hrdinům zvyšují některé základní statistiky a dokonce přidávají zcela nové schopnosti. Ty jsou částečně závislé na tom, jestli je zrovna den či noc. Já nejvíce používal dovednost zlatá kulka. S ní jsem totiž měl 100 % šanci na to, že zasáhnu cíl. Škoda jen, že každé použití speciálního skillu ubírá štěstí postavy.
Štěstí není věčné
Prvek štěstí zastává v Hard West roly energie. Tu spotřebováváte dvěma způsoby, buď aktivně na kouzla a dovednosti anebo pasivně při uhýbání nepřátelům. Čím víc se vám daří, tím méně zásob štístka máte. Obnovuje se vám jen v okamžicích, když vás někdo zasáhne. Bez smůly to prostě nejde.
Zvláštní je, že štěstí extrémně ovlivňuje i vaše krytí, což se mi v praxi moc nelíbí. Pokud mám kupříkladu 100 % zákryt, nemělo by mě být možné zasáhnout. Tady je ovšem vše závislé na zlaté mušce, takže pokud máte málo štístka, můžete mít sebelepší obranu a nic vás před kulkou nezachrání.
„Oproti jiným titulům jsem byl celkem zaražen chováním AI.“
Dráha střel a střelba jako taková též nejsou zrovna to pravé ořechové. Postava si své cíle vybírá podle šance na zásah, což je logické. Problém tkví v tom, že občas má větší šanci na zásah u cílů, které by ani neměla mít možnost zasáhnout. Na místo toho blízkého a jednoduše zasažitelného nepřítele nestrefí, ani kdyby jí šlo o život. Jediná věc, která se mi v této sféře líbila, bylo odrážení kulek od určitých předmětů. Zbytek mě spíše iritoval, než těšil.
Jako na výletě
Oproti jiným titulům jsem byl celkem zaražen chováním AI. Ta reaguje jen v případě, že si stoupnete do jejího zorného pole, nebo na ní přímo zaútočíte. Jinak plně ignoruje vaší pozornost a nechává vás dělat, co uznáte za vhodné. Čekal jsem trošku propracovanější systém, kde by se umělá inteligence aktivně podílela na ději mise. Asi jsem od démonů, kanibalů a šílenců chtěl moc.
„CreativeForge Games se povedlo něco, co se jen tak nevidí. Vytvořili tahovou hru s hodně dobrým příběhovým jádrem, které spolu s volbami a originálními aspekty formuje skutečně zajímavé dílo.“
Trošku mi tu ještě schází začátek boje jako takového. Již od začátku mise se totiž pohybujete v tazích, přestože souboj ještě nezačal, musíte pro pohyb postav přetáčet přesýpací hodiny. Zbytečně se tak natahuje herní doba. Osobně bych řekl, že tahový aspekt je zde na střední úrovni, mohl by být rozhodně vyladěnější.
Příběh stačí drahoušku
CreativeForge Games se povedlo něco, co se jen tak nevidí. Vytvořili tahovou hru s hodně dobrým příběhovým jádrem, které spolu s volbami a originálními aspekty formuje skutečně zajímavé dílo. Škoda jen, že tahové prvky nejsou až tak kvalitní jako u jiných her v tomto žánru. Nejvíce asi celkový dojem kazí toporná AI. Přesto se dá Hard West označit za kvalitní projekt, který by neměl utéct pozornosti žádného z fanoušků tahových strategií.
Hard West koupíte na Steamu za 20 euro.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Hard West – příběhy z Divokého západu
Pokud náhodou hledáte tahovou strategii s kvalitním příběhem, je pro vás Hard West jasná volba. Extrémně propracovaný systém tahů od něj ale nečekejte, jinak se může dostavit zklamání.
Líbí se nám
- perfektní příběh
- zajímavě působící volby
- originální systém karet a štěstí
- kombinace fantasy a Divokého západu
Vadí nám
- tupá AI
- nevyladěný soubojový systém
- absence ukládání pozic
Corvus: To mi ani neříkej toto. To je snad … už … no … já … Ještě že mi kámoš dluží hru.
Virus: Třeba ti pomůže info, že se pracuje na cz lokalizaci…
Pěkná recka. Na tuhle hru mám delší dobu spadeno a furt jí tak očumuji, ale furt nevím zda do ní jít a nebo ne. Sakra to je dilema. Kdo to rozstřelí? ! Ale ta menší sleva říká, že bych mohl zkusit štěstí pistolníka.
ThainDegu: Ještě také zapomněl na věcné dary od nás, čtenářů, které vám posíláme. ‚Si žijete, sakra!
to Zifi: Nekecej do něčeho čemu nerozumíš. Xzone sice vlastní Zing, ale peníze máme přidělené paušálem, nikoliv podle zásluh. Když Zing prodá hodně her, je možné na další rok domluvit lepší rozpočet nebo různé výhody pro návštěvníky Zingu.
Budu se opakovat, ale nikdy jsme hodnocení nedávali podle toho, zda je to očekávaná hra nebo ne. Tohle si myslí pouze lidi, kteří do toho nevidí. Ještě můžeš přijít s pohádkou, že nám Cenega dala peníze, abychom Falloutu 4 dali lepší hodnocení a je to celé. Pokud by si s tím přišel, tak se ti vysměju. Na takové věci v ČR nejsou peníze, distributoři jsou rádi, že mají na reklamu.
A pokud se stále divíš, proč jsem ti smazal komentář u rozdávání slev pro koupi PS4, tak se nad tím ještě jednou zamysli a možná ti to dojde. Ale raději ti to napíšu – Xzone je náš obchod a přece nebudeme doporučovat jiný obchod, když Xzone platí provoz Zingu.
Zifi: Ještě jste zapomněl na oblíbené úplatky od většiny herních studií a měli bychom to snad po kopě. Stále nechápu tu vaší zaslepenost. Ale když vás to baví tak proč ne
Chidlink: protože tyhle stránky provozuje Xzone a Fallout 4 je pro ně zdrojem velkých příjmů. Nemůžou špinit produkty ze kterých mají největší příjmy. Jsem připraven na to že můj koment bude do 30 min smazán
Chidlink: Pokud ti připadá, že zdejší recenzenti hrám nerozumí, tak ti nic nebrání napsat uživatelskou recenzi na danou hru
danur078: Průchod hry mi trval +- 10 hodin. Při vyšších obtížnostech to ale jistě zabere minimálně jednou tolik
Skvělá recenze. Můžu se jen zeptat kolik hodin jsi u hry strávil?
Chidlink: Pokud jste Fallout 4 hrál jistě víte že jeho příběh má i své světlé chvilky. Rozhodně to není takový extrém jako v minulých dílech. Možná právě proto ho beru spíše na neutrální rovině. Tím pádem ho nedávám ani do záporů ani do kladů.
Mimo to nevím jak je možné srovnávat neustále reagující AI a tahovou AI. Srovnání jako takové je zcela nesmyslné. Stejný názor mám i na srovnávání Sandboxu, tahovky a FPS.
Hodnocení na Steamu dává 85 % ? No znám hry co mají i 100 % a nedotkl bych se jich ani kusem klacku.
Hra je momentálně na steamu ve slevě. Určitě ji vyzkouším.
Je zajímavé, že v záporech uvádí autor recenze UI, ale u Falloutu 4 kde je UI tak tupá, že by to dohrál i orangutan po lobotomii, nic napsaného není, stejně tak je tady v kladech uveden dobrý příběh – u Falloutu 4 příběh není uveden ani v kladech ani v záporech i když je to dost podstatná část hry (aha on asi Fallout 4 žádný příběh nemá) Je pouze popsán v recenzi, že příběh je dost slabý, ale proč tedy není uveden ve shrnutí v záporech je mi záhadou.
Nemůžu nějak přenést přes srdce že hra dostala nižší hodnocení než Fallout 4 nebo nové CoD.
Také je zajímavé hodnocení na steamu kde má hra 85 procent. Nevím nějak se mi zdá, že zdejší lidi, co píší recenze moc hrám nerozumí.
Jestli je tam perfektní příběh tak do toho půjdu To je prostě pro mě hlavní !
ThainDegu: Já zase tak daleko nejsem, drtím Fallout. Mám asi 4 hodiny, ale neskutečně mě to zatím baví. Trošku mi vadí těžkopádnost některých prvků (to bylo třeba i u Sattelite Reign) , také to bylo občas malinko zkostnatělé, ale zábavností, možnostmi, hudbou, dabingem a variabilitou (karty) si to vynahrazuji. Za mě opravdu povedená věc a milé překvápko. Dnes jsem na Fallout ani nesáhl a hraju Hard West jako divej.
Jinak díky za super recenzi.
Corvus: Já sem byl hlavně fascinován příběhem, ten je perfektní