RUINER – cyberpunk v polském podání

Pátek 13.10.2017 12:00 - Autor: Jakub "barlow" Němec - Rubrika: Recenze Recenze RUINER

Únos bratra naštve maníka s páčidlem mnohem více než jeho hacknutý mozkový čip. Vydejte se v jeho stopách po cestě krvavé msty!

Recenzovaná verze: PC

U našich severních sousedů se v poslední době rodí velké množství zajímavých her, které nemají problém prosadit se v mezinárodní konkurenci. Kdo by neznal Zaklínače, Dead Island nebo Dying Light? Právě na zmíněných hitovkách se podíleli nyní již nezávislí tvůrci ze studia Reikon Games, za něž se postavil silný vydavatel Devolver Games. Sesbírané zkušenosti z AAA titulů se pokouší uplatnit ve své dlouho chystané prvotině RUINER. Udrží tato cyberpunková mlátička vysokou laťku polských her?

Bez obličeje, beze jména, bez identity

Můžete věřit všemu, co vidíte? Ve chvílích, kdy máte místo obličeje sférickou obrazovku, to jde dost těžko. Ještě když vám před očima neustále problikává rudý nápis „KILL BOSS“. Váš mozek totiž naboural šéf místního podzemí, který si přeje, abyste zbavili město všech jeho rivalů v boji o moc. Má na vás jasnou páku – zajal vašeho bratra. Vypadá to, že nikdo nestojí na vaší straně, dokud se neobjeví počítačová virtuoska (sama sebe označuje neurčitým „Ona“, vám na oplátku říká „Štěňátko“, své jméno za celou dobu nezjistíte), jež vám podá pomocnou ruku. Odstraní škodlivý vir z vašeho mozku a pomůže vám plnit úkoly, abyste sourozence zachránili.

Příběh se veze na vlně ponurých příběhů z relativně blízké budoucnosti. V roce 2091, kdy již nelze rozlišit člověka od kyborga, se budete probíjet špinavými ulicemi, temnými podzemími a obrovskými továrnami města Rengkok. Na své záchranářské výpravě se setkáte s mnoha podivnými charaktery, které s vámi budou hojně komunikovat. Vy jim můžete odpovídat jen stručnými vzkazy, které promítnete na displej futuristického monitoru. Pokud vám to přijde divné, připravte se na překvapivější setkání. Celkové pojetí nastávajících dekád totiž nevypadá v podání RUINERA pro lidstvo moc lichotivě, protože duševní zdraví některých jedinců v Asií inspirované metropoli by dnešní psycholog zřejmě odstonal. Když během své mise zlikvidujete vůdce šílených pankáčů, automaticky vás přijmou za svého vůdce, a ještě vám dají fotografii s věnováním. A to se nechte překvapit, co si pro vás přichystala Církev utrpení.

Augmentace v praxi

V 21. století zřejmě nebude problém pořídit si počítačové čipy, které upraví vlastnosti vašeho těla. Vylepšující implantáty nejsou žádnou výjimkou ani v RUINERovi, což dokazuje mimo vaší obličejové části také robotická ruka, v níž budete třímat řadu smrtících nástrojů. K dispozici vám v základní výbavě bude páčidlo a automatická pistole s nekonečným počtem nábojů. S každým dalším složeným protivníkem se však dopracujete k ničivějšímu arzenálu. Z blízka můžete naplátkovat soupeře katanou, zapálit je hořícím kyjem či rozdrtit těžkým kladivem. Daleko pestřejší paletu nabízí palné zbraně. Třímat můžete klasické projektily pálící samopaly a brokovnice, ale proč se zabývat takovými fádními modely, když můžete poslat útočící roboty do křemíkového nebe energetickým proudem plazmové pušky, sonickým výbojem, elektrickým proudem nebo žhavým ohněm plamenometu.

„S přihlédnutím ke spotřebě energie, kterou augmentace požírá, si můžete vyrobit stroj na zabíjení podle vaší ctěné volby.“

Na akční prvek se váže řada neokoukaných principů, které mohou hře RUINER pomoci vyniknout mezi izometrickými střílečkami. Každá kontaktní zbraň má omezenou životnost a palný arzenál pevně daný počet nábojů, takže si na ně moc nezvykejte. Jakmile vyčerpáte instrument na maximum, prostě jej zahodíte a vezmete do ruky základní výstroj. Díky tomu vznikají situace tak natřískané adrenalinem, že jej budete vylučovat póry na kůži. Ve zběsilé bitce totiž budete odhazovat jednu zbraň za druhou, a ještě prostřídávat útoky ve svém okolí a na vzdálenější terče. Z počátku chaotická střelba vám přejde do krve, a nakonec si v těch nejnapínavějších momentech začnete užívat komplexní likvidaci nepřítele, který je vždy v přesile.

Po každém větším střetu leží na zemi hromada nepoužitého bojového arzenálu, který si ovšem nemůžete odnést. U sebe můžete mít vždy jen jeden kus palné a chladné zbraně. Plýtvání vyřeší přilétnuvší robot, který umí všechnu nepoužitou výbavu transformovat do jedné ničivější verze zbraně a kreditů, které zde nazývají karmou. Zároveň se jejich sesbíraným množstvím definuje úroveň vašeho hrdiny. Likvidací agresivních tvorů v Rengkoku si tak v podstatě zvednete úroveň své karmy. Vývojáři mají zřejmě hodně vytříbený smysl pro humor.

„Přestřelky jsou opravdu dynamické a občas nebudete vědět, kde vám vaše LCD hlava stojí. Smrt bude vaším denním chlebem i na nejlehčích obtížnostech.“

Za zkušenostní body si do svého těla můžete zakoupit implantáty, s nimiž překvapíte nejednoho osobního strážce bossů, které máte zlikvidovat. Já jsem si nejvíce užíval bleskurychlý pohyb po úrovni, jenž vám v kombinaci s osobním štítem umožní vyhýbat se útokům. Své protivníky tak můžete efektivně prorážet. K dispozici máte ovšem mnohem více vylepšení vašeho těla, s nimiž se můžete dostatečně vyřádit – nabouráním mozku nepřítele, omráčení elektrickým výbojem, plošná hradba, zavolání zásobování, postupné doplňování života a další hračky. S přihlédnutím ke spotřebě energie, kterou augmentace požírá, si můžete vyrobit stroj na zabíjení podle vaší ctěné volby.

Hnus a špína Rengkoku

Od jedné k druhé krvavé řeži vás budou směřovat koridorovitě stavěné úrovně. Mezi jednotlivými uličkami se občas střetnete s menší skupinkou odvážlivců, doplníte životy a energii u automatů a můžete zkusit rozlousknout přístupové kódy k silným zbraním v rámci jednoduchého QTE principu. Hlavní náplň své pouti budete hledat především v arénách, kde se střetnete s vlnami nabíhajících nepřátel, které vyústí v epickou bitvu se silnějším žoldákem, nebo dokonce s jedním z bossů.

„Ponurou atmosféru budoucnosti umocňuje absolutně skvělý soundtrack.“

Přestřelky jsou opravdu dynamické a občas nebudete vědět, kde vám vaše LCD hlava stojí. Smrt bude vaším denním chlebem i na nejlehčích obtížnostech. Přesto se budete kvalitně bavit a nutit se danou výzvu překonat. Během hraní jsem měl pocit, že vám v tomto šli tvůrci naproti. S častější smrtí v těžších klíčových situacích padají častěji čipy doplňující energii a život. Při stejné obtížnosti tak máte větší šanci soupeře udolat. Za tuto nenásilnou pomoc si studio Reikon Games zaslouží pochválit.

Na záchrannou odyseu se pro svého bratra vydáte do špinavých ulic futuristického velkoměsta, podzemních garáží a ztemnělých továren, v nichž podivně mizí nevinní lidé z ulic. Každá lokace má svůj vlastní charakter, v němž budou hrát prim určité barvy. Sci-fi nádech podtrhuje řada detailů, jichž si na první pohled ani nevšimnete, ale mimovolně vám budou představovat vize autorů o konci tohoto století. Designéři ždímou Unreal Engine úplně na dřeň, a tak dostáváme povedenou hru světla a stínu na každém metru naší cesty a nádhernou destrukci během bojů (plamenomet si zamilujete).

Ponurou atmosféru budoucnosti umocňuje absolutně skvělý soundtrack. Surové industriální techno proložené syntetickými beaty pravidelně pročísne tklivá melodie nebo přitažlivý ženský vokál, což vhodně doplní váš pobyt v cyberpunkové dystopii.

Povedený start

Možná si vzpomenete, že v létě recenzoval Ondra Zeman izometrickou sci-fi střílečku Solstice Chronicles: MIA a nebyl z ní zrovna nadšen. Já jsem u RUINERA zažíval přesně opačné emoce. Koupí tohoto titulu získáte adrenalinovou řežbu v nádherném audiovizuálním zpracování se spoustou svěžích nápadů, které udělají z obyčejné klikačky zábavný boj o život proti lépe vyzbrojené a připravené přesile. Moje jediná větší výtka směřuje ke krátkému příběhu (cca 5 – 6 hodin) a absenci kooperačního nebo multiplayerového módu, ale díky různým možnostem vylepšování hrdiny se můžete po čase ke hře vrátit a zkusit ji porazit jiným způsobem. Pokud u vás zaboduje napoprvé, bude vás bavit i při občasných návratech.

RUINER vyšel ve verzích pro PC, PlayStation 4 a Xbox One. V digitální podobě ho koupíte za necelých šest stovek.

RUINER na PC, PS4, Xbox OneHodnocení hry
Skóre hry 8 8/10
RUINER
Líbí se nám
  • cyberpunková atmosféra
  • různé možnosti vylepšování postavy
  • drsná střílečka o holý život
  • grafická stránka a hudební podkres
Vadí nám
  • krátká herní doba
  • sporadické zaseknutí postavy o předměty
Verdikt: Studio Reikon Games vstoupilo do herních vod správnou nohou. RUINER dokazuje, že se tvůrci naučili při práci na větších titulech vymyslet zábavné a funkční mechaniky, které zabalili do cyberpunkové dystopie blízké budoucnosti. Fanoušky žánru by tento titul měl zcela jistě potěšit.
Hra zatím neobdržela žádná čtenářská hodnocení.
(Pro hodnocení musíte být přihlášen)
RUINER na PC, PS4, Xbox OneScreenshoty ze hry