V roce 2003 se poprvé objevil neobvyklý mix příběhově silného RPG a slušné RTS. Tvůrci ze studia Phenomic ho pojmenovali SpellForce a od té doby si série získala srdce nejednoho hráče. Po složitých peripetiích, kdy se po zániku vlastníka značky JoWooD Entertainment s právy na další pokračování příběhu světa Eo zběsile handlovalo, našla ochranná známka domov v portfoliu vydavatele THQ Nordic. Ten se od roku 2014 ve spolupráci s vývojáři Grimlore Games (SpellForce 3 je jejich prvním větším projektem) pustil do vývoje třetího dílu populární řady, který je dějově zasazen před dosavadní události. Povedlo se navázat na úspěchy předchozích dílů?
Na pokraji zkázy
Mír v království nikdy nemůže vydržet věčně. A proto když mocichtivý mág Isam Tahar přesvědčí významné rody k povstání proti právoplatné královně Ayelith, nemůžeme se divit, že dojde k obrovskému krveprolití. Naštěstí byl kouzelník zahnán do defenzivy, ale nyní trpí všichni magií nadaní jedinci, kteří jsou pronásledováni, zatýkáni a odsuzováni jako jeho následovníci. Fanatický lov čarodějů, podobný jakýmkoliv genocidám lidských dějin, je upozaděn pouze aktuální hrozbou, nebezpečnou nemocí s názvem Bloodburn. Královská armáda se pokouší s morem vyrovnat dosti krutou cestou, která se neslučuje s povahou vaší postavy.
Za svůj nesouhlas ovšem krutě zaplatíte. Jako přímý Taharův potomek, jenž zradil svého otce, se dostáváte do smyčky událostí, z nichž se vymotáte jen v případě, že přijdete na kloub záhadné nemoci. Řešit problémy království však nebudete sami, k ruce vám bude řádka sympatizantů, kteří se k vám připadají z různých pohnutek. Mě osobně k srdci nejvíce přirostla Yria, magií obdařená prostořeká ženština, sledující mé kroky již z útrob vězení, odkdy bojovala po mém boku. Postupně přiberete do party další charaktery – třeba orkského šamana, schopného se proměnit v dravou zvěř, nebo trpaslíka fascinovaného prastarou archeologií.
„SpellForce 3 střídá klasické RPG pasáže, v nichž se po mapě pohybujete jen s hrdiny, kteří se vyrovnávají s překážkami, s tradičními RTS souboji, v nich mají vaši vyvolení své pevné místo, ale bez pomoci obyčejných vojáků by se daleko nedostali.“
Příběhová linka se příjemně rozvíjí a nabízí nefalšovanou RPG zábavu, během níž podstoupíte hodiny perfektně nadabovaných rozhovorů a přečtete obrovská kvanta textu. Scénáristé si na epickém podání děje dali opravdu záležet, takže čas strávený v singleplayeru rozhodně nepovažujte za ztracený. Právě naopak můžete poznat reálie z dějin světa Eo. Události SpellForce 3 totiž probíhají v roce 512 místního letopočtu, tedy před rituálem Svolání, po němž se odehrávají peripetie prvního dílu série.
Tvořit postavu…
V rámci plnění příběhových úkolů se setkáte s řadou překážek, jež budete překonávat buď se svým kvartetem válečníků, nebo si přizvete armádu spřátelených stran a využijete jejich bojovníků. SpellForce 3 totiž střídá klasické RPG pasáže, v nichž se po mapě pohybujete jen s hrdiny, kteří se vyrovnávají s překážkami, s tradičními RTS souboji, v nich mají vaši vyvolení své pevné místo, ale bez pomoci obyčejných vojáků by se daleko nedostali. Tvůrci z Grimlore Games využili aktuální popularitu MOBA her, kterou velmi umně zakomponovali do svého díla.
Určitě vás tak nemůže překvapit rozsáhlý vývojový strom každého charakteru, který vám osud přihraje do cesty. U válečníků posílíte ničivé bojové schopnosti a dovednosti, zatímco lučištníci si mohou vybrat z široké škály střeleckých fines. Na kouzla zaměřené charaktery si vývojáři připravili klasickou elementální magii doplněnou o praktiky světlé a temné stránky arkanického umění. Široká paleta talentů je doplněna o pasivní vlastnosti, pomáhající zvýšit odolnosti, počet životů nebo bojeschopnost na poli. Zapomeňte však na neustálé užívání kouzel, protože jsou omezeny množstvím soustředění, které se pomalu doplňuje, a pouhými třemi sloty, do nichž své triky umístíte. Pro dokonalou rovnováhu tak musíte volit nadání svých postav tak, aby se účelně doplňovaly.
„Lidé si zakládají na klasické těžební výstavbě a vyrovnaných bojových jednotkách, elfové spoléhají spíše na svou rychlost, vyspělost a záludné útoky z dálky, zatímco agresivitou přetékající orkové spoléhají především na hrubou sílu a počet svých bojovníků.“
Svou nezastupitelnou úlohu má také sběr vybavení, které nacházíte v truhlách uprostřed zřícenin, v troskách vypálených vesnic a samozřejmě jako kořist po svých nepřátelích. Mocné artefakty nepoužije každá postava, protože mají mnohdy vysoké požadavky na jednu ze statistik charakterů – síla, obratnost, konstituce a síla vůle. Každá zbraň, štít či brnění má několik úrovní výjimečnosti, přičemž legendární verze přináší opravdu zajímavé bonusy (např. vyvolání ghoulů na vaši stranu v boji). Důraz na vzájemné doplnění bojovníků lze řešit klasickým schématem povolání – bojovník, kouzelník, léčitel a lučištník. Nic vám však nebrání v experimentování.
… nebo stavět základnu?
Po podrobném rozboru RPG části se o slovo hlásí RTS složka. Singleplayer v tomto smyslu funguje spíše jako delší tutoriál. Vyzkoušíte si principy stavění budov všech tří národů a jejich specifika. Lidé si zakládají na klasické těžební výstavbě a vyrovnaných bojových jednotkách, elfové spoléhají spíše na svou rychlost, vyspělost a záludné útoky z dálky, zatímco agresivitou přetékající orkové spoléhají především na hrubou sílu a počet svých bojovníků.
Rozšiřování vaší základny je velmi intuitivní a relativně malý počet budov vám nezamotá hlavu velkým počtem možností. Ve své podstatě musíte založit fungující ekonomiku (těžba dřeva, lov zvěře), poté vybudovat obranné struktury a kasárny, z nichž se budou valit další vojáci pod vaším praporem. Některé suroviny nutné pro vývoj silných jednotek (kámen, železo) však nelze těžit všude, proto budete hledat prostory pro založení osady, což může učinit pouze jeden z hrdinů, a postupně tak rozšíříte svůj vliv na herním plánu.
Po zabezpečení základních funkcí vašeho tábora můžete přejít k agresivní návštěvě vašich sousedů. Vaši anabázi opřete o vytvořené válečníky, jejichž základní verze můžete vylepšovat sbíráním a nakupováním tzv. blueprintů. Z obyčejného pěšáka tak nakonec můžete mít bojovníka, který bude déle odolávat soupeřovým ranám. Správa armády patří k pohodovému zážitku. Neztratíte se ve velkém množství vojáků (maximálně několik desítek), díky dostatečné grafické odlišitelnosti ihned poznáte, komu velíte, a díky slušné umělé inteligenci můžete své bojovníky poslat na druhou stranu mapy a nemusíte se bát zběsilého pathfindingu – vždy jdou nejkratší možnou cestou. Navíc můžete svým brancům navolit agresivní či defenzivní taktiku a mluvit i do jejich rozložení na bojišti.
„SpellForce 3 má rozpolcenou duši, za níž by se nestyděl ani doktor Jekyll a pan Hyde.“
Realtimová klání si více než ve hře pro jednoho hráče užijete spíše v multiplayeru, kde se důležitost hrdinů mírně upozaďuje. Soupeřit můžete v klasickém módu všichni proti všem a v aliancích. Mnohem zajímavější možností je však hra v kooperativním režimu, kdy si rozdělíte role a vydáte se vstříc svým nepřátelům. Jeden z hráčů se tak může starat o řešení šarvátek a dobývání, zatímco druhý zabezpečuje ekonomickou situaci na základně a buduje záložní vojsko.
Chaos za pěknou kulisou
Pokud jste sklouzli na závěrečné hodnocení, tak se jistě ptáte, kde se stala chyba, protože doteď jsem SpellForce 3 veskrze chválil. Od nejvyšších známek se titul odvrací kvůli obrovskému počtu větších či menších bugů. Během recenzování nebylo výjimkou stahování tří opravných balíčků za den, což sice svědčí o snaze tvůrců napravit nedodělky, ale zároveň odkazuje k alarmujícímu počtu chyb. Špatné načtení mapy nebo nedostupnost některé truhly s pokladem ještě není takový průšvih, ale restartování jedné důležité příběhové mise, protože nelze rozbít barikádu, je mnohem větším problémem. Pohodový zážitek z příjemně plynoucího příběhu je tak rázem v tahu a vy se vztekáte kvůli ztraceným třiceti minutám v úkolu, jenž nelze dokončit.
Na druhou stranu můžete u recenzovaného titulu sledovat, jak skvěle funguje selektivní paměť. Negativní zážitek z opětovného obnovování uložené pozice se velmi rychle zapomene a vy máte touhu pokračovat v odhalování temného příběhu plného převratných událostí. Pohlcení dějem má mimo kvalitního scénáře na bedrech především úchvatná a detailně zpracovaná audiovizuální výprava, která patří k tomu nejlepšímu v rámci izometrických RTS, jež našly místo na mém harddisku. Různorodost prostředí, rozsáhlá města a pevnosti s detailním provedením jednotek a hrdinů vás přitáhne k příběhu jako nic jiného. Zároveň se grafikům povedlo plasticky ztvárnit mapu, díky čemuž vnímáte pevnost na kopci jako opravdu špatně dobyvatelnou a temné jeskyně ve vás vyvolávají obavy z neznámého nebezpečí krčícího se ve stínech. Samotnou kapitolu by zasloužilo ozvučení. O povedeném dabingu už byla řeč na prvních řádcích této recenze (můžete se těšit také na hlas Geralta ze Zaklínač), ale pochvalu si zaslouží také atmosférické melodie, které vás budou doprovázet během vašich dobrodružství.
Jak tedy náš pohled na titul studia Grimlore Games zakončit? SpellForce 3 má dost rozpolcenou duši, za níž by se nestyděl ani doktor Jekyll a pan Hyde. Ve hře pro jednoho hráče si na své přijdou všichni RPG pozitivní jedinci, na které čeká poutavý příběh s pevnými základy v mytologii světa a hromadou textů k prostudování, ale RTS zážitek patří k těm slabším. Větší prostor dostává vývoj postav a často se budete po mapě prohánět jen se čtveřicí různě nadaných hrdinů. Na druhou stranu multiplayer více tíhne ke strategickému soupeření se silnějším důrazem na stavbu budov, správu jednotek a zásob. Ikonické postavy mají stále svůj význam, ale již není tak rozhodující jako v příběhovém zážitku. SpellForce 3 se tak více blíží např. Warcraftu, který si libuje v RTS principech, ale nezapomíná na důležitou roli heroické postavy v boji. Bohužel celé dílo sráží velké množství chyb, které se snad časem odstraní, a relativně malý počet hratelných národů.
Hru zakoupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
SpellForce 3
SpellForce 3 nabízí nezvyklý, ale fungující model kombinující RPG prvky s real-time strategií. Singleplayer se zaměřil více na vyprávění příběhu, zatímco v multiplayeru už zažijete pravé RTS bitvy s možností kooperace. Titul je však zatížen větším množstvím chyb, takže bych raději chvilku vydržel, než dojde k jejich nápravě. Pokud se přes ně ovšem přenesete, můžete se pustit do kvalitně napsaného dobrodružství v pohádkových kulisách světa Eo.
Líbí se nám
- Silný příběh
- Neotřelý a fungující mix RPG a RTS
- Různorodý vývoj hrdinů
- Dabing postav
- Úchvatné audiovizuální zpracování
- Kooperační režim v multiplayeru
Vadí nám
- Velké množství chyb (se kterými tvůrci statečně bojují)
- Malý výběr hratelných národů
- Chybí česká lokalizace (vzhledem k množství textu je to škoda)
Snad nenapíšu blbost, ale neplánuje někdo z redakce LIVEPLAY této hry? ? ?
Odpověď na komentář uživatele madPav3L
Už jsem tam psal, uvidíme. V každém případě díky!
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Tak to pak jo. Třeba jsi v části hry, kde je to zakázané (tvoje schopnosti jsou potlačené, nějakým příběhovým zvratem třeba) nebo nevím… se zkus podívat na steam diskuzi, jestli tam o tom někdo píše a nebo to reportuj a uvidíš co odpoví.
Odpověď na komentář uživatele madPav3L
No, to je právě ono Já je tam dal, fungovaly, a dave později je mám takové zašedlé a nejde na kouzkla klikat
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Jestliže je nemáš v těch třech slotech u avatara, tak jsem právě že psal, že je tam musíš dát… návod kde to najdeš jsem také psal.
Pochybuji, že by to přestalo fungovat, když v betě to šlo v pohodě.
Spellforce je zabugovaný jako opravdu hodně. Takže bych se ani nedivila. Mě například lítají ptáci ve hře bokem
*Komentář upraven redakcí z důvodu smazání jiného komentáře.
Odpověď na komentář uživatele madPav3L
Úplně přesně napsáno:
1) Vybojuji si nějaký ten XP bodík a postava se dostane na nový level.
2) Rozdělím body mezi klasické schopnosti (síla, obratnost atd. ) a dostanu bodíky do stromu skillů.
3) Rozdělím bodíky do stromu skillů (větší poškození dual zbraněmi, případně speciální střela lukem atd. ) .
4) V knize kouzel mám vlevo kouzla, která jsem postavu naučil.
5) U ikonky avatara je quick bar na rychlé předměty, flaštičky zdraví a kouzla (tuším 3 sloty) .
6) V tomto panelu mi kouzla z nějakého důvodu zničehonic zmizela a nelze na ně klikat/používat je.
Můj srdcový žánr jsou RPGčka, takže pochybuji, že bych za těch 25 let hraní udělal něco blbě… Divné…
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Plnou verzi jsem zatím nekoupil, ale v betě kouzlení fungovalo v pohodě… viděl bych to na chybu mezi klávesnicí a monitorem
Když dáš body do kouzla/aktivního skillu, tak ho musíš ještě vybrat jako skill pro používání. Každý hrdina měl v betě 3 sloty, v kterých jsi mohl mít aktivní skilly, aby jsi mohl kouzlo/skill používat, musíš ho mít ve slotu.
Koukám na video a jsou tam takové tři ikony, pokud si to dobře pamatuji, první ikona helmy je inventář, druhá ikona paže je strom skillů a třetí ikona knížky je to, kde si vybíráš jaké skilly budou aktivní.
Odpověď na komentář uživatele Jakub Němec
Díky za info… To kouzlení asi vážně bude BROUK jak sviňa!
Takže popořadě:
S tím kouzlením si nejsem jistý, tváří se to jako nehezký brouček, ale sám jsem se tímto směrem nevydával, takže nemohu soudit.
Pauzu jsem taky hledal, ale altové řešení s pravým klikem na postavu byla jediná možnost…
Včera jsem rozehrál kampaň. Vizuál je skutečně nádherný. Zatím jsem se nedostal ke stavěcí části (RTS) , pobíhám s partou, kosím a lootuju, takže jedu zatím RPG část. Pustil jsem se do kampaně, ale na výběr jsem měl new game a pod tím byla nějaká oblast/mapa. Zvolil jsem tedy tu. Předpokládám, že jde o tutorialovou mapu s nastíněním příběhového pozadí. Může mi to někdo potvrdit? Měl bych totiž jeden dotaz ke skillům/kouzlům.
Mám ve stromu schopností zvolena kouzla u všech v partě, ale z nějakého důvodu je nemám aktivní. Nemohu je v boji používat. Neměl by někdo radu? Nebo jde o bug?
A dotaz číslo dvě: jsem odkojen klasickými RPG s pauzou. Pořád chmatám instinktivně po mezerníku. Předpokládám, že hra nejde pauzovat, že? Jediné, čeho jsem si všimnul, je jakési kolečko, které ukazuje vůči čemu je npc či nepřítel resistentní a co mu naopak ublíží (vyjede po stisknutí altu) , to hru trošku při boji zpomalí.
Díky za případné info.
Odpověď na komentář uživatele Jakub Němec
Hraji to co to dá a je fakt že oproti jedničce šla obtížnost hoodně dolů, ale tak to řeší to nastavení obtížnosti no, ale hra je to super i když u mě zůstane první díl navždy nejlepší. Co mě štve že je zde jen jedna temná rasa a to Orkové , já měl nejradši Temné Elfi. Už v prvním díle bylo řečeno že Zarach (temný bůh) přivedl na svět temné rasi tak si mohli dokonce vybrat koho tam dají a oni dají jen Orky.
Pro milovníky téhle serie mám dobrou zprávu, rozhodli jsme se to přeložit, jakmile doděláme Dishonored 2 Death Of The Outsider. Váš překladatelský tým Lokalizace. net
Odpověď na komentář uživatele Wast
Je pravdou, že osmička se může zdát dost, ale z mého pohledu byly největším nedostatkem bugy, které postupně mizí (novinářská verze byla dobré peklíčko) , současný stav SpellForce hodnocení uhájí (nevýhoda číselných hodnocení zkrátka je, že se musí zaokrouhlit – slabá osm, je pořád osm, zatímco kvalitní sedm je pořád jen sedm) .
Matadoři možná budou žehrat, že klesla obtížnost, ale to z objektivního hlediska nelze brát jako nedostatek (na nejvyšší level se slušně zapotíte) .
Absence češtiny je sice napsán v mínusech, ale je to spíše takový povzdech, než plnohodnotné negativum.
Pro me velmi ocekavana hra. Veterani serie si vsude stezujou na zjednoduseni hry, jeste vetsi zjednoduseni nez ve dvojce. Skoda ze dneska nemaji vyvojari koule.
I tak ale verim ze me hra bude bavit, a urcite si ju casem zahraju