Recenzovaná verze: PC a PlayStation 4
Kde jsou ty doby, kdy doménou simulátorů byly převážně okřídlení oři nebo nadupaná vozidla. Nyní si můžeme zkusit téměř jakoukoliv adaptaci reálné činnosti, ať už jde o farmaření, popelařinu či autentickou simulaci krajíce chleba. Nikoho tedy moc nepřekvapí, že se od vývojářů Saber Interactive objevuje na scéně nová, vylepšená verze realistického bahnitého rozvozu dřeva po ruské lesostepi. Původní verzi hry mělo na starost studio Oovee Games.
Pro dřevo bych zemřel
Nebudeme chodit dlouho kolem rozjetého bláta – Spintires MudRunner je nekompromisní hra. Sází všechny své karty na realistické prostředí a fyzikální model aut. Tato sázka se mu rozhodně vyplatila. Pár hráčů by sice tato věc mohla odradit, ale co si budeme namlouvat, ten, kdo si hru pořídí, snad ani není normálním hráčem. Je to někdo, kdo ví, co od titulu může očekávat a jeho investice se mu pak vyplatí v podobě kvalitního obsahu a mnoha hodin strávených jízdou po nemilosrdné matičce Rusi. Právě zmíněné jízdy jsou hlavní náplní celé hry. Zasednete za volant gigantických stojů všech různých tvarů, abyste splnili váš jediný úkol – dostat čerstvě nařezané dřevo z pily na místo určení. Nic víc, nic míň. Mohlo by se zdát, že bude Spintires jednotvárnou záležitostí, ale pravda je jinde.
Splnit úkol není nic jednoduchého. Řídit těžkotonážní bestie skrz hustou vegetaci plnou kamení, stromů, močálů a bůhvíčeho ještě, je mise téměř nadlidská. Naštěstí máte k dispozici široké spektrum neohrožených strojů, co vám s překonáním této mety pomohou. Každý vůz, který budete moci ovládat, se chová po svém a vy ho využijete pro různou práci. K objevování nových možností budete používat malé džípy, hodících se k prozkoumávání terénu. K převážení klád zase slouží nákladní trucky s různými přívěsy a úložnými prostory, nebo nakladače disponující mechanickým ramenem (jeho ovládání je stejně složité jako automat na plyšáky). V neposlední řadě máte možnost přebrodit rozsáhlou řeku pomocí speciálních, téměř obojživelných mašin.
Bahno, můj nepřítel
Krom vody je ale vaším největším soupeřem bahno, ať už v jakékoliv podobě. Téměř po celou dobu vaší řidičské odysey se budete doslova rvát o každý metr. Dost často se stane, že zapadnete a bude záležet jen na vašich šoférských dovednostech. Zbrklé rozjíždění a bezhlavá snaha dostat se z maléru vás díky protáčení kol jen ponoří hlouběji do hnědé temnoty. Zda se z toho sami dostanete nebo budete muset na pomoc povolat další automobil, je jen na vás. U většiny trucků budete moci chytře využívat diferenční zámek nebo optimálně měnit pohon kol dle potřeby. Jistě, ne vždy to vyjde, a i když se situace bude zdát bezvýchodná, nesmíte zapomenout na jednoho malého pomocníka.
„I když máte naspěch, tak se občas prostě musíte zastavit a pokochat se okamžikem, kdy se den probouzí a noc je na ústupu.“
V hák my věříme
Hák, neboli samonaviják, je vytoužený hrdina v hodině nejtemnější, zachránce až po zuby naložených náklaďáků a ochránce bezpráví, díky němuž se dostanete z nejedné šlamastiky. Systém „hákování“ je vymyšlen poměrně originálně. Z řidičského módu si přepnete do vlastností automobilu, tam se vám objeví určitý počet aktivních bodů, které značí začátek vašeho lana. Po kliknutí na něj se objeví další body v podobě možných úchytů ve vašem okolí. Pak už jen zkoušíte a zkoušíte, kde a jak je nejlépe se pomocí navijáku vyhrabat. Vychytávka s tváří navíjejícího se lana slouží i pro překroční Rubikonu.
Někdy se totiž stane, že se náklad musí dostat na druhou stranu rozbouřené řeky, a co si budeme povídat, sami to nezvládnete. Pokud nevyhledáte nejvhodnější úsek pro brod, tak je vaše auto nemilosrdně strženo rozbouřenou hladinou. Pro tento úkol jsem využil metodu, kterou rád nazývám karavana. Předním vozem se dostanete na hranici vodní plochy, přichytnete se hákem na opačném břehu a pomalu se přibližujete. Za vámi se mezitím řadí další člen karavany a váš „zadek“ také zahákne. Díky tomu se nemůže stát, že by byl truck brodící se korytem nenávratně stržen do hlubin. Pak už se jen malými krůčky posouváte vstříc vytoužené pevnině. Během pár sekund pak zase pravděpodobně zapadnete do vlhkého bahna, ale vy už si s tím určitě nějak poradíte.
Tvář hry
„A břízy, javory a duby plny suků a modřín ztepilý, kleč chromá v moři zvuků se chvěly s jásotem, a byl to jek a hvizd a divé praskání a smích a ples a svist.“ Tento úryvek básně od Jaroslava Vrchlického dokonale prezentuje, jak hra vypadá. Z poslední doby si totiž nevybavuji hezčí audiovizuál než ve Spintires. Opravdu, do detailu promyšlená, vykreslená krajina obklopující zapadlé ruské cesty se jen tak nevidí. Každý kousíček má své místo. Voda se chová jako pravá kapalina, teče proudem a na rozjeté cestě vyplňuje mezery. Největší pozornost ale na sebe strhává již zmíněné mocné bláto. Bahno je v této hře ztvárněno neuvěřitelně realisticky. Lepí se vám na kola, pomalu stéká po nárazníku nebo se nechá rozjezdit, aby vás následně lapilo do své vlhké, naturální pasti. Na jeho různorodé bahenní varianty budete narážet téměř pořád. Velmi brzo narazíte na další odnože tohoto zrádného povrchu – lepkavý písek, nacházející se blízko vodních ploch, močály, nezorané pole a další. Každý z výše zmíněných je úhlavním nepřítelem kamioňáka a na řízení vašeho vozidla má diametrálně odlišný vliv.
Výborná je ve hře i přítomnost denní a noční doby. I když máte naspěch, tak se občas prostě musíte zastavit a pokochat se okamžikem, kdy se den probouzí a noc je na ústupu. Tento výjev vám určitě vyrazí dech a vy si s otevřenou pusou budete užívat ranní opar nad rozježděnými ruskými blaty.
Své místo tu má samozřejmě i všudypřítomný zvuk praskajícího dříví, cákajícího blátíčka, nebo jen dotyků vysoké trávy na vaší kapotě. Hezký detail je i možnost zatroubit. Ano, nemá to vůbec vliv na dění ve hře, ale vždycky se někde poblíž vznese pár barevných ptáků do oblak.
Nákladní dopravníky jsou potom kapitolou sami o sobě. Fotorealisticky ztvárněné modely lepící na sebe všemožnou špínu se oproti původní verzi Spintires nově dočkaly i pohledu z kabiny. Bohužel si ho ale autoři mohli klidně nechat od cesty, protože je to něco příšerného a díky své nedotaženosti působí dojmem na poslední chvíli přidané funkce. Je to škoda, ale tým Saber Interactive se zřejmě natolik soustředil na vnější zpracování mechanických kolosů a přírody, až jim na ostatní věci nezbyly síly.
Spintires MudRunner z tohoto textu možná vypadá jako nejlepší simulátor všech dob, ale ani zde není vše bez chyby. Bohužel má jeden nepěkný nešvar, který vám dokáže rychle zkazit náladu z dobře vyloženého dřeva. Tím neřádem je zlobivá kamera. Je to naprosto nepřizpůsobivá mrcha, na kterou si nezvyknete ani po deseti hodinách hraní. Je sice pěkné, že si pohled na váš tirák můžete různě natáčet, ale co je to platné, když při samotné jízdě mnohdy pořádně nevidíte na cestu. S prázdným autem to ještě tak nějak jde, sice ho sledujete trošku nešťastně, ale zdárně dojedete. S dřevinou až po okraj naloženou na vaší korbě jste už ale v koncích. Přes svůj náklad totiž nevidíte zhola nic, a tak se jen celou cestu snažíte různě nastavovat kameru, aby byla tím nejmenším zlem. Doufal jsem, že se to od předchozí verze povede vychytat (očekával bych něco á la GTA 5, kde je kamera geniální, ať už řídíte autobus nebo meďáka), ale ne, pořád to stojí za starou pneumatiku.
Nabídka, která se neodmítá
Spintires: MudRunner má celkem solidní obsah. Kromě multiplayeru je zde klasická kariéra, nebo chcete-li kampaň, která vám postupně odemyká nové mapy a vozidla. Já ovšem jako první doporučuji hrát mód Challenge. Ten před vás staví úkoly typu přebroď řeku, napumpuj do opuštěného stroje naftu a odvez ho na místo určení, vylož náklad a podobně. Díky podobným úkolům slouží tato varianta hry částečně i jako tutoriál (ve hře je i normální tutoriál, ale ani James Bond nečte manuál k autu), ve kterém se dozvíte všechno potřebné. Úsměvná část výzev je třeba mise „Návštěva babičky“, ve které nasednete do staré šunky (pravděpodobně se jedná o Volhu) a jedete k nedaleké roubence. Úkoly v tomto módu jsou, jak je vidno, různorodé a krásně tak zpestří herní dobu.
Mám rád vůni čerstvě nařezaného dřeva takhle po ránu
Pomineme-li nešťastnou kameru, tak je Spintires: MudRunner povedený, realistický simulátor, který si určitě najde své příznivce. Mohlo by se zdát, že za kvalitní grafikou se schovává průměrná hra, která nemá moc co nabídnout, ale opak je pravdou. Například mě by nikdy nenapadlo, že bych si mohl něco tak obyčejného, jako je rozvoz klád po krajině, užívat. A i když po spoustě nezdařených pokusech hru často vzteky vypnu, nedá mi to a po několika hodinách už zase usedám k počítači s tím, že ta řeka přece přebrodit jde! A teď už mě prosím nerušte, to dřevo se samo nepřeveze.
Jak jsou na tom konzolové verze?
Autor: Michal „Miky“ Burian
Spintires: MudRunner není jen placené vylepší pro majitele původní PC verze na Steamu (pokud mezi ně patříte, MudRunner máte o polovičku levněji), ale také nová hra, která se poprvé dostává na konzole PlayStation 4 a Xbox One. To je důvod, proč jsem se rozhodl podívat na PS4 verzi. Spintires: MudRunner jsem pár hodin testoval na PS4 Pro.
Když vezmeme v potaz, že se jedná o simulátor, tak grafická stránka hry je na slušné úrovni. Oproti velkým titulům lze ale pozorovat nedodělky a místy horší detaily. To se naštěstí netýká vody a bahna. Tyhle dvě věci jsou téměř na prvotřídní úrovni a je radost se s těžkým strojem bořit a poté vyhrabávat z maléru. Hůře je na tom pohled z kabiny vašeho vozu. Nechápu, proč se s ním tvůrci vůbec zabývali, když je ve všech strojích de facto stejný a bohužel stejně hnusný. Hratelnost je ale jinak v pořádku, během hraní výzev jsem nezaznamenal žádné viditelné propady fps, ani doskakování textur.
Co mi hodně vadilo, tak byla kamera, kterou jsem si nemohl natočit tak jak bych v určitých situacích potřeboval. Na kameře by měli autoři hry ještě zapracovat a snažit se ji vyladit. Do té doby budou vašim nepřítelem nejen strmé stráně, popadané stromy, hluboká voda a lepící se bahno, ale také ona kamera.
Spintires: MudRunner koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Spintires: MudRunner – z bláta do louže
Spintires: MudRunner je povedený počin ze světa nákladních vozů zasazený do netypického prostředí. Nic neodpouští a díky své autenticitě se stává výzvou i pro zkušené hráče simulátorů.
Líbí se nám
- uhrančivý audiovizuál
- fyzika strojů
- slušný obsah
Vadí nám
- nepoddajná kamera
- odporný pohled z kabiny
Odpověď na komentář uživatele Virus_3000
Asi tě musím trošku poopravit. Popořadě… Psal jsem mapy od komunity. Je vidět že tyhle jsou od profíků kteří si s tím dali mnohem víc práce. Tím chci říct že jsou stejně dobrý jak v jedničce. Je to opravdu datadisk. Jestli chceš nášup k původní hře budeš spokojenej. Jestli čekáš výrazné vylepšení všeho s tím že se to vůbec nedá s prvním dílem srovnat tak to nee.
Fakt dobře stručně a výstižně to napsal Esprite
Odpověď na komentář uživatele
Jo, tímhle jsi mi vlastně pěkně odpověděl. Že je to lepší, než modifikovaná původní hra (s mody od komunity) , že jemně poladili několik věcí… že jsou změny k lepšímu. OK, díky, počkám si na nějaký Steam sale a asi zakoupím. Občasné "neviditelné zdi" v blátě mi kazily zábavu. A jestli jsou ty mapy tak parádní, jak říkáš, asi to za to stojí. Ještěže bude Steam Winter sale až po výplatě.
Odpověď na komentář uživatele Michal Burian
Jasně je to datadisk. A ta sleva je myslím fér. Taky se jen snažím odpovědět kolegovi který váhá
Odpověď na komentář uživatele
Tak blbce nevím. Je samozřejmě otázkou, zda CoD a další hry stojí za ty peníze, ale to je debata zase o něčem jiném a sem moc nepatří. Jen jsem chtěl objasnit, jak je to s Madrunner. Ostatně majitelé původní hry mají na tenhle upgrade slevu.
V tom případě i Mudrunner má novou singleplayerovou kampan. Ano tihle vývojáři to férově napíšou a je to tak jak píšeš. Kdežto u těch stálic z nás dělají blbce
Odpověď na komentář uživatele
Tak Call of Duty má novou singleplayerovou kampaň a jiné zasazení. Vždyť sám vydavatel u Madrunner v tiskové zprávě psal, že je to upgrade staré verze hry + vydání hry na konzole. Dle mého si tímto připravují půdu na skutečný druhý díl. Do Madrunner investovali jen malou část a ověřují si, zda je o hru stále zájem + jaký je zájem na konzolích, aby stanovili rozpočet pro dvojku.
Odpověď na komentář uživatele Michal Burian
Nechci to nějak moc rozvádět a řešit, máš možná pravdu, ale v tom případě pochybuju jestli každoroční COD není taky jen znovu vydanej předešlej díl s nějakým obsahem navíc. A u toho si nikdo nedovolí říct, že to není novej díl. Jen takový zamyšlení
Odpověď na komentář uživatele Virus_3000
Ano mám obě a jsem s oběma moc spokojenej. Ale tvůj dotaz je prostě těžké zodpovědět. Ty i po přečtení všech recenzí nevíš jestli koupit. Já nemůžu vědět jak moc se ti líbí jednička. A vo tom to je. Dvojka je v jádru stejná protože to jádro bylo boží už v prvním dílu. Řekl bych že u ovládání jsou tam velmi jemné drobné úpravy k lepšímu. Už tak perfektní fyzika je asi taky velmi jemně poladěná. Grafika, chování prostředí, je tam přidaná spousta zase drobností. Prostě velmi opatrný posun.
Ale hlavně jsou tam fugl nové nádherné mapy a v Simulation modu v jedné mapě klidně necháš 10 hodin jen to fikne. A nebojím se napsat, že ty výtvory od moderů se s těmito mapami od vývojářů nemůžou ani omylem rovnat. Proto jsem dvojku vzal a pro mě je to supr kauf Taky protože 50 % sleva.
Odpověď na komentář uživatele Michal Burian
Řikat tomu můžeš jak chceš, ale nemění to nic na tom, že zlepšili základní funkčnost, nicméně brutální změny tam oproti (nevim jak to mám nazvat, abys byl spokojenej) nejsou Každopádně mě to jako odreagovávačka baví.
Odpověď na komentář uživatele Esprite
Já bych to zrovna dvojkou nenazval. Je to znovu vydána jednička, která je vylepšena a má nějaký obsah navíc. A na konzolích jde o zbrusu novou hru, na ně totiž původní Spintires nevyšel.
Odpověď na komentář uživatele Virus_3000
První díl byl neotřelá novinka, ale s mouchama. Ve druhém mi připadá že se zlepšila hratelnost, tudíž pro toho, komu se líbil první díl je dvojka víceméně dobrá koupě.
Odpověď na komentář uživatele
Tak se zeptám ještě jinak. Ty tedy máš jak Spintires, tak i MudRunner? Co zmiňuješ zní jen jako to, co dělám v původní hře. A achievementy jsou vlastně taky úkoly. Ale máš pravdu, finální verdikt musím dát já sám. Jen mě zajímalo, jestli někdo má obě hry a jestli je těch pár věcí navíc fakt taková změna, že to chce koupit novou hru.
Odpověď na komentář uživatele Virus_3000
A myslíš že ti na tohle může odpovědět někdo jinej než ty sám ? Třeba za mě určitě. Nové mapy vozidla výzvy úkoly. Komu se líbil první díl tak si vyhraje i s tímhle. Tady máš mapu, auta, vybavení, úkoly a hrej si
Tohle je opravdu unikát a jsem rád že se vše podařilo dotáhnout. Hlavní roli tu hraje fyzika a ta je prostě realistická jak to jen jde. A ta deformace terénu…panečku to je maso. Při tom jaké to chce dnes železo je grafika překrásná
Zajímalo by mě spíš tohle: Mám Spintires. Je to taková změna, abych si musel MudRunner koupit? Vypadá to, jako by to byla jen původní hra, kam někdo nacpal pár lehce upravených textur, dodělal (asi za 5 minut) kokpit a hodil tam pár modelů stažených z netu.
na kameru sa da zvyknut, ako obcas vadi, ale nasiel som si uz styl ako ju vyuzivat, sem tam davam z cockpitu a sem tam bocnu, alebo prednu a ide to, snad casom opravia napriklad svetla v multaku, lebo je divne ked kamoés v noci svieti a ja to nevidim a taktiez zosynchronizuju blato pre oboch