Situace s Nintendem Switch je vskutku zajímavá. O úspěchu samotné konzole asi není třeba dlouze přemýšlet. Prodeje jsou velmi dobré a reakce samotných hráčů snad ještě lepší. Přesto third party vývojáři a vydavatelé stále nejsou o úspěchu této platformy přesvědčeni a s jejím přidáním do svého portfolia stále váhají. První vlaštovky jsou tedy alespoň porty, které jsou jindy přijímaný spíše vlažně, ale vzhledem k nabídce her pro hybridní Switch to je pořád hodně dobrá zpráva.
Zatímco ale exkluzivní tituly pro Nintendo Swich budou jistojistě útočit na titul Hra roku, dnes recenzovaný DOOM najdete na druhé straně hodnotící škály. Ani v tomto případě ale nejde o jednoznačný výsledek, je totiž zcela zásadní, jestli máte doma PC nebo konzoli, na které jste už DOOM hráli nebo máte možnost si ho zahrát. V takovém případě je Switch verze víceméně zbytečností, kdy jediným, za to ale velkým esem v rukávu, je právě možnost zahrát si DOOM kdykoli a kdekoli. Následující text však odhalí, že ani tato možnost není jednoznačnou výhrou.
Peklo na cesty
Pokud trochu tápete v tom, co je vlastně DOOM zač, mrkněte na Martinovu recenzi. Pro tentokrát je dobré vědět především to, že jde o akční záležitost postavenou na frenetické akci, což je něco, co s malinkými analogovými páčkami Switche a především tristní optimalizací bohužel nejde příliš dohromady. Přestože hra nabízí možnost upravit si citlivost analogů, jednoduše se mi nepodařilo najít onen „sweet spot”, kde by byla hra hratelná. Přestože mě to jako fanouška jak Switche, tak i skvělého DOOMa mrzí, musím označit právě tento titul v handheldovém režimu jako téměř nehratelný.
Trefit se do nepřátel je mnohdy nadlidský úkol, kdy největší šanci máte logicky s brokovnicí, což je naštěstí hned první zbraň ve hře, nicméně DOOM není o tom „se štěstím trefit jednoho nepřítele” ale spíše něco ve stylu „během dvou sekund jsem rozsekal deset cacodémonů a rozmetal jejich mozky po zdech”. Ve výsledku vás zachraňují pouze tzv. Glory Kills, které po vzoru původní hry představují zabití nepřátele hezky ručně, přičemž stačí být v dostatečné vzdálenosti, zmáčknout příslušné tlačítko a hra sama si už nepřítele hezky přitáhne k sobě. Nicméně i zde vám DOOM hází další pomyslné démony pod nohy.
„Vše je zahaleno jakousi kouzelnou mlhou, která rozmazává snad všechny textury.“
Ačkoli nechápu proč, autoři namapovali aktivaci Glory Kills na pravý analog, což není v zásadě nic špatného, až na to, že jde o akci, kterou budete provádět velmi často. Ačkoli jsem se Switchem neměl nikdy problémy co do ergonomie a snadnosti ovládání, tentokrát jsem začínal po pár minutách chytat do pravé ruky nepříjemné křeče. Okamžitě jsem tak využil možnosti jiného rozestavení ovládacích prvků, což sice vyřešilo problém s neustálou křečí v palci, nicméně pocit, že tento port neprošel ani jedinou minutou testování, odezníval podstatně déle než zmíněná křeč.
Ještě než ale vůbec začnete lamentovat nad ovládáním a tím že „se sakra nedá nic trefit!“, okamžitě vám podlomí kolena vizuální zpracování. Tedy, v tom negativním slova smyslu. Je sice pravda, že si hra zachovává rudý démonský nádech a lokace poznáte takřka okamžitě, vše je ale zahaleno jakousi kouzelnou mlhou, která rozmazává snad všechny textury. Ona ani samotná kvalita textur není nikterak valná, ale právě finální rozmazání, které to má snad vše nešikovně zakrýt, dělá z handheldového hraní spíše tragický zážitek, který skvěle dokresluje titěrný text. Kromě powerbanky pro dobíjení Switche tak musíte s sebou nosit i lupu. Záleží tak především na tom, jak moc prostě chcete DOOMa hrát na cestách, protože výsledný kompromis ohlodává skvělý originální zážitek až na nehratelnou kostru.
Větší displej, lepší zábava
Nicméně není to úplně prohraná bitva. Pokud třeba nemáte žádnou klasickou konzoli a váš počítač DOOMa neutáhne, pořád je tu z mojí strany malé doporučení ke koupi hry. V případě, že se totiž budete oddávat tomuto portu ve stavu, kdy Switch sedí pevně usazen v dokovací stanici. V takovém případě je totiž ze hry rázem docela obstojná kopie původního titulu, nad kterou tradiční hráči také dost možná ohrnou nos, ale mě osobně zase tolik neurazila.
„Pro úspěšné domácí hraní zcela zásadně doporučuji Pro ovladač.“
Vizuálně hra rozhodně neoslní, především pokud máte ještě v hlavě čerstvé vzpomínky na originální titul a sám se nedokážu ubránit pocitu, že prezentované screenshoty ze hry prošly rychlým přeleštěním ve Photoshopu. Nicméně grafické zpracování je to poslední, co by vás při hraní na velké obrazovce mělo štvát. Největším kamenem úrazu je snímkování, které často propadává pod 30fps, takže se i v takových momentech dá hovořit o „nehratelnosti” titulu. Na občasné propady jsme u her zvyklí, ale v případě této hry pro Switch budete svědky tohoto nešvaru relativně často a především s takřka železnou pravidelností. Stačí totiž více nepřátel na obrazovce a na problém je zaděláno.
Nalijme si však čistého vína, hraní v dokovacím režimu bude pořád dost krkolomné, pokud pouze vysunete Joy-cony z těla konzole. Pro úspěšné domácí hraní zcela zásadně doporučuji Pro ovladač. Pokud ho nemáte, Joy-con grip situaci s ovládáním příliš nevylepší. Spojení drobnějších analogů a trestuhodné optimalizace je zkrátka hlavním neduhem hry.
DOOM na doma i na cesty
Pokud hru spustíte ihned po vložení cartridge do konzole, všimnete si, že podstatná část hry chybí, přestože vám byla slibována. Hra více hráčů se totiž kvůli omezené kapacitě paměťového média stáhne až dodatečně, takže ve finále jedinou opravdu chybějící součástí je povedený editor SnapMap. Nechybí tedy nic z multiplayeru, nicméně díky předchozím výtkám se mu asi nakonec stejně vyhnete. Nutno dodat že funguje spolehlivě a kupodivu jsem neměl ani problém najít dostatek hráčů ke hře, ale co do hratelnosti jde samozřejmě o něco, co zkrátka nechcete zažít, pokud nevlastníte onen vzpomínaný Pro ovladač.
Ačkoli mě to jako majitele a dalo by se říci i fanouška konzole Nintendo Switch mrzí, tohle se zkrátka a dobře nepovedlo. O koupi hry byste měli uvažovat pouze v případě, že si chcete DOOMa zahrát, ale nemáte žádnou jinou konzoli či odpovídající PC. A i v takovém případě je od autorů opravdu velmi troufalé chtít za tento herní zážitek plnou cenu, když o mnoho lepší verze hry se dnes dají sehnat za podstatně menší peníz.
DOOM pro Switch koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
DOOM na Switchi je doslova kapesním peklem
DOOM pro Nintendo Switch má cenu pořizovat pouze v případě, že nemáte jinou možnost, jak si tuto skvělou akční střílečku zahrát. Připravte se však na krkolomné ovládání v případě Joy-conů a také značné kompromisy ve vizuálním zpracování.
Líbí se nám
- jediná šance, jak si zahrát DOOM na cestách
- pořád je to DOOM!
Vadí nám
- kompromisy ve vizuálním zpracování
- chybí editor map SnapMap
- na Joy-conech prakticky nehratelné
- titěrné texty
- propady snímkování
doom na nintendu byla blbost Bayonetta 2 to by bylo jiné kafíčko to bych začal přemyšlet o koupi
Odpověď na komentář uživatele Rys18
PSP mělo daleko horší ovládání než má switch a nikdo na to v recenzích nenadával (1 analog) . Navíc grafika na PSP byla při pohybu hrozně rozmazaná, taky na to nikdo nenadával. Brutální propady FPS mají i hry na PS3 (takový LBP by mohlo povídat) . Takže jakej je doom na switchi? Dobrej. Jakej je doom na switchi při porovnání třeba s PC verzí? Tragedie. Koukám ale že podle hodnocení lidí má aktuálně známku 8. 7, takže se lidem líbí. Jasně, 100 lidí, 100 názorů, ale opravdu je doom na switchi jenom průměrná hra?
Já myslím že se to musí brát tak že prakticky hra jede na telefonu. Jede na high-end telefonu. Což není vůbec špatné. Že to prodávají jako produkt jedoucí na "konzoly" je věc druhá.
Navíc no a co. Stejně většině Joudů co krmí herní trh penězi o sto-šest jim tohle stačí. Hlavně že tam jsou achievementy, kartičky, lootboxy… že hra třeba i vůbec nefunguje je dnes každému jedno.
Doom má sice jen achievementy ale nic nebrání Joudům v tom hru hrát s uber easy obtížností s only glory-killama ať se cítí drsně.
Odpověď na komentář uživatele Rascal
to co je za porovnanie?
ked si vezmem ako sa hralo na nokii 3310 vsetky dnesne hry by malo dostat aspon 10/10
Když si vezmu jak se hrálo na PSP, tak mi nepřijde že si Doom na switch zaslouží tak mizerný hodnocení.
Odpověď na komentář uživatele GoOdTiMe
Děkuji za uznání . Přeji pěkný víkend
Declare: Vážím si tvých technických znalostí, nicméně "reply" mi na mobilu dříve blbnulo, proto ho nepoužívám.
Odpověď na komentář uživatele GoOdTiMe
Reagovat se dá i přes Reply. Nicméně nebudu chytračit, není nutné se tu dohadovat.
Declare: Jenže tady byla řeč o tom, že jedinou výhodou je to, že si to člověk může zahrát na cestách. . Tak nedělej chytráka.
Odpověď na komentář uživatele GoOdTiMe
Víš vůbec, jak funguje Switch? Že funguje i v konzolovém režimu? Takže Doom na Switchy neznamená jenom handheld režim. To jen ať si rozšíříš obzory než začneš plácat hlouposti.
Říkám všem od začátku, že Doom na Switchi je blbost, ale oni že ne… Že prej Peklo v kapse je "must have"… Njn… Tak jo. Wolfenstein na tom bude stejně, ne-li hůř… ale jistě se najdou stáda, která to budou obhajovat i kdyby to jelo černobíle s 1fps.
Jsem spíše konzolista, ale hry jako DOOM nebo Wolf si člověk na 100% užije pouze s myší a klávesnicí. . nedej bože, když to někdo nacpe na handheld. . Naprostej nesmysl a hodncení tomu odpovídá. Samozřejmě ti, co už 30 let sbírají mince, hledají princezny, a každej novej instalatér je pro ně revoluční hra, mají zkreslenou představu.
Odpověď na komentář uživatele Rys18
Jasny, chapu.
Odpověď na komentář uživatele declare
Ja viem ze on to prehnal s tymi hrami pre deti ale ty si reagoval na mna… ja som hovoril o family friendly
Odpověď na komentář uživatele Rys18
Já mám spíše pocit, že si nepochopil Malasnikův koment, možná je to v určitých nuancích našeho jazyka.
Nicméně se mi už nějak nechce rozepisovat. Já jen tvrdím, že Nintendo dokáže nabídnout hry pro dospělé publikum, které v určitých aspektech překonají tzv. "dospělácké" hry z jiných platforem. A to říkám jako majitel všech majoritních systémů, což je možná ten důvod, že dokážu myslet objektivně a ne s předsudky.