Pokud jste dva roky spali, určitě zděšeně zíráte na nadpis. Že se studio Creative Assembly, uznávaný tvůrce RTS strategií Total War z historických období, vrhnul do populárního fantasy světa Warhammeru? Ano, a to velmi úspěšně, jak jste mohli zjistit v prvním díle, který u nás recenzoval Ondra Zeman. Proto se nemůžeme divit, že po necelých dvou letech přichází očekávané pokračování. Přineslo nějaké změny, nebo se pouze veze na oblíbenosti prvního dílu?
Do nitra neznámého kontinentu
Na nebi se objevila rudě zářící dvouocasá kometa, což pro obyvatele Nového světa nevěstí nic dobrého. Obrovský Vír energie, který byl vytvořen vznešenými elfy, aby ochránil obyvatele kontinentu před invazí dravých jednotek Chaosu, vlivem přeletu červené vlasatice slábne. Pro místní národy se otevírají nové možnosti jejich budoucnosti – budou zničeny Chaosem nebo se přidají na jeho stranu?
Ušlechtilí, a pro někoho možná namyšlení, elfové světlé strany se samozřejmě pokouší posilovat své kouzlo, aby energetická spirála mohla dále držet ochrannou ruku nad osazenstvem Nového světa. Přímo v centru dění brání poslední elfskou baštu slávou ověnčený rytíř Tyrion, zatímco jeho magií obdarovaný bratr Teclis bojuje proti tajemným šupinatým tvorům.
„Příběhová složka nemá za úkol nic menšího než vás připravit na monstrózní možnosti, jež přinese DLC Mortal Empires.“
Na stranu dobra můžeme zcela jistě zařadit také v džungli po léta ukrytou frakci ještěřích lidí, kteří spojují svou existenci s ochranou celého světa. Vznešení elfové sice vytvořili Vír, který je mohl uklimbat do lehké letargie, ale s příchodem komety se vše mění. Díky prastarému učení předků se pokouší využít energetický zdroj ke zničení sil Chaosu. Duchovním vůdcem starodávné civilizace můžeme označit mága Mazdamundiho sídlícího na jihu ve městě Hexoatl. Jeho válečným protějškem chladnokrevné rasy je válečník Krog-Gar.
Na druhé straně spektra v područí temných sil najdeme dva národy, které se rozhodly získat vliv nad kontinentem za využití dravosti Chaosu. Neštítí se žádných prostředků, ať se vám mohou zdát sebekrutější. V čele temných elfů nalezneme Malekitha obývajícího prokletý sever, kde je rozhodnut za pomocí anarchie a otrokářství získat královský stolec Fénixova království, na nějž si klade právoplatný nárok, zatímco jeho matka se pokouší rozšiřovat jeho moc pomocí obcování s tajemnými silami.
Poslední a zároveň nejagresivnější frakci tvoří nevypočitatelní Skaveni. Krysám podobní tvorové rozsévají nakažlivou smrt ve všech městech v okolí. Mají své vlastní zájmy a chtějí vír využít v mnohem temnějších záležitostech. V rámci příběhové kampaně se můžete vybrat na tažení zákeřného bojovníka Kvíka, nebo jeho podlého rivala, kouzelníka vládnoucího morovou nákazou Skrolka. Skaveni svou netradičně pojatou herní mechanikou přinášejí do světa Total War: Warhammer svěží vítr, který ovšem nemusí sednout každému.
„Total War: Warhammer II se dost možná stane přelomovým dílem díky nové herní mechanice. Může se vám totiž stát, že budete ovládat několik desítek měst a menších sídel, disponovat několikatisícovou armádou a přesto prohrajete.“
Celkově se tedy v druhém dílu fantasy eposu Creative Assembly můžete popasovat s osmičkou různorodých kampaní, jež vám urvou několik desítek hodin vašeho života. A to je teprve první ochutnávka. Příběhová složka nemá za úkol nic menšího než vás připravit na monstrózní možnosti, které přinese DLC Mortal Empires. Tento přídavek totiž spojí mapy a národy prvního a druhého dílu a nic vám nebude bránit vyzkoušet si konfrontaci upírských vévodů s krysími hordami. Máme se na co těšit.
Čtyři způsoby boje
Total War: Warhammer II se dost možná stane přelomovým dílem díky nové herní mechanice. Může se vám totiž stát, že budete ovládat několik desítek měst a menších sídel, disponovat několikatisícovou armádou a přesto prohrajete. Do situace se totiž vložil boj o již několikrát zmiňovaný Vír. V rámci každého střetu totiž musíte provést několik rituálů, během nichž získáváte energetický zdroj pod svůj vliv. První rasa s pěti úspěšnými obřady na svém kontě vítězí. Tomu samozřejmě chtějí zabránit ostatní národy Nového světa a posílají proti vám námezdné intervenční armády. Ani síly Chaosu nechtějí být zapuzeny, takže musíte počítat i s útoky jejich jednotek. Ve své podstatě musíte před každým rituálem své válečníky odvelet k městům, kde tajemný proces probíhá a bránit je před agresory do zdárného konce.
Ale není třeba se bát, že by se podstata série Total War úplně změnila. Studio Creative Assembly nemohlo zanevřít na přednosti své série – širokou paletu taktických možností během bitev a taktického módu. Můžete očekávat také obrovské množství různorodých vojáků, kteří se budou statečně bít za vaši věc. Navíc má každá ze čtveřice ras svá unikátní specifika, kterých musíte umět co nejlépe využít, aby ostatní poklekli u vašich nohou (pokud nebudou stát po vašem boku).
Vznešení elfové, udatní bojovníci světla, mohou své nepřátele na bojišti kropit šípy svých silných lučištníků a stavět nepropustné hradby ze štítů svých kopiníků. Z dálky a ze vzduchu bojiště kontrolují draci a fénixové. Přesto největší síla tkví v zákulisní hře politiky. Mezi elfskou šlechtou dochází k neustálým bojům o moc, které musíte řešit. Sami však můžete hojně užívat nekalé špiónské praktiky proti svým sokům.
Zato temní elfové se svými poddanými a poraženými moc nepářou. Z každé bitvy si mohou odvést řadu nevolníků, jež nasadí na nucené práce ve svých sídlech. Ve své tyranii si ovšem musíte dát velký pozor na přeplnění měst nedobrovolnými obyvateli. S jejich rostoucím počtem totiž roste riziko vzpoury, kterou byste museli řešit. Ale co by nezvládl temný drak nebo několikahlavá hydra, že?
„Svou nezaměnitelnou roli hrají postavy šlechticů a hrdinů, kteří svými kouzly a charismatem mohou zvrátit štěstěnu na svou stranu bojiště.“
Hodně zajímavým kmenem se jeví ještěří lidé, o nichž toho ostatní národy moc nevědí. Pradávné síly umožňují lizardmenům propojovat svá sídla záhadnou geomatickou sítí. Ta poskytuje všem začleněným městům nezanedbatelné bonusy. Navíc tito šupinatí obyvatelé džungle mohou rozšiřovat počet válečníků svých armád i během tažení. Prostě si nakladou vejce a čekají, než se jim jejich rekruti vyklubou. Tato obrovská výhoda se ovšem kompenzuje častým propadání šílenství přímo na bojišti. Vaše armáda se vám může rozpadnout pod rukama a ztráty v řadách chladnokrevného vojska porostou raketovým tempem. Především u pomatených dinosauřích strojů na smrt se jedná o velký průšvih.
V podzemních prostorách se krčí poslední frakce, která se chce zapojit do bojů o síly Víru. Skaveni své nepřátele děsí počtem a možnosti ztratit se jim z očí do opuštěných ruin, v nichž staví svá jeskynní sídla. Z počátku mají nezpochybnitelnou výhody, kdy své soky doslova zatlučou do země nekonečnými vlnami svých základních bojovníků. Jejich učenci se navíc zabývají biomechanickými pokusy, jejichž výsledkem jsou živé obléhací stroje, o nichž raději ani nechcete vědět, z čeho se skládají. Obrovské množství krysích válečníků si ovšem vybírá svou daň v nezměrném hladu. Jejich žravost nakonec může vést k zániku celé armády, pokud nebudete dostatečně opatrní.
Diplomatické boje o trůny a krvavé řeže na bojištích
Nyní už známe jednotlivé rasy, jejich kladné i záporné stránky a nový herní princip v podobě bojů o Vír. Ale kde máme vše, co známe z Total War? Nemusíte se bát, v jádru hry najdete vše, na co jste dlouhá léta zvyklí.
Na taktické mapě se budete v rámci jednotlivých kol pohybovat se svými šlechticem vedenými armádami a snažit se zabírat nová města (v současném díle už můžete zabírat všechna dle libosti), plenit okolní území a prozkoumávat ruiny velkých měst i vraky lodí kvůli pokladům. Neméně důležitou součást tvoří správa města. Rovnoměrně rozložené budovy v jednotlivých provinciích, kde se snoubí zisk peněz, tvorba rozličných jednotek a zároveň starost o spokojenost místního obyvatelstva patří k základním pilířům hratelnosti.
Během svého tahu můžete zapříst rozhovory s kteroukoliv známou frakcí, z nichž můžete udělat své obchodní partnery, věrné vazaly nebo nepřátele na život a na smrt. Stejně tak se na vás budou obracet i umělou inteligencí řízené národy, které jednají relativně inteligentně.
„Pochválit musím vývojové stromy technologií, které mají nápad a nejsou pro všechny národy stejné.“
Nabízí se také záškodnický přístup, kdy budete pracovat se svými hrdiny, kteří mohou oslabovat hradby, omezovat či napadat soupeřovu armádu či krást technologie. Mohou se také stát součástí vašeho vojska, kde působí jako povzbuzující prvek během bojů a mohou metat záludná kouzla do řad nepřítele.
Bitvy patří k hlavní náplni hry a moc se v nich od minula nezměnilo. Samozřejmě pracujete s jinými jednotkami, ale princip zůstává při starém. Na začátku střetu rozmisťujete své jednotky tak, abyste měli co největší výhodu proti svému sokovi. Využít můžete plasticky propracovaného terénu k ostřelování nepřátel z dálky, přírodních překážek v podobě řek ke zpomalení oponenta či hlubokých lesů k záludným přepadům ze zálohy. Svou nezaměnitelnou roli hrají postavy šlechticů a hrdinů, kteří svými kouzly a charismatem mohou zvrátit štěstěnu na svou stranu bojiště. Po bitvě se rozhodnete, co se bude dít se zajatci a hurá do další řeže. Samozřejmě se můžete spoléhat na automatické vyhodnocení válečných půtek (především u triviálních soubojů), umělá inteligence je vyhodnotí relativně spravedlivě, ale věřte mi, že často můžete uspět s mnohem menšími ztrátami, než vám systém přidělí.
Přehlednost především
U tahových a RTS strategií se vždy děsím jediné věci: Bude se v nich dát dobře orientovat? Total War: Warhammer 2 nám v tom naštěstí vychází plně vstříc. Rozložení všech informací se povedlo na jedničku. Ať už řešíte rozvoj provincie, jednotlivých měst či skladbu armády, vždy víte, kolik a kde máte investovat.
Pochválit musím vývojové stromy technologií, které mají nápad a nejsou pro všechny národy stejné. Někdy se váží na stavby, jindy na zdroje, což dává odlišnou dynamiku pro hraní za různé rasy. Podobně se můžeme rozplývat nad rozdělováním zkušenostních bodů mezi hrdiny a šlechtice. Můžete si specializovat své bojovníky na magii, velení či bojové schopnosti nebo udržet rovnovážný postoj osobnosti, což se plně projeví až na bojišti.
Grafická a hudební stránka slouží svému účelu. Není to nic, nad čím bychom slintali, ale funkční a přehledná vizuální stránka hry potěší fanoušky strategií více než rozmáchlý mišmaš, v němž by se nikdo nevyznal. Na druhou stranu, detaily na bojišti jsou vymodelovány velmi pěkně a ve velkých bitvách se zapotí i novější grafická karta. Z hudebních motivů mi neutkvěl žádný natolik, abych o něm mohl něco napsat, zato ozvučení jednotek a dabing postav snese i přísnější měřítko. Přesto se zvuková stránka příjemně pojí s fantasy zážitkem Warhammeru.
Za naši redakci musím přiznat, že nás druhá návštěva světa Warhammeru z pohledu série Total War upřímně bavila. Taktické, diplomatické a vojenské možnosti dávají možnost téměř úplné svobody vedení svého národa. Jako příjemné zpestření se jeví přidání mechanik Víru, protože hráč se musí zaměřit i na příběhové úkoly, aby mohl být úspěšný v konečném zúčtování, především na vyšších obtížnostech. Uvidíme, jak se povede skloubit svět prvního a druhého dílu, každopádně máme zde favorita na nejlepší RTS roku 2017.
Total War: Warhammer 2 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Total War: Warhammer 2 – objevte Nový svět
Total War: Warhammer II byl dlouho očekávaným pokračováním, které tvůrci ze studia Creative Assembly nejen splnili, ale v mnoha ohledech také překonali. Inovaci přináší především nutnost plnit příběhové úkoly. Koupí tohoto titulu získáte desítky hodin příjemně tahové zábavy, která bude ještě lepší, až se propojí s prvním dílem série.
Líbí se nám
- navázání na úspěšné prvky prvního dílu
- svěží princip Víru, který udrží napětí až do konce
- rozdílné národy, z nichž žádný nemá jasnou převahu
- široké možnosti vedení frakcí
- vychytralé kroky nepřátel
Vadí nám
- zjednodušené dobývání pevností
- občas nelogické jednání spojenců
Odpověď na komentář uživatele Manyjak
Děkuji za odpověď.
Odpověď na komentář uživatele
Ano, musíš vlastnit i první díl
Odpověď na komentář uživatele
Obdobnej pocit. Jede to poměrně hůř a oproti předchozímu dílu to vypadá i malinko hůř. A to mám nastaveny stejně jako předchozí díl. Jen stíny jsem z ultra snížil na vysoké. Rozdíl je převážně vidět na plynulosti.
Moc dobrá recenze jako vždycky ale rád bych se zeptal jestli k tomu dlc Mortal Empires budu muset vlastnit i první díl nebo stačí mít jenom druhý díl k tomu aby se mi ty mapy spojily dohromady ?
Odpověď na komentář uživatele Štěpán Šikýř
No tak to nevím, rozhodně nemám tak výkonný počítač abych si dovolil ultra nastavení, ale u mě to je přesně naopak dvojka mi běží mnohem lépe.
Odpověď na komentář uživatele Štěpán Šikýř
jj mam to stejně jednička jede v pohodě du dvojky jsem musel snižovat detaily. I ta grafika mi nepřijde tak hezká jako u jedničky. (ale zase ne o moc)
Odpověď na komentář uživatele
hmm oboje hry jedu na ultra a u dvojky se při přiblížení na velké bitvy začne opravdu škubat. U jedničky mi to jede parádně bez problému. Jak to myslíš experiment ? Přecejenom mluvíme o vývo h kteří v posledních letech neděleli nic jiného než tenhle typ hry. A pokud vadí některé aspekty hry stačí zabrousit do workshopu. Kdybych si měl vybrat tak bych šel do jedničky už s toho důvodu že má daleko větší výběr frakcí. Ve dvojce hraju jen za Skaveny a možná někdy za lizardmeny a to je vlastně půlka výběru.
Dvojka je mnohem lépe optimalizovaná, jedničku mám na středních až vysokých detailech + ultra velikost jednotek (30- 60 FPS) a vypadá to podstatně hůř než dvojka, kde mám všechna nastavení na vyšších detailech než u jedničky+ ultra velikost jednotek ( 55 – 60 FPS, i u větších bitev) a hra vypadá nádherně barevně a ostře. Podle mě si jedničku nekupujte, pro vývojáře to byl experiment a není tam vše doladěné, dvojka je mnohem lepší, jen ta AI, hlavně v bitvách, není zrovna nejlepší, ale dnes je to už standard.
No … už aby tu byl zase historickej díl …
Odpověď na komentář uživatele
Ono jde jít přímo i do té dvojky. Mechanizmy jako takové jsou o něco náročnější. Když se však rozhodneš absolvovat kampaň třeba za Tyriona, tak ti hra nabídne vcelku pohodovou jízdu, při které ti ukáže všechny prvky, jež nabízí.
Oni to mají elfové celkově díky kontrole středu mapy hodně jednoduché. Mimoto ještě ta diplomatická ohebnost.
Odpověď na komentář uživatele
Kupodivu jsem měl ten pocit také
Odpověď na komentář uživatele
Za mě bych možná doporučil hrát první kvůli osvojení herních mechanik a jak se věcí , druhý díl mi přijde trochu těžší jak zmiňovali ostatní tou svázaností hlavního úkolu .
Odpověď na komentář uživatele
záleží co máš rád za frakce v tuto chvíli první díl nabízí daleko větší škálu než jaká je momentálně ve dvojce. Ale dvojka se zas o tolik neliší co se týče hratelnosti. Takže bych asi nejdřív šel do jedničky která určitě bude už levnější a pak když tak zainvestovat dál.
Ještě mě na tý hře překvapuje jedna věc přijde mi že má o ždibínek horší grafiku než jednička a přesto má větší nároky na pc ( jedničku jsem jel na vysoký rozlišení s ultra jednotkama a tohle musim jet na střední) , ale to bude asi muj subjektivní pocit.
Odpověď na komentář uživatele
žádná spojitost tam neni je možno hrát jakejkoliv díl v jakém koliv pořadí.