Do naší redakční schránky přistála další nezávislá tahová strategie z prostředí fantasy středověku. Naposledy jsme se v podobném žánru na hodiny taktických bitev uchylovali v Battle Brothers. V aktuálně recenzovaném díle Warbanners od začínajícího studia Crasleen Games dostaneme další nášup všeho, co máme rádi – tradiční znesvářené národy lidí, elfů a trpaslíků, které ohrožují hordy nemrtvých a zelenokožců. Odpověď na otázku, zda se jedná o zábavnou dobrodružnou výpravu, či zbytečnou investici do fádního titulu, se dozvíte na dalších řádcích.
Království trpí
Po dlouhých a úrodných letech míru se Taemorská monarchie ocitá pod nátlakem temných sil, což zburcuje také našeho hrdinu Rodericka, který dá dohromady svou námezdnou družinu Stříbrných griffonů. Pod praporcem s okřídleným lvem se vrhá rozrůstající se žoldnéřská armáda vstříc nesčetným dobrodružstvím, prověřující vaši čest, věrnost, smysl pro spravedlnost či úskočnost. Každá ze 42 různorodých misí má svůj smysl v rámci vašeho aktivního pobytu v království a více určuje vaši pozici ve světě. Můžete se chovat příkladněji než světec, pohybovat se na vážkách dobra a zla nebo myslet jen na sebe a sprostě využívat své okolí k vlastnímu prospěchu.
„Každá volba má dopad na stav vaší armády, oblíbenost ve světě a mnohdy také na obsah vašeho měšce s penězi.“
Hned po spuštění kampaně, která čítá čtyři úrovně obtížnosti, jsem se docela vyděsil úrovní obrázků, které vás mají uvést do příběhu, protože mi evokovaly malby dítěte základní školy. Naštěstí se s dalšími předěly během svého pobytu již nesetkáte. Místo nich na vás čekají hromady textu, na jejichž základě se občas budete muset rozhodnout, kterou cestou se vydáte, zda pomůžete člověku v nouzi nebo raději půjdete dál svou cestou. Každá volba má dopad na stav vaší armády, oblíbenost ve světě a mnohdy také na obsah vašeho měšce s penězi. Během svého rozhodování jsem si připadal jako při čtení dnes již archaických adventure book, jejichž slávu se snaží obnovit ve virtuálním světě studio inkle Ltd (série Sorcery! nebo verneovské 80 Days). V příběhu se samozřejmě setkáte s řadou stereotypů (trpaslíci se nemají rádi s elfy), závratných dějových zvratů (náš hrdina není úplně normální) a překvapivých událostí, jež sami svou činností významně ovlivníte.
Rozparcelované bojiště
Vašich sedm statečných se postupem času rozroste v armádu čítající přes deset bojovníků, kteří se budou muset bít o svou existenci ve světě. O vašem osudu se samozřejmě bude rozhodovat na bitevním poli, které autoři rozsekali na hexagonovou síť. Díky šesti možným směrům pohybu a útoku máte širokou škálu možností, jak se s nepřítelem vypořádat. Problémy či výhody způsobí překážky na bojišti v podobě stromů, keřů či kamenů. Některých se jde v rámci taktického rozestavení zbavit (lze pokácet strom), popř. jej využít ve svůj prospěch (strom můžeme zapálit). Tvůrci se totiž v některých prvcích inspirovali u eposu studia Larian – Divinity: Original Sin. Můžete přebrodit řeku, což vás bude stát mnoho akčních bodů, ale místo toho lze použít dvě tři lahvičky „severního dechu“ a vytvořit si ledovou cestu, čímž soupeře rozhodně překvapíte. A to si nebudeme říkat, co způsobí dobře umístěný sud se střelným prachem a jeden zápalný šíp.
Úžasnou sílu možností v boji si uvědomíte během bránění lidských pevností před nájezdy orků. Zatímco se zelená monstra řítí s žebříky k vašim hradbám, můžete je zasypávat salvami šípů, ale také bombardovat kouzelnými lektvary, které je mohou omráčit, zapálit, zmrazit či otrávit. Značně zdecimovanou hordu poté dorazíte v bojích na palisádách, pokud se k nim vůbec dostanou. Svou defenzivní sílu na otevřeném bojišti můžete podtrhnout tvorbou opevnění, jež mohou krýt týl či křídlo vaší armády a nahnat tak příšery přímo na ostří vašich mečů.
„Při skladbě vaší armády musíte pečlivě dbát na rovnovážné rozdělení rolí, protože každý člen musí mít ve své armádě jasně určenou pozici.“
Přesto mám k pobytu na bojišti své výhrady. Přehled nad bitevním polem udržíte snadno, protože jde celé dostatečně oddálit, ale zároveň můžete zacílit na jednotlivé střety. Horší se mi zdá viditelnost stavů života a many. Může se vám totiž stát, že váš rytíř je na pokraji smrti, ale ukazatel životní síly se schovává za kouskem hradby či stromem. Pokud tedy nebudete na konci svého kola sledovat životní funkce každého jednotlivce, může se stát, že o něj ve střetu zbytečně přijdete, což vyloženě naštve. Naštěstí máte v kouzelném světě možnost po bitvě své oblíbence oživit, což vás bude ovšem stát nemalý obnos z vaší pokladny.
Každý má své místo
Přestože taktika je velmi důležitou součástí vaší cesty Taemoriskou a Aberyyanskou říší, musíte se soustředit především na správu své armády. Každý jedinec si zaslouží vaši pozornost, ale autoři vám nakonec mnoho RPG prvků nedají. Po každé bitvě zkontrolujete stav zkušenostních bodů, které mohou povýšit vašeho vojáka na vyšší úroveň. Za odměnu můžete posílit různé statistiky – síla, úhyb, přesnost či magická odolnost, vždy máte na výběr pouze ze tří možností. Výjimečně vám hra nabídne přiřazení klíčového slova, jež dá žoldnéři nové vlastnosti (například tvorbu barikád). Bojovníci si sami nesou svou výzbroj, k níž můžete přidat kouzelné artefakty získané během bitev (každému však pouze jeden) nebo až tři zakoupené lektvary.
Postupem času se dopracujete od obyčejných rytířů a lučištníků k silnějším jednotkám. Pořídit si budete moct rychlého vraha, rytíře na koni, léčitele nebo kouzelníka. S každým povoláním se vám otevírají nové možnosti boje, přičemž nejdůležitější je hrdina nesoucí praporec. Jeho přítomnost na bojišti povzbuzuje okolní bojovníky, zatímco jeho smrt jim rapidně sníží morálku. Můžete se tak dostat do stavu, kdy máte na bitevním poli šestici bojovníků, jimž padl velitel, ale nebudou se schopni trefit a k vašemu vzteku vám celou armádu rozseká dvojice orků.
„Jazýčky na vahách mohou mimo vašich branců ovlivnit relativně drazí pomocníci, jež si můžete pronajmout v rámci správy své armády. Jedná se o velmi zajímavou směsici charakterů, které do bojů sice přímo nezasáhnou, ale poskytnou vám na jeho začátku interesantní bonusy.“
Při skladbě vaší armády musíte pečlivě dbát na rovnovážné rozdělení rolí, protože každý člen musí mít ve své armádě jasně určenou pozici. Warbanners je totiž hra, která neodpouští žádnou chybu a pokud maximálně nevyužijete všechny vojáky a jejich dovednosti, budete pravděpodobně nuceni i na nejnižší obtížnost daný střet restartovat.
Je pravdou, že si místní šarvátky užijí především podobnými boji zocelení stratégové, protože ti už ví, že nezáleží jen na rozdělení akčních bodů. Svou roli ve velké míře hraje vrtkavá štěstěna, která určí, jak se k vám počítač při vyhodnocování úderů zachová. Méně odolní hráči mohou přijít o porost na hlavě, když si budou trhat vlasy ve chvílích, kdy čtveřice bojovníků nebude tři kola schopna dorazit jednoho kouzelného pavouka. Vyšší obtížnosti prověří především hardcore komunitu změřenou na tahové souboje.
Jazýčky na vahách mohou mimo vašich branců ovlivnit relativně drazí pomocníci, jež si můžete pronajmout v rámci správy své armády. Jedná se o velmi zajímavou směsici charakterů, které do bojů sice přímo nezasáhnou, ale poskytnou vám na jeho začátku interesantní bonusy. Vždy potěší snížit morálku nepřítele, otrávit všechny vojáky protivníka, jednoho náhodně zlikvidovat či postavit si ničivý katapult. Dva pomocníci vám také zpřístupní možnost nabrat do armády trpaslíky a elfy. Základní podmínka pro zisk asistentů spočívá v kvalitně provedeném souboji bez velkých (nejlépe žádných) ztrát ve vašich řadách, protože jejich doplnění se značně prodraží.
Ošklivé káčátko
Warbanners ve své podstatě patří mezi spartánské tituly pro opravdové veterány, kteří si na grafickou stránku nijak zvlášť nepotrpí. Přesto si myslím, že se mohli ruští tvůrci zaměřit na vizuální stránku trochu více. O občas nepřehledném stavu bojiště jsem se již zmínil výše, ale textury postav také nepatří ani k průměru současné produkce. Tabulky jednotlivých statistik jsou naštěstí uživatelsky mnohem přístupnější. Ani hudební podkres s několika motivy nesnese přísnější měřítka, a to raději nemluvím o hekání postav při jakékoliv činnosti. Na druhou stranu zvládli vývojáři heroický čin, protože jejich titul vám na disku nezabere více než 160 MB a rozjedete jej svižně i na starších sestavách.
Řekněme si na rovinu, dílo studia Crasleen Games určitě neocení sváteční hráči počítačových tahovek. Warbanners vás několikrát sedřou z kůže, krutě potrápí vaše nervy a do detailu prověří vaše taktické schopnosti i na snadnějších úrovních. Pokud máte rádi strategické akce na pomezí survivalu a netrváte na detailní správě armády, mohl by vás recenzovaný titul oslovit. Rozhodně nečekejte hluboké RPG větvení, grafické orgie a obtížnost vycházející hráči vstříc.
Recenze
Warbanners – prapor směle vzhůru!
Warbanners doporučujeme především hardcore jádru fanoušků strategických tahových akcí, umístěných ve středověkém fantasy prostředí. Krvavé bitky mezi lidmi, trpaslíky, elfy, orky, nemrtvými a další havětí vás dokáží řádně potrápit. Crasleen Games rozhodně neosloví začátečníky tahovek, ani fanoušky líbivých obrázků, ale příznivci žánru dostanou za necelých 20 euro slušnou porci zábavy blížící se klidně dvaceti hodinám (záleží na zvolené obtížnosti).
Líbí se nám
- slušně odvyprávěný příběh
- široké taktické možnosti
- inovativní prvky na bojišti
- pomocníci použití před bojem
- výzva ve vysoké obtížnosti
Vadí nám
- občas nepřehledný a nepohledný vizuál
- malé RPG možnosti
- malý inventář u postav