Recenze z hraní Xbox 360 verze.
FIFA se dostává na obrazovky našich televizí a počítačů každý rok a navzdory tvrzení, že každoroční počiny postrádají kvalitu, nás poslední dobou EA dokáže příjemně překvapovat. Už od roku 2008 se totiž snaží přinést do série onen fotbalový zápal a autenticitu, která je ve sportu přítomna i v reálu. Nový ročník nepřekvapí ničím výjimečný, vyznačuje se však především velkým počtem větších či menších novinek, které dohromady tvoří jeden z nejlepších fotbálků posledních let. Ale nebudeme předbíhat.
Hlavně ať se čutá
Ústředním módem vždy byla a je kariéra, která doznala menších vylepšení a změn. K mání je opět výběr mezi manažerem a hráčem, kombinace těchto profesí tentokrát vymizela pro co nejucelenější zážitek. Po výběru už stačí jen vytvořit v editoru své dvojče, naklusat do oblíbeného klubu a začít si budovat kariéru. Skvělým dodatkem je možnost častých časově omezených přestupů, díky kterým sbíráte zkušenosti a body, jimiž poté vylepšujete svého svěřence a tým. U přestupů také byla doplněna možnost hráče si vyměnit, případně nabídnout hráče i peníze za určitou exkluzivní dohodu. Jinak je kariéra strukturována ve stylu předchozích titulů, jen s tím rozdílem, že lze nově šéfovat jak svému klubu, tak národnímu týmu. Jakožto manažer sledujete úspěchy svého týmu, hlídáte morálku a fyzickou kondici hráčů, posíláte skauty do různých zemí a snažíte se dosáhnout na první příčku světového fotbalového žebříčku. Nic neobvyklého a nic vyloženě nového, zde bychom však opravdové novinky třináctého ročníku hledali marně.
Ty jsou schované především v hratelnosti samotné, nemohu ale opomenout několik herních módů a především jejich aktualizaci. Klasická rychlá hra je nyní součástí módu Match Day. Ten se pokaždé připojí k vašemu Xbox Live účtu a synchronizuje nejnovější zápasy, zranění, počasí a další detaily. Díky tomu je každá rychlá hra maximálně přiblížena realitě a především nabízí větší nepředvídatelnost. Zranil se David Villa ve včerejším zápase? Pak jej dneska ve FIFĚ najdete na lavičce. Cesc Fabregas na tom není nejlépe s góly? Pak jeho morálka ve hře nebude nejlepší. Je to jen maličkost, která ale velkou mírou přispívá k autentickému pocitu ze hry a faktu, že jste se světem fotbalu ve spojení. K tomu přispívají i komentátoři, jejichž hlášky a dialogy se budou aktualizovat podle toho, co se událo ve světě fotbalu. Nedivte se tedy, pokud uslyšíte debatu o tom, co bylo včera v televizi. Bonusem rychlé hry je pak mód Games of the Week, který vám dává možnost zopakovat nejlepší zápasy, jež se nedávno odehrály.
Football Club je nyní také propojen s Facebookem, takže vašim kamarádům neunikne žádný úspěch vašeho týmu.
Z hlediska variability módů je nová FIFA plná překvapení, rád bych ale zmínil ještě dva z nich. Jedná se o mód Seasons, představený v minulém díle a skvělou vychytávku jménem Skill Games. První zmiňovaný dovoluje spojit síly s kamarády v kooperativním režimu (který je bohužel limitován na 2 vs 2). Nově se však všechny vaše strategie a taktiky týmu přenáší ze zápasu do zápasu, takže nám mód transformoval do více dlouhotrvajícího počinu. Přidány byly i turnaje jednotlivých divizí a opravdové fanoušky potěší místnost trofejí, kde se budou moci kochat nejnovějšími přírůstky do svého portfolia. Všechny tyto prvky budou samozřejmě propojeny s vaším online profilem FIFA Football Club, který pro hráče předchozího ročníku nabídne po startu příjemné bonusy. Football Club je nyní také propojen s Facebookem, takže vašim kamarádům neunikne žádný úspěch vašeho týmu.
Co se Skill Games týče, nejde o nic jiného než o soubor mini-her a tutoriálů, které vás mají zábavným způsobem naučit všechny důležité aspekty fotbalu. Nebudeme si nic nalhávat, tento mód už představil před dlouhou dobou konkurenční Pro Evolution Soccer, proč se ale neinspirovat? Mini-hry jsou navíc opravdu zábavné a pomáhají vám naučit se správně používat přihrávky, hlavičky, jednotlivé druhy střel, útočné a obranné strategie a mnoho dalšího. Skill Games jsou navíc integrovány do Arény, takže si můžete užívat radovánek a blbůstek i během nahrávání nového zápasu, případně přímo během tréninku.
To podstatné se skrývá pod kapotou
Jak jsem naznačil už na začátku, nová FIFA boduje především množstvím malých detailů, které na první pohled nejsou vidět tak, jako nový mód v menu či nový tým na hřišti. Třináctý ročník je především o autenticitě, realismu a nepředvídatelnosti, která tvoří velkou část atmosféry fotbalu. Ve všech předchozích dílech hra nenabízela žádné pořádné nebezpečí a nečekané situace, vše jaksi probíhalo automaticky a přihrávka z poloviny hřiště přistávala přesně na kopačku, i kdyby na útočníkovi viselo deset soupeřů. Díky funkci First Touch Control však těmto haluzím můžeme zamávat.
Míč se nyní chová realisticky a správně reaguje na sílu kopu či přihrávky, jeho úhel a razanci. V praxi to znamená, že vám může i ta nejjednodušší přihrávka nečekaně odskočit od nohy, což především ve vápně může pořádně zamávat situací. Umění zacházení s míčem samozřejmě závisí na úrovni a profesionalitě jednotlivých hráčů a je jasné, že s Rooneym bude agresivní průchod obranou mnohem snadnější, než s nějakým chudákem z druhé ligy. Větší realismus se vztahuje jak k útočné, tak obranné oblasti. Hráči se totiž mohou tahat za dres, různě popostrkovat a blokovat útočníky tělem, Messi pak nemá problém prokličkovat davem obránců jako splašený křeček. Vše je vázáno vylepšeným Impact enginem, na kterém vývojáři řádně zapracovali. Za celou dobu testování (měsíc jsem měl možnost hrát nejrůznější vývojové verze) jsem téměř nenarazil na absurdní kotrmelce a divně vykroucené končetiny, které byly častou zábavou předchozího ročníku. Kolize a celková fyzika byla usměrněna a přiblížena realitě, což je rozhodně vítaná změna. Všechny nárazy a fauly tak vypadají věrohodněji a tvrději, než tomu bylo doposud, stále je ale co vylepšovat a bez kiksů se zatím FIFA neobejde.
Chytrost základem úspěchu
Dalším pilířem, na kterém EA zamakalo je umělá inteligence. Ta přímo navazuje na vychytávku Pro Player Inteligence z minulého dílu a snaží se vyzdvihnout AI hned v několika směrech. Jednotliví hráči jsou si nyní mnohem více vědomi svých slabých i silných stránek, takže se svůj styl hraní snaží přizpůsobit nejen vám, ale i sobě. V pokutovém území tedy uvidíte zpravidla vysoké hlavičkáře, rychlí a malí útočníci se budou snažit protáhnout prostředkem, zatímco ostatní zařídí podporu po křídlech. To je rozhodně velmi žádaná novinka, jelikož má díky tomu strategie týmu mnohem větší váhu.
Dalším přídavkem je vize hráčů a umění předpovídat situaci na hřišti. To v zásadě znamená, že se všichni hráči kolem vás snaží pohybovat v závislosti na tom, jak se podle nich vyvine útok a další akce. Každý hráč vidí na několik možných přihrávek dopředu a vybírá si tu nejlepší možnou cestu, což vám jako hráčovi s míčem otevírá nové možnosti. Pro fanouška série je ihned patrný krok kupředu v nabíhání a pozornosti, nikdo ze spoluhráčů už se zbytečně nefláká, všichni podporují útok a akce tak řádně odsejpá. Při obraně si naopak každý zabírá svou oblast a odvádí svou práci, aniž by hráč musel nějak výrazně zasahovat. Rozdíl je tu zkrátka patrný na první pohled.
Chvála se bohužel nedá pět na brankáře a rozhodčí, kteří od minula moc nepokročili. Brankáři už sice zbytečně nevybíhají a nekličkují ve vápně jako ztracení psi, čas od času ale stále provedou donebevolající zákrok a občas i pustí vlastní gól. I když, to samé se dá říci i o jejich reálných protějškách. Rozhodčí jsou nyní naopak dostatečně různorodí a každý po svém přísný, stále se však pískají extrémně přesné ofsajdy a fauly. Právě zde bychom uvítali o něco více nepředvídatelnosti, která nyní panuje u hrátek s míčem. Snad tedy příště.
Frajeřinky a trestné kopy
S využitím hráčů podle jejich statistik jsou tu samozřejmě i fotbalové hvězdy, které tvoří onu virtuózní část fotbalu. Kromě značkových pohybů, reakcí a frajeřinek jde především o jejich umění držet míč, vidět více, než je umožněno ostatním hráčům a zkrátka tým táhnout na svých ramenou. Jednou z dalších novinek je totiž změna systému driblování, který z taktického přechází do kompletního. Vývojáři už dříve tvrdili, že do třináctého ročníku přenesou určitou část Street Ball Control z titulu FIFA Street. Na krkolomné triky samozřejmě můžeme zapomenout, jedná se však o velmi účinnou funkci, která pomůže v soubojích jeden na jednoho.
Právě souboje byly v předchozích ročnících velmi slabé a jsme rádi, že na nich EA zapracovalo.
Stačí podržet obě zadní spouště na ovladači a hráč se dostane do módu driblingu. Poté už jen pohybujete levou páčkou a snažíte se soupeře přelstít. Právě díky této funkce lze klamat tělem, dělat rozličné kličky a obejít protihráče s větší kontrolou míče, než tomu bylo umožněno u klasických triků, proveditelných pravou analogovou páčkou. Nejedná se tedy o téměř nepotřebné stepování na místě, nýbrž komplexní systém, díky němuž precizně a jednoduše obejdete klidně několik hráčů po sobě. Právě tyto okamžiky byly v předchozích ročnících velmi slabé a jsme rádi, že na nich EA zapracovalo.
Nejspíše poslední opravdu viditelnou změnou prošly standartní situace. Ty nyní nabízí mnohem víc možností provedení a příprav na rozdíl od dřívějších způsobů, které zahrnovaly snad jen popostrčení míče a přímou střelu. Nyní lze povolat další dva hráče, nastavit si jejich chování (zda míč přihrají nebo jen přeběhnou), rychlost útoku po provedení kopu a další náležitosti, které přetvářejí trestný kop v takovou menší mini-hru. Také z opačné strany nezůstáváte beze zbraní. Hráč může označit případnou hrozbu pro hlavičku či klasickou střelu, která bude více hlídaná, nastavit vybíhání stěny nebo ji jednoduše o ždibec posunout kupředu. Tuto vlastnost si však musíte pečlivě hlídat, protože zdaleka ne všichni sudí dovolí opakované porušování pravidel.
Hlavně stylově
Animace nástupů už má EA v malíku a grafika během utkání rozhodně vypadá dobře, stejně jako maličkosti, přidané do zápasů samotných. Po stranách se rozcvičují fotbalisté, pobíhají manažeři a kamera konečně čas od času zabere chvíle klidu mezi akcí, což mi od speciálních dílů hodně chybělo. Jinak ale nelze říci, že by grafická stránka nějak pokročila, v současné generaci už se nejspíše více udělat jednoduše nedá. Opět jsme se tedy dočkali aktualizace soupisek, realističtějších tváří hráčů a nových animací, na realisticky ztvárněné oblečení či další frajeřinky si však nejspíše počkáme. EA se navíc ne a ne poučit v oblasti diváků, které nám opět servíruje ve stylu ořezaných kartónových krabic. No tak!
Soundtrack opět sbírá skladby ze všech možných žánrů a nepředstavuje nic z řady ven vybočujícího. Uslyšíte například skupiny The Heavy, Kitten, Madeon či Django Django. Do budky se vrací komentátoři Martin Tyler a Alan Smith, kteří jako vždy odvádí svou práci s vervou, stejně jako alternativní duo Clive Tydlesley a Andy Townsend u turnajových zápasů. Hru dobře osvěžují také komentáře „ze zákulisí“ u postranní čáry, které taktéž navazují na novou featurku Match Day a aktualizaci v reálném čase. Pauzy mezi hrou tak působí živěji a věrohodněji.
Pořvávání na Kinect se rychle ohraje a především postrádá opravdovou odezvu kromě několika hlášek komentátorů ve stylu „ten to fakt přehnal ale“.
Novinkou jsou pak hlasové povely pro Kinect, které využijete pro bleskurychlou změnu strategie, taktiky, střídání hráčů i počechrání rozhodčích nějakým tím peprným slovíčkem. Zatímco první zmiňované prvky přidávají určitou míru realismu (můžete zkrátka řvát jako trenér u čáry) bez nutnosti pauzovat hru a hrabat se v menu, slovní bičování rozhodčích a hráčů se ale dostatečně rychle ohraje a především postrádá opravdovou odezvu kromě několika hlášek komentátorů ve stylu „ten to fakt přehnal ale“.
Stále nejlepší
Nehledě na to, že Pro Evolution Soccer představil v letošním ročníku také hafo změn už to zkrátka není ten smrtící konkurenční boj, který jsme viděli ještě před několika lety. EA pořádně zamakalo a pozvedlo svou fotbalovou simulaci pořádně vysoko. I přes absenci revolučních prvků a novinek nám FIFA 13 přinesla malé, ale velmi důležité prvky a inovace, které ze hry dělají nejlepší fotbálek na trhu. Takže na nic nečekejte a hurá do obchodu, nic lepšího letos opravdu nenajdete.
Recenze
FIFA 13 – fotbálek jedna báseň
Kluci z EA Sports to opět dokázali. FIFA 13 na první pohled nepředstavuje nijak výrazný krok kupředu, jakmile se však zavrtáte hlouběji, začnete odhalovat přidané prvky a novinky, které z letošního ročníku dělají zábavný, autentický, nepředvídatelný a akční fotbal. Tedy to, co tak milujeme ve skutečnosti.
Líbí se nám
- Match Day
- nepředvídatelná fyzika
- vylepšené souboje
- aktivnější AI
- Skill Games
- realističtější Impact engine
- propojení s reálným fotbalem
- bohatší komentování zápasů
Vadí nám
- přetrvávající nedodělky v AI
- malé zlepšení grafické stránky
- menší chybky v Impact enginu
chachá taková sračka neohrabaná. zajímavé že mě to dřív ani nepřišlo tak ucukané, neohrabané, špatné
PROSÍM OPRAVTE TU ČÁST O KINECTU, protože verze určená pro náš trh podporu KINECTU NEOBSAHUJE. Což mne osobně dostatečně na**alo, protože se to reklamou na Kinect všude jen hemžilo, ale to že naše verze ho nebude podporovat nikde psáno nebylo. Takže raději to v recenzi uveďte, ať není víc naštvaných lidí jako já.
Může mi někdo říct, jestli jsou u hráčů opět ty pitomí fotky, nebo je tam in-game obličej? Jakožto někoho, kdo chce mít v týmu jenom hráče s reálným obličejem, mě to celkem zajímá. A taky bych tam už nechtěl vidět ty "skvělé" siluety .
Moc dobře sem to nevysvětlil Možnost trenovat a hrát je, jenom ve 12 byla i možnost hrajícího trenéra že si trénoval a ovládal jenom jednoho hráče a ta tam není
Omlouvám se asi jsem špatně položil otázku ale stejně jsi mi odpověděl. Ve všech předchozích ročnících bylo možné být trenér a přitom za svůj tým hrát. Takže ve fifa13 uz to není možné?
Nowada: Je to myšleno tak že můžeš hrát buď za jediného hráče nebo za trenéra ale za tým můžeš hrát stále, ve 12 byla i možnost hrající trenér nebo něco takového a to tam už není.
"K mání je opět výběr mezi manažerem a hráčem, kombinace těchto profesí tentokrát vymizela pro co nejucelenější zážitek". To je myšleno tak, že v trenérském režimu nebude možné za svůj tým také hrát nebo jsem to špatně pochopil?
to 99David: To bohužel napsat nemůžeme, jelikož jsme hráli preview a review verze, kde český komentář nebyl. Pokud si recenzi přečtete, tak o obráncích se zmiňujeme hodně, mají vylepšenou umělou inteligenci a brání velmi dobře.
Já z recenze nadšený nejsem. Informace mi příjdou, jak z nějakého informačního letáku. Chybí mi tam to, co se opravdu z letáku nedočtu. Jak už se níže zmínili ostatní. Bude aktualizace komentářů od komentátorů i pro čekou verzi (Bosák, Svěcený) ? A jak už jsem v diskuzi pod preview psal. Zajínalo by mě toto: Jsou koméntáře Bosáka a Svěceného opravený, nebo opět často mluví nesmysly "Eto v šanci" uprostřed hřiště apod. protože stejné chyby už byly ve FIFA 11. Jak je to s obránci. V Demoverzi jsem to ještě nevysledoval, ale jak se chovají. Ve Fifa 12 někdy utíkali ze soubojů pryč. Rychlé vhazovaní autů bylo zoufalé. Opakované záznamy jsou nedostačující. Pozápasové záznamy neukazují všechny goly. V článku mi chybí pocity ze hry, např. jak se autorovi líbil ten nový dribling, trochu větší detaily z Trenérského režimu. Prostě na to, že autor článku testoval hru celý měsíc, tak pro mě zklamání. Opravdu jsem se nedozvěděl nic nového, co už někde bylo napsáno.
Majklicek : Moje Xboxova verze taky nemela Anglicky dabing, pouze český, ruský a polský
to máš divnou českou verzi
Nemyslím si, že ty aktualizace budou i u bosáka. Ani že česká verze bude mít anglický komentář (alespoň letos tedy neměla) .
Perfektní recenze ale ty chybky v Impact Enginu tomu dodávají větší zábavu, kolikrát jsem skončil pod stolem když mi hráč odletěl ze hřiště a pak vyběhl z poza branky ale věřím že EA na tom budou pracovat stále … už se nemužu dočkat sakra!
Bude to úžasné neviem sa dočkať, len ma zaujíma, či aj český komentátori budú hovoriť o tom, "o čom sa hovorilo včera v televízii" a budú aktualizovaný alebo to bude len pre anglických komentátorov. Nevie niekto?
Dotaz na redakci : Je take v českých konzolových verzich hry anglicky dabing? Jinak super recenze