Recenzovaná verze: PlayStation 4
Někteří hráči mohli být oznámením nové hry od Ubisoftu, jménem Steep, trošičku zaskočeni. Letos nám francouzské herní studio nepřineslo nového Assassina, ale hráčům naservírovalo zajímavě vyhlížející sportovní hru ze zasněžených hor. Nutno podotknout, že se tak nestalo poprvé a kdekdo si jistě vzpomene na Shaun White Snowboarding, s nímž si Ubisoft nevedl vůbec špatně. Sníh a hory zůstaly, avšak kromě snowboardu přibyly ještě lyže, paragliding a dokonce i wingsuiting, přidejte ještě velký důraz na multiplayer a máme tady Steep.
Ve čtyřech se to lépe táhne
Steep je v podstatě takový zimní multiplayerový open-world titul, ve kterém se touláte po zasněžených vrcholkách hor, sem tam splníte nějakou výzvu a občas dokonce narazíte na nějakou spřízněnou duši, díky níž je plnění výzev mnohem větší zábava. Ostatně, tak jako u jiných her zaměřených na multiplayer, i zde platí otřepané klišé – ve dvou se to lépe táhne. Ve hře Steep je navíc možnost do svého „adrenalinového gangu“ pozvat celkem tři šťastlivce a společně poté absolvovat nejenom výzvy a závody, ale i samotné prozkoumávání hor nebo obyčejné poflakování se po zdejším světě.
Herní mapa je poměrně rozlehlá, avšak není okamžitě zcela přístupná. Pro zpřístupnění dalších hor je potřeba neustále zlepšovat svoji reputaci, což se samozřejmě odvíjí od splnění výzev a objevování míst, kde se můžete později nechat vysadit vrtulníkem. Po dosažení maximální reputace získáte možnost nechat se dopravit vrtulníkem kdykoliv a kamkoliv, ale to už předbíhám. Nakousl jsem herní prostředí, tak se u něj na chvilku zastavíme. Pohybovat se totiž můžete po svazích hory Mont Blanc, Tyrolska, Matterhornu a dalších známých, menších či větších „kopečků“.
„Celé to působí zcela opuštěně, jakoby se hráč toulal po kopcích, které před nějakým časem zaznamenaly únik smrtelné radiace.“
Celkově hory vypadají velmi hezky, a možností, jak se na nich vyřádit je opravdu nespočet -prudké svahy, skály, kaňony, skalní průrvy. Nechybí ani lanovky, přehrada nebo zapadlé vesničky. Bohužel, celé to působí zcela opuštěně, jakoby se hráč toulal po kopcích, které před nějakým časem zaznamenaly únik smrtelné radiace a kde není ani živáčka. Zatraceně, když už open-word, tak se vším všudy! Chci vidět fungující lanovku, kolem se poflakovat pány z horské služby a nechtějte mi nakukat, že na horách nežijí vůbec žádná zvířata, protože přesně to Steep tvrdí. Samotných hráčů je na zasněžených horách pomálu, přidejte k tomu ještě zcela neživé okolní prostředí a máme tady tak mrtvý otevřený svět, že by se za něj nestyděla ani kdejaký survival zombie titul.
Korunu tomu všemu nasazuje fakt, že ve hře je možné cestovat pěšky, jednoduše sundáte snowboard nebo lyže a šlapete po svých, avšak jaký to má smysl, když není kam jít? Co takhle horské středisko, kam by mohl hráč zajít a dát si na baru vychlazený Red Bull? Nebo přidat nějaké oživení jako třeba možnost koulovat se sněhem? V gangsterské akci GTA Online tato možnost je a ve hře odehrávající se na horách ji nenajdete, tak to mi hlava nebere. Možnost cestovat pěšky tak využijete pouze tehdy, kdy se s dalekohledem v ruce sápete na dosud neobjevený vrcholek hory. Mějte však na paměti, že podobně jako Aiden z Watch Dogs, tak ani vaše postava neumí skákat!
Nahoď wingsuit!
Hru naštěstí zachraňují samotné výzvy. Kromě obyčejných závodů na čas, popřípadě sbírání bodů za předvedení nejrůznějších salt a otoček se snowboardem nebo lyžemi na nohou, hru zpříjemňuje paragliding a především pak wingsuiting. Seskočit z horkovzdušného balónu a vydat se střemhlav dolů, přičemž prolétnout rozpadlou věžičkou starého kostela, to je jednoduše zážitek. Podobné je to i s padákem, jež jsem hojně využíval při prozkoumávání okolního světa. Scenérie, které se hráči naskytnou, jsou jednoznačně kladem samotné hry. Pro absolutní blázny nechybí ani režim „sběratel kostí“, díky němuž je každý pád po zásluze odměněn.
„Seskočit z horkovzdušného balónu a vydat se střemhlav dolů, přičemž prolétnout rozpadlou věžičkou starého kostela, to je jednoduše zážitek!“
Mnohé jistě překvapí zcela jednoduché ovládání, s nímž se do hraní vžijete téměř okamžitě. Nejdůležitější je správné načasování. Dostatečný rozjezd, příprava na skok a následně odraz, přičemž zbytek se odvíjí od toho, jak hráč zareaguje analogovou páčkou. Nic víc, nic míň. Jednoduché je také ovládání paraglidingu, kdy jde především o využívání povětrnostních podmínek a nejrůznějších poryvů větru kolem samotných skal. Žádnou vědou není ani ovládání wingsuitu, ale nezapomínejte využívat i pravý analog pro rychlejší manévry do stran.
Důležitým aspektem hry je překonávání sama sebe a nutno podotknout, že některé výzvy, především ty ve wingsuitu vám dají opravdu pořádně zabrat. Patříte-li, podobně jako já, mezi cholerické jedince, rovnou napište Ježíškovi o nový gamepad. Až totiž budete absolvovat čtyřstý padesátý devátý pokus o získání zlaté medaile a opět se rozplácnete o sloup elektrického vedení, těžko odhadovat, co se s vaším gamepadem stane. Každopádně, výzvy jsou tu od toho, aby hráče na nějakou dobu zaměstnaly, a některé vám vydrží opravdu hodně dlouho, to mi věřte.
Vytvoř a sdílej
Pokud by se vám zdálo, že výzev je málo, můžete si nějakou vytvořit sami a následně ji sdílet s ostatními členy vaší lyžařské party. Jednoduše zajedete určitý úsek libovolného svahu za určitý čas, hra vám okamžitě zobrazí ujetou trasu, nahází na ni checkpoity a nový závod je na světě. Podobně jednoduché je i zacházení s opakovanými záběry a jejich následné sdílení s přáteli. Snad pouze různých záběrů kamer mohlo být o něco víc a hře by určitě neuškodil ani vlastní photomode.
Za splněné výzvy nezískáváte pouze reputaci, ale mimo jiné i herní měnu, popřípadě speciální odměny jako nové oblečení, lyže a jiné vybavení. Co nezískáte pomocí výzev, můžete si následně dokoupit, ať už se jedná o bundy, kalhoty, helmy, wingsuity, padáky, ale i nejrůznější kostýmy. Možností, jak vaši postavu odlišit od ostatních je mnoho a vzhledem k plánovaným DLC jich bude později jistě ještě mnohem víc. Ubisoft má v plánu hru oživovat vydáváním nejrůznějších DLC a vzhledem k tomu, jakým způsobem zásobují například jejich ostatní značky jako The Crew nebo The Division, nemám v tomto ohledu o hru Steep nejmenší strach. Zvlášť poté, co se autoři nechali slyšet, že postupně do hry přidají i zcela nové sporty, jako například saně.
Daň za krásný západ slunce
Pomalinku se dostáváme na konec recenze a tak se nyní podíváme o něco blíže na grafickou stránku hry. Steep není vůbec ošklivou hrou a především pak západ, popřípadě východ, slunce vypadá naprosto fantasticky. Podobně se však nedá mluvit o některých texturách a rozhodně nedoporučuji zkoumat zblízka jednotlivá stavení a chaloupky. Problém jsem měl také s občasným kolísáním frekvence snímků za sekundu, což nepotěší nikdy, zvláště tehdy, kdy se řítíte ze svahu a kličkujete mezi jehličnatými stromy. Nutno však podotknout, že se nejednalo o nijak častý jev. Výjimkou nejsou ani občasné bugy.
Malinko mě zamrzel také nedostatečný hudební doprovod. Při hraní jsem si občas vzpomněl na stařičké Freak Out: Extreme Freeride, které bylo doslova nabité skvělými rockovými a punkovými peckami. Ve hře Steep se hudba objevuje pouze zcela sporadicky a to ještě pouze velmi potichu, takže je dost možné, že ji téměř nezaznamenáte, alespoň že zvuky jsou na zdařilé úrovni.
Steep není špatnou hrou, přináší zábavu na několik hodin a navíc nemá momentálně vůbec žádnou konkurenci. Představte si situaci – mladý puberťák, chystající se na lyžařský kurz se střední školou, ve třídě dívka snů a před ním celý týden kdesi na horách a potenciální možnost na dívku zapůsobit. Občas si s ní popovídá a jednou večer, během diskotéky ji nenápadně sáhne na zadek. Nic víc se mu během lyžařského kurzu nepovede. Čekal zkrátka o něco víc, avšak školní rok ještě neskončil a další možnost se jistě brzy naskytne. Podobné je to i s hrou Steep, věřím tomu, že dodatečné balíčky mohou hru ještě osvěžit, popřípadě nalákat do ní o něco více hráčů, avšak zdali se autorům podaří oživit i herní prostředí, na to bych příliš nesázel.
Steep koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Steep – sláva už je sníh…
Steep si zaslouží pozornost díky zpracování adrenalinových zimních zážitků a zajímavému hernímu prostředí, jen je obrovská škoda, že je tak bez života.
Líbí se nám
- nápad
- adrenalinové řádění
- wingsuit nemá chybu
- horské scenérie
Vadí nám
- mrtvé herní prostředí
- občasný pokles framerate
- těžká obuv, ve které nejde skákat
Odpověď na komentář uživatele
Bohužel, split-screen hra neobsahuje.
Je ve hře možný splitscreen? předem děkuji za odpověď
Tak koupeno, a presto ze tam nepotkam npc ani jelena, tak si hru naramne uzivam, kupoval jsem totiz hru zimnich sportu, a ne simulator zimnich stredisk…
[ odkaz ]
Peak of Damned …doporučuji
Odpověď na komentář uživatele @Evžen Detox
Tak zagoogli, ještě před vydáním už měli videa, kde představovali triky a možná i jak na ně . . já na to nekoukal, tak nevím. Každopádně ten základ ti ukážou, vysvětlí tam i odrazy a načasování, možně jsi to jen nevědomky přeskočil
Odpověď na komentář uživatele Mighty
Právě že nevysvětlí. Níkde tam není jak se dělají určitý triky a trvá to než se to člověk naučí aby udělal pokaždé přesně ten trik kterej chce udělat. Jinak souhlas za mě taky 9/10.
Odpověď na komentář uživatele @Evžen Detox
Hra vysvětlí všechno Chce to jen pořádně koukat, číst a dohrát základní výcvik + nové události hned po úvodu.
BTW – mrtvé herní prostředí … okey, chatky tam jsou, ale co je všude kolem sněhu ? Spíš to budou letní rezidence a v zimě to nechávaj napospas lyžařům a snouborďákům ( hezky česky )
Tohle prostředí je ideální. . co víc potřebuješ než klid a kupu sněhu, popřípadě pár přátel co se budou vozit s tebou. Já osobně potkávám dost jiných hráčů i mimo přátelskou skupinu – tim pádem mi to tam mrtvý nepřijde.
– za skákání. . kam jako chcete skákat v lyžákách nebo botech na prkno ?
co třeba mínus za to, že tam nikde nejezdí rolba ?
Z alfy jsem si odnesl základ, beta se polepšila a dostala předběžné hodnocení. . za tím si stojím a tak 9/10 ( ve svém žánru je to fajn hra, která prostě neurazí – pokud si někam nechcete skočit v lyžákách, srazit nějakýho civila nebo si snad koupit párek v rohlíku
Odpověď na komentář uživatele bejvalo
Netvrdím, že by na vrcholku Mont Everestu měl čekat prodavač párků v rohlíku, ale dojet do poměrně veliké vesnice kdesi v údolí a nepotkat tam ani živáčka, to je trošku podivné. Stejně tak bych rád podotkl, že Steep rozhodně není simulátor freeridu, proto bych klidně nějakou "hloupou minihru" uvítal. Každopádně uznávám tvůj názor a přeji mnoho skvělých zážitků na horách (skutečných i virtuálních) .
To ja bych radeji minusoval za to skakani, nez za mrtve herni prostredi. Nevim, nemusim mit vsude vecpany socialni simulator ala dame si virtualni gulasovku v chate na svahu a pak po sobe hodime par virtualnich guli. Samozrejme je to autorova vec, ale tohle me taky zarazilo hned jak jsem to cetl. Kor kdyz vetsina trati (aspon co jsem videl) je spis fakt v horach nez v nejakym stredisku. Ale uznavam, ze zrovna v traileru, kde je lanovka i chatky, to vypada trochu divne, kdyz ta lanovka stoji. Urcite to ale v danem zanru neni vec, kvuli ktere bych strhaval hodnoceni. Samozrejme je to individualni Jinak hra vypada dobre, delsi dobu o ni premyslim, tak treba me to zitra na svahu nabrnka
Na to že mě zimní sporty moc neberou, tak jsem udělal výjimku a hru pořídil a baví mě to moc. Pro více hráčů v partě je to větší zábava…jinak dát mínus za to, že ve hře nejde skákat je vtip ne?
Beta bavila, hra objednána, těším se. Jinak hru beru jako prostě čistě přírodní ježdění mimo civilizaci a to splňuje skvěle, opravdu nechápu co bych z toho měl, kdyby tam někdo byl, když mi to na hratelnosti nemá co přidat. Zatímco ten explore ano a dodává to právě skvělou atmosféru, ta volnost, pocit že jste pryč od lidí, já to beru právě jako plus ne jako mínus. Jinak ovládání je docela složitý a trvá to než se do toho člověk pořádně dostane. Hra nic nevysvětlí, proto to docela trvá se sžít s ovládáním a postupem času čím líp vám to jde, tím je ta hra lepší a lepší. Každopádně jsem rád, že se ubisoft rozhodl pro něco co tu dlouho nebylo a přeju jim úspěch, aby mohlo někdy vzniknout pokračování, protože takový hry na téhle generaci prostě chybí. No moji podporu mají jistou. Hra mi v pondělí přijde a už se nemůžu dočkat.
Tak bohužel došlo na to, čeho jsem se bál… mrtvý herní svět… zábavný, zajímavý nápad, ale rychle se to omrzí. Škoda…
Odpověď na komentář uživatele bejvalo
Ale přece jen o tom recenze není. Je to jen připomínka. Navíc, když jsou ve Steep chatky atd. tak je trošku divný, že se tam nikdo nepohybuje. Tím pádem nejste ve hře na nějakém odlehlém místě. Milan tím chtěl říct, že by hře prospělo, kdyby v ní byl více cítit život. Jinými slovy, Ubisoft ten svět nevyužil tak, jak mohl.
Byl autor článku někdy na horách? Asi možná byl, ale ve středisku. Já za sebou pár freeridu mám, sice ne vrtulník, pěkně sněžnice, ale rozhodně tam nebyl nikdo kromě mě a kámoše. A to včetně zvířat. Nikde nic, občas nějakej pták. Tohle by měl hodnotit někdo, kdo k tomu má aspoň trošku blízko a ne někdo kdo si chce dát virtuální Red bull a koulouvat se jako v GTA 5. Proboha…
Odpověď na komentář uživatele FireWolf
Z Killing Floor 2 máme dojmy, které se sepisovali, když byla hra v předběžném přístupu. Recenzi plánujeme, ale je to především online hra, což znamená, že si vyžádá více času. U tohoto titulu s recenzí tedy nikterak nespěcháme.