Expanze do vesmíru se předchozímu dílu oblíbené tahové série Civilization moc nepovedla. Základní hra trpěla řadou výrazných nešvarů, které se do jisté míry vytratily až po vydání prvního datadisku, jenž celek obohatil o nejeden chybějící prvek. Komplet se díky tomuto DLC dokázal vyškrábat mezi kvalitně působící díla. Jeho konkurenceschopnost byla ale vedle jiných žánrových titulů hodně nízká. Vývojáři z Firaxis Games se možná právě proto rozhodli znovu zaměřit na náš domovský svět. Jejich nový projekt Civilization VI se v mnoha směrech vrací ke kořenům série, inovace mu ale na první pohled nejsou zcela cizí. Pomůže tomuto pokračovateli herní značky k úspěchu slavné jméno a pestrá škála novinek, nebo to s ním dopadne podobně jako s jeho mimozemským předchůdcem?
Počátky civilizace
Každý významný národ naší historie byl na svém počátku tvořen malým uskupením lidí, které se po čase rozrostlo do fungující kmenové společnosti. Pokud se nově vzniklému kmenu podařilo přežít několik dekád, dostatečně posílil a začal expandovat do svého okolí. Po určité době si zmíněný kmen díky agresivnímu růstu dokázal získat kontrolu nad většinou sousedních osad. Z obsazených metropolí mohlo dominantní město vytvořit silnou frakci, která se v následujících desetiletích stala výrazným hráčem světových dějin.
„Na začátku klasického scénáře se vám do rukou vždy dostane jeden z dvaceti historických vůdců. K dispozici budete mít císaře Trajana, královnu Victorii nebo Petra Velikého. Každá výrazná osobnost povede do boje národ, který v minulosti proslavila. Všechny frakce mají specifické bonusy, jednotky a herní styl.”
Nový díl Civilization v současnosti prakticky postrádá příběhem podepřenou kampaň pro jednoho hráče. Každý vůdce národa tu píše dějiny své frakce dle svého uvážení. Absence historických scénářů mírně poznamenává úroveň celku. Bez nich tu máme jen náhodně definovanou kampaň, která vám většinou nabídne stabilně probíhající dějovou linku.
V rámci hry pro více hráčů tu máme tři jasně definované historické scénáře, které se odehrávají ve starověku, středověku a přítomnosti. Každá kampaň vámpřinese odlišné technologie, jednotky a podmínky vítězství. Scénář Globální Termonukleární Válka vám dá kupříkladu za úkol zlikvidovat většinu měst za pomoci atomových zbraní. Časem se snad v jednom z menších datadisků dočkáme některých výrazných kapitol světových dějin či příběhů i ve hře pro jednotlivce.
Systém čtvrtí
Na začátku klasického scénáře se vám do rukou vždy dostane jeden z dvaceti historických vůdců. K dispozici budete mít císaře Trajana, královnu Victorii nebo Petra Velikého. Každá výrazná osobnost povede do boje národ, který v minulosti proslavila. Všechny frakce mají specifické bonusy, jednotky a herní styl. Norové disponují například rabujícími válečníky, dlouhými loděmi a šílenými berserky. Osobitost jednotlivých uskupení je hodně velká, osobně tento aspekt považují za nemalé plus.
Poté, co si vyberete svou vyvolenou frakci, začíná hra podobně jako v předchozích dílech. Na startovní čáře má každý národ družinu válečníků a malou skupinku kolonistů, s kterou po jednom či dvou tazích osídlí dobře vypadající strategickou pozici. Civilization VI se v rámci budování města značně odlišuje od svých předchůdců, díky přítomnosti aspektu městských sekcí je při stavění metropolí nutné brát v potaz vliv terénu a okolních struktur. Jednotlivé části města mají nyní specifické zaměření, které vám umožní v jejich útrobách stavět budovy s jasnou orientací, která vždy určitým způsobem ovlivní fungování celku.
„Divy světa většinou podpoří vývoj vaší civilizace permanentním bonusem. Civilization VI nám ale nedá k dispozici jen slavné struktury, krom nich nabídne také legendární osobnosti, které dokáží jednorázově nakopnout chod říše, která si je najala do svých služeb.”
Zásadnost jednotlivých čtvrtí hodně pocítíte hlavně v momentech, kdy bude vaše metropole pod tlakem protivníkových sil. Pokud se nepřítel zaměří na likvidaci určité části města, může vám odstavit výzkumná zařízení, obchodní struktury či vojenské školy. Při dobývání velkých sídel je tím pádem dobré zacílit svou pozornost nejprve na okolní budovy, centrum následně padne výrazně rychleji, než kdyby byla přítomnost podpůrných struktur plně ignorována.
Vedle inovativního systému čtvrtí tu máme také mírné úpravy ve směru fungování měst jako celku. K jejich efektivnímu chodu v současném díle Civilization potřebujete dostatečný počet jídla, obytných budov, stavebního prostoru a luxusních surovin. Když se vašim obyvatelům v metropolích nebude líbit, začne jejich nálada upadat, což po čase může vést k rebelii či stagnaci růstu. Nepříjemnému zastavení růstu populace či jejímu úplnému odlivu se můžete vyhnout vybudováním jedné z mnoha historicky významných budov. Postavit je kupříkladu možné římské koloseum, rhodského kolosa nebo legendární pyramidy. Všechny památky vám po dostavění udělí osobitý bonus, který podpoří růst vaší civilizace.
Divy světa většinou podpoří vývoj vaší civilizace permanentním bonusem. Civilization VI nám ale nedá k dispozici jen slavné struktury, krom nich nabídne také legendární osobnosti, které dokáží jednorázově nakopnout chod říše, která si je najala do svých služeb. V každé historické éře budete mít možnost naverbovat jen určité zástupce dané kapitoly dějin.
Zabíjením míru nedosáhneš
Růst říše lze podporovat mnoha způsoby. Nejefektivnější formou expanze je rozhodně válka. S tou dokážete nepřátelské město zabrat v průběhu několika desítek tahů. Při dobývání metropolí s vysokou pravděpodobností použijete nově přidané kombinování jednotek, které vám umožní slučovat podpůrné a útočné armádní prapory do funkčního celku. Sestavené čety jsou díky sdruženým statikám humanoidních a mechanických jednotek výrazně efektivnější než jejich samostatný základ. Na bitevním poli se v Civilization VI střetnou jednoduší válečníci, lučištníci, obrnění rytíři, katapulty, tanky, děla, letadla, špioni, kněží a atomové zbraně. Při hraní jsem občas ve směru vývoje praporů zaznamenal menší problémy u AI, která své jednotky nechávala po stránce vývoje ležet ladem. Nejednou se mi kupříkladu stalo, že jsem v pozdní renesanční éře narazil na práčata, která proti dobovým vojákům neměla žádnou šanci.
„Rozpínavé velmoci naštěstí nejsou jediným diplomatickým partnerem, s kterým je možné vést rozhovory. Vedle velkých frakcí tu máme také malé městské státy, které jsou přístupné jednáním a postupnému zlepšování vztahů.”
Když se vám zadaří správně odhadnout čas útoku, válka s menším národem netrvá dlouho. Její dalekosáhlý důsledek na diplomatické vztahy je ale nezměrný. Ostatní velké frakce na průběh konfliktu pohlížejí z různých úhlů. Některé akceptují vaše právo, jiné naopak ostře kritizují pohlcení menšího nezávislého státu. Diplomacie se jako celek pohnula v tomto dílu Civilization hodně kupředu. AI se snaží vést vcelku rozumná jednání, v kterých vám většinou prezentuje přijatelné návrhy a připomínky. Každý panovník má trošku jiný přístup, takže se musíte vždy připravit na všechny možné alternativní konce debat. Prozatím na mě asi nejhůře zapůsobila Kleopatra, která se i přes svou nevýhodnou pozici a militární slabost chovala velmi agresivně.
Rozpínavé velmoci naštěstí nejsou jediným diplomatickým partnerem, s kterým je možné vést rozhovory. Vedle velkých frakcí tu máme také malé městské státy, které jsou přístupné jednáním a postupnému zlepšování vztahů. Pokud s nimi budete spolupracovat dostatečně dlouho, dají vám po čase na určitý počet tahů k dispozici své vojsko. Nezávislé městské státy tu hrají hodně výraznou roli, prakticky se s nimi musí až do jejich zničení stále počítat.
Zábavný výzkum
Aspekt výzkumu byl v posledních dílech série nudnou položkou, kterou se člověk vždy snažil přeskočit rychlým navolením dalšího objektu zkoumání. V Civilization VI se z tohoto herního prvku konečně stala zajímavá činnost, která dokáže zaujmout hráčovu pozornost. Krom klasického tabulkového vývoje technologií tu máme také možnost vynalézt technologie rychleji za pomoci praktických činností a aktivit. Vojenské inovace získáte například permanentním válčením a produkcí zbraní, výrobní vynálezy naopak otevřete rozšířením farem, pil a dolů.
Zkoumat nebudete pouze nové vynálezy, ale také filozofické směry, společenská uspořádání a diplomatické možnosti. Výzkum těchto oblastí vám dá možnost nastavit si jeden z deseti systémů vlády. K moci můžete v pozdních fázích hry pustit komunisty, demokraty nebo fašisty. Každá strana dá větší prostor jinému typu politiky – fašisté budou zbrojit, demokraté obchodovat a komunisté makat.
„Předchozí dva díly série Civilization byly díky nedostatku obsahu velmi kontroverzní, bez DLC to byly průměrné tituly, která disponovaly tupou AI a řadou citelných nešvarů. Civilization VI se od nich v mnoha směrech výrazně odlišuje již na svém startu.”
Definovat budete vedle svého politického směru také víru vašeho národa. Nastavit mu můžete jeden ze zavedených náboženských směrů. Pokud by vám náhodou žádná historická víra nevyhovovala, máte možnost svůj lid obrátit na své přesvědčení, které začnete šířit za pomoci apoštolů do okolních měst a vesnic. Navolená cesta k bohu ovlivňuje vaší civilizace podobně jako zvolený politický systém.
Dobrý výběr víry může vaší civilizaci dovést až k vítězství. Vydat se ale nemusíte jen cestou silného náboženství, zvítězit je možné také za pomoci vojenské moci, kultury či vědy. K absolutnímu vítězství vede v Civilization VI vždy více pěšin. Náročnost putování je do královské obtížnosti akceptovatelná. Pokud se rozhodnete zkusit větší výzvu, čeká vás nepříjemná sprcha v podobě permanentního tlaku ze strany AI, která již od startu jede hlavně proti vašemu národu. Propast mezi obtížnostmi je na závěrečných stupíncích obrovská, rozhodně bych se nezlobil za plynulejší přechod.
Jde to i bez DLC
Předchozí dva díly série Civilization byly díky nedostatku obsahu velmi kontroverzní, bez DLC to byly průměrné tituly, která disponovaly tupou AI a řadou citelných nešvarů. Civilization VI se od nich v mnoha směrech výrazně odlišuje již na svém startu. Celek nám nabízí osobitou grafickou stylizaci, perfektní soundtrack, zajímavé inovace, komplexní hratelnost, rozumnou AI a propracovanou diplomacii. Prakticky už teď je tato hra schopna konkurovat všem současným žánrovým velikánům. K dokonalosti jí schází snad jen lepší přechod mezi obtížnostmi, pár balančních záplat a několik frakčních datadisků. Doporučit jí můžeme všem hráčům, kteří si libují ve hraní vyladěných tahových strategií.
Civilization VI koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk, které sponzorují fanouškovský překlad.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Civilization VI – inovacemi k vítězství
Civilization VI je velmi vydařená tahová strategie, která vrací sérii Civilization znovu na výsluní. Jestli hledáte opravdu povedenou tahovku, není třeba váhat.
Líbí se nám
- komplexní hratelnost
- zajímavé inovace
- osobitý soundtrack pro každý národ
- propracovaná diplomacie
- relativně rozumná AI
- příjemný vizuál
Vadí nám
- přítomnost menších bugů
- absence starých známých
- velká propast mezi obtížnostmi
Tak jsem to stáhl a absolutně mě to nechytlo ač jsem tomu dal x krát šanci. Pátý díl mě přijde o třídu lepší. Jediné co mě těší je, že jsem za to nedal těch 1200 kč .
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Zkusím tvou radu a uvidíme snad to dohraju
Odpověď na komentář uživatele Mythix
Ano, v takovém případě se z obyvatel tvého města stanou rebelové (barbaři) kteří budou plundrovat okolní zem. Za záporné hodnoty ti může s vysokou pravděpodobností změna systému či nedostatek určité základní potřeby obyvatel města.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Takže když mám amenties -6 třeba tak proto pak z mých lidi se stanou barbaři a jdou na mé města? To v žádným tutoriálu nebylo : O A já si říkala, proč se objeví u města najednou za jeden tah a ve chvíli kdy to amenties je záporný
Odpověď na komentář uživatele Mythix
O města se musíš hodně starat, primárně si musíš hlídat kolonku Amenities, která ti do jisté míry ukazuje spokojenost tvého lidu. Pokud je v záporných hodnotách je dobré postavit čtvrť určenou k odpočinku (Entertainment Complex) . Budovy v ní ti značně snižují celkovou nespokojenost metropole.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Mě se ukázalo jakýsi rebelion ale proč se to děje? Jak tomu jde zabránit nebo se na to připravit? Protože tah předtím se nic nedělo a najednou jsem kolem každého města měla rebely zničehonic.
Odpověď na komentář uživatele Mythix
Pokud jsou vybaveni moderní technikou atd tak to mohou být rebelové z tvého města. Popřípadě mají kousek od tvých hranic osadu a z podnikají frekventovanější nájezdy, na vyšších obtížnostech jsou hodně agresivní.
Neví někdo, proč se děje, že zničehonic každé město, které vlastním obléhají barbaři?
Odpověď na komentář uživatele Silent
To se nezmiňovalo nikdy a bylo to tak i v minulý dílech.
Jinak ty ikonky, co hra zobrazuje, jsou jen doporučení co tam postavit, to co tam ve finále bude je jen na hráči a možnosti máš vidět u dělníka.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Ano, ale ne, pokud je na těch potencionálních místech překážka (Lesy, pralesy, šutry atd) . A v té nápovědě je možná tak 40% informací, co ve hře jsou.
Odpověď na komentář uživatele Silent
Pokud máš nakliklou postavu stavitele tak se ti potencionální doly či farmy zobrazují. Jinak jak už řekl madPav3L hodně ti toho ukazuje nápovědě, nebo lépe řečeno vše
Odpověď na komentář uživatele madPav3L
Samozřejmě, že jsem měl advisor zapnutého. A ano oznámí, ale hra inklinuje tomu, že se dá stavět pouze tam kde je ikona farmy. To že můžete harvestovat les ( a tím získat resourcy) + umožníte postavit farmu, se nikde nezmiňuje. To samé stavění dolů on hills.
Odpověď na komentář uživatele Silent
" na každém kusu trávy jdou stavět farmy, které mají bonus, když jsou při sobě? Pochybuji, hra vám to nikdy neřekne. "
Toto oznamuje advisor, ale to máte asi vypnuté… mám nastaveno new to CIV VI.
Po 40 hodinách můžů s klidem říct že tohle Civko dopadlo snad nejhůře ze všech. AI je tupé jak rezavý hřebík, provádí nesmyslné operace, neupgraduje, nevyjednává racionálně (řekne že se máte přidat do války, přidáte se a nazve vás Warmongrem) , cheatuje. . prostě politika a diplomacie je totálně kantare tady. Dále otřesné UI kde spousta důležiých elementů chybí (jako bonusy při districtech) a většinu věcí si budete muset dohledat v in game encyklopedii a i tak z toho nebudete moudří. Věděli jste napříkald, že můžete harvestovat bonus resourcy pro okamžitý gain a že na každém kusu trávy jdou stavět farmy, které mají bonus, když jsou při sobě? Pochybuji, hra vám to nikdy neřekne. "Auto swap unit" při každém tahu, který se dá vypnout pouze přes cfg. . no comment. Sprasený progress tree, kdy bude uplně normálka stavět T72 v 15 století A upgradovat archery na infantry, díky nepoměru civic/research/resource bodu, rushovani technologii a Eurueka systému. Victory condition které budete vyhrávat, aniž by jste se soustředili na jediný aspekt (science, faith, kultura) . . Tohle bylo rushnuté jak to nejvíc šlo a jde to znát. Už se objevují mody co se to snaží zachránit, ale na tom bude ještě hodně práce. To si raději do té doby zahraju Rising Tide. Jasně CIV VI je zábavné, ale ne hratelné jako ostatní díly.
Super hra, ale co musím opravdu vyzdvihnout je výborný soundtrack