Uživatel nepřihlášen
   

Styx: Shards of Darkness – druhá štace zeleného vraha

Úterý 14.3.2017 10:00 - Autor: Ondřej "ThainDegu" Zeman - Rubrika: Recenze Recenze Styx: Shards of Darkness

Gobliní zabiják míří na svou druhou výpravu. Povede se mu tentokrát lépe než minule?

Recenzovaná verze: PC

První dobrodružství nezbedného gobliního vraha vzbudilo v době vydání velmi rozporuplné reakce. Jedni tento nízkorozpočtový stealth titul chválili, druzí jej naopak zatracovali a tvrdě kritizovali. Osobně jsem se zařadil mezi ty, kterým Styx: Master of Shadows sedl natolik, že se ho nebáli označit za nadprůměrné dílo, které mohlo v rámci žánru klidně konkurovat některým AAA projektům.

Po třech letech usilovného vývoje nám nyní jeho tvůrci přináší pokračování, které by mělo být zbaveno většiny zásadních nedostatků, jenž trápily jeho předchůdce. Je tomu však ve skutečnosti tak, nebo tu máme jen stejné dílko v trošku lepším grafickém kabátci? Na tyto a další otázky vám odpoví následující řádky.

Jednoduchá prácička

Po hektických událostech prezentovaných v Styx: Master of Shadows se nevelký vrah rozhodl přestěhovat do malého lidského městečka Thorben, které v průběhu posledních dekád málem padlo za oběť ničivým gobliním invazím. Nyní je z něj díky dlouhodobému negativnímu vlivu zelenokožců rozpadlá díra, ve které by slušný jedinec rozhodně žít nechtěl. Styx naštěstí není žádný svatoušek, takže ho sešlost jeho nového domova nikterak netrápí. Starost mu dělá snad jen nedostatek jantarové medicíny, která jeho druhu umožňuje užívat magické schopnosti. Trn z paty by mu v tomto směru měla vytrhnout nově získaná zakázka, za jejíž splnění by měl obdržet nemalé množství zlatavé tekutiny.

Děj je vyprávěn podobně jako v předchozím díle. O změnách v okolním světě se dovídáte primárně z náhodně vyslechnutých rozhovorů, stabilního přísunu monologů hlavního protagonisty a krátkých filmečků, kterými autoři prezentují nejzásadnější okamžiky celého příběhu. Komplet bych po této stránce označil za mírný nadprůměr, na který budete po pár dnech vzpomínat skutečně těžko.

Nepříliš výrazný dějový základ táhne kupředu primárně dobré navržení základních protagonistů tohoto dobrodružství. Minimálně hlavního hrdinu je možné považovat za postavu, k níž si po pár hodinách hraní vytvoříte velmi specifický vztah. Někteří jej budou za jeho hlášky nenávidět, jiní naopak milovat. Jistou dávku charisma mu ale za žádných okolností upřít nelze.



Základní prvek

Příběh v tomto žánru naštěstí nemusí hrát prim. Hlavním tahounem děl pro milovníky tichého pohybu je kvalitní návrh úrovní, který vám umožní dostat se ke svému cíli za pomoci široké škály přístupových bodů. Tvůrcům Styx: Shards of Darkness se podařilo vytvořit hru, která disponuje velmi slušným designem jednotlivých herních lokací. K většině objektů vašeho zájmu vedou minimálně tři až čtyři cesty, které vám vždy nabídnou trošku odlišný zážitek. Mé kroky se kupříkladu po většinu času ubíraly po delších trasách, které byly plně oproštěny od výraznějšího výskytu hlídkujících nepřátel.

Gobliní čtverák na své cestě tentokrát projde vcelku slušným spektrem lokací. V rámci Styx: Shards of Darkness zavítáte do velkolepých elfích věznic, trpasličích přepravních stanic, polorozpadlých lidských osad či starodávných podzemních ruin, které před světem skrývají nejedno temné tajemství. Nabízená škála úrovní mi sedla lépe než v první díle. Nejvíce jsem si asi oblíbil trpaslíky osídlenou vesnici, ve které jsem zažil hodně zajímavé momenty.

Ticho především

Prakticky každá cesta vás ve finále zavede k vašemu cíli. Jít po ní však musíte vždy po špičkách, jinak se nevyhnete odhalení, které pro vás bude ve většině případů znamenat instantní rozsudek smrti. Ostřížímu zraku nepřátel se můžete vyhnout využitím temných stínů či všudypřítomných předmětů. V případě nouze se máte možnost před pohledem vašich protivníků schovat v úložných truhlicích, nevelkých džbánech nebo prostorných skříních. A v případě nejvyšší nutnosti můžete použít jednu ze svých jantarem dotovaných schopností. K rychlému úniku před nepřáteli je možné využít dočasnou neviditelnost, zostření smyslů nebo narychlo stvořeného klona, který na sebe při troše štěstí upoutá pozornost vašich pronásledovatelů. Všechny zmíněné schopnosti je možné následně za bodíky z misí vylepšovat a zdokonalovat o nové funkce. Dvojníka máte kupříkladu možnost vybavit plynovým granátem, kterým na krátkou dobu omámíte všechny protivníky v jeho dosahu.

„Protivníci se opět dělí na dvě skupiny. Jednu je možné zneškodnit velmi snadno za pomoci nože či vystřelené šipky. Druhou naopak můžete eliminovat jen s přispěním jedů a kyselin.“

Vedle zavedeného stromu schopností z prvního dílu nám Styx: Shards of Darkness přináší také menší novinku. Nezbedný goblin se nyní může vylepšovat prostřednictvím úlomků surového křemene, které mu umožňuje posouvat jeho schopnosti za hranice gobliních možností. Pokud se vám podaří sebrat pět vyleštěných kamínků, můžete svému hrdinovi zmírnit jeho závislost na zlatavém prášku na minimum.



Trpasličí čmuchalové

Do momentu než se tak stane, musíte jeho touhu po jantaru utišovat žlutými lahvičkami, které můžete najít, případně vyrobit. Škála vyrobitelných předmětů je omezena jen na věci, které je možné jednorázově využít v boji. Na produkci speciálních zbraní či výstrojí tím pádem můžete rovnou zapomenout. U pracovního stolu si zhotovíte ocelové šipky, kyselinové miny, paklíče, léčivé lektvary a parfémy, které zredukují gobliní odér na minimum, díky čemuž vás někteří nepřátelé nebudou schopni vyčmuchat.

Paleta nepřátel je podobně pestrá jako v předchozím díle. Protivníci se opět dělí na dvě skupiny. Jednu je možné zneškodnit velmi snadno za pomoci nože či vystřelené šipky. Druhou naopak můžete eliminovat jen s přispěním jedů a kyselin. Zbroj prostě dýkou za žádných okolností neprorazíte. Spektrum ras bylo v Styx: Shards of Darkness rozšířeno o nový druh. Vedle profláknutých lidí, hloupých orků, zákeřných temných elfů a na zvuk citlivých brouků tu máme také do zbroje zakuté trpaslíky, kteří se díky svému citlivému čuchu specializují na lov gobliního plémě.

Zbrojí obalené fousáče můžete eliminovat kyselinou nebo s využitím nehod nakloněného prostředí. Svrhnout na ně můžete například monstrózní lustry, hlasité zvony či mohutné brány. Pokud protivník zemře pod náporem těžkého svícnu, jeho společníci událost vyšetřují jen v minimálním měřítku. Poplachu se v takovém případě obávat nemusíte.



Nezhojené rány

Nejvýraznějším problémem tohoto titulu je opět umělá inteligence, která se od minulého dílu moc neposunula. Znovu tu před sebou máme občas toporně jednající postavy, které reagují na většinu podnětů buď hodně zvláštně, nebo vůbec. Krásným příkladem divného chování je kupříkladu situace, v níž jsem se ocitl při průchodu kobkami temných elfů. Na své cestě skrz tunely jsem narazil na dvoučlennou hlídku, kterou se mi podařilo s nepatrným hlukem okamžitě rozdělit. Po pár sekundách pátrání po zdroji zvuku již mizel její první člen v objemné truhle, která posloužila i k mému úkrytu. Jeho přítele vyvstalá situace naštěstí moc nerozhodila, zmizení svého společníka vzal na lehkou váhu, což ho následně stálo život.

„Druhá výprava mazaného vraha Styxe se moc neliší od jeho prvního dobrodružství. Vývojáři z francouzského studia Cyanide byli schopni své dílo posunout jen ve směru návrhu úrovní, který se výrazně zlepšil. Ostatní herní prvky fungují na podobném či dokonce stejném principu jako v předchozím díle.“

Vedle diskutabilní umělé inteligence mě při hraní trápilo také nemotorné ovládání a polovičatá interakce s některými předměty, které postava buď odmítala uchopit, nebo s nimi naopak pracovala, i když jsem to zrovna nechtěl. Oba zmíněné nešvary jsou podobně jako problematická AI odkazem prvního zástupce této pomalu se rozjíždějící stealth série.

Optimalizace je naštěstí zcela bezproblémová, prakticky celý průchod hrou jsem si užil bez výrazných propadů fps či pádů celku na mém počítači. Mimoto mi Styx: Shards of Darkness nabídl také velmi příjemný grafický kabátec, kterým na mne udělal celkem slušný dojem. Zvuková stránka je taktéž hodně povedená, ozvučení některých lokací mi připomnělo některé hudební pasáže ze závěrečného dílu kultovní série Zaklínač.

Krom povedené technické stránky nabízí nové dobrodružství zeleného slídila také slušně odladěnou kooperaci, která vám umožňuje projít většinu úrovní spolu s jedním spoluhráčem. Druhý hráč převezme kontrolu nad sekundárním protagonistou, který disponuje podobnou škálou schopností jako hlavní hrdina. Absolvování úrovní touto cestou není vůbec špatné, musíte si však vybrat dobrého komplice, který bude mít představu o tom co a jak dělat.



Minimální posun

Druhá výprava mazaného vraha Styxe se moc neliší od jeho prvního dobrodružství. Vývojáři z francouzského studia Cyanide byli schopni své dílo posunout jen ve směru návrhu úrovní, který se výrazně zlepšil. Ostatní herní prvky fungují na podobném či dokonce stejném principu jako v předchozím díle. Celek se opět vyznačuje slušným designem map, dobře rozvrženým dovednostním stromem, kvalitně fungujícími stealth mechanizmy a jistou mírou hravosti. Znovu jej však trápí diskutabilní umělá inteligence, toporné ovládání a nepříliš záživné souboje s bossy.

I přes zmíněné nedostatky je možné Styx: Shards of Darkness označit za mírně nadprůměrné dílo, které cílí hlavně na milovníky kvalitního návrhu úrovní a tichého pohybu. Pokud vám sedl první zástupce této značky, nemusíte s koupí dlouho váhat. Jestli mezi jeho fandy naopak nepatříte, s nákupem tohoto díla posečkejte na zásadnější slevu.

Styx: Shards of Darkness koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Styx: Shards of Darkness na PC, PS4, Xbox OneHodnocení hry
Skóre hry 6 6/10
Styx: Shards of Darkness
» Více o hře
Líbí se nám
  • návrh úrovní
  • kvalitně fungující stealth
  • jistá míra hravosti
  • systém vývoje
Vadí nám
  • diskutabilní umělá inteligence
  • toporné ovládání
  • nezáživné souboje s bossy
Verdikt: Styx: Shards of Darkness je kvalitní 3rd person akce, která se zaměřuje primárně na fandy propracovaných úrovní a vyladěných stealth mechanizmů. Za sebe bych jí doporučil hlavně hráčům, kterým sedl první díl. Ostatním se vyplatí posečkat na slevu.
Hru ohodnotili také 4 čtenáři průměrnou známkou 7.5/10.
Hades47 (8), Corvus (8), WeirdWorm (6), Peter (8)
(Pro hodnocení musíte být přihlášen)
Tisk  
Styx: Shards of Darkness na PC, PS4, Xbox OneScreenshoty ze hry
Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness Screenshot ze hry Styx: Shards of Darkness

Napsat nový komentář

Nové komentáře ze všech diskuzí
Komentář ke článku Styx: Shards of Darkness – druhá štace zeleného vraha
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
ThainDegu člen redakce    Vidíš Jardo, v sousedství to dostalo ještě víc na zadek :(ThainDeguthaindegu27578    25.3.2017 21:32 ThainDegu

@ odpověď na komentář od Corvus:Vidíš Jardo, v sousedství to dostalo ještě víc na zadek :(

Corvus napsal:...tak musím drobet zkorigovat své hodnocení (rád) . Hru jsem předevčírem nainstaloval a musím napsat, že mě poměrně baví. Asi to bude především hladem po stealth žánru... ale obecně... bavím se. Aspoň tedy zatím. Na nejtěžší obtížnost je to výzva jako prase a k zábavnosti hodně pomáhá i Styx samotný. Vím, že značná část recenzentů si stěžuje na naprosto nesympatickou postavu, ale mě se naopak Styx opravdu líbí (včetně hlášek) . Jinak dost taktéž oceňuji hodně rozsáhlé levely a tuny možností kudy se vydat k cíly. Po této stránce hra špatná není určitě. Vertikalita a různorodé cestičky opravdu kvituji s povděkem. Co mě zarazilo je, že si opět neporadili s ovládáním, které je takové bezzubé a toporné (ale quick save přímo na ovladači potěšil) . No a pak veliké zklamání přinesla grafická stránka... V reálu to opravdu nevypadá moc dobře, což mě u unreal enginu 4 dost překvapuje. Za to optimalizace je absolutně skvostná. Hraji se všemi efekty na "epic" a ani necukne... Se hrou jsem zatím spokojen a skutečně mě baví prokousávat se dál a dál. Uvidím jak na tom budu za 15 hodin... :-)

Corvus    ...tak musím drobet zkorigovat své hodnocení (rád) . Hru jsem předevčírem nainstaloval a musím napsat, že mě poměrně baví. Asi to bude především hladem po stealth žánru... ale obecně... bavím se. Aspoň tedy zatím. Na nejtěžší obtížnost je to výzva jako prase a k zábavnosti hodně pomáhá i Styx samotný. Vím, že značná část recenzentů si stěžuje na naprosto nesympatickou postavu, ale mě se naopak Styx opravdu líbí (včetně hlášek) . Jinak dost taktéž oceňuji hodně rozsáhlé levely a tuny možností kudy se vydat k cíly. Po této stránce hra špatná není určitě. Vertikalita a různorodé cestičky opravdu kvituji s povděkem. Co mě zarazilo je, že si opět neporadili s ovládáním, které je takové bezzubé a toporné (ale quick save přímo na ovladači potěšil) . No a pak veliké zklamání přinesla grafická stránka... V reálu to opravdu nevypadá moc dobře, což mě u unreal enginu 4 dost překvapuje. Za to optimalizace je absolutně skvostná. Hraji se všemi efekty na "epic" a ani necukne... Se hrou jsem zatím spokojen a skutečně mě baví prokousávat se dál a dál. Uvidím jak na tom budu za 15 hodin... :-)Corvuscorvus13394    16.3.2017 18:20 Corvus

...tak musím drobet zkorigovat své hodnocení (rád) . Hru jsem předevčírem nainstaloval a musím napsat, že mě poměrně baví. Asi to bude především hladem po stealth žánru... ale obecně... bavím se. Aspoň tedy zatím. Na nejtěžší obtížnost je to výzva jako prase a k zábavnosti hodně pomáhá i Styx samotný. Vím, že značná část recenzentů si stěžuje na naprosto nesympatickou postavu, ale mě se naopak Styx opravdu líbí (včetně hlášek) . Jinak dost taktéž oceňuji hodně rozsáhlé levely a tuny možností kudy se vydat k cíly. Po této stránce hra špatná není určitě. Vertikalita a různorodé cestičky opravdu kvituji s povděkem. Co mě zarazilo je, že si opět neporadili s ovládáním, které je takové bezzubé a toporné (ale quick save přímo na ovladači potěšil) . No a pak veliké zklamání přinesla grafická stránka... V reálu to opravdu nevypadá moc dobře, což mě u unreal enginu 4 dost překvapuje. Za to optimalizace je absolutně skvostná. Hraji se všemi efekty na "epic" a ani necukne... Se hrou jsem zatím spokojen a skutečně mě baví prokousávat se dál a dál. Uvidím jak na tom budu za 15 hodin... :-)

Corvus    Dovětek: Vizuál ale rozhodně ušel kus cesty. Předchozí díl byl takový... připosraně hěndo/šedě nezáživný. za mě typický kandidát na demo. Moc rád bych si hru vyzkoušel. Holt počkám v tomto případě na nějakou pěknou slevu na Steamu/GOGu.Corvuscorvus13394    14.3.2017 17:43 Corvus

Dovětek: Vizuál ale rozhodně ušel kus cesty. Předchozí díl byl takový... připosraně hěndo/šedě nezáživný. za mě typický kandidát na demo. Moc rád bych si hru vyzkoušel. Holt počkám v tomto případě na nějakou pěknou slevu na Steamu/GOGu.

Corvus   1x   Ach jo... tak to opět neprolomili... Jak už jsem psal jinde: Cyanide Studio prostě ne a ne nakouknout do první ligy. Jejich hry (myslím tím Styx a Orc and Man) přitom nejsou vůbec špatné, zdánlivě obsahují tak nějak vše a kolikrát i přidají nějakou zajímavost... ale prostě to není ono. Dost špatně se to vysvětluje, ale kdo Styxe (jedničku) hrál, tak ví přesně v čem je problém. Jejich hry nemají ten správný úchop :-) Prostě ne a ne za ty koule pořádně chytit. Tipoval jsem klasických 7/10 (8, když se zadaří) , takže mě hodnocení trošku zklamalo. Nečekal jsem, že se zhorší... Předpokládal jsem, že na jedničce si vše pěkně vyzkoušeli a že budou směřovat k lepším zítřkům. Velká škoda.Corvuscorvus13394    14.3.2017 17:40 Corvus

Ach jo... tak to opět neprolomili... Jak už jsem psal jinde: Cyanide Studio prostě ne a ne nakouknout do první ligy. Jejich hry (myslím tím Styx a Orc and Man) přitom nejsou vůbec špatné, zdánlivě obsahují tak nějak vše a kolikrát i přidají nějakou zajímavost... ale prostě to není ono. Dost špatně se to vysvětluje, ale kdo Styxe (jedničku) hrál, tak ví přesně v čem je problém. Jejich hry nemají ten správný úchop :-) Prostě ne a ne za ty koule pořádně chytit. Tipoval jsem klasických 7/10 (8, když se zadaří) , takže mě hodnocení trošku zklamalo. Nečekal jsem, že se zhorší... Předpokládal jsem, že na jedničce si vše pěkně vyzkoušeli a že budou směřovat k lepším zítřkům. Velká škoda.

Lazy    Komu sa libil predchozi dil, tak urcite zadny problem met stimto dilem nebude!Lazylazy34358    14.3.2017 16:48 Lazy

Komu sa libil predchozi dil, tak urcite zadny problem met stimto dilem nebude!

Ristan    Tak hra za 6, ale to humoristické video s goblinem je za 9. :)Ristanristan40717    14.3.2017 14:12 Ristan

Tak hra za 6, ale to humoristické video s goblinem je za 9. :)

ThainDegu člen redakce   5x   Otázka je proč čekat lepší známku, ta hra má šestku naprosto zaslouženě. Není to špatné dílo, dobře se to hraje ale celek se nikam neposouvá a má prakticky totožné chyby jako jeho předchůdce. Mimoto jsou tu takřka totožné souboje s bossy, které nejsou moc záživné.
Od této hry nelze moc čekat, stále je nutné brát v potaz, že za ní stojí malé studio, které se posouvá kupředu jen v minimálním měřítku.
ThainDeguthaindegu27578
    14.3.2017 10:51
ThainDegu

@ odpověď na komentář od Zbrojovak:Otázka je proč čekat lepší známku, ta hra má šestku naprosto zaslouženě. Není to špatné dílo, dobře se to hraje ale celek se nikam neposouvá a má prakticky totožné chyby jako jeho předchůdce. Mimoto jsou tu takřka totožné souboje s bossy, které nejsou moc záživné.
Od této hry nelze moc čekat, stále je nutné brát v potaz, že za ní stojí malé studio, které se posouvá kupředu jen v minimálním měřítku.

Zbrojovak napsal:No cekal srm vetsi znamku, chtl sem do hry jit. Cekal sem vybrousene klenot, ted nevim co si moc myslet. No pockam jeste na jiny recenze a uvidim
Kdyz ctu recenzi mam pocit ze hra si sedmicku zaslouzila. To takove wildlands je potom petkova hra, coz taky je :-)

Zbrojovak    No cekal srm vetsi znamku, chtl sem do hry jit. Cekal sem vybrousene klenot, ted nevim co si moc myslet. No pockam jeste na jiny recenze a uvidim
Kdyz ctu recenzi mam pocit ze hra si sedmicku zaslouzila. To takove wildlands je potom petkova hra, coz taky je :-)
Zbrojovakzbrojovak53649
    14.3.2017 10:34
Zbrojovak

No cekal srm vetsi znamku, chtl sem do hry jit. Cekal sem vybrousene klenot, ted nevim co si moc myslet. No pockam jeste na jiny recenze a uvidim
Kdyz ctu recenzi mam pocit ze hra si sedmicku zaslouzila. To takove wildlands je potom petkova hra, coz taky je :-)Komentář odeslán z mobilní verze m.zing.czKomentář byl autorem naposledy upraven 14.3.2017 10:44

Původní verze před úpravami:No cekal srm vetsi znamku, chtl sem do hry jit. Cekal sem vybrousene klenot, ted nevim co si moc myslet. No pockam jeste na jiny recenze a uvidim

Malcolm    sakra typoval jsem 7/10 :DMalcolmmalcolm8346    14.3.2017 10:14 Malcolm

sakra typoval jsem 7/10 :D

Diskuze na fóru

Sluchátka na občasné hraní (18 příspěvků), Trance - ASOT 836 - 14h stream* (443 příspěvků), Vaše YT (351 příspěvků), South Park: The Fractured But Whole (4 příspěvky), Humble bundle -vše sem (555 příspěvků), Náhodné myšlenky a události dne (11982 příspěvků), STEAM -všechno sem (7025 příspěvků), Vše o sběratelských/speciálních/limitovaných edicích her (4560 příspěvků)

Právě vychází

» release list

Nové články

Preview | Recenze | Speciály
 
 
Middle-earth: Shadow of War – velkolepé tažení za záchranou Středozemě

První díl byl darem z nebes pro všechny milovníky Středozemě a akčních her. Dokázal Shadow of War něčím překvapit?

 
Přečíst celý článek»Autor: Filca - Platforma: PC a konzole
 
 
Rogue Trooper Redux - dystopický komiks v nové grafice

Po více než deseti letech se vrací kdysi oblíbená komiksová střílečka. Uspěje v remasterované podobě?

 
Přečíst celý článek»Autor: Vakomlok - Platforma: PC a konzole
 
 
The Evil Within 2 - probuzení do nové noční můry

Horor The Evil Within je zpět a jeho tvůrci se pokusili udělat některé věci jinak a lépe. Podařilo se jim to?

 
Přečíst celý článek»Autor: Cvrnda - Platforma: PC a konzole
 
 
Gran Turismo Sport – návrat krále motorsportu

Prověřili jsme nové Gran Turismo Sport a nezapomněli ani na srovnání s Project Cars 2 a Forza Motorsport 7.

 
Přečíst celý článek»Autor: Filca - Platforma: Konzole
 

Elex – návrat ke kořenům?

Recenze - 16.10.2017
 
Elex – návrat ke kořenům?

Na sérii Gothic většina hráčů vzpomíná s láskou dodnes. Zapíše se nové RPG z dílen Piranha Bytes v jejich srdcích stejně dobře?

 
Přečíst celý článek»Autor: ThainDegu - Platforma: PC a konzole