Letošek jednoznačně patří onlinovkám! World of Warcraft chystá podivně vyhlížející pandí expanzi směrem na východ, ze stejného směru nás láká korejsky přitažlivá a značně polonahá Tera a severští akcionáři zase snaživě zabíjejí nadějný Secret World. Aby toho nebylo málo, nyní se na trh vydává jedna z nejambicióznějších her posledních měsíců, a sice Guild Wars 2.
Druhá onlinovka od vývojářů z ArenaNet láká hráče nejen na absentující měsíční poplatky, ale především pak na úchvatný herní svět a skvěle fungující principy ukradené od všemožné konkurence. Příchod MMORPG antikrista, který se chopí trůnu, se tak nekoná, ale více než slušná evoluce čeká každého moudrého hráče, jenž dá dílku od NCsoftu šanci.
Na velikosti záleží
Tím hlavním, co vás při prvním spuštění dostane je poměr nabízeného obsahu vzhledem k nastavenému platebnímu modelu. Herní svět nesoucí název Tyrie je skutečně obrovský a především živoucí. Autorům se podařilo vykouzlit úžasnou virtuální zemičku, která svou rozmanitostí strčí většinu konkurence hravě do kapsy. Nechybí zde rozsáhlá moře, zasněžené vrcholky hor a ani gigantická města prosperujících civilizací. Hra jde dokonce tak daleko, že klasické fantasy trefně mixuje s prvky technického pokroku a industrializace.
Celý ten úchvatně živoucí svět pak především špičkově vypadá. Sice nelze říci, že by hra nastavovala nové standardy v oblasti grafiky, ale rozhodně se jedná o jedno z nejlépe vypadajících fantasy posledních let. V žánru lze srovnávat pouze s Terou, která má lepší efekty, avšak ohromnou porcí stylu a kreativity i tady nakonec vítězí Guild Wars. Vše má ale svá pro a proti a hra se tak neubránila vyšším hardwarovým nárokům.
Grafika je přímo exkluzivní a bohatý a rozlehlý svět také potěší.
Majitelé lepších grafik si však mohou titul užít ve fenomenální kvalitě. Zejména pak zelené pláně Tyrie odpočívající v odpoledním slunci, skutečně ohromná města zahanbující všechny ostatní fantasy výtvory dohromady nebo faunu a floru přebývající pod hladinou moře. Vývojáři si s celou hrou jak se patří vyhráli a rozhodně jsem zatím neměl možnost narazit na nějaký vyloženě odfláknutý kousek herní zemičky, respektive pořádné země! Její prozkoumání vám totiž zabere opravdu velký ranec volného času.
Ovšem budete muset po svých. Jediným dopravím systémem herního světa, jsou totiž portály a teleporty. Žádný kůň ani létající robot! Prostě zcela chybí mounti! Někoho to může nakrknout, ale ve skutečnosti je tohle řešení výborně provedené a díky dostatečnému počtu teleportačních míst jsou prostoje způsobené přesuny ještě menší než u konkurence. Navíc vás autoři nutí sem tam skutečně svět prozkoumávat a ne jen skákat z místa na místo. Jednotlivé teleporty jsou totiž funkční až po jejich první návštěvě. Celá mapa Tyrie je pak doslova přecpaná místy čekajícími na objevení a pokud chcete drahocenné zkušenosti, rozhodně budete muset nějaký ten čas na objevení všech bonusových vyhlídek a zajímavých míst obětovat.
Dva v jednom
O rozmanitosti a bohatosti celé Tyrie hovoří také nabídka pětice diametrálně odlišných ras zastupujících jednotlivé části herního světa. Pochopitelně nechybí obligátní lidé, kteří jsou zde ale spíše do počtu a jako rasa jsou značně utlačovaní zbylou čtyřkou. V oblasti techniky je hravě předčí zvířecí Charrové a s magií si mnohem lépe rozumí miniaturní Asury. Přírodními silami lépe vládnou ze snu zrozené Sylvari a zdaleka nejlepšími válečníky jsou ze Skyrimu vystřižení Nornové.
Nabídka hratelných ras a povolání je dostatečně bohatá a zahrnuje i některé ne zcela běžné exempláře.
Nabídka tedy vskutku bohatá! Každá rasa má pak samozřejmě svou startovní lokaci a také kupu unikátních schopností. Nornové se třeba mohou měnit do zvířecí podoby a Sylvari zase často využívají svého přirozeného spojení s přírodou. Zkrátka si vybere každý a to samé platí i o velkém množství hratelných povolání.
Nechybí mágové ani tradiční bojovníci, ale nezapomíná se ani na specializované kousky, jako je třeba Inženýr ovládající mechanické výdobytky herního světa nebo iluzemi vládnoucí Mesmer. Především ale hra boří zažité archetypy o svaté trojici hlavních povolání a prakticky odstraňuje ustálené role jako je tank nebo healer. Každá herní třída má jak podpůrné, tak i útočné schopnosti a je schopná si ve hře poradit naprosto sama. Takže i takový Guardian stavěný na podporu týmu je schopen rozdat vskutku signifikantní poškození a naopak tradiční mág může za jistých okolností sloužit jako solidní podpora zbylého týmu. Guild Wars 2 se tak výborně vyhýbá zažitým stereotypům a nenásilně ozvláštňuje celou hratelnost.
Boj v pohybu
Ruku v ruce s progresivním systémem povolání jde i značně inovovaný soubojový systém sázející na skromnější repertoár útoků a kouzel. Používat můžete pouze osm schopností najednou (vybírat můžete klidně i z padesátky odlišných schopností a útoků), což na jednu stranu může působit smutně, ale na tu druhou značně zvedá dynamiku celého zážitku. Častěji totiž musíte čekat na načtení dalšího útoku a jste tak nuceni mnohem více přemýšlet a plánovat dopředu. Příchozím útokům se navíc lze vyhýbat a kouzlit lze za pochodu. Všechny souboje jsou tak poměrně akční a vždy vás nutí k pohybu a kombinování jednotlivých schopností. Ideálně v partě s jinými povoláními.
Hodně zajímavě a svěže působí rozdílná sada hlavních schopností příslušících jiným typům zbraní. Zkrátka s mečem budete mít jiné útoky než s kladivem a stejné je to i u všemožných magických holí a hůlek. Jednotlivé schopnosti navíc nemáte okamžitě, ale musíte se je naučit právě používáním dané zbraně nebo předmětu. Elegantní, jednoduché a hlavně skutečně funkční. Podobný dojem pak zanechávají i zcela unikátní sady schopností pro boj pod vodou.
Soubojový systém skvěle zvedá dynamiku a zábavnost celé hry.
Celý systém soubojů, učení se novým schopnostem a dokonce i samotný vývoj postavy je na první pohled přímočarý a díky dobře zvládnutému interfacu se neztratí ani úplný jelimánek, který vidí MMO poprvé v životě. To ovšem nutně neznamená, že by hra zkušenější hráče o něco okrádala a herní systémy jsou taktéž dostatečně komplexní. Nejvíce to jde vidět na nádherně udělaném craftingu. Díky skvěle vymyšlenému uživatelskému prostředí a hladce fungující aukci se nově meče a kladiva dělají jedna báseň.
Otevřeno pro všechny
Stejný případ jsou i questy, které osobně považuji za nejbrilantněji provedenou featuru druhých Guild Wars. Nenajdete tady totiž žádného zadavatele questu, který by vám řekl co máte dělat. Všechny úkoly jsou vázány na lokace a cest k jejich splnění je vždy více. Jednoduše vám vyskočí, že farmář potřebuje pomoci a je jen na vás, zda budete zabíjet loupeživé bandity, krmit dobytek nebo raději najdete statkářovu ztracenou ženu.
Skvělý a velice jednoduchý nápad, jenž nenásilnou formou nutí hráče k socializaci. Questy totiž můžete plnit i se zcela neznámými lidmi, kteří jednoduše dělají to samé co vy. Nikde se nemusíte připojovat ani hledat nabídky přátelství. Prostě přijdu a dělám! Totožně je pak udělán i systém náhodných událostí. Někde na mapě se objeví úkol bránit karavanu, zabránit útoku na město nebo zlikvidovat nějaké to mytické zvíře. Vy se pouze pustíte do boje s dalšími hráči, kteří se zrovna potulují v okolí.
Dobře navržené úkoly a systém instancí maximálně zpříjemňují hraní i lidem, co se do světa Tyrie vrhnou úplně sami.
Takovéto řešení považuji za výborné a co na tom, že je ukradené od konkurence. Hlavní je, že skvěle funguje a dosti přispívá ke svěžímu pocitu, jenž ze hry cítíte. Ta lehkost a elegance s jakou k úkolům autoři přistupují, je prostě opojná. Obzvláště v kontrastu s extrémně instancovanou příběhovou linkou, kterou mají autoři naopak pevně ve svých rukou.
Tohle je můj příběh
Díky tomuto řešení jsou Guild Wars 2 schopny nabídnout ucelený a výborně prezentovaný příběh jednotlivce. Ano, čtete dobře! Žádné světové války mezi jednotlivými rasami. Jak říká samotné intro, This is your story! Při tvorbě charakteru uděláte pár voleb, které váš příběh budou směřovat jedním z několika nabízených směrů a každý hráč dostává odlišný příběh nejen v závislosti na volbách, ale také na rase.
Jednotlivé linky vyprávění totiž respektují také příběhové pozadí a stylizaci ras. Příběh se může pyšnit solidně napsaným scénářem, který se sice někdy bere až příliš vážně a nevyhýbá se žánrovým megaklišé, ale vzhledem k velikosti hry a úrovni zpracování funguje na výbornou. Celá hlavní linka je totiž výborně zpracovaná skrze konverzační filmečky, u nichž nechybí profesionální dabing na špičkové úrovni. Navíc neabsentují ani nějaké ty překvapivé zvraty a dokonce dochází i na obskurní a komická vyústění.
Bratr proti bratru
Co ovšem žádného hráče nepřekvapí je tradičně kvalitní PvP obsah. Vedle povedeného PvE se autoři ve velké míře soustředili na horu endgame obsahu v oblasti PvP. Jak už z názvu vypovídá, nakonec byste měli skončit u válek jednotlivých Guild. Mnohdy se zde ale myslí v mnohem větším měřítku a Guild Wars 2 tak nabízí ohromné války serverů za účasti stovek hráčů.
PvP stojící vedle PvE je velice zábavné a dovoluje hraní i právě začínajícím hráčům.
Skvělý je přitom fakt, že celá PvP složka stojí tak trošku stranou od zbytku hry a expí se zcela odděleně. Klidně tak proti ostatním hráčům můžete vyrazit už na levelu 1 a užít si ohromnou zábavu. Automaticky totiž v PvP začínáte na maximálním levelu 80 a dál pak už získáváte především nové zbraně a vybavení určené ryze pro PvP. Navíc je i tato část hry ozvláštněna chytrým systémem questů, které zcela mění dynamiku obyčejného zabírání strategických bodů. A kdyby vás náhodou bratrovražedné spory nebavily, vždy můžete stanout v pětici hráčů bok po boku v postupně se odemykajících dungeonech.
Malý, velký skok
Asi si teď říkáte, že jsou Guild Wars naprosto dokonalou hrou a ona je to vlastně i pravda. Opravdu křivého slova na adresu téhle hry prostě říci nejde. Ano, vadí mi chybějící mounti, omezené možnosti vzhledu vysněného bijce a také slušná porce bugů. Vaše grafická karta bude sem tam rozpálená do běla a chvilkový stereotyp kvůli nahánění levelů vás bude štvát. Často totiž musíte opakovat ty samé činnosti k dosáhnutí pro další lokace doporučených levelů. Ani jeden ze jmenovaných problémků však není nijak drastický a do výsledného zážitku se promítají jen pomálu.
Daleko více si totiž budete všímat vychytaných herních mechanik, příjemného stylu vyprávění, vstřícného zpracování a opravdu nádherného grafického pozlátka. Ano, není to slibovaná revoluce a jen těžko vám vypadnou oči z důlků. Užijete si ovšem jednu z nejlepších onlinovek poslední půl dekády a s největší pravděpodobností také největší MMORPG událost roku!
Recenze
Guild Wars 2
Téměř po všech stránkách vymazlené MMORPG, které si hledá rovnocenné soupeře vzhledem k nabízenému poměru ceny a hodnoty jen těžce.
Líbí se nám
- rozlehlý herní svět
- grafika
- teleporty
- rasy a zajímavé herní třídy
- souboje
- systém učení se novým schopnostem
- questy a náhodné události
- hlavní příběhová linka
- PvP
Vadí nám
- vyšší HW nároky
- místy nudnější levelování
- grafické bugy
Co se týče toho end-game, už teď si myslim že v podstatě do určitý míry je. Například chození dungů a shánění gearu (i kdyby šlo jen o to si vymazlit postavu k obrazu svýmu) . A jako druhou část bych klidně i viděl world eventy v 70+ mapách. Kdy by jsi měl trošku měnit tvář světa, proracovat se přes dílčí úkoly world eventů až k finálu. Osvobodit danou oblast atd. . WvW dokáže taky zabavit na nějakej ten den, hlavně při skupinových akcích s guildou nebo kamarádam na TS atd.
Exekucnak: Promiň, ale přijde mi nesmysl dávat jiná hodnocení kvůli stereotypu. Hra dostane to, co si zaslouží. Hodnocení her rozhodně není o nějakém pořadí nebo stereotypu, to je prostě blbost. Např. hraješ hru, která tě sice baví a je dobře udělaná, ale má hromadu chyb. Přijde ti rozumné dát jí 7, ale všimneš si, že už jsi dal 7 několika hrám předtím. Opravdu by jsi dal 8 nebo 9? Nebo dokonce jenom 6? Jestli ano, jsi divný. Takhle hodnocení opravdu nefunguje.
No což, ale už mě docela unavuje, jak každé hře dáváte 9/10, vím, že to jsou kvalitní hry, ale chtělo by to změna stereotipu, třeba 8 či 10/10
Já hrával korejskou MMORPG Ragnarok Online, ve které jsem našel velikej vztah k PvP a od GW2 v end game čekám pořádnou řezbu, tak snad nezklame.
End game bych viděl jako to, … udělat si legendární věci, tedy ty fialové, které budete dělat sakra dlouho.
to pve sa mi v GW vobec nepaci…
Líbí se mi jak tady hráči wow nadávají, že tam není end game, ale co bylo ve WoW (2004) na začátku? Ono je sice pěkný udělat dobrý end game, ale když se budete nudit do 80lvl než vyexpíte a pak bude vymazlenej end game tak to by asi naštvalo mnohem víc ne? To já jsi radši počkám nějaký měsíc, než to tam přidají.
takze si hru ani nehral ? no ale tbc melo v zakladu aspon raid tady nic takoveho nenajdes a ja si ani nedovedu predstavit ze by tu nejakej raid byl pve se hraje stylem za kazdej nabehne a mlati to hlava nehlava ve hre jsou dungeony ale maximalne pro 5 hracu a strategie taky nejsou nejak extra ve spravnou chvyli kdyz boss kouzli proste musis uskocit no ale co uvidis sam
Neřekl sem, že end-game ve hře nemá bejt… přečti si na co jsem reagoval (i když jsem odpověděl dost nesrozumitelně před editací) Reagoval jsem na to, když Darius řekl že v mínusech u recenze není , , Chybějící End-Game´´ …. což v mínusech ani bejt nemá, protože jak tu řikám už po několikátý pořádně se o End-Game neví a nějakej vdolek mi end-game nepoví víc než sami vývojáři… WoW hraju od TBC takže nevim jak to bylo u zákl. WoWka, ale na TBC taky ten end-game přišel až v rámci patche a další musel přicházet s datadiskama, takže nějaký tvoje spekulace o tom že endgame je jenom o PVP si nech. Já z GW2 nedělám víc než si zaslouží a to ještě čekám než mi hra dorazí (Xzone furt protahuje odeslání ) zvlášť když dodnes hraju WoW asi tak…
no hra by mela neco po maximalnim levelu nabidnout nemyslis ? ja tvrdim ze endgame je a bude se tocit kolem pvp je to jako kdyz by vyslo wowko mohl si dat 60 level zadne raidy nejsou zaplatil bysi dalsi mesic? ty si napsal ze ho nema trapit neco co tam bejt nema na to jsem reagoval ja myslim ze u mmorpg je to dulezitej prvek co jineho ma hrace drzet pri hre kdyz ne endgame? a kdy ho tam teda chtej dat? za 2 mesice ? tezko urcite se tam toho jeste spousta prida ale hra jako takova v endgame jina nebude ja tim ale nechci tvrdit ze hra je spatna urcite si sve priznivce nasla a jeste najde a ja urcite hru taky zapnu kdyz budu mit cas jen to ted neber osobne ale vsude na internetu prijde ze lidi delaj z guild wars 2 neco vic nez je
SWtor byl taky měsíc venku, vývojáři nikam nespěchali, než se lidi dostanou na max lvl tak tak mají čas… a už to nikdo nehraje
vdolek řekl sem že o end game se ještě nic neví, takže nevim proč ho sem taháte když hra je ani ne měsíc venku
GW2 je primárne PVP ako je aj GW.
on ve hre nema bejt endgame a ma se hra dat hrat? proboha. . ty mas dost pokud si jakakoliv hra chce udrzet hrace musi mit co nabidnout i potom co hrac da maximalni level ja to vidim u guild wars takhle jako pvp hrac si hru jeste zapnu kdyz bych chtel ale hrat pve guild wars by byla asi ta posledni hra na kterou bych si vzpomnel
Už tři roky ne? Pár questů co přibylo v Cata je těch 10% Je skvělý že víš od End Game víc než vývojaři… ještě se neví jakej bude end game takže proč by mě mělo trápit něco co v mínusech ani bejt nemá!