Ať si kdo chce říká co chce, Halo je kult, jehož stopu v herním průmyslu nelze smazat. Prakticky každý díl je nejprodávanějším titulem pro Xbox 360 v daném roce a celá série má dost možná jednu z největších fanouškovských základen vůbec. Bungie se povedlo stvořit legendu, nyní se však poprvé dostáváme ke křižovatce. Po několika odbočkách nás čeká návrat k ikoně celé série, geneticky vylepšenému vojákovi Master Chiefovi, nebo také Johnovi 117, chcete-li. Titul navíc vyvíjí studio 343 Industries, na jehož ramena bylo vloženo obrovské očekávání. V takové situaci se mohou stát jen dvě věci. Buď nelidský tlak vydrží a vyrobí mistrovské dílo, nebo povolí a na obrazovky nám dorazí velký fail. Čím je Halo 4?
Tentokrát je to osobní
Jak oživit příběh, jehož struktura vyčerpala snůšku epických scenérií, tvrdých hlášek a hrdinských činů? Stačí jít více do hloubky, udělat události více osobní, temné a brutální a zaměřit se na emocionální podtext. Právě to se rozhodli vývojáři podstoupit se čtvrtým dílem Halo a po ohlédnutí na singleplayerovou kampaň musím uznat, že to byl nápad skvělý.
Master Chiefa vítáme přesně tam, kde jsme jej před několika lety opustili. Na palubě vesmírné lodi Forward Unto Dawn, v kryospánku. Rozpadající se kocábka nevykazuje žádné známky života, palubní umělá inteligence, fešná kráska Cortana, však má divný pocit. John musí zpět do služby, a tak je na čase jej probudit. Jak totiž záhy poloospalý obr zjistí, zbytky lodi vesmírem doplavaly k tajemné planetě Forerunnerů zvané Requiem, kde se také odehrává většina příběhu čtvrtého dílu.
Ačkoliv může na první pohled vypadat, že se dějová linka soustředí na prozkoumávání planety a odhalování tajemství pravěké rasy, před kterou blednou strachem i Covenanti, není tomu tak. To nejdůležitější se odehrává mezi Master Chiefem a Cortanou. Naše prsatá umělá inteligence se totiž dostala na hranici své životnosti, což, jak velmi brzy zjistíte, má za následek nečekané změny chování a postupné zhoršování mentality, což vede ke smrti. Je si toho vědoma Cortana a je si toho vědom i Chief, který tvrdě odmítá připustit brzkou končinu namodralé kamarádky a chce jediné – co nejrychleji najít cestu pryč z planety a dorazit domů, kde by Cortana ještě měla šanci na záchranu. Navíc budeme mít možnost vidět, jak se lidstvo zdokonalovalo po ukončení válečného konfliktu s Covenanty a jak dokázalo adoptovat technologie Forefunnerů.
Epická koncovka navíc zcela jasně naznačuje pokračování, ostatně novodobá trilogie Halo tak byla koncipována hned od začátku.
Vývojáři vybrali tu nejlepší možnou cestu, protože veškeré vesmírné patálie ustupují do pozadí a jen zlehka nebrnkávají příběhovou strunu, zatímco je hráč pohlcen emocemi dvou postav v nepřátelském světě, jež se z posledních sil drží jeden druhého. Najdete tu vše – beznaděj, zlo, strach a možná i lásku. Zkrátka, Halo 4 se svou strukturou nejvíce blíží vesmírné opeře a nabízí jeden z nejlepších příběhů po druhém dílu. Epická koncovka navíc zcela jasně naznačuje pokračování, ostatně novodobá trilogie Halo tak byla koncipována hned od začátku. Pátého dílu už se však nejspíše dočkáme až na nové generaci konzolí.
Hlavně, že se střílí
I přes dost krátkou kampaň o osmi kapitolách, která vám na střední obtížnost zabere sotva pět hodin, se jedná o balíček doslova nabitý akcí. Halo bylo vždy o perfektně režírovaných přestřelkách a překvapivě vysoké inteligenci protivníka a ani Halo 4 není výjimkou. Akce je různorodá a variabilní, často přeskakuje ze soubojů na malém prostranství na megalomanské bitky ve vozidlech v exteriérech, což dobře ředí celkovou akci a nenechává hráče se nudit kvůli neustále se opakujícím koridorům. Návrat hlásí oblíbené warthogy, banshee i ghosti, osedláte však i několik nováčků.
Řádně se vytunil i zvuk, zbraně znějí mnohem mohutněji a razantněji, rozhodně nečekejte píšťalky z předchozích dílů.
Zlatou medaili si však tentokrát ukously zbraně, jejichž počet je úctyhodný a využití takřka dokonale vyvážené. Ať už preferujete na bitky zblízka, ostřelování protivníků či jednoduše brutální sílu, hra vám nabídne zbraně na jakýkoliv styl hry. Kromě standardních samopalů, pistolí a ostřelovaček federace UNSC a oblíbené zbraně Covenantů ve hře září především technologie Forefunnerů. Jejich nástroje na zabíjení vynikají neobvyklým designem a palebnou silou, především ale nabízí kýženou odlišnost od všemi okoukaných kousků z předchozích dílů. Vývojáři navíc obohatili zbraně o mnohé nové detaily a maličkosti, které z každé dělají unikátní kousek plný světélek, displejů či dalších divných vylomenin. Řádně se vytunil i zvuk, zbraně znějí mnohem mohutněji a razantněji, rozhodně nečekejte píšťalky z předchozích dílů. Korunku všemu nasazuje odladěné a přesné ovládání, za celou dobu jsem neměl problémy se zvládnutím i té nejhektičtější situace. Snad jen vozidla by se mohla ovládat o něco pohodlněji.
Vývojáři naštěstí vrátili i velmi oblíbené schopnosti, které se poprvé objevily až v Halo: Reach. Vrací se tak aktivní kamufláž, na kterou narazíte jako první, nechybí ani jetpack, rychlejší sprint, produkce hologramu či plasmový štít, který se hodí při obraně proti vozidlům. Bylo by navíc pošetilé nevyužit mimozemské technologie Forerunnerů, díky kterým dostanete několik bonusových schopností. Osobně se mi nejvíce zamlouval vizor, který dovolil vidět skrze zdi i porost, nebo regenerující štít, který pohlcuje poškození a přetvořuje jej na energii vašich štítů. Na své si zkrátka přijde každý.
Nedílnou součástí Halo univerza jsou nepřátelé a především jejich vychytralý styl boje. Covenanti ničím nepřekvapí, malí prckové stále beznadějně pobíhají po bojišti a zmůžou se tak maximálně na popadnutí plasmových granátů a sprint vaším směrem, covenanští útočníci opět dokážou zatopit, aktivně se krycí, uhýbají a rádi si pro vás doběhnou s plasmovým mečem. Mluvit o starých známých však nemá příliš smysl, hvězdami čtvrtého dílu jsou opět Forerunneři a jejich útočné jednotky, které svým vzhledem připomínají mix mezi Covenanty a Predátorem. Standardním útočníkem je Promethean Knight, který se dokáže teleportovat a zatopí vám ze všech stran. Promethean Crawler připomíná futuristického psa, který je rychlý, obraný a je lepší si jej držet od těla. Nakonec Promethean Watcher poletuje nad bojištěm, teleportuje do vaší blízkosti útočné jednotky, léčí je a vůbec vás morálně nijak nepodporuje. Je lepší jej sejmout jako prvního. Všichni jsou ale nesmírně inteligentní a na tužší obtížnosti je každý souboj s nimi hotovým peklem, jehož přežití si můžete pověsit v rámečku na zeď.
V jednotě je síla, v týmu moc
Co si budeme namlouvat, Halo vždy bylo a je u multiplayeru a ač nás osud Master Chiefa zajímá sebevíc, je to právě hra více hráčů, u které fanoušci skejsnou dlouhé roky. Kromě možnosti kooperativního průchodu kampaní až pro 4 hráče, kde překvapivě všichni zaujmou roli Master Chiefa, je v online oblasti několik klíčových novinek, které je třeba vytknout. Ale všechno hezky popořadě.
V misích nechybí své vlastní zvraty, filmečky a několik rozličných výzev, osobně mi tento styl kooperativní hry vyhovoval mnohem více, než mód z předchozích dílů.
První novinkou je příběhový mód Spartan Ops, který lze hrát online ve čtyřech nebo o samotě u lesa. Tento mód nahradil původní Firefight z Halo: Reach a jedná se o kooperativní, úkolově zaměřený režim, kdy s kamarády plníte jednotlivé mise na speciálně navržených mapách. První sezóna čítá pět unikátních misí, jež se mají objevovat online každé dva týdny. V misích nechybí své vlastní zvraty, filmečky a několik rozličných výzev, osobně mi tento styl kooperativní hry vyhovoval mnohem více, než mód z předchozích dílů a určitým způsobem prodlužoval příběhový zážitek, i když se singleplayerovou kampaní nemá mód Spartan Ops nic společného.
Vrací se také oblíbený editor map jménem Forge, který slavil svou premiéru ve třetím dílu. Nejnovější verze tohoto editoru byla vyrobena ve spolupráci s 343 Industries a nabízí několik příjemných inovací. To největší jsou jednotlivá prostředí, která si lze ze začátku vybrat a která budou tematicky sladěná s předměty, které do nich přidáte. Pokud si tak například vyberete vesmírnou šablonu Impact, vše ostatní se tomu přizpůsobí a budete již pracovat jen s touto oblastí. Do začátku budou k dispozici tři jednotlivá prostředí, postupně bychom se měli dočkat dalších. Zjednodušení se dočkalo i ovládání, zkratky na ovládacím kříži jsou nyní vidět na obrazovce, takže vždy víte, co přesně vybíráte. Když se hráč přepne do herního režimu, aby vyzkoušel nově vytvořenou mapu, všechny předměty v prostředí budou nově díky funkci dynamického osvětlení vrhat stíny v reálném čase. To se samozřejmě podepsalo na nahrávací obrazovce, není však natolik dlouhá, aby stálo za to remcat. Samozřejmostí je tuna nových předmětů a objektů pro stavbu a mnohem více možnosti pro přizpůsobení událostí na mapě, jakou jsou dopady zbraňových kontejnerů, výsadky a jiné. Obecně se dá říci, že editor nabobtnal a stal se mnohem přívětivějším, což se fanouškům bude líbit.
Srdcem online hry je však stále kompetitivní multiplayer zvaný War Games s bohatým sociálním zázemím, které zatím nebylo konkurencí překonáno (minimálně tedy na Xboxu). Struktura zůstává z větší části nedotčena, stále tu máme týmové boje modrých Spartanů proti červeným, což je nyní argumentováno tím, že se jedná o interaktivní tréninkové režimy, aby byli vojáci vždy připraveni k boji. Jako vždy si ze začátku splácáte svého Spartana, vyberete zbraně, unikátní schopnost, granáty a taktický balíček. Jak postupujete hrou, získáváte body zkušeností a medaile, zvedáte si hodnost a odemykáte nové části brnění, zbraně, inventář a vybavení. Místo toho, aby vám však hra dávala předdefinované šablony, může si hráč vytvořit své vlastní, kombinovat zbraně i inventář dle libosti, což je krokem kupředu oproti Halo: Reach. Novinkou je také přítomnost perků a specializací, které se vám odemknou po dosažení vyšší hodnosti.
Druh úkolů závisí na vybrané specializaci, ostřelovači musí naskládat početnou řadu headshotů, útočníci permanentně pobíhat v bitevní vřavě.
K mání je osm základních specializací, každá z nichž nabízí určité výhody a bonusy preferovanému stylu hraní. Po výběru určité specializace pak musí hráč plnit specifické úkoly a zvedat hodnost konkrétní specializace, která navíc nejde přepnout, dokud nejsou splněny všechny výzvy. Vybírejte tedy s rozmyslem. Druh úkolů samozřejmě závisí na vybrané specializaci, ostřelovači musí naskládat početnou řadu headshotů, útočníci permanentně pobíhat v bitevní vřavě atd. Nejedná se o žádný revoluční prvek, specializace však ještě více rozlišují jednotlivé hráče a jejich styl hry, což je jen a jen dobře.
Zaběháme si na deseti unikátních multiplayerových mapách, které tentokrát nebyly jen tak vyříznuty z kampaně a dočkali se samostatného navržení pro online radovánky. Kromě zcela nových map se na žádost fanoušků vrací některé klasiky, jako je například Ragnorak (předělávka Valhally). Potěší mapy, soustředící se na svět Forerunnerů, kde vyniká především mapa Haven, která se nachází vysoko nad povrchem planety. Všechny mapy byly navrženy tak, aby se ideálně hodily pro multiplayer a boj více hráčů, což mohu po proběhnutí potvrdit.
Krásy Xboxu
Halo nedrželo korunu nejlépe vypadající hry Xboxu360 už od třetího dílu a musím přiznat, že nízká očekávání dělají divy. Halo 4 vypadá překrásně, ať už mluvíme o vypiplaných modelech postav, přírodní flóře planety Requiem či famózní práci se světlem, která trochu připomíná Battlefield 3. Z titulu jako nikdy předtím sálá sci-fi atmosféra, která je jen umocněna akčním tempem a neustálou změnou kulis. Master Chief konečně nevypadá jako robotická hrouda brnění a vykazuje určitý lidský faktor, nepřátelé jsou precizně vymodelovaní a některé momenty dokážou vyrazit dech. Když se poprvé vyhrabete z úlomků vesmírné lodi a uvidíte před sebou obrovské údolí s megalomanskými mimozemskými stavbami, pochopíte kouzlo univerza Halo.
Perfektně vypadají také renderované filmečky, jejichž kvalitu nelze nevychvalovat. Především živé obličeje dodávají všem postavám tu správnou jiskru a Halo 4 se podle mého názoru zatím nejvíce přiblížilo úrovn L.A. Noire, minimálně co se týče hereckých výkonů a dabingu. Steve Downes a Jen Taylor se vrací v roli Master Chiefa a Cortany a předvádí dosud nejemocionálnější podání svých postav, kterým zkrátka musíte fandit. Přidejte k tomu filmově podaný a řádně temný soundtrack z pera Neila Davidge a vyjde vám audiovizuální balíček, který jen stěží hledá konkurenci, a to nejen na Xboxu360.
Návrat ve velkém stylu
Halo 4 bylo veleočekávanou modlou milionů fanoušků, změna vývojáře však všechny uvrhla do stádia obav a nedůvěry. Zvládne 343 Industries navázat na úspěch a dokonalost kluků z Bungie? Má vůbec série šanci mimo svou „domácí základnu“? Jak nyní zjišťujeme, řádně tučné konto Microsoftu a neústupné odhodlání vývojářů zapříčinilo vznik jedné z nejlepších sci-fi akcí letošního roku a dost možná jednoho z nejlepších dílů Halo od původní trilogie.
Halo 4 je bezesporu v rámci série uměleckým dílem, které přináší mnohem více, než v co fanoušci doufali.
Je zajímavé, co dokáže udělat nízké očekávání. Zatímco je nesmírně těžké dostát slibům a přáním fanoušků, je naopak mnohem jednodušší vytvořit skvělý titul, když spousta lidí očekává jen zklamání. Vývojáři však rozhodně nehledali kompromis, Halo 4 je bezesporu v rámci série uměleckým dílem, které přináší mnohem více, než v co fanoušci doufali. Krátká, ale díky tomu akční a strhující příběhová kampaň je podpořena opravdu bohatým dodatečným herním obsahem a robustním multiplayerem, který patří mezi nejoblíbenější ve FPS žánru. Obalte to všechno lahodným audiovizuálním kabátkem a máte před sebou překvapující hit, který nelze obejít stranou. A je jedno, zda patříte mezi fanoušky série, nebo jen milovníky kvalitních FPS akcí. Tohle si musíte zahrát.
Recenze
Halo 4 – triumfální návrat
Velkolepý návrat ikony herního průmyslu a konzole Xbox. Od čtvrtého dílu jsme hodně nečekali a možná právě proto překvapil takřka po všech stránkách. Emotivní příběh, zábavná hratelnost, nabušený multiplayer a krásný vizuál. Halo 4 má zkrátka všechno.
Líbí se nám
- emotivní a temný příběh
- zábavná hratelnost
- různorodé zbraně a nepřátelé
- stále bezkonkurenční AI
- nádherný vizuální kabátek
- robustní multiplayer
- bohatý dodatečný obsah
Vadí nám
- občas nevyvážená obtížnost
- krátká kampaň
Halo 4 se zkrátka povedlo na výbornou, už jedu kampaň podruhé a brzo se připojím i ke Spartan Ops!
Parádní příběh, výborná hratelnost, krásná grafika
moc dobry a fakt se jim to povedlo
Icarus – neni to ale uz trosku ohrane tema ? vim ze Crysis 1 bylo jedno dejme tomu z prvnich v hernim svete ale tam slo o jeden ostrov … zkoncilo to jako ze to zkoncilo a v dvojce to znova rozjeli a uz je to chabe … hlavne to ze Alcatraz je ted prorok …
Nanosuit bych chtel kdo ne ze , HALO sem hral jen 4 a ten je dobrej ale na crysis asi mozna nema – nesoudim
Chepa: Mě se třeba příběh v Crysis 2 celkem líbil, takový víc emotivnější, silnější, přeci jen musíme zachránit matičku Zemi. Pro mě osobně série Crysis působí celkově impozantněji a silněji než Halo, například ten boží Nanosuit, neříkej, že by jsi si ho nechtěl obléknout a vyrazit s ním do ulic nebo soundtrack, který sám vytvářel legendární Hans Zimmer. Celkově to na mě působí solidněji zpracovaný, protože si vem, že museli vytvořit hru z velmi blízké budoucnosti (rok 2023) , což od nás není zas tak daleko, zatímco u Halo si stačilo říct (ber to s nadhledem ) , máme děj zasazený do vzdálené budoucnosti a co jinýho než udělat klasickou válku s emzáky
PS: Menší třešnička nakonec [ odkaz ]
Tuhle sérii mám fakt rád a ze všech her z portfolia xboxu a pska mě tahle série sedla nejvíce hratelností, příběhem a multiplayerem! To je na Halo skvělý!
Icarus – Crysis je hra ktera je o grafice … ten pribeh tam zaostava … mozna jednicka byla good ale dvojka je o nicem pribehove
Halo ma good story … me nikdy halo nebralo ale ted hraju tu 4 a z nejakeho duvodu … me nuti u toho sedet a bavi me to (uz kvuli te sexy AI )
Co je na sérii Hejlou tak skvělýho? Hrál jsem 3-ku, Rýč a nedávno i 4-ku, ale nějak nemůžu přijít na kloub tomu, proč to většina lidí vyzdvihuje do takových výšin, jakoby ta hra byla vytvořena samotnými bohy. Mě OSOBNĚ přijde, že série Crysis je mnohem lepší
Už jen 2 dny….
Sakra ja si tu konzoli kvuli tomu snad asi koupim. To samy se semnou delo kdyz vysel Halo: Reach. Vzdycky sem si rikal, ze kdyz bych si uz mel koupit konzoli tak ze si koupim PS3, ale Halo me trochu tahne na druhou stranu. Navic jsem velkej PC hrac a nevim jestli bych si zvykl hrat FPS na gamepadu. Na PC mam sice Xbox gamepad ale nikdy sem s nim FPS nehral. Jsou tu i veci co me od Xboxu docela odrazujou. Nevim budu si to muset asi jeste poradne promyslet.
Série Halo je pro mě legenda a čtvrtý díl se ji povedl
Andrea: to dřív pojede čert do práce na bruslích, bohužel
Sony a Microsofte podejte si ruce a poslete Halo i na ps3…. no nic xkari trosku zavidim a preji paradni zabavu. .
H0usE_cze njn ale ja peníze netisknu a ještě ani nepracuju
hruska – 10 je jen pro totalni uber epik hru ktera se zapise do historie a vsichni si ji budou pamatovat i za 10 let … revolucni prvky … coz dle meho nazoru uz s dnesni velikosti herni sceny nejde
10/10 davaj jen ti co si to mysli podle sebe a nehodnoti objektivnim nazorem