Říkejte si, co chcete, ale Minecraft prostě je (a určitě ještě chvíli bude) stále populární. Věková hranice jeho hráčů sice od vydání pomalu ale jistě klesá, ale když se Minecraft poprvé objevil, byli jeho hráči celkem specifickou skupinou. Šlo většinou o mé tehdejší vrstevníky, kteří měli pocit naprosté retro svobody v tom, co můžou všechno dělat. Navíc v populárním kabátě jakoby her z 80tých let. Dnes je ale předmětem jiná stavitelská hra s otevřeným světem, která si toho z Minecraftu hodně půjčila. Řeč je o spin-offu série Dragon Quest s podtitulem Builders.
Pojďme stavět!
Primární zásadou hry Dragon Quest Builders je dolování materiálů a jejich následné použití coby stavebních prvků. Asi byste ani nic jiného nečekali a dokonce i má dcera po několika hodinách pobytu ve hře řekla dost významnou větu: „Ono to je vlastně něco jako Minecraft, ne?” A byla svým tvrzením pravdě hodně blízko, ale ani netušila, jak nepravdivá a vzdálená skutečnosti může tahle věta také být. Protože stejně jako byl Minecraft ze začátku vyhledávaný pouze úzkou skupinou hráčů, dovolím si tvrdit, že Dragon Quest Builders zaujme hlavně fanoušky série a ne současné “minecrafťáky”. Což není vůbec na škodu.
Pokud je vám série Dragon Quest neznámá, bude vám po spuštění hry nejspíš vadit její jednoduchost a rychlost, se kterou jste uvedeni do obrazu. Protože vyšel titul Dragon Quest Builders u příležitosti 30. výročí série, nebylo určitě jednoduché vystavět nějakou novou příběhovou linii, která by zapadala do současného univerza. Proto se ocitnete v paralelním světě, ve kterém náš hrdina prohrál finální bitvu se zlým Dragonlordem a celou zemi zachvátil chaos a dobyla ji monstra. Vás probudí ze spánku Guardian Spirit a protože jste legendárním stavitelem, můžete znovu obnovit pořádek v magickém světě Alefgard. Pokud se vše podaří, vrátíte mu jeho zašlou slávu a vyvedete jej z temnoty.
„Protože vyšel titul Dragon Quest Builders u příležitosti 30. výročí série, nebylo určitě jednoduché vystavět nějakou novou příběhovou linii, která by zapadala do současného univerza. Proto se ocitnete v paralelním světě, ve kterém náš hrdina prohrál finální bitvu se zlým Dragonlordem.”
Vraťme se ale zpět k samotnému hraní. Na začátku si můžete svého avatara lehce upravit. Zapomeňte ale na dlouhé hodiny strávené u personalizace. Tady toho moc nenaděláte. Určíte mu pohlaví, barvu vlasů a očí a… nic víc. A to je ještě postavička na obrazovce velmi malá, a tak třeba změna barvy očí nejde ani pořádně vidět. Ještě tak možná když hrajete na televizi, ale v handheld režimu konzole jde o takřka neviditelné změny. Vaše alter ego si totiž nemůžete ani natočit a ani přiblížit. Což je určitě škoda.
Jenže ono to moc nevadí. Pokud jste už někdy nějaký Dragon Quest hráli, ani vás to moc nepřekvapí. Ono letmé seznámení s příběhem proběhne pomocí několika řádek nenadabovaného textu a už jste pobízeni objevovat okolí. Výhodou je, že vlastně nemusíte nic hledat a nepotřebujete tak dlouhý tutoriál. Přesně totiž víte, jaký ovládací prvek vyvolá menu s nabídkou, kde jsou schované úkoly nebo jak si přidat výbavu. Vše je takřka totožné jako tomu bylo u sedmého, osmého nebo třeba devátého Dragon Questu na 3DSku, a tak vylezete z kobky na denní světlo a vzhůru do nejbližších rozvalin. Zaběhnete pro trochu hlíny, uděláte pár rohoží na spaní, do díry ve zdi hodíte nové slaměné dveře, do rohu zapíchnete pochodeň a první bydlení je tady.
„Výhodou je, že vlastně nemusíte nic hledat a nepotřebujete tak dlouhý tutoriál. Přesně totiž víte, jaký ovládací prvek vyvolá menu s nabídkou, kde jsou schované úkoly nebo jak si přidat výbavu.”
Pak už to jde prakticky samo. Začnete se učit vyrábět nové vybavení pro sebe, lepší a odolnější předměty a vybavení budov, a protože nechcete bydlet sami, poohlédnete se po kamarádech. Prvního získáte tak nějak automaticky, na další dostanete nějaké tipy, kde by se mohli nacházet, a tak si časem přivedete kováře, bojovníka a další vám poradí kde najít někoho, kdo vás třeba naučí vyrábět silnější zbraně.
Dej cihlu k cihle…
Hlavním problémem u Dragon Quest Builders je ale podle mého názoru jeho naprostá volnost. Tak obrovská, že se často přistihnete při tom, že raději hledáte nové nerosty a zkoušíte se dostat na nový vrchol hory, než abyste zjistili něco nového, proč tady vlastně jste. I když to už vlastně víte. Samozřejmě že nejde jen o bezduché objevování a dopředu vás žene několik různých věcí. Třeba úkoly vašich spolubydlících a jejich touha zvelebovat rozrůstající se městečko a třeba i chuť učit se vyrábět nové předměty. Také budete muset své sídlo ubránit před útoky monster, které se třeba v nočních hodinách stupňují, a tak se zase vydáte objevovat další a další lokality a začnete domů nosit nové materiály. Víceméně nejde o nijak složitý herní systém, který se vám navíc dostane do krve velmi rychle.
„V Dragon Quest Builders totiž není prioritou vylepšování své postavy, ale svého města, ke kterému dochází prostřednictvím výroby nového vybavení a stavěním domů z lepších materiálů.”
Bohužel je hledání materiálů a toulání se po okolí natolik zábavné, že se vám ani nechce pokračovat v příběhu o záchraně zdejšího světa. Ten se vám sice občas připomene prostřednictvím různých, náhodně přicházejících vizí ve spánku. Občas se něco nového dovíte i po dosažení vyššího levelu vašeho bydlení. V Dragon Quest Builders totiž není prioritou vylepšování své postavy, ale svého města, ke kterému dochází prostřednictvím výroby nového vybavení a stavěním domů z lepších materiálů. Za kamennou budovu získáte více bodů než za hliněnou. Postavením obranného valu si nezvýšíte jen obranu, ale dostanete i bodíky navíc. Nahrazení slaměné podlahy kamennou nebo kobercem je také ohodnoceno příslušným počtem bodíků, ale zapomínat nesmíte ani na drobnosti.
Louče tak časem vyměníte za kovové svícny nebo za kamenná ohniště. Dřevěné dveře a postele jsou lepší, a lépe bodované, než slaměné a sem tam umístěný stůl, doplněný křesílky a knihou, taky není úplně k zahození.
Své postavě pomáháte zase lepší výbavou a za některé splněné úkoly dostanete Seed of Life, za které se vám o pár bodíků zvedne množství HP. O život vás samozřejmě mohou připravit všudypřítomná monstra, jejichž škála se pohybuje od nejzákladnějších Slimů, přes kostlivce, duchy, oživlé stromy, až třeba po draky a obvyklé kamenné golemy. Příjemné je, že nejde o nové potvůrky, ale o staré známé z řadových Dragon Questů. Prostě paráda!
Proč Switch ano a proč ne
Dragon Quest Builders ale nejsou žádnou novou hrou. Poprvé tento titul vyšel v Japonsku už v lednu roku 2016 na PlayStation 3, PlayStation 4 a Vitě. V říjnu stejného roku se dostala i na západ, jen bez PS3 verze a v těchto dnech se rozšířila i na Nintendo Switch. Dovolím si tvrdit, že až na Switchi dokážete plně využít její potenciál. Grafický vzhled se hodně drží Dragon Questu, ale je tak nějak propracovanější a živější. Na druhé straně, i pokud půjdete vyloženě cestou plnění úkolů a snahou držet se příběhové linie, strávíte dost času sběrem materiálů, dolováním a také sběrem a vařením jídla. Vaše postava sice může v boji přijít o část HP, ale hned vedle healthbaru je měřidlo hladu. A sami víte, že když máte hlad, není to zrovna dobře.
Bohužel se na hře dá najít pár drobností, které kazí celkový dojem z hraní. Třeba u pohybu velmi chybí úkroky. Drobnost, ale při prvotní stavbě čehokoli z kvádrů by se možnost úkroku stranou velice hodila. Ono trefit se s kostičkou přesně na místo kam chcete, není úplně snadné. Asi za to může citlivost ovládání, ale zase si neumím představit, čím by se úkroky mohly dělat. Šipky slouží k pohybu v rychlém inventáři, R1 a L1 zase pro zvednutí pohledu postavičky výš nebo níž. Několikrát jsem ale při stavbě automaticky sáhl na šipku vlevo nebo vpravo, čímž jsem se přesunul na jinou položku v seznamu a pak jsem v boji zjistil, že se nemůžu léčit.
Dále se mi několikrát stalo, že jsem akční klávesu A nedokázal použít k tomu, k čemu jsem ji zrovna použít chtěl. Hlavně když jsem byl ve městě a místo spuštění rozhovoru jsem pořád otvíral a zavíral dveře nebo si otvíral inventář. A taky mi občas skončilo NPC v předmětu, který jsem zrovna držel v ruce. Ale to v dnešní době působí spíše legračně.
Nicméně přes to všechno jsou Dragon Quest Builders velmi příjemným a všestranným titulem, ve kterém se vždy najednou staráte o více věcí, a tak je třeba fajn trávit důležité části hry (příběhové části a questy) s ovladačem v ruce a koukat se na velkou televizi. Kdežto nudnější části, kdy sbíráte materiál a vyrábíte předměty, můžete v klidu odbýt v handheld režimu třeba v čekárně u doktora nebo ve vlaku. Plus, pokud vás někdy bavil některý z dílů Dragon Questu, včetně akčnější věci Dragon Quest Heroes, jsou Dragon Quest Builders určeny přesně pro vás. Pevně věřím, že budete nadšeni!
Dragon Quest Builders koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Dragon Quest Builders
Dragon Quest Builders jsou velmi komplexním titulem s příjemně pohádkovým laděním. Rozhodně by si je neměli nechat ujít všichni fanoušci série, protože kromě výstavby města a obnově zašlého království země Alefgard, nabízí kupu zajímavých vedlejších postav a úkolů, se kterými strávíte mnoho hodin zábavy. Anebo se prostě můžete toulat a hledat pozůstatky po dávných dobách.
Líbí se nám
- vzhled typický pro sérii Dragon Quest
- jednoduchost
- hudební doprovod inspirovaný prvním Dragon Questem
- možnost strávit ve hře nekonečně mnoho času
- radost se získání nových materiálů
- systém opotřebení používané výbavy
Vadí nám
- občasné problémy s ovládáním
Odpověď na komentář uživatele Vakek
Tak to se omlouvám, ale byl přesvědčený, že první uvolnění bylo přes Steam.
Minecraft tuším na Steamu nikdy nevyšel.