Studio Finish Line Games nebude většině z vás určitě nic moc říkat. Tento indie tvůrčí celek se objevil na herní scéně teprve před třemi lety, když přišli s HD verzi závodní hříčky Cel Damage. Letos v únoru vývojáři z Toronta oznámili zcela nový projekt, který byl na rozdíl od jejich předchozího díla něco absolutně nového. Tentokrát se Finish Line Games snaží prorazit s vlastní puzzle adventurou jménem Maize. Logických her rozhodně není nikdy dost a další kousek do sbírky rozhodně vítáme. Než však budeme z Maize plní očekávání skákat do stropu, musíme si položit jednu otázku: Povedlo se Maize?
Kukuřice kam se podíváte
Děj hry je zasazen na venkov, kde pod obřím kukuřičným polem skupina vědců podporována vládou USA prováděla nezvyklé pokusy na místní floře a fauně. Hra na bohy se nakonec lidem vymstila, z genetických hrátek vzešla rasa inteligentních kukuřic, která převzala kontrolu nad celým vědeckým komplexem. Po této události se z lokální vysílačky ozýval jen permanentní šum, nikdo z vnějšího světa doposud neměl ani tušení co v podzemních prostorách stalo. Hrobové ticho přeruší až váš protagonista, který se z čista jasná ocitá nedaleko zmíněného zařízení.
I když se titul zpočátku tváří velmi vážně, jedná se o velmi vtipnou záležitost. Humor, který se nese v duchu komediální skupiny Monty Python, je všudypřítomný a nedá vám pokoj. Maize převážně cílí na mladší publikum, ale i starší generace hráčů ocení jednoduší, avšak za to velice zajímavý příběh. Atmosféra je parádní, často máte pocit, že vám někdo dýchá na záda a je připraven na vás vyběhnout zpoza rohu. To celé navíc podtrhuje hudba v pozadí, která je dělaná přesně na míru hry. Prostředí, ve kterém se pohybujete, je velmi detailně udělané. Ať už se touláte labyrintem z kukuřice či bloudíte chodbami v podzemí, jedná se o slast pro oči. Bohužel si tento zážitek vychutnáte pouze na šest hodin, jelikož na déle rozhodně hra není. Je to škoda a bohužel není Maize jedna z těch her, která by oplývala znovuhratelností. Ve výsledku tak je tento počin spíše odpočinkovým titulem na líné odpoledne během víkendu.
Během svého putování narazíte na několik odlišných postav. Sem tam potkáte skupinu kukuřic, které se mezi sebou dohadují a vedou nesmyslné rozhovory. V určitých částech hry také narazíte na největšího zástupce této rasy, který má být jistou obdobou antagonisty. Ten ale není žádná významná hrozba a spíše se jedná o nekňubu, který vás občas vyruší od práce. Avšak charakter, který si určitě zamilujete, se skrývá v plyšovém méďovi Vladdym. Tento cynický plyšák se stane vaší pravou rukou, jež vás bude následovat kamkoliv se hnete. Jeho úloha spočívá především v prolézání větracích šachet a úzkých prostor, které v sobě často uchovávají důležité objekty. Vladdyho slovník se skládá převážně ze slov jako stupidní, idiot a smetí, přesto je rozhovor s ním velice povedený, u nějž se nejednou zasmějete. Třešničku na dortu tomu navíc dodává Vladdyho ruský přízvuk.
Při objevování podzemních komplexů se také seznámíte s dvojicí významných vědců, mrzoutem Teddem a hlupákem Bobem. Na žádné osobní setkání však nedojde, jejich příběh budete rozkrývat skrze poznámkové bloky, které jsou vyvěšené na každé druhé zdi. V nich najdete kromě vzájemných urážek i občasná vodítka. Ty vás budou navigovat dál. Přestože se s nimi nikdy naživo nesetkáte, po cestě zahlédnete mnoho soch a obrazů, jež tyto dva podivíny vyobrazují. Stejně jako Vladdy, tak Tedd a Bob vás budou často dohánět k smíchu. Od nalezených zpráv až po obrazy, kde je například Bob vyobrazen jako Napoleon jedoucí na koni s hlavou Tedda.
Škatulata, hejbejte se
Při řešení hádanek, které vám hra do cesty postaví, nebude otestováno pouze vaše logické uvažování, ale dojde i na zkoušku trpělivosti a obezřetnosti. Překážek ve hře je mnoho a chvílemi potrvá, než je všechny zdoláte. S něčím vám hra samozřejmě pomůže a nesměruje vás správným směrem. Jindy dá ruce pryč a nechá vás trápit se. I když se zpočátku může zdát, že problém před vámi má jednoduché řešení, nemusí tomu tak vždy být. Často si budete muset posvítit na každý kout a zkoušet všemožné kombinace předmětů. Za zmínku určitě stojí stavba figurín, které potřebujete pro ošálení kamerového systému. Nečekejte žádné hledání opravdových soch, díky naší kreativitě si budeme muset postačit s pozlaceným vajíčkem, lincolnovským kloboukem, drahými kameny, kytarou či krabicí. Jindy zase hledáte náhradu za ztracený klíč, který lze nalézt i v poškrábaném cédéčku. I když si budu lehce odporovat, občas logiku nemá smysl hledat a bude lepší zkoušet i naprosté absurdity.
Najdou se i sekvence, kde budete muset rychle jednat, jinak vám hrozí záhuba. Jedním z takových příkladů je stabilizace jádra vědeckého komplexu, kde budete bloudit za tmy a husté páry mezi trubkami a snažit se zabránit explozi zařízení. Avšak takových okamžiků je v Maize opravdu velmi málo. Gamesa nedisponuje žádným soubojovým systémem a všechny konflikty, které vás při cestě potkají, se budou muset řešit nenásilnou cestou. Zastrašením, lstí a dalšími fígly.
Grafická stránka titulu není přelomová a dech vám určitě nevyrazí, přesto se jedná o velmi krásnou podívanou. Některé momenty vám ale přeci jen dokáží vyrazit dech. Pohled na kukuřičné pole při západu slunce je fantastický. Hra světla a stínů zde dokáže vyčarovat velmi pěkný pohled. Alespoň tedy na nejvyšší nastavení. Avšak toto pro mě nebylo vždy možné. V určitých částech hry docházelo k masivním poklesům FPS a častým zásekům. Nejhorší však je, že tento neduh pokračoval i při středním a nejnižším nastavení. Často jsem tak hru musel vypnout, jelikož byla opravdu nehratelná. Problém je i s pomalým načítáním. Než se hra načte, můžete si počkat klidně i tři minuty. Jak jsem zmiňoval, důležitá vlastnost při hraní Maize bude i trpělivost.
Dobrodružství na venkově
Jak tedy dopadl Maize? Jednodušší avšak chytlavý příběh dokáže zaujmout lidi všech věkových kategorií. Některé vtípky se sem a tam nepovedou, přesto se u hry nejednou zasmějete, hlavně tedy s vaším společníkem Vladdym. Řešení překážek je zábavné a místy se zapotíte. Celkově se dá Maize shrnout jako velice povedená logická hra, která však dokáže zabavit na jedno odpoledne, popřípadě víkend. Přesto se ale studiu Finish Line Games povedl a byla by rozhodně škoda, kdyby nad puzzle hrami zanevřeli. Pro příště by se ale měl vývojářský tým více poprat s optimalizací, která je místy nesnesitelná.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Maize – ztracen v kukuřičném poli
Maize je velice povedená hra, která se nese v humorném duchu. Nadšenci žánru adventur by určitě tento titul neměli přehlédnout a dokonce i úplní laici přijdou hře na chuť. Jediné vady na kráse jsou slabší technická stránka a krátká herní doba.
Líbí se nám
- chytlavý příběh
- humorné podání hry
- pomocník Vladdy
- zábavné puzzle překážky
- hezká grafika
Vadí nám
- technická stránka
- krátká herní doba
- dlouhé načítací obrazovky
Hmm, zajímavé. Jsem na tom podobně jako Strec, takže to vidím tak, že až budu chtít chvilkový relax asi to zkusím.
Odpověď na komentář uživatele FireWolf
Osobně mi gamesa nevadí, čas od času toto slovo používám. Navíc všichni jsme hráči, tak v tom nevidím problém.
Odpověď na komentář uživatele Vojtěch Zikán
Opakování slov se dá vyhnout klasicky nahrazením daného slova podobným. Já třeba používám hra/dílo/titul, jelikož všechny tyhle věci znamenají v podstatě totéž.
Pročítal jsem si i recenze na Steamu a ta hra bohužel nevypadá zas tak moc povedeně, spíš to vidím na průměr, což mě hodně mrzí. Naštěstí ji budu mít od kámoše přes family sharing, tudíž o případné koupi nemusím vůbec přemýšlet.
Ta herní doba mi na takovou walking logickou hru příjde v pohodě. Pokud tam nejsou nějaké příběhové zvraty, ktery by to v průběhu hraní oživili a hra se nevrhla do stereotypu, tak proč ne. Ale ze zkušenosti vím, že kolikrát je méně více než dost. Taky nad tím uvažuju. Z prvních videí jsem nemohl přijít o čem to vlastně má být a jestli by mě to mohlo bavit. Vypadá to zajímavě, ale… pořád nevim.
Odpověď na komentář uživatele FireWolf
Ta herní doba je diskutabilní. Je pravda, že některé hry jsou nesmyslně dlouhé, ale zde bych uvítal o nějakou tu hodinku navíc. Hra mě osobně bavila a čekal jsem delší zážitek.
Hru jsem hrál na svém stolním počítači, který zase takový kus šrotu není (GeForce GTX 650Ti, osmijádrový AMD FX ™ -8300 4. 2 GHz, 8GB RAM, W10) a důvod proč jsem zmínil špatnou technickou stránku byl z toho důvodu, že i na nejnižším rozlišení se hra pekelně sekala. Ne vždy, ale i na tom nejhorším nastavení jsem pocítil velké dropy FPS. Navíc nejsem sám, co si na to stěžoval. Projížděl jsem fóra a nalezl pár podobných případů, kteří si stěžovali na stejnou věc.
Ne vždy budeš muset použít veškeré nalezené předměty na všechno. Záleží to na situaci. Jednou je to jasné, jindy ne. V některých případech je automaticky jasné, že i když ten předmět tam nemá co dělat, tak stejně ho tam použiješ. Klidně to můžu doplnit do záporů, ono to bude určitě i lepší. Mně osobně to zase takové vrásky na čele nedělalo, tudíž jsem při hodnocení na to nekoukal z negativní stránky a stačilo mi to shrnout v textu.
Já osobně také neznám děti, které by znaly skupinu Monty Python, ale když jím něco jen tak pustím, občas se tomu i zasmějou. Jako ne všechny vtípky mladší publikum pochopí a někdy se smějí jen aby se smály. Tím nechci automaticky říkat, že u Maize každý dospělý zemře smíchy. Ono fakt záleží na tom, jaký styl humoru máš rád. Ano, některé pasáže mohou být lehce trapné, ale jiné jsou přes svoji jednoduchost k popukání.
Jinak to s tou gamesou, tak tohle slovo za mě nahradil Miky, který usoudil, že až příliš moc opakuji výrazy. Jako já se snažím hledat co nejvíce český slovíček a nerad do sebe míchám angličtinu a češtinu.
Jestli jsi na vážkách, tak si spíše počkej na slevy. Nerad bych Maize opěvoval a vynášel do nebes, pouze pokud máš velký zájem či už jsi rozhodnut.
Takže, ani nevím, kde začít. Délka hry zas tak moc nevadí, pokud je hra po celou dobu zábavná. Není nic horšího, než když se zbytečně natahuje nebo je naopak extrémně krátká. Mě těch šest hodin přijde celkem v pohodě, ale já to ještě nehrál, takže samozřejmě nemůžu soudit.
Co se týče optimalizace, to jste hráli na tom herním notebooku…? Já vím, že ne, že to je jen taková reklama, ale působí to vtipně, zvlášť se sloganem "hraní bez hranic". Bylo by vhodné vypsat specifikace počítače, na kterém jste to hráli, jelikož si tak budu aspoň moct představit, jak moc je hra (ne) optimalizovaná.
Z toho, co jsem pochopil, jsou hádanky občas klasické zkoušení všeho na všechno. A některé jsou i nelogické, což bych rozhodně dal do záporů. Není nic horšího, než když u logické hry nejde použít logika. To pak ztrácí smysl, že ano.
Pak jsem také jemně zmatený ohledně Monty Pythonů. Miluju je a nemyslím si, že by to byl humor, který chápe mladší publikum (čímž je nechci urazit, jen prostě neznám nikoho mladšího, kdo by je znal nebo sledoval) . Je potřeba mít u něj určitý nadhled a celkově je složitější na vstřebání. Jenže pak píšeš, že cílí především na mladší publikum, ale v čem teda přesně?
A nakonec si prosím oprav chybu v tomhle souvětí: "Gamesa nedisponuje žádným soubojovým systémem a všechny konflikty, které vás při cestě potkají, se budou muset řešit nenásilnou cestou. " Snad nemusím podotýkat, které slovo mi tam vadí.
Jinak po přečtení jsem celkově na vážkách, zda bych si ji pořídil nebo ne, protože mi přijde teda dost průměrná. Jediné, co to může zachránit je humor a hádanky, pokud se tam ale zkouší vše na vše, tak to prostě nemá smysl.