Uživatel nepřihlášen
  

Hellblade: Senua’s Sacrifice – když je oběť jediným řešením bolesti

Pátek 11.8.2017 11:36 - Autor: Denis "rusák" Rus - Rubrika: Recenze Recenze Hellblade

Podaří se vám keltskou válečnici jménem Senua vyvést z duševního pekla živou, nebo bitvu s vnitřními démony prohrajete?

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Lidé pohnutky a často ani chování jedinců s duševní poruchou nedokážou pochopit, protože se jim snaží dát řád, který znají z vlastních zkušeností, jinými slovy se je snaží zasadit do racionálního rámce chování zdravého člověka. Ale jak vám řeknou odborníci na podobné poruchy, ať už jde o psychózu, halucinace, posttraumatickou stresovou poruchu nebo třeba jen zdánlivě pomíjivé stavy úzkosti a deprese, racionální uvažování pacientů je to poslední, na co se dá v podobné situaci spolehnout. Například člověku, jenž má sebevražedné sklony, dokáže jeho vnitřní hlas údajně věcně argumentovat, proč by měl odejít z tohoto světa a že bez něj tady bude lidem líp, nehledě na závazky, které ho se světem živých pojí. Tím se v jeho mysli stává toto řešení logickým a správným, oproštěným od emocí. Že jedná taková osoba iracionálně? Z pohledu zdravého jedince ano, ale je třeba mít na paměti, že psychická porucha je nemoc jako každá jiná, nejedná se o něco, co můžete jen tak vypnout a zapnout, jak se vám zlíbí.

Žít a nechat zemřít

Asi vám už došlo, že o tak závažném tématu nemluvím u tak nicotné činnosti, jakou je recenzování her, jen tak náhodou. Pokud jste sledovali vývoj Hellblade: Senua’s Sacrifice, tak vám nemohlo uniknout, že nejnovější počin britských Ninja Theory (DmC: Devil May Cry, Heavenly Sword nebo Enslaved) pojednává právě o psychických poruchách. Sama titulní postava Senua totiž trpí psychózou, která u ní způsobuje narušené vnímání okolního světa, přeludy, halucinace, paranoiu a další nepěkné věci. Snahou tvůrců přitom není pouze upozornit na problematiku těchto závažných poruch, nýbrž hráčům podobné stavy nejistoty, paranoie a všeobjímajícího strachu díky odborné pomoci expertů i samotných pacientů během vývoje co možná nejvěrohodněji zprostředkovat. Naťukávají si vás přitom po malých krůčcích pěkně od začátku, ještě než samotná hra vůbec začne. Nejdřív vám váš vnitřní hlas (tedy sami autoři) našeptává, že byste pro maximální zážitek měli hrát se sluchátky, čímž se jednak odizolují okolní ruchy, ale především zintenzivní prostorové vnímání jednotlivých zvukových efektů a hlasů v Senuině hlavě, které přicházejí prakticky neustále ze všech stran a komentují dění, zpochybňují hrdinčino jednání či ji povzbuzují/odrazují od její cesty. Vy tedy s pocitem možnosti svobodného rozhodnutí uposlechnete. Později před vás hra postaví hádanku s desítkami potenciálních řešení, ale nakonec se ukáže, že k úspěšnému postupu stačí eliminovat falešná vodítka a řešení už pak na sebe nenechá dlouho čekat. Následně se po vás chce… Asi už chápete, čeho se tím hra snaží dosáhnout. Své nezaměnitelné místo tu má pohlcující atmosféra strachu, zmaru, zbytečnosti a nenaplněný pocit touhy po pomoci, která vám jako hráči neustále uniká těsně mezi prsty a Senue se s přibývajícími minutami a hodinami nenávratně vzdaluje z dohledu.




Pokud znáte tvorbu Ninja Theory, asi vám na první pohled nebude styl Hellblade nijak cizí. Při důkladnějším pozorování ovšem zjistíte, že třebaže jde svým způsobem stále o akční adventuru s hack and slash prvky, daleko větší důraz se tentokrát klade na samotnou hlavní hrdinku, její komplikovanou osobnost a s tím spojený osobní příběh. Kdybych měl z uvedeného popisu žánrů vypíchnout jedno slůvko, které Hellblade nejlépe vystihuje, bylo by to adventura ve smyslu hra, v níž je stěžejní výprava jedince za určitým cílem, v tomto případě motivovaná snahou přivést zpět k životu Senuina milého. Přestože hlavní úlohu ztvárňuje válečnice, akční složka tentokrát po většinu času hraje druhé housle a klidně si dovedu představit, že by Hellblade s několika drobnými úpravami fungovala dost podobně i tehdy, kdyby se úplně zbavila soubojů. Titul je do značné míry založený na pocitech a asociacích, zvolená forma a žánr tady slouží jako pouhý prostředek k tomu, jak s ještě větší razancí vyprávět metaforický příběh o vnitřním boji s vlastními démony. Koneckonců těch soubojů během zhruba devíti hodin, které ve společnosti Senuy strávíte, zažijete zhruba tolik jako v jediném levelu nějaké té frenetičtější hack and slash akce. Sluší se však jedním dechem dodat, že ačkoli je v tomto ohledu hra proti dosavadnímu portfoliu autorů skutečně umírněná, stejně s přibývajícím časem nabízí víc potyček, než by se slušelo, respektive jsou delší, než by se slušelo. Hellblade v tomto směru bohužel nezná míru a pokud nemluvíme o té hrstce bossů, obtížnost soubojů nezvyšuje tak, že před vás staví stále silnější oponenty, ale naopak na vás posílá nekonečné zástupy těch pár druhů protivníků. Jejich udolání se přitom z hlediska obtížnosti příliš neliší, ať už jich proti vám stojí pět nebo padesát, jen je to v tom druhém případě mnohonásobně úmornější a k nesnesení dlouhé. Nepřátelé se totiž vždy objevují ve vlnách maximálně po pár kusech a není upřímně zas takový rozdíl, jestli jich zabijete pět v jedné várce nebo deset ve dvou várkách. Šarvátky tak po čase působí repetitivním dojmem a kvůli pomalému tempu i poněkud těžkopádně, třebaže je později získaná schopnost zpomalit čas překvapivě trochu rozpohybuje.

„Přestože hlavní úlohu ztvárňuje válečnice, akční složka tentokrát po většinu času hraje druhé housle a klidně si dovedu představit, že by Hellblade s několika drobnými úpravami fungovala dost podobně i tehdy, kdyby se úplně zbavila soubojů.“

I když vás tedy Hellblade čas od času vyzve k boji (v závěrečných fázích rozhodně víc, než by se mi líbilo), stejně je jasné, že někoho může výrazný odklon od neutuchajícího hack and slash masomlýnku zaskočit. Aby bylo jasno, navzdory mým předchozím nářkům tady existují i pasáže, kdy uplyne klidně i hodina, aniž byste tasili meč, svou jedinou zbraň. A když už k tomu přeci jen dojde, Hellblade je v tomto ohledu extrémně minimalistická. Nenajdete tu totiž žádné ukazatele, na něž jste zvyklí z podobných her. Nejenže nikde nevidíte indikátor svého nebo soupeřova zdraví (a to ani u bossů, kteří mají pochopitelně větší výdrž než řadové stvůry), ale neexistuje tu ani žádné počítadlo bodů, které by vás odměňovalo za počet zabitých oponentů nebo efektnost chvatů a řetězení komb, žádné vylepšování zbraně nebo postavy. Jde to ruku v ruce s tím, jaký důraz je zde kladen na akční složku. Body nepotřebujete, protože jednoduše nemáte co vylepšovat, a útoky se zase téměř nepropojují v obdivuhodné a obdivuhodně dlouhé zkázonosné sekvence, jako to dovede například Kratos se svými čepelemi chaosu, jelikož Senua disponuje pouze hrstkou útoků.




Do pekla a zpět

Relativní krátkost umožňuje Hellblade, aby se, co se vývoje událostí týče, hnala intenzivně kupředu, přestože z herního pohledu ironicky nikam nespěchá a nijak na vás netlačí. Právě naopak, kromě několika pasáží, v nichž musíte vysloveně vzít nohy na ramena, vám většinou nechá prostor zvolit si své vlastní tempo, umožní vám procházet se krajinou a obdivovat její krásy na cestě do říše mrtvých zvané Helheim (zkráceně příznačně Hel, ano, psáno takhle) čerpající ze severské mytologie. Když ale následně znenadání zvážní, dokáže bez větších námah zprostředkovat hororový výjev jako z těch nejtemnějších útrob vaší – respektive Senuiny – mysli. Hellblade je vizuálně naprosto úchvatná a pohlcující, využívá širokého spektra barev a s tím spojených pocitů a nálad. Díky tomu, že vyprávění reflektuje duševní stavy hrdinky, si můžou tvůrci dovolit klidně v rámci jedné scény náhlé přechody mezi idylickou, sluncem zalitou krajinou a nehostinným, hrůzu nahánějícím světem, ve kterém není místo pro nic než temnotu a krev. Pokud navíc hrajete v noci a stejně jako já se neřadíte k nebojácným jedincům, dozajista oceníte momenty jako náhlý východ slunce a zemi bohatě lemovanou trsy zelené trávy v těch samých místech, kterými ještě před chvílí pronikal pouze slabý paprsek světla z okolních loučí.

Měnit se před očima ovšem nemusí pouze počasí, ale i samotná krajina. Toho využívají sice nápadité, ale zároveň poněkud málo variabilní vizuální hádanky. Svými principy jsou založené na Senuině vnímání okolního prostředí a následné interakci s ním, přičemž zalíbení nacházejí v pro samotný příběh stěžejních prvcích, jako jsou přeludy, hrátky s perspektivou nebo objevování spojitostí a vzorců v místech, která by většina lidí přešla bez povšimnutí. Tady zkrátka nemůžete věřit ničemu, co vidíte a slyšíte, nikdy nevíte, co skutečně existuje a co je pouhá iluze, a zároveň musíte počítat s tím, že cokoli, co se před vámi vyjeví, může za okamžik sehrát svou úlohu, ať už se jedná o zchátralou kamennou stavbu, polorozpadlý most nebo skalní útvar. Momenty, kdy přichází na řadu logické rébusy, což je v jiných hrách signál pro to, že hráč může na okamžik vydechnout a zaměřit se pouze a jen na kreativní řešení nastalých situací, však dokážou být v Hellblade i tak neuvěřitelně nervy drásající. To je zapříčiněno jednak mnohdy hrůzu nahánějícím prostředím a objekty v něm obsaženými (nakonec nejen noční krajina, ale i ta denní má v sobě něco zlověstného a postupně působí čím dál děsivěji), ale lví podíl na tom má zejména zvuková složka. Ta obsahuje spoustu hluků, ruchů a vokálních projevů, například jakousi sborovou recitaci, jakou si spojuju s druidy v kápích přes hlavu, když se chystají někoho obětovat nebo obřadně upálit. Brr.

„Tady zkrátka nemůžete věřit ničemu, co vidíte a slyšíte, nikdy nevíte, co skutečně existuje a co je pouhá iluze, a zároveň musíte počítat s tím, že cokoli, co se před vámi vyjeví, může za okamžik sehrát svou úlohu, ať už se jedná o zchátralou kamennou stavbu, polorozpadlý most nebo skalní útvar.“

Rozhodně je zajímavé, že si hra v hororových pasážích nepomáhá klasickým a zároveň tím nejméně nápaditým způsobem, kdy by za vás důmyslně vybraný hudební doprovod už dopředu volil emoce, jaké budete v daný okamžik cítit. Tady k vám i v těch nejvypjatějších momentech často „jen“ promlouvají ze všech stran hlasy ve vaší hlavě a mnohdy je to působivější a děsivější než všechny ty kradmé smyčce nebo dramatická crescenda, které si s podobnými situacemi obvykle asociujeme. Když nad tím teď tak přemýšlím, tak Hellblade se dá vlastně napoprvé dokončit klidně i za nějakých pět šest hodin, ale kombinace silných vizuálních výjevů a tísnivého zvukového doprovodu šponovala mou vrozenou připosranost na maximum. Kvůli tomu jsem následně ve velké spoustě pasáží jednoduše nedokázal držet tlačítko pro běh příliš dlouho najednou, protože jsem byl neustále paranoidně připravený na to, že by v téhle zdánlivě poklidné krajině mohlo číhat nebezpečí hned za dalším rohem.

A nebyla to nakonec jen paranoia, jež držela můj mozek neustále v maximální ostražitosti, nýbrž i skutečnost, že tady má každé neuvážené rozhodnutí a přešlap svou váhu. Každý intenzivnější okamžik přitom budou jednotliví hráči prožívat pokaždé trochu jinak a bude na ně mít jiný dopad díky chytrému rozhodnutí zakomponovat do hry prvek permanentní smrti, kdy vás po určitém počtu úmrtí nespasí ani poslední autosave a budete muset začít celou hru pěkně od začátku. Hellblade vás tak neustále drží v napětí a nutí postupovat s rozvahou, protože nikdy nevíte, jestli pro vás právě tahle chyba nebude mít fatální následky. Díky tomu se i tak striktně lineárnímu titulu daří, aby vyvolával v těch samých pasážích u různých hráčů odlišné pocity v závislosti na jejich šikovnosti (každému totiž poteče do bot v jiných situacích). Nemusíte se však bát, že by hra byla nesmyslně přísná a trestala vás jen proto, aby se prodloužila její herní doba. Sám jsem za celou dobu zemřel jen párkrát (navíc ani zdaleka ne hrdinskou smrtí v boji, ale trapně během přecházení úzkých pozůstatků mostu nad hlubokou propastí) a musím kvitovat odvážné rozhodnutí propojit tenhle herní prvek se samotným obsahem vyprávění. U lidí s duševní poruchou totiž taky hrozí, že budou čelit řadě vnitřních problémů a výzev s menší či větší vážnosti, jež se ale můžou postupně nakumulovat a v konečném důsledku vést až ke smrti. A ta je jak víme konečná, kdežto Hellblade vám podá pomocnou ruku a nabídne možnost zcela ojedinělou – další šanci.

Následuje zásadní spoiler, takže doporučuju pokračovat ve čtení pouze těm, kteří už Hellblade dohráli nebo se ji hrát nechystají:

Spoiler: Přečíst

Trest v podobě permanentní smrti ve hře ve skutečnosti není, ale vtip je v tom, že pokud to nevíte, přistupujete k ní s tím, jako by tato možnost byla reálná. Díky tomu se tvůrcům podaří u řady hráčů včetně mě vyvolat v nejedné situaci podobné návaly paniky a strachu z něčeho, co ve skutečnosti neexistuje, jakými si prochází sama hrdinka ve své hlavě. Pamatujte, že takhle si s vaší myslí hrají od samého začátku. Až když vy i Senua konečně pochopíte, že některé hrozby nejsou reálné a přestanete s nimi bojovat, můžete nad svými démony zvítězit.

Hellblade na PC, PS4Hodnocení hry
Skóre hry 8 8/10
Hellblade
» Více o hře
Líbí se nám
  • poutavý příběh zaměřený na ve hrách nepříliš probádané téma
  • vynikající atmosféra
  • vizuální stránka
  • zvukový podkres
Vadí nám
  • utahané souboje
  • chybí větší variabilita hádanek
  • spousta lokací si je dost podobných
Verdikt: Hellblade: Senua’s Sacrifice možná nezmění váš pohled na hry jako takové, ale třeba vám otevře nečekané obzory ohledně toho, o čem taky můžou hry od menších společností s výrazným rukopisem pojednávat. Poskytnout hráči větší variabilitu činností a ubrat v závěru na počtu nepřátel, mohlo to dopadnout ještě líp.
Hru ohodnotilo také 13 čtenářů průměrnou známkou 7.5/10.
Corvus (9), xZed (10), SweetL.c.King (8), Lazy (5), matezcz (10), ZemiCZ (9), Mixam (8), Seffi (5), Melneor (9), Mr.Lolendo (1), witcherrr (9), Lišák (4), Kočičák (10)
Před vydáním hru ohodnotili 3 čtenáři průměrnou známkou 9.7/10.
kikikimikiki (10), sokolik1144 (10), Corvus (9)
(Pro hodnocení musíte být přihlášen)
Tisk  
Hellblade na PC, PS4Trailery ke hře
Hellblade na PC, PS4Screenshoty ze hry
Screenshot ze hry Hellblade Screenshot ze hry Hellblade Screenshot ze hry Hellblade Screenshot ze hry Hellblade Screenshot ze hry Hellblade Screenshot ze hry Hellblade Screenshot ze hry Hellblade Screenshot ze hry Hellblade

Napsat nový komentář

Nové komentáře ze všech diskuzí
Komentář ke článku Hellblade: Senua’s Sacrifice – když je oběť jediným řešením bolesti
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Mixam    Tak to nevím, já měl za to, že zůstala otevřená po prvním průchodu. Dohrál jsem hru 2x a neměl jsem s ní sebemenší problém. Každopádně bych se nebál a v tomhle případě bych bránou prošel pomocí glitche, pokud bude fungovat, sám jsem ho ještě nezkoušel. [ odkaz ] Možná, že zavřená brána je je textura a dá se jí projít i tak, nevím jestli jsi to zkoušel.Mixammixam18382    16.8.2017 06:19 Mixam

@ odpověď na komentář od jacks1108:Tak to nevím, já měl za to, že zůstala otevřená po prvním průchodu. Dohrál jsem hru 2x a neměl jsem s ní sebemenší problém. Každopádně bych se nebál a v tomhle případě bych bránou prošel pomocí glitche, pokud bude fungovat, sám jsem ho ještě nezkoušel. [ odkaz ] Možná, že zavřená brána je je textura a dá se jí projít i tak, nevím jestli jsi to zkoušel.

jacks1108 napsal:odkaz ]
mě se stalo tohle, je to nějaký glitch tá brána v čase 0: 16 se mi prostě neotevře a asi i dalším lidem

jacks1108    odkaz ]
mě se stalo tohle, je to nějaký glitch tá brána v čase 0: 16 se mi prostě neotevře a asi i dalším lidem
jacks1108jacks110823321
    16.8.2017 02:30
jacks1108

@ odpověď na komentář od Mixam:odkaz ]
mě se stalo tohle, je to nějaký glitch tá brána v čase 0: 16 se mi prostě neotevře a asi i dalším lidem

Mixam napsal:Za Valravenem je jen jedna brána co se má otevřít a to ta, co měla symbol, ostatní zpět jsou již otevřené. Když projdeš zpět to místnosti místnosti, kde jsi prvně bojoval, zamíříš k bráně druhého boha Surta, ta by se měla otevřít, jakmile k ní dojdeš, podobně jako ta první. Případně jsem o kousek níže přiložil odkaz na to, jak projít zavřenými dveřmi.

Mixam    Za Valravenem je jen jedna brána co se má otevřít a to ta, co měla symbol, ostatní zpět jsou již otevřené. Když projdeš zpět to místnosti místnosti, kde jsi prvně bojoval, zamíříš k bráně druhého boha Surta, ta by se měla otevřít, jakmile k ní dojdeš, podobně jako ta první. Případně jsem o kousek níže přiložil odkaz na to, jak projít zavřenými dveřmi.Mixammixam18382    15.8.2017 17:44 Mixam

@ odpověď na komentář od jacks1108:Za Valravenem je jen jedna brána co se má otevřít a to ta, co měla symbol, ostatní zpět jsou již otevřené. Když projdeš zpět to místnosti místnosti, kde jsi prvně bojoval, zamíříš k bráně druhého boha Surta, ta by se měla otevřít, jakmile k ní dojdeš, podobně jako ta první. Případně jsem o kousek níže přiložil odkaz na to, jak projít zavřenými dveřmi.

jacks1108 napsal:POOOOMOC prosím.... porazil jsem v té aréně toho bosse Valravena a poté když projdu tou bránou má se otevřít další brána, jenže mě se prostě ta brána Neotevřela :-( :-( :-( :-( nevíte co s tím? ? ? ?

Mr.Lolendo    V configu jde upravit FOV, citlivost myš a vypnout ptákoviny jako chromatická aberace, filmový filtr, motion blur apod.
Já jim na to s3ru to upravovat není to moje práce. Chystal jsem si koupit hru za plnou palbu (což se často nestává) ale očividně vývojáři moje peníze nechtějí. Ani stahovat to nebudu. Akorát bych se ještě více dožral.
Mr.Lolendomrlolendo10723
    14.8.2017 17:05
Mr.Lolendo

@ odpověď na komentář od ElementGamer:V configu jde upravit FOV, citlivost myš a vypnout ptákoviny jako chromatická aberace, filmový filtr, motion blur apod.
Já jim na to s3ru to upravovat není to moje práce. Chystal jsem si koupit hru za plnou palbu (což se často nestává) ale očividně vývojáři moje peníze nechtějí. Ani stahovat to nebudu. Akorát bych se ještě více dožral.

ElementGamer napsal:Popravdě, tahle věc mě samotného dost šokovala. Je tam cítit, že to je zaměřeno primárně na ovládání na gamepadu. Docela mi dělalo problém zvyknout si na tu citlivost.

ElementGamer    Popravdě, tahle věc mě samotného dost šokovala. Je tam cítit, že to je zaměřeno primárně na ovládání na gamepadu. Docela mi dělalo problém zvyknout si na tu citlivost.ElementGamerelementgamer13999    14.8.2017 09:28 ElementGamer

@ odpověď na komentář od Mr.Lolendo:Popravdě, tahle věc mě samotného dost šokovala. Je tam cítit, že to je zaměřeno primárně na ovládání na gamepadu. Docela mi dělalo problém zvyknout si na tu citlivost.

Mr.Lolendo napsal:Hmm nevím proč... opravdu to nechápu... Proč musí být vývojáři dnes tak tupý? ! Proč musí své dílo podkopat na jednoduché věci která stojí max 5 min. času! ?
Díky této arogantní ignoranci ode mě vývojáři nedostanou ani haléř! ! ! Vykašlat se na možnost změny FOV je běžná věc ale vykašlat se na možnost změny citlivosti myši na PC je kardinální prohřešek.

Díky tomu nemohu hru hodnotit jinak než odpad.

jacks1108    POOOOMOC prosím.... porazil jsem v té aréně toho bosse Valravena a poté když projdu tou bránou má se otevřít další brána, jenže mě se prostě ta brána Neotevřela :-( :-( :-( :-( nevíte co s tím? ? ? ?jacks1108jacks110823321    14.8.2017 01:31 jacks1108

POOOOMOC prosím.... porazil jsem v té aréně toho bosse Valravena a poté když projdu tou bránou má se otevřít další brána, jenže mě se prostě ta brána Neotevřela :-( :-( :-( :-( nevíte co s tím? ? ? ?

predator.cz   5x   Ještě že neděláš recenze :-D . Mě FOV nepřijde nějak špatné (nebyl to účel vývojářů aby to bylo víc do atmosféry ? ) . Lepší myši mají přepínání rychlosti přímo na myši ;-)predator.czpredatorcz8820    13.8.2017 18:19 predator.cz

@ odpověď na komentář od Mr.Lolendo:Ještě že neděláš recenze :-D . Mě FOV nepřijde nějak špatné (nebyl to účel vývojářů aby to bylo víc do atmosféry ? ) . Lepší myši mají přepínání rychlosti přímo na myši ;-)

Mr.Lolendo napsal:Hmm nevím proč... opravdu to nechápu... Proč musí být vývojáři dnes tak tupý? ! Proč musí své dílo podkopat na jednoduché věci která stojí max 5 min. času! ?
Díky této arogantní ignoranci ode mě vývojáři nedostanou ani haléř! ! ! Vykašlat se na možnost změny FOV je běžná věc ale vykašlat se na možnost změny citlivosti myši na PC je kardinální prohřešek.

Díky tomu nemohu hru hodnotit jinak než odpad.

roman2277    Lolendo kup si elite ovladač a máš pohodu. S myší hrajou jen pubescenti. Ale to asi jsi viď? Naštěstí Tvůj směšný názor skoro nikoho nezajímá.roman2277roman227769451    13.8.2017 14:52 roman2277

Lolendo kup si elite ovladač a máš pohodu. S myší hrajou jen pubescenti. Ale to asi jsi viď? Naštěstí Tvůj směšný názor skoro nikoho nezajímá.

Lazy    Nechapu proc bych mel tento hrozny soubojak vubec k necemu prirovnavat :DLazylazy34358    13.8.2017 09:48 Lazy

@ odpověď na komentář od witcherrr:Nechapu proc bych mel tento hrozny soubojak vubec k necemu prirovnavat :DKomentář odeslán z mobilní verze m.zing.cz

witcherrr napsal:@Lazy: K jakým hrám lze tedy srovnávat bojový systém? Je to Indie hra, souboje ve hře hrají minimální roli, délka hry není bůh ví jak dlouhá, takže si myslím že ten bojový systém tomu odpovídá. Vypadá hezky a je jednoduchý. V DmC by mi takový soubojový systém vadil, jelikož je tam zkrátka obsahu více a je potřeba přizpůsobit boj x obsah.

@Mr. Lolendo: 5 min času určitě ne, ale pravda že citlivost myši je tam docela špatná a nenastavitelná. FOV mi nevadí ke hře ladí, nemusím to mít oddálené jak náké mmorpg :D

witcherrr    @Lazy: K jakým hrám lze tedy srovnávat bojový systém? Je to Indie hra, souboje ve hře hrají minimální roli, délka hry není bůh ví jak dlouhá, takže si myslím že ten bojový systém tomu odpovídá. Vypadá hezky a je jednoduchý. V DmC by mi takový soubojový systém vadil, jelikož je tam zkrátka obsahu více a je potřeba přizpůsobit boj x obsah.

@Mr. Lolendo: 5 min času určitě ne, ale pravda že citlivost myši je tam docela špatná a nenastavitelná. FOV mi nevadí ke hře ladí, nemusím to mít oddálené jak náké mmorpg :D
witcherrrwitcherrr12259
    13.8.2017 09:36
witcherrr

@Lazy: K jakým hrám lze tedy srovnávat bojový systém? Je to Indie hra, souboje ve hře hrají minimální roli, délka hry není bůh ví jak dlouhá, takže si myslím že ten bojový systém tomu odpovídá. Vypadá hezky a je jednoduchý. V DmC by mi takový soubojový systém vadil, jelikož je tam zkrátka obsahu více a je potřeba přizpůsobit boj x obsah.

@Mr. Lolendo: 5 min času určitě ne, ale pravda že citlivost myši je tam docela špatná a nenastavitelná. FOV mi nevadí ke hře ladí, nemusím to mít oddálené jak náké mmorpg :D

Ristan   1x   Počkej si na patch.Ristanristan40717    12.8.2017 22:34 Ristan

@ odpověď na komentář od Mr.Lolendo:Počkej si na patch.

Mr.Lolendo napsal:Hmm nevím proč... opravdu to nechápu... Proč musí být vývojáři dnes tak tupý? ! Proč musí své dílo podkopat na jednoduché věci která stojí max 5 min. času! ?
Díky této arogantní ignoranci ode mě vývojáři nedostanou ani haléř! ! ! Vykašlat se na možnost změny FOV je běžná věc ale vykašlat se na možnost změny citlivosti myši na PC je kardinální prohřešek.

Díky tomu nemohu hru hodnotit jinak než odpad.

Mr.Lolendo   5x   Hmm nevím proč... opravdu to nechápu... Proč musí být vývojáři dnes tak tupý? ! Proč musí své dílo podkopat na jednoduché věci která stojí max 5 min. času! ?
Díky této arogantní ignoranci ode mě vývojáři nedostanou ani haléř! ! ! Vykašlat se na možnost změny FOV je běžná věc ale vykašlat se na možnost změny citlivosti myši na PC je kardinální prohřešek.

Díky tomu nemohu hru hodnotit jinak než odpad.
Mr.Lolendomrlolendo10723
    12.8.2017 22:03
Mr.Lolendo

Hmm nevím proč... opravdu to nechápu... Proč musí být vývojáři dnes tak tupý? ! Proč musí své dílo podkopat na jednoduché věci která stojí max 5 min. času! ?
Díky této arogantní ignoranci ode mě vývojáři nedostanou ani haléř! ! ! Vykašlat se na možnost změny FOV je běžná věc ale vykašlat se na možnost změny citlivosti myši na PC je kardinální prohřešek.

Díky tomu nemohu hru hodnotit jinak než odpad.

Lazy   1x   Mluvit o tomhle bojovem systemu a zminovat Ac, W3 a hlavne Batmana to jsi me uplne rozsekal :-D :-D :-D ale nazor ti rozhodne neberu.Lazylazy34358    12.8.2017 22:00 Lazy

@ odpověď na komentář od witcherrr:Mluvit o tomhle bojovem systemu a zminovat Ac, W3 a hlavne Batmana to jsi me uplne rozsekal :-D :-D :-D ale nazor ti rozhodne neberu.

witcherrr napsal:Zatím překvapení roku, příběh, zvuk, grafika, optimalizace je parádní a jiné AAA tituly si mohou brát příklad.

Hádanky jsou na jedno brďo, takový pokročilý režim čmuchání s W3. Naštěstí hra není tak dlouhá a máme výborný příběh, takže se to dá překousnout.

Souboje jsou parádní, výborné animace a někteří ememáci umí poškádlit, kor ve větším počtu. Bossové jsou zajímavý, ten ohnivý mi ale trošku trhal oči v kontrastu s arénou.

Kdybych bral bojový systém jako špatný jak tady někteří mluví, musel by být špatný i v AC, Zaklínači, Batmanovi a jiných hrách. Hra nemá být rubačka ve stylu DmC, enemáků není mnoho, takže super-combat systém by tu byl ve své podstatě k ničemu.

PS: A cena kolem 800kč přes steam a hra mi jede na 6 let starém PC ( why not ) .

witcherrr   1x   Zatím překvapení roku, příběh, zvuk, grafika, optimalizace je parádní a jiné AAA tituly si mohou brát příklad.

Hádanky jsou na jedno brďo, takový pokročilý režim čmuchání s W3. Naštěstí hra není tak dlouhá a máme výborný příběh, takže se to dá překousnout.

Souboje jsou parádní, výborné animace a někteří ememáci umí poškádlit, kor ve větším počtu. Bossové jsou zajímavý, ten ohnivý mi ale trošku trhal oči v kontrastu s arénou.

Kdybych bral bojový systém jako špatný jak tady někteří mluví, musel by být špatný i v AC, Zaklínači, Batmanovi a jiných hrách. Hra nemá být rubačka ve stylu DmC, enemáků není mnoho, takže super-combat systém by tu byl ve své podstatě k ničemu.

PS: A cena kolem 800kč přes steam a hra mi jede na 6 let starém PC ( why not ) .
witcherrrwitcherrr12259
    12.8.2017 21:27
witcherrr

Zatím překvapení roku, příběh, zvuk, grafika, optimalizace je parádní a jiné AAA tituly si mohou brát příklad.

Hádanky jsou na jedno brďo, takový pokročilý režim čmuchání s W3. Naštěstí hra není tak dlouhá a máme výborný příběh, takže se to dá překousnout.

Souboje jsou parádní, výborné animace a někteří ememáci umí poškádlit, kor ve větším počtu. Bossové jsou zajímavý, ten ohnivý mi ale trošku trhal oči v kontrastu s arénou.

Kdybych bral bojový systém jako špatný jak tady někteří mluví, musel by být špatný i v AC, Zaklínači, Batmanovi a jiných hrách. Hra nemá být rubačka ve stylu DmC, enemáků není mnoho, takže super-combat systém by tu byl ve své podstatě k ničemu.

PS: A cena kolem 800kč přes steam a hra mi jede na 6 let starém PC ( why not ) .Komentář byl autorem naposledy upraven 12.8.2017 21:33

Původní verze před úpravami:Zatím překvapení roku, příběh, zvuk, grafika, optimalizace je parádní a jiné AAA tituly si mohou brát příklad.

Hádanky jsou na jedno brďo, takový pokročilý režim čmuchání s W3. Naštěstí hra není tak dlouhá a máme výborný příběh, takže se to dá překousnout.

Souboje jsou parádní, výborné animace a někteří ememáci umí poškádlit, kor ve větším počtu. Bossové jsou zajímavý, ten ohnivý mi ale trošku trhal oči v kontrastu s arénou.

Kdybych bral bojový systém jako špatný jak tady někteří mluví, musel by být špatný i v AC, Zaklínači, Batmanovi a jiných hrách. Hra nemá být rubačka ve stylu DmC, enemáků není mnoho, takže super-combat systém by tu byl ve své podstatě k ničemu.

predator.cz   1x   Na češtině se začalo pracovat :thumbup:predator.czpredatorcz8820    12.8.2017 12:00 predator.cz

Na češtině se začalo pracovat :thumbup:

declare    Argumentuješ něčím, co jsem uvedl v předchozím komentáři, že na tom není hra postavena. Tady je hratelnost někde jinde a hold ty vyhledáváš úplně jiné typy her. Doufám tedy, že si stihl aspoň refund.declaredeclare6466    12.8.2017 07:47 declare

@ odpověď na komentář od Lazy:Argumentuješ něčím, co jsem uvedl v předchozím komentáři, že na tom není hra postavena. Tady je hratelnost někde jinde a hold ty vyhledáváš úplně jiné typy her. Doufám tedy, že si stihl aspoň refund.

Lazy napsal:Skvelou hratelnost! kde? Hadanky se opakuji a souboje jsou hrozne, pak aspon co sem hral tam jen chodis.

Lišák    Jo, vypínat, případně dát antialiasing a podobné rozmazávací legrácky na minimum, aby hra měla říz, není sporadickou záležitostí v poslední době. Stejně jako u MEA či DAI to zde však příliš nezabírá.
The Cat Lady a Amnesia: A Machine For Pigs - spíš tituly, které pojednávaly o psychicky nemocných jedincích. Hellblade je oproti nim stiženo, dalo by se říci s nadsázkou , neduhem samo, konkrétně histrionskou (hysterickou) poruchou osobnosti - dramatizování, teatrálnost, urputná snaha upoutat pozornost... Nejedná se tedy, alespoň pro mě, o nudnou záležitost, dokonce vyvolává určitou míru již zmíněné empatie k jedincům s problémem v podobě nedodržování jistého přikázání. Spokojím se ale jen s vlastní imaginací ostrého předmětu v kapse.
Pro lidi jiného názoru: "Nezlobím se na vás, pokud se ovšem dokážete obejít bez argumentačních triků, resp. nenapadat lidi odlišného postoje. V případě, že toho nejste schopní, dám vám proti sobě munici. Někde jsem totiž zaslechl, že kritizujeme to, co sami na sobě nesnášíme, připisujeme své vlastnosti ostatním..." :D
Lišáklisak29188
    12.8.2017 03:13
Lišák

@ odpověď na komentář od Lazy:Jo, vypínat, případně dát antialiasing a podobné rozmazávací legrácky na minimum, aby hra měla říz, není sporadickou záležitostí v poslední době. Stejně jako u MEA či DAI to zde však příliš nezabírá.
The Cat Lady a Amnesia: A Machine For Pigs - spíš tituly, které pojednávaly o psychicky nemocných jedincích. Hellblade je oproti nim stiženo, dalo by se říci s nadsázkou , neduhem samo, konkrétně histrionskou (hysterickou) poruchou osobnosti - dramatizování, teatrálnost, urputná snaha upoutat pozornost... Nejedná se tedy, alespoň pro mě, o nudnou záležitost, dokonce vyvolává určitou míru již zmíněné empatie k jedincům s problémem v podobě nedodržování jistého přikázání. Spokojím se ale jen s vlastní imaginací ostrého předmětu v kapse.
Pro lidi jiného názoru: "Nezlobím se na vás, pokud se ovšem dokážete obejít bez argumentačních triků, resp. nenapadat lidi odlišného postoje. V případě, že toho nejste schopní, dám vám proti sobě munici. Někde jsem totiž zaslechl, že kritizujeme to, co sami na sobě nesnášíme, připisujeme své vlastnosti ostatním..." :DKomentář byl autorem naposledy upraven 12.8.2017 12:32

Původní verze před úpravami:Jo, vypínat, případně dát antialiasing a podobné rozmazávací legrácky na minimum, aby hra měla říz, není sporadickou záležitostí v poslední době. Stejně jako u MEA či DAI to zde však příliš nezabírá.
The Cat Lady a Amnesia: A Machine For Pigs - spíš tituly, které pojednávaly o psychicky nemocných jedincích. Hellblade je oproti nim stiženo, dalo by se říci s nadsázkou , neduhem samo, konkrétně histrionskou (hysterickou) poruchou osobnosti - dramatizování, teatrálnost, urputná snaha upoutat pozornost. Nejedná se tedy, alespoň pro mě, o nudnou záležitost, dokonce vyvolává jistou míru již zmíněné empatie k těm jedincům bez problému s dodržováním jistého přikázání. Spokojím se ale jen s vlastní imaginací ostrého předmětu v kapse.
Pro lidi jiného názoru: "Nezlobím se na vás, pokud se ovšem dokážete obejít bez argumentačních triků, resp. nenapadat lidi odlišného postoje. V případě, že toho nejste schopní, dám vám proti sobě munici. Někde jsem totiž zaslechl, že kritizujeme to, co sami na sobě nesnášíme, připisujeme své vlastnosti ostatním..." :D

Lazy napsal:Skvelou hratelnost! kde? Hadanky se opakuji a souboje jsou hrozne, pak aspon co sem hral tam jen chodis.

Mixam    Jak se zbavit hádanek [ odkaz ] co pak ale ze 4 hodinové hry zůstane :D.
Za mě sráží hru jedině otravný až nudný soubojový systém, hlavně pokud se hraje na HARD (více nepřátel, tudíž delší souboje) a neskutečně úmorné hádanky.
Graficky dobré, příběhově v tématu dobré, zvuk výborný hlavně ve sluchátkách.
Nicméně výše zmíněné nedostatky mi přijdou jako dost odfláknuté provedení, to si ta hra nezasloužila, copak to neviděli.
Mixammixam18382
    12.8.2017 02:54
Mixam

Jak se zbavit hádanek [ odkaz ] co pak ale ze 4 hodinové hry zůstane :D.
Za mě sráží hru jedině otravný až nudný soubojový systém, hlavně pokud se hraje na HARD (více nepřátel, tudíž delší souboje) a neskutečně úmorné hádanky.
Graficky dobré, příběhově v tématu dobré, zvuk výborný hlavně ve sluchátkách.
Nicméně výše zmíněné nedostatky mi přijdou jako dost odfláknuté provedení, to si ta hra nezasloužila, copak to neviděli.

Lazy   1x   Skvelou hratelnost! kde? Hadanky se opakuji a souboje jsou hrozne, pak aspon co sem hral tam jen chodis.Lazylazy34358    12.8.2017 01:17 Lazy

Skvelou hratelnost! kde? Hadanky se opakuji a souboje jsou hrozne, pak aspon co sem hral tam jen chodis.

declare    Já s tebou souhlasím, ale ta hra má i skvělou hratelnost.

Jinak ano, možná hádanky se rády opakují, souboje jsou jen takové zpestření, rozhodně né gró hry, ale pro každého, kdo bere hry trochu vážně, tak si hru náramně užije. Není to ten laciný mainstream.
declaredeclare6466
    11.8.2017 21:59
declare

@ odpověď na komentář od xZed:Já s tebou souhlasím, ale ta hra má i skvělou hratelnost.

Jinak ano, možná hádanky se rády opakují, souboje jsou jen takové zpestření, rozhodně né gró hry, ale pro každého, kdo bere hry trochu vážně, tak si hru náramně užije. Není to ten laciný mainstream.

xZed napsal:Za mě je to skvělá hra, pokud máte trochu empatie a dokážete se vcítit do hlavní hrdinky a do celého toho světa a prostředí. Pak ani žádnou hratelnost nepotřebujete a hru si užijete. Ale většině lidí tyhle vlastnosti úplně postrádá a tak se asi budou nudit ....

xZed   2x   Za mě je to skvělá hra, pokud máte trochu empatie a dokážete se vcítit do hlavní hrdinky a do celého toho světa a prostředí. Pak ani žádnou hratelnost nepotřebujete a hru si užijete. Ale většině lidí tyhle vlastnosti úplně postrádá a tak se asi budou nudit ....xZedxzed74149    11.8.2017 21:15 xZed

Za mě je to skvělá hra, pokud máte trochu empatie a dokážete se vcítit do hlavní hrdinky a do celého toho světa a prostředí. Pak ani žádnou hratelnost nepotřebujete a hru si užijete. Ale většině lidí tyhle vlastnosti úplně postrádá a tak se asi budou nudit ....

L.H.   3x   Ale přitom to píšeš tak zvláštně.L.H.lh1690    11.8.2017 18:35 L.H.

@ odpověď na komentář od Lazy:Ale přitom to píšeš tak zvláštně.

Lazy napsal:Ale sak ja mluvim o svoji zkusenosti :D ne o tvoji!

Lazy    Ale sak ja mluvim o svoji zkusenosti :D ne o tvoji!Lazylazy34358    11.8.2017 16:21 Lazy

@ odpověď na komentář od declare:Ale sak ja mluvim o svoji zkusenosti :D ne o tvoji!Komentář odeslán z mobilní verze m.zing.cz

declare napsal:Možná pro tebe, ale pro ostatní to třeba nuda nebude.

declare   7x   Možná pro tebe, ale pro ostatní to třeba nuda nebude.declaredeclare6466    11.8.2017 16:07 declare

@ odpověď na komentář od Lazy:Možná pro tebe, ale pro ostatní to třeba nuda nebude.

Lazy napsal:Si myslim ze cestina te u tohoto nezachrani :-( jestli vubec bude. Ona ta hra je totiz nudna.

MysteryMen    Hodně mě štve že tuhle zvláštní hru si nezahraju... Bohužel má jen německé titulky a dabing ne což se teda hodně divím... Tohle se mi stalo snad jen u gta5...:( teď sem se to dozvěděl a hoodne mě to štve:( (MysteryMenmysterymen27248    11.8.2017 15:50 MysteryMen

Hodně mě štve že tuhle zvláštní hru si nezahraju... Bohužel má jen německé titulky a dabing ne což se teda hodně divím... Tohle se mi stalo snad jen u gta5...:( teď sem se to dozvěděl a hoodne mě to štve:( (Komentář odeslán z mobilní verze m.zing.cz

MysteryMen   1x   Ano myslím si že ovládání jazyka je v tomto druhu her stěžejní prvek a bez toho bych se do této hry ani nepouštěl... Půlka zážitků je hned pryč a to o co se vývojáři snažili přijde vniveč:(MysteryMenmysterymen27248    11.8.2017 15:38 MysteryMen

Ano myslím si že ovládání jazyka je v tomto druhu her stěžejní prvek a bez toho bych se do této hry ani nepouštěl... Půlka zážitků je hned pryč a to o co se vývojáři snažili přijde vniveč:(Komentář odeslán z mobilní verze m.zing.cz

Temgotin   1x   Já od toho naštěstí čekám "jen" skvělý audiovizuální zážitek a temný příběh, ve kterém budou souboje jen jako bonus. Nejspíš si to budu pořizovat co nejdříve, protože už jsem dlouho neměl depku, což je třeba okamžitě napravit :DTemgotintemgotin9437    11.8.2017 15:35 Temgotin

Já od toho naštěstí čekám "jen" skvělý audiovizuální zážitek a temný příběh, ve kterém budou souboje jen jako bonus. Nejspíš si to budu pořizovat co nejdříve, protože už jsem dlouho neměl depku, což je třeba okamžitě napravit :D

Miky člen redakce   5x   Pokud neumíš anglicky, tak je to problém. Ta hra je hodně o emocích a o ně se starají hlasy, které slyšíš ze všech stran. Schválně jsem si dal PS sluchátka a s nimi je to teda bomba.Mikymiky3    11.8.2017 12:31 Miky

@ odpověď na komentář od carhrozny:Pokud neumíš anglicky, tak je to problém. Ta hra je hodně o emocích a o ně se starají hlasy, které slyšíš ze všech stran. Schválně jsem si dal PS sluchátka a s nimi je to teda bomba.

carhrozny napsal:Zohnal som si GOG verziu, hral som to asi pol hodinu a bola to bez češtiny NUDA. Dám tomu ešte raz šancu keď vyjde preklad. Ak ma to zaujme tak si to kúpim ale ak nie tak budem rád, že som za to nevysolil 30 eur. :nah:

Lazy    Si myslim ze cestina te u tohoto nezachrani :-( jestli vubec bude. Ona ta hra je totiz nudna.Lazylazy34358    11.8.2017 12:29 Lazy

@ odpověď na komentář od carhrozny:Si myslim ze cestina te u tohoto nezachrani :-( jestli vubec bude. Ona ta hra je totiz nudna.

carhrozny napsal:Zohnal som si GOG verziu, hral som to asi pol hodinu a bola to bez češtiny NUDA. Dám tomu ešte raz šancu keď vyjde preklad. Ak ma to zaujme tak si to kúpim ale ak nie tak budem rád, že som za to nevysolil 30 eur. :nah:

carhrozny    Zohnal som si GOG verziu, hral som to asi pol hodinu a bola to bez češtiny NUDA. Dám tomu ešte raz šancu keď vyjde preklad. Ak ma to zaujme tak si to kúpim ale ak nie tak budem rád, že som za to nevysolil 30 eur. :nah:carhroznycarhrozny27972    11.8.2017 12:25 carhrozny

Zohnal som si GOG verziu, hral som to asi pol hodinu a bola to bez češtiny NUDA. Dám tomu ešte raz šancu keď vyjde preklad. Ak ma to zaujme tak si to kúpim ale ak nie tak budem rád, že som za to nevysolil 30 eur. :nah:

Informace o hře

 

Právě vychází

» release list

Nové články

Preview | Recenze | Speciály
 
 
Matterfall - arkádová laser show

Autoři arkádových stříleček Nex Machina, Alienation, Resogun nebo Dead Nation přinášejí další svůj klenot.

 
Přečíst celý článek»Autor: Vakomlok - Platforma: Konzole
 
 
Nejzajímavější a nejdůležitější události týdne - 14. až 20. srpna

Nový Posel smrti, trial Prey, interaktivní film na motivy Planety opic, singleplayerová kampaň World of Tanks, odklad Crackdown 3, vesmírné bitvy Star…

 
Přečíst celý článek»Autor: Cvrnda - Platforma: PC a konzole
 

Zing.cz na Gamescomu 2017

Speciál - 19.8.2017
 
Zing.cz na Gamescomu 2017

Co máme v plánu, jaké hry si zahrajeme a na co se od nás můžete těšit + jízdní řád konferencí .

 
Přečíst celý článek»Autor: Filca - Platforma: PC a konzole
 
 
Team Racing League – motoristický příspěvek v MOBA světě?

Po absolvování několika kol v Team Racing League se vám rozšíří pohled na zápasy v online arénách.

 
Přečíst celý článek»Autor: barlow - Platforma: PC
 
 
Uncharted: The Lost Legacy – DLC jako plná hra

Obstojí Uncharted i bez Nathana Drakea? + Vlastní záběry s komentářem .

 
Přečíst celý článek»Autor: Filca - Platforma: Konzole