Recenze z hraní PC verze
Dobývání všemi způsoby
Že je Carrier Command v podstatě mix akční hry a strategie, jste mohli slyšet už mnohokrát. Křížení několika klasických žánrů je skutečně největší přednost, o čemž se můžete přesvědčit ve dvou módech.
První z nich je klasická příběhová kampaň, v níž do posledního detailu zažijete příběh frakce UEC (United Earth Coalition), která se kvůli tenčícím se zásobám pitné vody rozhodla zaútočit na planetu Taurus, vyrvat ji z rukou zákeřné APA (Asia Pacific Alliance), obsadit četné ostrovy a následně vesele vegetovat a cachtat se v pitné vodě až po uši. Jenomže, něco takového není jenom tak, o čemž se přesvědčíte hned z počátku, kdy se podle pravidel všech akčních zápletek všechno podělá, výsadkové lodě UEC jsou sestřeleny, a vy musíte v roli poručíka Myrika a jeho týmu zpacifikovat zbývající síly a vrátit APA úder. Což se udělá nejlépe tak, že obsadíte křižník Carrier, splašíte několik obrněnců Walrus a letounů Manta, a začnete postupně obsazovat všechny ostrovy na planetě. Jakmile s tím začnete, po chvíli se navíc do hry zapojí jistý protivník, takže se kromě dobývání ostrovů dostane na pořad dne i pronásledování hlavního záporáka a snaha zachránit ostatní přeživší.
Obsazování ostrovů za pomoci dostupné techniky je tedy hlavní náplní celého Carrier Command. Vše přitom můžete řídit podle sebe. Ze začátku jsou sice vaše zdroje značně omezené, takže si třeba musíte vystačit jen se dvěma Walrusy a jednou Mantou, ale stačí trocha vytrvalosti a hned máte slušný vozový park čítající čtyři Walrusy a Manty plus výzbroj samotného křižníku, vše přitom můžete využívat naprosto podle sebe. Prozkoumáte nejdřív okraj ostrova ze vzduchu a provedete improvizovaný nálet? Nebo rovnou vezmete pobřeží ztečí ze země? Nebo zkombinujete obojí a ještě je podpoříte děly z paluby Carrieru? Možné je opravdu všechno. Stejně tak si můžete snadno zvolit, jestli budete nějaké vozidlo ovládat manuálně, se vším, co k tomu patří, nebo jen určíte pár příkazů. K dispozici je série snadných pokynů, díky kterým mohou stroje, jež zrovna neovládáte, fungovat i samostatně. Někdy však mají s tou samostatností menší problémy. Když jsem třeba nastavil, aby Walrus 8 doprovázel Walrus 6, tak někdy jely oba vozy bok po boku, ale někdy se druhý obrněnec zasekl o skálu nebo budovu. V mnoha případech sice sám vycouval a jel dál, ale občas se mi také stalo, že Walrus 8 sice couvnul, ale dál už nejel a musel jsem ho po zbytek obsazení ostrova ovládat samostatně.
Základem hratelnosti je dobývání jednotlivých ostrovů, a to s pomocí několika typů snadno ovladatelné techniky. Postup je přitom zcela na vás.
Systém příkazů by určitě zasloužil trochu víc péče, nehledě na fakt, že naprostou většinu důležitých činností musíte udělat sami, což je vlastně super přístup. Pokud každopádně na ostrovech, vždy obsazených nepřítelem disponujícím stejnou technikou, obsadíte důležité budovy, dočkáte se nejen možnosti vaše vozidla na místě opravit nebo doplnit palivo a munici, ale i slušného přísunu surovin, s jejichž pomocí můžete veškerou techniku zlepšovat. V základu tak třeba máte Walrus disponující jen kulometem a lehkým pancéřováním, postupem času však můžete kulomet vyměnit za laser nebo granátomet, přidat modul pro hackování klíčových budov, nástroj pro opravování, skener, nebo vyvinout lepší pancéřování. Podobně můžete upgradovat i Mantu a Carrier, což je vítané osvěžení a je radost všechny novinky zkoušet a porovnávat. Některé upgrady vám navíc značně usnadní boj, což platí především o možnosti zredukovat prokluzování kol Walrusu na zledovatělém a jinak obtížném terénu. Od věci není ani upgrade, díky němuž mohou vaše Manty směle ignorovat případný popel v motorech v určitém prostředí, což je za normálních okolností docela problém.
Ostrov za ostrovem
Každý z přibližně třiceti ostrovů navíc musíte obsadit specifickým způsobem. V naprosté většině případů je sice vždy potřeba hacknout velitelské centrum, ale jednou je chráněné firewallem, jindy je klíčová základna zavřena branou, kterou lze otevřít jen koordinovaným postupem, překvapit vás může i rušička radaru a další radosti, které na vás nepřítel přichystal. Nemluvě o faktu, že každý ostrov má jinak silnou obranu. Díky tomu je každé obsazování dost svérázné, což jenom přispívá k nesmírně variabilní a proměnlivé hratelnosti. Tu oživuje i několik speciálních scénářů, kdy vyměníte velitelský můstek Carrieru za vlastní boty a musíte kus hry projít jako klasický pěšák, s účinným kvérem v ruce. Jinak řečeno vás během kampaně čeká i několik FPS pasáží.
Občas se dostanete i k zajímavě zpracovaným FPS pasážím. Nejde o nic revolučního, jen o vítané osvěžení.
V tomto případě nečekejte nic revolučního, FPS mise jsou spíše jen doplněk a zpestření, ale víte co? Účel rozhodně splnily. Zvlášť když narazíte na parádně zpracované prostředí i netypické pasáže, mezi něž patří návštěva aktivního vlakového tunelu, útroby několika temných základen či zasněženého vrcholu hory, nebo možnost ovládat nepřátelskou sondu. V úvodu hry koneckonců navštívíte i útroby vašeho Carrieru. Celá kampaň totiž začíná právě FPS pasáží, ke Carrieru se musíte nejdřív probojovat. Jindy zase nemáte na vybranou a musíte se ujmout řízení konkrétního Walrusu či Manty, což má pokaždé příběhové opodstatnění, nicméně jste záhy odměněni dost adrenalinovými pasážemi, za něž by se nemusely stydět ani tituly, jež jsou na různé wow momenty a epické situace přímo určené.
Obsazování jednotlivých ostrovů je radost i díky jejich provedení. Jak můžete vidět z okolních screenshotů, ostrovy nabízejí docela variabilní prostředí. Takže nejen mírný pás, vyznačující se především klidnými zelenými lesy, ale i sopečné masivy, ostrovy plné sněhu a ledu, vyprahlé pustiny, bažiny, zkrátka řečeno, projdete vším, co si lze v tomto ohledu představit, občas vás budou provázet i deště a písečné či sněhové bouře.
Pokud jste tak trochu objevitelé a dobrodruzi, bude pro vás detailní zkoumání každého prostředí radost. Alespoň pro mě to tedy radost byla. Právě na prostředí jednotlivých ostrovů je nejlépe vidět fantastická grafika, která přímo přetéká kdejakými detaily, jako jsou plynulé paprsky slunce prosvítající skrz koruny stromů nebo námraza na čelním skle Manty. Tuhle nádheru si navíc můžete užít i se starším PC, Carrier Command se totiž může pyšnit nejenom grafikou jako takovou, ale i špičkovou optimalizací, kdy se i s levným křápem můžete těšit na parádní podívanou. Bohužel jsem se ale setkal s několika pády. Jel jsem po mostě vstříc základně nepřítele, a hra spadla. Snažil jsem se odstřelit nepřátelský Walrus, jenž na mě vybafnul zpoza budovy, a spadlo to. Nastavil jsem na mapě kurz na další ostrov, zase to spadlo. Rozhodně netvrdím, že Carrier Command padá jak Němci do krytu, navíc stačí hru restartovat a s pádem na tom samém místě už se nesetkáte, ale rozhodně s tím počítejte, a snažte se co nejčastěji ukládat. V podání Bohemia Interactive je každopádně samotná optimalizace příjemná změna. Totéž vlastně platí i o ovládání. To je sice svým způsobem dost komplexní, disponuje velkým množstvím ovládacích prvků, ale zvyknete si během chvíle, v úvodu kampaně vás navíc postupně čeká efektivní výuka všeho důležitého. A jen tak mimochodem, létání tentokrát zvládne opravdu každý.
Oproti enginu Army je engine Carrier Command fajn změna, přinášející především parádní optimalizaci.
Epická jízda, jak se patří
Kampaň v neposlední řadě nabízí i skvěle zpracované cut-scény, které skvěle doplňují každý důležitý okamžik a jsou zpracovány opravdu mistrně. Škoda jen že právě na nich je nejlépe vidět další problém, a to váznoucí animace. Nejviditelnější jsou trochu trhané pohyby úst, občas navíc vázne i pohyb samotných postav, jako třeba pohyb nohou při běhu. Naštěstí jde o jedinou vadu na kráse všech cut-scén, během samotného hraní však lze zpozorovat i hodně primitivní animace rozpadajících se budov. Občas vám totiž nezbude než odpálit nějaký ten satelit nebo štítový generátor.
Pochválit naopak musím fantastický soundtrack, obsahující řadu skutečně epických a nádherných skladeb. Psal jsem to sice už v minulosti, ale musím to prostě uvést znova. Už dlouho se mi nestalo, že bych tři minuty trčel v menu jenom proto, abych si poslechl ústřední melodii. I ty ostatní jsou však naprostá špička, která dokonale sedne ke každé situaci. Stydět se koneckonců nemusí ani dabéři, jejich výkony jsou víc než dostačující. Stěžovat si nemůžu ani na ozvučení všeho možného od střelby přes zvuky plujícího Carrieru až po vřískání ptactva v lesích.
Jako celek tedy příběhová kampaň působí skvěle, zvlášť když nabízí i velmi dlouhou hrací dobu. Kromě kampaně však můžete zvolit i mód Strategy Game. Na začátku si nastavíte sílu nepřítele, počet všech ostrovů nebo podmínky vítězství, a hned se můžete pustit do dobývání všech dostupných ostrovů, a to se vším výše popsaným, jen s tím rozdílem, že už od začátku máte plnou výzbroj. Ve Strategy Game váš už tuplem nikdo a nic neomezuje, všechno si opravdu můžete dělat podle svého, taktika a postup boje je jen a jen na vás. Alespoň při první hře doporučuju nastavit co nejvíc dostupných surovin, je vážně skvělý pocit mít možnost vylepšovat a vyvíjet všechny technologie i upgrady bez sebemenšího nedostatku zdrojů. Rozhodně si také při nastavení nechte zaškrtnutou nutnost zničit nepřátelský Carrier pro úplné vítězství. Určitě ale nepočítejte s tím, že sfouknete všechny ostrovy během chvíle, pokud počáteční nastavení nějak nepřepísknete, připravte se, že jedna jediná hra módu Strategy Game může vydržet i dlouhé hodiny. A díky variabilitě ostrovů a jejich obrany jen tak neomrzí.
Taurus je velký
Ve výsledku tak vůbec nevadí, že Carrier Command neobsahuje multiplayer. Kampaň i Strategy Game vydrží tak dlouho a nabízí tolik zábavy, že je nějaký online režim naprosto zbytečný. Jediné, co bych určitě uvítal, je nějaký ten editor, v němž by bylo možné vytvořit vlastní ostrov a ten následně dobývat. Ale to už je jen mé zbožné přání, protože i bez editoru nebo čehokoliv dalšího jsem se v Carrier Command: Gaea Mission skvěle vyřádil. Naprosto jedinečnou hratelnost kombinující několik žánrů doplňuje především parádní příběh. Ten zase doplňují řemeslně zpracované cut-scény a přenádherný soundtrack. Všechno v parádní grafice, která svou kvalitou a optimalizací patří mezi to nejlepšímu, co může současná PC scéna nabídnout. Carrier Command je stručně řečeno nesmírně originální, variabilní a komplexní dílo, které si zamiluje každý válečník a dobyvatel, pokud se přenese přes pár drobnějších chyb. Já už planetu Taurus dobyl. Co vy?
Recenze
Carrier Command: Gaea Mission – i válka může být originální
Carrier Command je přeneseně vzato růže mezi plevelem. Až tak je originální a jedinečné, v současné době prostě nenajdete podobně laděný titul. Škoda jen několika zbytečných chyb. I tak ale nevidím důvod, proč bych měl šetřit nadšením. Naopak. Tohle válečné tažení si užívám ještě teď.
Líbí se nám
- originální a variabilní hratelnost
- působivý příběh a cut-scény
- možnosti upgradů
- skvěle zpracované ostrovy
- absolutní volnost Strategy Game
- parádní grafika
- úžasný soundtrack
- skvělá optimalizace
Vadí nám
- některé slabší animace
- občasné pády hry
- jednotky někdy nereagují na vaše pokyny
Wast: Skvělou optimalizací myslím především fakt, že i na staré šunce, jako je třeba ta moje, je možné hru rozjet na velmi slušné grafické úrovni. Pády hry sice do optimalizace taky spadají, to určitě, ale je to jen jedna z jejích oblastí, kterou aspoň podle mého názoru ostatní klady převyšují natolik, že to na výsledném hodnocení nic moc neztrácí. Jinak hra to určitě bude mít těžké, podle různých názorů je hodně vidět že záleží na tom, jestli to člověk hraje spíše jako strategii nebo jako akční hru. Já volil spíše postup "všechno udělám sám a AI přenechám jenom základní příkazy", i proto jsem s AI neměl tak těžkou hlavu, i když jsem si jí ve hře rozhodně všiml a zmínil v článku. Opravdu tedy záleží na tom, jakým přístupem člověk hraje
Nehledě že to dělali češi …nehledě na hodnocení …myslím, že Carrier Command: Gaea Mission to bude mít těžký. Stategická multižánrovna má od každého něco, ale asi né pro každého něco. Možná je to i tím, že napohled působí jako hard core hra. Sry ale jako plus uvést skvělá optimalizace a mínus občasné pády hry mě nejde nějak dohromady
9/10? Tomuhle? Prosím, nehleďte na to, že to dělali češi, vždyť je to podprůměrné. A srovnat to s hrami podobného žánru co mají 9/10 se ani nedá. Za mě 5, možná 6 z 10. Škoda, vypadalo to pěkně
Ta AI je děs! ! ! ! Když dám někomu pokyn k nějaké akci, tak to se vážně začnou dít věci! Z nezáživného přesunu z bodu A do bodu B se stává groteska. To co ty vozy předvádí za manévry je hrůza a to stačí jet jen rovně aby dojeli tak kam jsem je poslal…dokud nevyjde nějakej pořádnej patch, tak ta hra je pouze o nervy
druidmv: Co se mě týče, samotné waypointy AI plní dobře. Až na pár výjimek se mi nestalo, že by měly jednotky, ať už Walrusy nebo Manty, problémy se samotným pohybem. Přesun na určité místo i návrat do Carrieru, všechno většinou zvládali dobře. V boji už je to vážně trochu horší, ale pokud proti nim nestojí extra přesila nebo pokročilejší technologie (nepřátelská Manta s laserem dokáže snadno odrovnat i vozidlo ovládané přímo hráčem) , dokáží se aspoň ubránit. AI určitě potřebuje zlepšit, taky že už vyšel opravný patch, ale rozhodně jsem s výjimkou několika výpadků popsaných v textu nezaznamenal nějak katastrofické faily
"jednotky někdy nereagují na vaše pokyny" – Tak tomu dámy a pánové říkám understatement jako prase. Pokud si potřebujete nějak zvednout tlak, vykašlete se na kafe, dejte pozemní jednotce pár waypointů po ostrově a sledujte co se bude dít : / (ani příkaz follow nefunguje pořádně) . Při útocích nebo vůbec bojových situacích je AI podobně neschopná, to se nedá říct o leteckých jednotkách – ty jsou vyloženě nepoužitelné.
Lumicko: Na začátku posledního odstavce si můžeš přečíst, že nemá, což ale ve výsledku vážně nevadí. Alespoň mě to nevadilo. Nicméně, že MP není ve hře teď ještě neznamená že nebude vůbec, případný multiplayer je podle všeho ve fázi TBD, tedy "to be discussed". Myslím tedy že pokud BI uzná, že by měl multiplayer smysl, časem se ho dočkáme
Ma to aj MP ?
Cvrnda: Mockrat te dekuji.
Keneds68: Review verze češtinu neobsahuje, proto jsou i screeny v angličtině, ale jinak se s češtinou rozhodně počítá, viz [ odkaz ] a pokdu by náhodou v tuhle chvíli čeština nebyla, určitě jí v blízké době přidá patch, jako to bylo v případě Take On Helicopters
A je tam čestina?
Vypadá to zajimavě
Určitě zkusím…