Recenzovaná verze: PC
Před rokem jsme se dočkali vydání kultovního RPG Wasteland 2. To se přes některé porodní bolesti vcelku vydařilo. Tvůrci se ale rozhodli vydat svůj titul i na nové konzole. Nejde o pouhý port, ale o celkové zlepšení s přechodem na novější a výkonnější engine Unity 5. Změny se dostavily také do PC verze s aktualizací zdarma. Pojďme se nyní podívat na vylepšený celek hezky od začátku.
Hrdinové Pustiny
Počáteční kroky vás vedou k utvoření party o čtyřech postavách. První co je třeba navolit, jsou základní atributy. Mezi ty patří síla, intelekt, charisma, štěstí, koordinace a přesnost. Hned poté si určíte, kterými dovednostmi bude každá z postav disponovat. Je dobré, když si hráč u každé z nich navolí jedinečné vlastnosti, aby se mohly navzájem doplňovat. Skillů rozhodně není nedostatek, dělí se do různých tříd.
Mezi prvními skilly, do kterých je možné investovat body, patří zbraně. Ty se rozdělují na palné, energetické a chladné. Za předpokladu, že chcete mít přesnou mušku, je potřeba vždy vložit body do dané kolonky. Obecné vlastnosti jsou zastoupeny přežitím, craftingem, vůdcovstvím, různými typy diplomatických bonusů a znalostmi. Ty se zaměřují hlavně na opravování předmětů a toustovačů, páčení zámků a samozřejmě práci s počítačem. Zajímavou možností je zaměřit jeden z charakterů čistě jen na profese a intelekt a zbytek party orientovat na útok a obranu tohoto člena. Nové dovednostní body je možné získat jak za pomoci nového levelu, tak i díky čtení specifických knih. Ty vám po přelouskání přidají bod k dané schopnosti. Takže je rozhodně dobré prohledat každou knihovničku.
„Na nikoho se nedá více spolehnout než na vaši vysílačku. Ta neustále přeposílá signály, které do ní přicházejí. “
Vylepšená edice má jako bonus systém quirků, což jsou speciální charakterové vylepšení. Každé z nich má své a pro a proti, takže při volbě musíte být rozvážní. Quirk s popiskem hrubián kupříkladu neumožňuje vylepšovat dva rozhovorové stromy. Na oplátku vám ale jednu z větví vylepší na maximum. Žádný bonus nebude zadarmo. Otázka je, jaká bude cena.
Já osobně jsem byl nejvíce zaujat dovedností opravovat a ovládat elektroniku. Proti robotům je tato schopnost naprosto fantastická. Za předpokladu, že mají málo životů je možné je celkem jednoduše ovládnout. Čím míň hp, tím lépe pro vás. Má ale i celkem velké mínus. Jaké? Mechaničtí přátelé útočí plně podle svého, takže se vám občas může stát, že se tato vlastnost nakombinuje se svéhlavostí vašich parťáků a jednoduše se mezi sebou nechtěně zabijí.
V průběhu hry se k vám přidá ještě řada postav. Ty budou mít zájem o místo ve vaší skupině. Dohromady můžete mít až sedm členů, někteří z nich mohou mít své zvířátka, která pro ně bojují a také umírají. Já jsem prozatím narazil na rangerku, důlního dělníka, topícího se chlapce a doktorku. Každý z nich má svůj příběh. Pustina samozřejmě nabízí dozajista víc charakterů. Mé kroky ale vedly jen k těmto šťastlivcům. Výraznější rozdíl od původních členů party je v tom, že tyto postavy mají občas ve zvyku neposlouchat, ale o tomto detailu se rozepíšu o pár odstavců dál.
Jeden příběh začíná
Po utvoření vaší party se ocitáte v pevnosti Rangerů, z níž vás generál Vargas posílá opravit věže, které vysílají podivný signál. Je tedy potřeba ho vypnout a opětovně nahodit. Jeden z rangerů ale při této operaci zahynul, bude tak potřeba si dávat pozor. Pustina je totiž nebezpečným místem, které se s nikým nemazlí.
Po zprovoznění rádiové věže je potřeba dát do pořádku i další dva vysílače. Jeden leží ve středu pěstitelské stanice a druhý se nachází u vesničky Hightpool. Obě tyto místa potřebují nutně vaší pomoc. A je jen na vás, které z nich si vyberete. Některá vaše rozhodnutí mohou být doslova smrtící.
Vysílačka váš nejlepší přítel
Na nikoho se ve hře nedá spolehnout víc než na vaši vysílačku. Ta neustále přeposílá signály, které do ní přicházejí. Občas se jedná o skutečně důležité informace, jindy zas jen o podivné zvuky či zpěv lidí, kteří cítí naprostou beznaděj. Dokonce jednou zaslechnete i slovansky mluvící osoby. Tento prvek naprosto fantasticky umocňuje atmosféru hry. Krom toho, že vám přináší informace, je také jediným způsobem, jak zvýšit level u vašich postav.
Mapa jako taková vás zavede na různá místa. Od opuštěných továren, čističek vody a pevnosti gangu, až po výzkumná střediska a laboratoře. Můžete se řídit pomocí vysílačky, anebo prostě se jen tak potloukat. Pro cesty pouští je potřeba mít neustále doplněné zásoby vody a hlavně si dávat pozor na radiaci. Ta vás totiž při vyšším výskytu po pár krocích zabije. Krom toho je Pustina plná banditů lačnících po vašem vybavení a předmětech. Občas narazíte na ukryté skrýše s vybavením. Jednou z nejzajímavějších je úložiště starých Atari kazet, které byly odkryty už v naší době. Podle hry byly znovu zakopány a vaši rangeři je tím pádem měli možnost znovu nalézt. V hluboké poušti je možné objevit svatyně. Ty dodají vaší partě bonusové body k základním vlastnostem nebo dovednostem. Rozhodně není k zahození na ně narazit.
Krom vysílačky ale v Pustině moc spřízněných duší nenajdete. Je zde spíše víc nepřátel než osob, které by měly přátelské úmysly. Na své cestě narazíte na zmutované lidi, kyborgy, zombie, zvířata, roboty a bandity. Paleta je celkem pestrá. Například takový útok přerostlých zmutovaných králíků vám rozhodně vykouzlí úsměv na tváři. Jsou však i protivníci, kteří dokáží ve vašich řadách nadělat pořádnou paseku. Buď jsou hodně silní, což platí v případě strojů, anebo slabí s možností bombového atentátu. Za předpokladu, že na sobě nesou menší atomovou hlavici, je jejich akce doslova smrtící.
Doporučil bych v partě mít jednu postavu s skillem outdoorsman. To vám ušetří celkem slušný počet nábojů a jako bonus díky tomu nebudete neustálým terčem banditů. Bez něj na vás totiž nepřátelé útočí celkem často a časem to začne být dokonce nudný prvek.
Ta kulka nechce ven
Inventář, zbraně a výbava jako celek ve Wasteland 2 hrají důležitou roli. Palné zbraně jsou zastoupeny v celkem širokém počtu. V Pustině naleznete brokovnice, pistole, těžké kulomety, odstřelovací a útočné pušky. Každá z nich pro svůj provoz vyžaduje určitý typ munice. Toho například odstřelovač ze začátku nemá nikdy dostatek.
„Důležitou roli hraje taktický soubojový systém, který je perfektně vybroušen.“
Vlastnosti jednotlivých zbraní jsou různé. Některé fungují lépe na dálku, jiné naopak na kratší vzdálenost. Každá z pušek má ale problém s občasným zasekáváním. Při takové situaci je nutno znovu nabít a následně zabít nepřítele. Každý z nástrojů smrti se dá za pomocí náhradních dílů vylepšit po stránce přesnosti, obsahu zásobníku a samozřejmě zasekávaní.
Zajímavostí je rozhodně i to, že jednotlivé součástky zbraní většinou stojí víc než zbraně samotné, takže brokovnice stojí $20 a speciální zásobník, který na ní můžete namontovat, má cenu $60.
Taktika na prvním místě
Důležitou roli hraje taktický soubojový systém, který je perfektně vybroušen. Je nutné si vždy pořádně rozvrhnout své akční body. Těch není nikdy dostatek. Pokud bitvu začne vaše strana, mohou vaši střelci dostat dvě rány k dobru. To se při bitvách s náročnějšími nepřáteli rozhodně počítá. Šance na zásah je totiž často malá. Zdařilou inovací je proto možnost mířit na určitou část těla. Hlava je sice malý terč, pokud jí ale zasáhnete, je vyhráno.
Některé situace nejsou zrovna vyrovnané. Vaše skupina občas stojí buď proti více nepřátelům, anebo proti soupeřům, kteří jsou o pár tříd silnější. V těchto okamžicích je důležité proti oponentům využít vše, co je možné proto, abyste uspěli (nemyslím tím samozřejmě bugy). Souboj s mnichy je celkem nebezpečný hlavně ve chvíli, kdy se objeví jeden z jejich sebevražedných atentátníků. Je důležité si počkat, až se protivníci pohrnou kolem něj a v příhodný čas poslat této postavičce do hlavy náboj z vaší odstřelovací pušky. Tím pádem rozcupujete dalších pět fanatiků. Díky tomu je šarvátka prakticky u konce.
„V soubojích může nastat moment, kdy je jedna z vašich postav vážně zraněna. Nejhorší z možností je asi ta, když hrdina upadne do kómatu či dokonce zemře.“
V soubojích může nastat situace, kdy je jedna z vašich postav vážně zraněna. Nejhorší z možností je asi ta, když hrdina upadne do kómatu či dokonce zemře. Za předpokladu, že je jen v bezvědomí, je možné ho v průběhu souboje či na jeho konci přivést k vědomí. Na toto oživení vám občas zbývají skutečně vteřiny, takže čas je vašim největším nepřítelem.
Není jen jedna cesta
Wasteland 2 nabízí skutečně mnoho možností, jak některé problémy či situace vyřešit. Některé lokace díky tomu projdete za pár minut, jiné budete naopak prozkoumávat několik hodin. A možná ani poté nenajdete vše, co jste hledali. Je třeba si všímat každého detailu. Protože právě maličkost, kterou přehlédnete, může rozhodnout o vašem životě či smrti.
„Postavy, které se k vám postupem času přidávají, trpí jedním menším nedostatkem. Občas nad nimi jednoduše díky nedostatku velení ztratíte kontrolu.“
Volby jako takové jsou ve hře občas skutečně náročným momentem. Většinou vám hra nabízí tři cesty, kterými je možné jít. Ani jedna z nich se ale nevolí lehko. V Pustině mají totiž všechna rozhodnutí velkou váhu a je lepší je vždy dobře promyslet.
Jeden z takových případů nastává při setkání s kmenem Topekanů. Ti jsou ve válečném stavu proti jiné frakci domorodých obyvatel pustiny Atchinonům. Při podrobném prozkoumání situace zjistíte, že prolévání krve je naprosto zbytečné. Máte tedy na výběr. Buď jednu z frakcí vyvraždit, necháte je na pokoji nebo se pokusíte o to, aby byl nastolen mír. Každý z vašich dobrých skutků může pošoupnout misky vah k vytouženému klidu zbraní. Zlý skutek bude naopak znamenat další masakr. Do určité míry tento quest ukazuje míru sebeobětování, které jsou schopni vůdci obou kmenů pro svůj lid podstoupit.
Příběhy jednotlivých postav, které ve Wasteland 2 figurují, krásně podtrhuje nově přidaný dabing. Autoři se rozhodli vyslyšet volání komunity a všem obyvatelům pustiny dali dar řeči. Díky mluvenému slovu jsou vám pak hrdinové postapokalyptického světa o něco blíž a volby jsou výrazně náročnější. Tento prvek nemusí ale sednout každému. Přeci jen najdou se hráči, kteří mají raději tiché a tajemné protagonisty.
Touha zemřít
Postavy, které se k vám postupem času přidávají, trpí jedním menším nedostatkem. Občas nad nimi jednoduše díky nedostatku velení ztratíte kontrolu. To může vést ke katastrofě. Tyto sebevražedné akce se dají redukovat, přesto je možné, že čas od času jedna z postav zemře jen díky své AI, která jí nutí jít na místa, kde je možné si do ní krásně zastřílet. Tento aspekt na mně působil hodně negativně. Hlavně proto, že některé z akcí, které dané charaktery udělaly, naprosto postrádaly logiku.
Pro příklad bych uvedl okamžik, kdy útočíte na nepřátelskou pevnost. Krásně odhadnete vzdálenost a pomalu je po tazích likvidujete. V tom se vaše doktorka rozběhne přímo do palebných pozic jejich těžkých zbraní. Sice nejsem žádný genius, ale moc velkou logiku to nedává. Hned po prvním tahu leží odvážná vědkyně v louži kombinované prachem a krví. Díky svému geniálnímu rozhodnutí je v ní možná víc děr než v ementálu. Popřípadě ta samá osoba vezme RPG, o kterém má nulové vědomosti, a raketu pošle pár metrů od sebe, díky tomu je znovu na pokraji smrti. Takové situace jednoduše naštvou.
Menší bugy
Každá hra (ať už AAA nebo indie) má své malé nedostatky. Ani Wasteland 2 se jim plně nevyhnul, stejně tak jeho vylepšená verze. Prvním výraznějším nešvarem byla jasně umělá inteligence. Ta dokázala v určitých situacích dost zavařit nebo rozesmát, a to jak u vašich spolubojovníků, tak i u nepřátel. Druhým problémem byla nemožnost dostat se na místa některých lootu. To byla v některých případech škoda. Krom bugů je tu pro českou komunitu ještě jeden menší problém. Hře schází česká lokalizace. To pro některé hráče může znamenat, že si herní zážitek nemohou užít na sto procent.
Diamant vybroušený s láskou
Na konci této cesty jsem znovu nadšen. Wasteland 2: Director's Cut přináší snad vše, co si fanoušci tohoto žánru mohou přát. Pár menších nedostatků z původní verze se podařilo částečně eliminovat. Takže klady nyní zcela dominují nad zápory. Příjemným bonusem je i nový grafický kabátec, který vylepšuje celkovou hratelnost původního Wasteland 2.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Wasteland 2: Director's Cut
Wasteland 2: Director's Cut je jasným úkazem kvalitní práce vývojářů, kteří se nebojí do své práce dát kus sebe. Za předpokladu, že chcete investovat do vydařeného RPG titulu, je Wasteland 2: Director's Cut jasná volba.
Líbí se nám
- příjemný příběh
- rozhodnutí a volby
- částečná eliminace nedostatků původní verze
- vývoj postav
- obtížnost
- dabing jednotlivých hrdinů
- řada meších inovací
- vylepšený grafický kabát
Vadí nám
- podivné kroky umělé inteligence
- méně přehledné uživatelské rozhraní
Ještě jednou k Divinity EE – Tak už mám hru v knihovničce na steamu! ! ! Akorát je ale zatím zešedlá a ještě nejde sosat Kurňa já se těším! ! !
Jackie Clue & ThainDegu: Jo, prý kolem 17 hod. by to mělo vypuknout! Těším se jako malej!
Jackie Clue: U Divinity se asi také chvíli zdržím
Corvus: Vďaka Kickstarteru vzniklo veľa dobrých hier. A možno úspech Wastelandu 2 a Divinity: Original Sin (poprípade aj Shadowrunom) by mohol troška viac rozšíriť tento skvelý štýl hier.
Na Hard West sa teším, ale asi bude musieť počkať – dnes mi na steame pribudne enhanced verzia Divinity
Corvus: Ta oprava toasterů je taková no jak to říct je to o štěstí. Může ti dropnout něco pěkného no Investice většího počtu skillů nwm měl jsem jednu postavu a té jsem to vždy dal tak na poloviční hodnotu.
Jackie Clue: Právě v tomhle nedám na kickstarter dopustit, i když jde pro hodně lidí o nafouknutou bublinu, která brzy splaskne. Já si prostě nemůžu princip kickstarteru vynachválit v tom, že mohou vzniknout obrovské RPG tituly ze staré školy, které by jinak nikdo nezafinancoval a nikdy by nevyšly. A pokud, tak by to byl menší zázrak. Já osobně jsem si letos zafinancoval pokračování Divinity a Torment, ale pevně věřím a doufám, že borci od Shadowrunu se pustí do další hry z tohoto universa.
Jinak jsem si všiml, že máme hodně podobný vkus na hry. Také se nemůžeš dočkat Hard West?
Corvus: Úplne s Tebou súhlasím. A Fallouty mám rád aj tie nové, ale štýl starých Falloutov a teda aj Wasteland 2 sú mi bližšie. Chce to viac takýchto hier
Wasteland 2 bylo v době vydání graficky takové ošklivé káčátko… Ono obecně: s unity enginem někdo umí pracovat lépe a někdo hůře. Mě osobně se příliš nelíbí ani vznikající Torment: Tides of Numenéra a to píšu jako hard core milovník a pařan původního Planescapeu. Na hru se sice extrémně těším, ale byl bych raději za jiný grafický kabátek. Ale zpět k Wastelandu. Director’s cut edice zdarma mě VELICE potěšila. Podle mého názoru jde o jednu z nej her a (teď budu za kacíře) , vůbec bych se nebránil tomu, aby se takhle hrál Fallout 4. Wasteland 2 není zrovna přívětivá hra k nováčkům. Souboje jsou tuhé, nábojů žalostně málo. Zmiňovaný časový nátlak u oživování padlých nepřátel je doslova infarktový…
Jinak to svéhlavé chování a nelogické kroky… já osobně to nepřičítám špatné UI, ale často se postavy zblázní, ztratí sami nad sebou kontrolu, zpanikaří. Ano, je to vždycky k naštvání, ale do tohoto šílenýho světa mi to tak nějak sednulo. Rád bych se zeptal na opravu toasterů. Do jaké kategorie recenzent patří. Slyšel jsem názory, že tento sklil je naprosto na nic Jinak poměrně na palici je také různé páčení všeho možného, protože některé sejfy či schránky mají nakombinované ochrany, ale skilly u postav jsou rozhozené, čili potom je nutné jeden sejf otevřít třemi postavami a člověk tak dělá takové povinné, ale nepřívětivé kolečko.
Wasteland 2 je ryzí klenot a každý kdo má rád RPG nebo aspoň Fallout, nemůžu tuhle hru prostě minout. Čeština je na dobré cestě, prakticky hotová a zbývá testování. Čili ani jazykově už to nebude překážka…
na cestine uz se dost dlouho dela, do pul roku by mohla bejt hotova
zorgSVK: Osobně bych pracoval se střední znalostí slovíček. Text je možné ale přepsat do překladače takže možná bych se nebál do toho jít i se slabší znalostí jazyka. Když už nic jiného tak vám to alespoň pomůže ke zlepšení.
je nutné mať dobrú angličtinu pre dialógy v hre alebo sa to dá hrať aj so slabšou angličtinou ?
Jackie Clue: Zdá se mi že prozatím ne. Snad se ale jednou dočkáme
Nevie sa, či sa náhodou nechystá pokračovanie?
konečně. .
Jo jo, luxusní to hra