Nová strategie z legendárního fantasy univerza nabídla hráčům téměř vše, po čem toužili. Některým jedincům v ní však scházeli námořní bitvy, které by se odehrávaly na rozsáhlé vodní ploše, kterou tento velkolepý svět nabízel. Tvůrci Total War: Warhammer před tuto nemalou část herní komunity postavili automatické šarvátky, které měly její žízeň po střetech mohutných válečných plavidel do jisté míry uhasit. Fanoušci těžkotonážních korábů z nich ale moc nadšení nebyli a tak se ve finále museli poohlédnout jinde. Naštěstí pro ně se na scéně objevilo kreativní studio Evil Twin Artworks, které začalo před rokem pracovat na ambiciózním titulu Man O' War: Corsair, jenž nedávno opustilo bouřlivé vody předběžného přístupu. Co myslíte, povedlo se autorům jejich dítko pořádně odladit, nebo tu máme další polotovar, který se snaží prorazit pod slavnou korouhví?
Volání osudu
Služba u Imperiálního námořnictva vašeho temně smýšlejícího reka naplňovala jen zpočátku. Po několika střetech s válečníky Chaosu se v jeho duši začal probouzet neklid, který jej časem přinutil opustit řady jeho bratří a odejít na ledem pokrytý sever. Obyvatelé Norsky ho po pár krvavých zkouškách prohlásili za vyvoleného, jehož osudem je vést jejich destruktivní výpravu do jižně položených měst a vesnic. K dispozici mu byla pro tento účel dána obstojně vybavená vlajková loď boha války Khorna. Ta po něm žádá prolévání krve a budování sloupů z lebek padlých nepřátel. Máte na konání takovýchto lahůdek žaludek?
Pokud ne, nemusíte si zoufat. Pro méně krvelačné hráče nabízí Man O' War: Corsair druhou kampaň, ve které máte možnost hrát za kapitána nezávislé lodi, který se snaží získat bohatství a uznání okolního světa. Osobně jsem se vydal cestou brutality a plenění. Život nezkušeného nováčka mi totiž imponoval o dost méně než cesta zrůdného válečníka snažícího se dostat svět do kolen.
Dvě prozatím dostupné kampaně toho nenabízí po stránce příběhu mnoho. Prakticky vám ukáží jen základy a směr, kterým by se měla vaše cesta ubírat. Časem bychom se měli dočkat nových scénářů zahrnující Říše, Bretonie a nového Temného božstva, které nám snad nabídne propracovanější dějovou linku, než jsme měli možnost zakusit v základní hře.
Divoké moře
Po absolvování podepřeného úvodu příběhu se s vaší nezávislou posádkou vydáte na okružní plavbu po přístavech Starého světa. Podobně jako v Mount & Blade i zde bude záležet hlavně na vás, jakým směrem se rozhodnete váš kurz zacílit. Věnovat se můžete přepravě drahocenného zboží, převozu dobře platících zákazníků nebo lovu monstrózních žraloků, zrůdných orků či úkladných renegátů. Mimoto se s vaší skupinou máte možnost zúčastnit také bitev o přímořská města. Ty jsou často napadány divokými nájezdníky ze sněhem zaváté Norsky.
Přímořská města neslouží jen jako obranné pevnosti proti divokým nájezdníkům. Při jejich návštěvě v nich můžete krom útočiště nalézt rovněž nemalé množství obchůdků, ve kterých je možné nakoupit proviant, nové zbraně, zbroje a obchodovatelné zboží. V jejich hradbách máte možnost najít také vojáky produkující hospody, papírky polepené nástěnky a zásadní činitele jednotlivých herních frakcí. Přívěsné tabule a lokální guvernéři vám nabídnou různě laděné úkoly, které mají leckdy velmi zajímavý průběh. Osobně jsem byl nejvíce zaujat zakázkou, v jejíž rámci jsem měl do sousední osady převést rakve plné nedávno zemřelých nebožtíků. Vyvrcholení této zakázky mi na tváři zanechalo nemalý úsměv.
Nevelké přístavy vám krom znovu prodatelného zboží, zbraní a proviantu nabídnou také nové typy lodí, které lze za nemalou částku pořídit. Vydělané peníze máte možnost zainvestovat do říšských křižníků, trpasličích ponorek, elfích bárek, skaveních kocábek a bretonských válečných galeon. Každý koráb disponuje specifickými statistikami, výstrojí, vylepšeními a posádkou. Na palubách bretonských bitevníků naleznete malou skupinku profesionálních lukostřelců, kteří bez větších problémů eliminují na dálku většinu létajících jednotek protivníka. Konkurenční plavidla Temných božstev vám naopak nabídnou démonické zrůdy, které po nalodění na nepřátelskou palubu začnou likvidovat vše, na co při svém šmejdění natrefí.
Námořní bitvy jsou v této hře navrženy skutečně pečlivě. V prvních fázích střetu budete protivníka drtit převážně skrze dalekonosná děla, plamenomety, katapulty, létající tvory a různě orientované kouzelníky. Druhá etapa bitvy přesune boj na palubu méně dominantní lodi. Její posádka se musí bránit proti útoku nemilosrdných válečníků ofenzivní strany. Vítěz si z podrobeného korábu může odnést kořist a následně jej poslat ke dnu. Zdoláváním nepřátelských plavidel zvyšujete svou pověst a nadmutost vašeho váčku, který čas od času vyprazdňujete kvůli žoldu a nutným investicím.
Pokud vás přestane bavit kampaň a náhodně definované šarvátky, můžete se vrhnout na nastavitelné bitvy, ve kterých proti sobě máte možnost postavit čtyři specificky navržené flotily. Každá herní frakce může být na bojišti zastoupena jen jedním kapitánem. Celkem si můžete vybrat z pětadvaceti osobitě laděných národů. Osobně bych širší spektrum stran uvítal i při volbě vašeho velitele pro velký scénář.
Pořádně pochroumaná kocábka
Man O' War: Corsair rozhodně nelze považovat za audiovizuální klenot. Grafická i zvuková stránka je zde na podobné úrovni, jako v titulech z minulé dekády. Optimalizace má naopak blíže k současné indie tvorbě, která bývá v tomto směru často velmi problematická. Stabilní fps tu tím pádem budete i s lepší sestavou hledat stejně těžko jako poctivého piráta v Naggarothském přístavu.
„Man O' War: Corsair je zpracováno dosti ledabyle. Mezi jeho primární nedostatky patří nekvalitní optimalizace, toporné souboje na palubách lodí a zastaralý vizuální kabátec, který by seděl lépe projektu z minulých let nikoliv ze současnosti. Nad hladinou tuto děravou kocábku drží hlavně neotřelý nápad a dobrá balance jednotlivých lodí.“
Nekvalitně odladěná optimalizace a nepříliš výrazný grafický kabátec patří dle mého názoru mezi základní nedostatky tohoto ambiciózního projektu. Vedle nich tu máme také zvláštní chování lodí pří střetech, hromadu bugů a toporný soubojový režim při kontaktním boji, který díky tomu není zrovna z nejzáživnějších. Osobně doufám v to, že se časem autorům z vývojářského studia Evil Twin Artworks podaří jejich titul lépe odladit.
Kvalitní nápad, špatné provedení
Nepovedená technická stránka tohoto díla je jedním z mnoha prvků, které jej táhnou ke dnu. Jeho tvůrci si prostě ukousli příliš velké sousto, které bylo ve finále nad jejich síly. Námořní sandbox Man O' War: Corsair je kvůli tomuto faktu zpracován dosti ledabyle. Mezi jeho primární nedostatky patří nekvalitní optimalizace, toporné souboje na palubách lodí a zastaralý vizuální kabátec, který by seděl lépe projektu z minulých let nikoliv ze současnosti. Nad hladinou tuto děravou kocábku drží hlavně neotřelý nápad, dobrá balance jednotlivých lodí a vcelku slušně navržené úkoly, jenž mají leckdy zajímavou zápletku a vyvrcholení.
V aktuálním stavu bych Man O' War: Corsair doporučil jen extrémně odolným fanouškům univerza Warhammer, kteří snad budou schopni jeho chyby a nedostatky překousnout. Pokud tvůrci svůj projekt výrazněji odladí, časem by z něj mohl být mírně nadprůměrný kousek. Do doby než se tak stane, jeho zakoupení hráčům bez fanatického zápalu rozhodně nedoporučuji.
Recenze
Man O' War: Corsair – Warhammer na vlnách
Man O' War: Corsair je krásným příkladem problematičnosti nezávislé scény. Velké oči jeho autorů zapříčinily pád tohoto sandboxového projektu do vod průměrnosti. Kdyby si zachovali větší míru střízlivosti, mohlo to dopadnout výrazně lépe. Takto je toto dílo vhodné snad jen pro vášnivé obdivovatele Warhammeru.
Líbí se nám
- neotřelý nápad
- dobrá balance jednotlivých lodí
- vcelku slušně navržené úkoly
Vadí nám
- nekvalitní optimalizace
- toporné souboje na palubách lodí
- zastaralý vizuální kabátec
- nevýraznost celku