V záplavě listopadových pecek člověk někdy jednoduše netuší, po které sáhnout dříve. Z jedné strany na nás chrlí oheň podařeného RPG ze světa Skyrimu a z té druhé už, už přilétají kulky od vojáků v modrozeleném. Ta největší pecka je tady však až nyní. S minimálním hypem se na konzoli od Nintenda snesl doslova zázrak. Zázrak Shigera Miyamoty, jenž dává všem těm nahypovaným hrám po hubě tím nejstylovějším způsobem. Řeč je samozřejmě o Legend of Zelda: Skyward Sword, nejlepší hře na Wii a pravděpodobně i jedné z nejlepších her poslední doby. A kdo nevěří, ten ať čte o to pozorněji, protože na konci určitě pochopí.
Umění z mála vykouzlit mnoho
Pění ód můžeme začít třeba hned u příběhu. Ten skvěle kombinuje hravost a naivnost Maria či jemu podobných s epičností, jakou předvádí například Skyrim. Přitom však tenhle mix servíruje po svém s pořádnou porcí vypravěčského stylu světa Hyrule. Základní premisa je přitom až směšně jednoduchá a klišovitá. Máme zde zlo ohrožující vše známé, bohy vyvoleného hrdinu s magickým mečem, sličnou děvu v nebezpečí a samozřejmě i tu záchranu světa.
Zcela překvapivě se ale Skyward Sword daří i z toho mála vykouzlit strhující fresku epických rozměrů. Příběh o hledání ztracené Zeldy se postupně prováže právě s krutým osudem světa a scénáristé zdařile rozehrávají nesmírně dojemný celek, který se v konečném důsledku může směle měřit i s více známými kolegy, á la Pán Prstenu.
Mlčenlivá a přesto výmluvně nádherná
Tajemství úspěchu tkví v mistrném vtáhnutí do děje. Kvalitní cut-scény se vyznačují nesmírnou hloubkou detailů a překypují nejen emocemi, ale i dobrými nápady. Dokonce ani nevadí, že hlavní hrdina Link není již tradičně nadabován. Všechno se tady totiž dohání výrazy ve tvářích a stylizovanými pózami. Právě díky nezaměnitelným a nápaditým charakterovým rysům si budete i nedůležité postavy pamatovat ještě hodně dlouho po dohrání. Tím však také nechci říci, že by ty hlavní byly v něčem horší. Ba naopak třeba takový Linkův průvodce, duch Fi svým chladným vtipem a neschopností pochopit lidské emoce dokonale paroduje GLaDOS.
Svou roli navíc hraje i samotný Hyrule. Ten je sympaticky bizarní a určitě by se zalíbil i Timu Burtonovi. Designéři se opravdu nebáli popustit uzdu své fantazii a jednotlivé lokace jsou malá mistrovská díla. Ty v Nintendu trošku zmenšili a mohli tak jednotlivým místům věnovat mnohem více času. Rozhodně se však nemusíte bát přílišné osekanosti. I když se někam vracíte, vždy na vás čeká něco nového a zajímavého. Rozličné dungeony, harmonické lesíky a prastaré chrámy vám jednoduše nejednou vyrazí dech a rozhodně jsou hodny vystavení ve světových galeriích.
U téhle hry prostě přestává platit rčení, že grafika na Wiičku je hrozná. Nová Zelda naopak jasně ukazuje, jak dokáže péče, skvělé nápady a výtvarný vkus směle trumfnout i nekonečné množství polygonů nebo HD textury.
Nikdy nekončící a rozmanitá zábava
Žádná hra si však nevystačí jen s podařenou příběhovou linkou nebo povedenou grafikou. Nejdůležitější je přece samotná hratelnost a tu má Zelda jak se patří vymazlenou. Slova jako stereotyp nebo nedostatek nápadů tvůrci rozhodně neznají. Naopak je zážitek z téhle hry natolik rozmanitý a pestrý, že se mně tomu ještě ani teď nechce věřit. V podstatě zde najdete všechno, co má podobné RPG mít.
Předmětů ke sbírání a užívání je dostatek a za zmínku určitě stojí zbraňový arzenál. Najdete zde totiž všechno od luku, přes prak a konče třeba mechanickým létajícím broukem. Zelda jednoduše oslňuje počtem a rozličností jednotlivých featur a herních principů. Vlastně se raději koukněte na videa. Kdybych tady měl všechny vypisovat, sedíme zde společně ještě o Vánocích.
Pozadu ostatně nezůstávají ani nepřátelé. Když přiznám, že jsem se v podstatě nedopočítal, bude to mluvit samo za sebe. V úvahu se přitom musí vzít již v úvodu řečené. Všichni jsou do detailu vypiplaní a unikátní. Na každého platí trošku jiný přístup, a kdybyste si náhodou nevěděli rady, vždycky je na blízku FI.
On mytický duch doprovázející Linka je na samostatné povídání. S jakým stylem ve hře vystupuje, už jsme si řekli. Daleko více než břitký humor však asi uvítáte podnětné rady, doplňující informace k lokacím a k zahození není ani počítač odehraného času.
Přesné jako nikdy, tedy téměř
Nikdy by se však Zelda nehrála tak perfektně, nebýt do detailu vyladěného pohybového ovládání. Sice jsme na něco podobného čekali téměř 5 let, ale s klidným srdcem můžu říci, že Wii Motion Plus se předvádí v tom nejlepším světle a pohyby přenáší s téměř bezchybnou přesností. Kromě toho jsem upřímně nadšen i z intuitivního rozvržení ovládacích prvků na obou ovladačích. Něco podobného nemá ještě ani dnes údajně přesnější PS Move a Kinect ani zdaleka nepřinese ten správný zážitek z máchání mečem nebo střílením z luku.
Tedy celou dobu pořád jen chválím a už to asi vypadá trošku blbě. A navíc ani Zelda není úplně bezchybná. Jedna malá piha se na té líbezné tvářičce přeci jen najde. A sice se bude jednat o kameru, která si někdy opravdu děla co chce a máchání remotem jakýmkoli směrem jednoduše nepomáhá.
Závan starých časů
Celkový téměř dokonalý dojem už může vyšperkovat jen hudba a ta je jak jinak, než výborná. Jednotlivé skladby se s výtvarným stylem hry skvěle doplňují a nostalgikům určitě ukápne slza při zaslechnutí podkresů z minulých Zeld. Navíc autoři s hudbou pěkně pracují, a když už se nějaký hudební nástroj rozezní, vždy to stojí za to!
Zářná budoucnost!
Směr, který načrtl Skyward Sword je perfektní. Sice není tak šílený a experimentální jako třeba Ocarina of Time na 3DS, ale přesto má něco do sebe. Exceluje snad ve všech myslitelných i nemyslitelných aspektech a ani ten největší rýpal by prakticky nic nevyrýpal. Jestli vůbec existuje dokonalost, pak je jí tahle hra absolutně nejblíže!
Nejnovější Zelda je jedním slovem epochální. Skvělý příběh se dokonale doplňuje s parádní grafikou a famózním ozvučením. Hlavně se však skvěle hraje. Nabízí vybalancované RPG, které exceluje jak v typických mechanismech žánru, tak i v hravém pojetí tolik tradičním pro Nintendo.
Recenze
Legend of Zelda: Skyward Sword
Přesně takovýmto způsobem se mají dělat hry. Nová Zelda mixuje všemožné prvky a zcela nepřekvapivě se znovu jedná o „must have“ titul.
Líbí se nám
- příběh a lokace
- grafika
- ozvučení
- herní mechanismy
- dobré nápady
- ovládání
- velkorysá hrací doba
Vadí nám
- místy neposedná kamera
To kdyz uz muzky tak Hyrul! Ten Hyrule ti mozna prijde logicke, ale me to teda rve usi Kazdopadne je to na urovni debat, ja jsem pro pocesteni na tu Hyruli, ale nadruhou stranu je spravna anglicka vyslovnost bez e na konci samozrejme takze kdyz uz tak ono ten Hyrul, ale nezbavim se pocitu, ze to zni divne Preci jen rikat " tamhle za humny v Hyrulu mi zni hur" nez " tady u nás v Hyruli"
Máme přece ten herní svět Hyrule. Teda alespoň takhle mně to přijde logické!
No tezko soudit, zadny oficialni cesky preklad neni, ale ja to bral vzdy jako zemi Hyruli a jsi prvni koho to vidim psat takhle
DeSmond: S tou grafikou jsi to vystihl naprosto přesně! Jo a s tou Hyruli/Hyrulem. Já to teda vždy viděl používané v rodě mužském, ale tak jsi mi holt rozšířil obzory.
O Zeldě jsem slyšel, ale nehral… Nový zápis do deníčku: Zahrát si všeci Zeldy
1/10 muže dát jen člověk co nemá páru o hrách a nevyzná se v nich. Navíc to ani nehráli to je celkem drzost shazovat hodnocení legendární Zeldě a ještě k tomu napsat tak stupidní komentář.
: ironií je to, , že hra X je pro děti, většinou prohlašují právě děti xD
Jenze grafika neni jen technicka stranka…. grafika hry je skvela, srazi ji vsak technicke a omezujici parametry samotne konzole, tedy naprosto bidne rozliseni, takze na velkych televizi je to trosku osklive…. ale to rozhodne neni chyba hry ae konzole a v recenzi se to tak preci jednoznacne nemuze odrazit…. .
Jinak co ma znamenat tato veta?
Svou roli navíc hraje i samotný Hyrule. Ten je sympaticky bizarní a určitě by se zalíbil i Timu Burtonovi.
Bud se tam mluvi o nejake postave a je tam smatne vlozene jmeno a nebo se tam mluvi o Hyruli, kterou ale rozhodne povazuji za zenskeho rodu
WoLf-Cz : Zeldu znám moc dobře a hratelnost je výtečná, kdy člověk opravdu neřeší grafiku a tak to má být. Jen jsem spíše upozorňoval na fakt, že se tato stránka her řeší mezi PS3/Xbox360/PC, ale Wii má samostatnou kategorii. Zkrátka zde platí dvojí metr, který je naprosto nesmyslný. Ta samá hra, která by vyšla na jinou platformu a ač by byla sebelepší, neubránila by se silnému srážení za grafiku, zatímco na platformě Wii je to tolerováno. Je rok 2011 a očekáváme určitý standart grafiky, který se nedá omluvit zastaralostí HW a dokud se bude Nintendo Wii řadit mezi plnohodnotné platformy, tak by neměla být omlouvána. Snad mě chápeš.
Nensasim tyhle lidi, co tvrdi, ze jsou tyhle hry pro deti. Opak je pravdou, presne takovehle hry (Mario, Zelda) a Zelda zvlast jsou esenci ciste hratelnosti, ktera proste neomrzi. Navic jsou to hry velice epicke a obsahle, takze zabavi na opravdu dlouhou domu. Ano, nevypada to uplne nejlip (teda na me Full HD televizi je to mistama osklive kvuli rozliseni, jinak je grafika velmi pekna a to jsem nebyl zastancem tohohle barevneho stylu, spojeni grafiky WW a TP) , ale hratelnostne to prevysuje snad vse, co jsem kdy hral. Kdo rekne ze to je kravina pro deti ocividne nema paru o cem mluvi, nikdy to nehral a verim, ze si to kvuli svemu predpojatemu chovani ani nezahraje, coz udela obrovskou chybu (sam mam mnoho takovych kamaradu, co maji stejny nazor) . Ale at si to nechaj pro sebe, ani to nehrali a dokazou jen pomlouvat, protoze si nemuzou nad super grafikou honit p___ Tohle rozhodne neni hra pro deti! ! ! ! Naopak je to pro opravdove fandy hrani, co chteji nejakou vyzvu (ikdyz ta vyzva neni takova, jako kdysi byvavala) a uprimne neverim, ze se najde clovek, ktery by po dohrani jakekoliv Zeldy rekl, ze je ta hra spatna…. Uprimne by si kazdy, kdo to mysli shranim "vazne" mel tuhle hru zahrat…
TumaPetr: Lépe vypadající hru na Wiičku jen těžko seženeš a věř mi, že na nějaké HD textury si po celou dobu hraní ani nevzpomeneš. A jestli je konkurence schopná, tak to záleží na tom, co od této stránky vlastně očekáváš.
starkiller007: " …ale jinak. " Jinak než na nintendu si to nezahrajes.
A i kdyby to byla hra pro tříletý děcka, to nemůže bejt dobrá?
nekomentujte ho…Zelda je legenda a ačkoliv jsem hrál snad jen jednu na nějakýám Nintendu, tyhle hry si zaslouží jen respekt, protože pomohly dostat hry na úroveň kde jsou teď a samy o sobě jsou dost zábavné
Tohle může opravdu říct jen člověk, který žádný díl Zeldy nehrál. Na druhou stranu se musím zastat toho názoru, že grafika je opravdu nekonkurenceschopná a slabý HW Wii to neomlouvá.
Jinak je věc druhá, tohle je recenze Wii verze, kde se kouká především na hry na WIi a ne na nějaké co vychází na PS3, X360 či PC