První světová válka byla jedním z nejkrvavějších konfliktů lidské historie. Je možná škoda, že se kolem ní točí tak málo herních titulů. Tvůrci historické multiplayerové FPS Verdun se rozhodli, že hráče přenesou do zablácených zákopů francouzských a německých bojišť. Jelikož se jedná o zásadní období našeho národa, nemohl jsem si nechat ujít možnost se na tento titul podívat. Kvalitních stříleček přeci jen nikdy není dost. Bude Verdun jednou z nich?
Vzpomínky na minulost
Hra nás zanese na šest bojišť válečného konfliktu, který v minulosti otřásal Evropou. Jednotlivé mapy jsou skutečně vydařené a dají se považovat za silné tahouny celého titulu. Obsahují totiž jak bunkry, tak i zákopy a neúmyslně vytvořené krytí v podobě havarovaných letadel či kráterů vyhloubených díky neustálé dělostřelecké palbě. Ochrannou ruku vám na cestě mezi zákopy samozřejmě podá i matka příroda. Je důležité naučit se krýt za kameny a stromy. Není jich sice mnoho, ale jestli si člověk má vybrat mezi životem nebo smrtí, je to jasná volba. Velikost jednotlivých map se velmi liší, některé jsou skutečně rozsáhlé, jiné naopak malé, tvořené čistě jen zákopy. Různorodost tu rozhodně je. Problémem je spíše to, že počet map je hodně omezený, mělo by jich být rozhodně víc.
Když opomenu bitevní pole, má Verdun ještě jeden aspekt, kterým dokáže zaujmout. Jedná se o dobové zbraně. V zákopech 1. světové války byly poprvé použity nové zbraně. Lépe řečeno plyn, který usmrcoval po tisících. Možná právě proto má každý voják u sebe plynovou masku, která sice zachrání jeho plíce, ale značně omezí viditelnost. Mimo to, tu máme také opakovací pušky a zasekávající se kulomety, ale ty oproti plynu netvoří takovou extrémní novotu.
Škoda jen, že plyn ve hře nezabíjí dostatečně rychle. Když proti sobě nebudete mít dostatečně retardované soupeře, nikdy s ním nikoho nezabijete. Pár nádechů totiž na vojáky ve Verdunu působí spíše jako droga, takže do plynových polí chodí spíše inhalovat než umírat. Možná právě proto jsem se nakonec na velitele plynového praporu z vysoka vykašlal. Dělostřelectvo je účinnější.
Cti roli svou
Verdun se snaží o to, aby se hráči vžili do své role. Většinou se to ale moc nedaří. 90 procent bitev se zvrhne v ostřelovačská jatka. To by asi nebyl problém, kdyby zúčastnění neměli dělat úplně něco jiného. Většina postav je totiž vyzbrojena puškami. Ty podle některých teorií opravňují hráče k soutěži o to, kdo bude mít víc zářezů. Tato taktika je sice pěkná, ale v zákopové válce naprosto zbytečná. Ostrostřelec je jen jeden, zbytek roty by se měl spolu s jejím velitelem vrhnout na krví prosáklé bojiště. Vůdce skupiny může rozdávat rozkazy a určovat cíle útoků pro dělostřelectvo a letadla. Granátníci a kulometníci mají snad roli, kterou ani nemusím objasňovat. Když se ale hraje podle pravidel, užije si každý.
Celkově hra nabízí sedm různých oddílů, do kterých se můžete zařadit. Vždy však máte čtyři pozice, které mají jen trošku rozdílná pojmenování a schopnosti. Jedná se o již zmíněného velitele, ostrostřelce, granátníka a kulometčíka. Každá ze tříd má vždy něco specifického, extrémně se od sebe ale asi neliší.
Výrazným prvkem je rozhodně systém postupu. Ten v současnosti nesmí chybět snad u žádné first-person střílečky. Bez vývoje charakteru totiž hra zřejmě pro hráče plně ztrácí smysl. Proto s vylepšováním své postavičky přichází i Verdun, který umožňuje získání lepších zbraní a schopností. Naštěstí to ale není nic zásadního, takže nováček si nemusí připadat extrémně znevýhodněn oproti ostatním.
Absence citu
Dá se říct, že stará bojiště, která byla přidána na začátku hry, fungují obstojně, frekvence snímků za sekundu se na nich bez problému drží a extrémně neskáče, 100 % stabilní ale není. Ještě o něco horší je to na nových mapách, na nich si fps čas od času počíná jako na horské dráze. Mimo to, je počet bitevních lokalit značně limitován, za dva roky vývoje byly tvůrci schopni do hry zahrnout jen šest zákopových bitev, které podobně jako v Evolve nevydrží věčně.
Dalším zásadním problémem je také nepoměr hráčů na jednotlivých mapách. Někoho možná baví hrát proti obrovské přesile. Mě rozhodně ne. Mám raději vyrovnané zápasy. Ve Verdunu jsem se jich ale většinou nedočkal, protože poměry sil byly hodně nevyrovnané. Občas jsem se dostal do bitev, kde dva stateční bojovali proti patnácti protivníkům. Mimo to, tu je ještě absence citu umírající komunity pro dané herní režimy, ale tento nedostatek je tak častý, že mi přijde zbytečné ho výrazně rozpitvávat.
Lépe je si počkat
Po pár desítkách hodin, které jsem Verdunu věnoval, mohu říct, že se již v Early Accessu jednalo o hodně průměrný titul. Vydání mu na kvalitě moc nepřidalo, přijde mi, že hra stále není hotová a cena je také trošku někde jinde než by měla být. Verdun nemá prakticky ani pořádnou komunitu, která je pro multiplayerové hry tak zásadní. Jestli se hodně nudíte a hledáte nostalgii a odér Call of Duty 2, tak je tento kousek tím pravím. Jestli nepatříte do skupinky veteránů, koupi bych se buď vyhnul, anebo si počkal na pořádnou slevu, dávat 20 euro za tento nedodělek se nevyplatí.
Hráno na sestavě: OS: Windows 7 (64bit) Minimální požadavky: OS: Windows Vista/7/8 Doporučené požadavky: OS: (vývojáři neuvádí) |
Recenze
Verdun – dlouhá cesta na frontu
Co si budeme povídat, Verdun není až na pár výrazných detailů žádným velkým trhákem. Je sice pěkné, že se tvůrci rozhodli hráče poslat do zákopů první světové války, ale cena, kterou si za to žádají, je hodně vzdálená od reálné hodnoty jejich hry. Ta i přes neustálé updatování působí nedodělaně a v určitém směru i zastarale. Investici do tohoto titulu doporučujeme při větší slevě, která se dozajista dostaví již za měsíc či dva.
Líbí se nám
- boj v zákopech
- dobové zbraně
Vadí nám
- podivná optimalizace
- nedodělanost
- mrtvá komunita
- malý počet map
- nevyrovnané zápasy
Odpověď na komentář uživatele Mighty
Recenzuju hry, které sami jejich tvůrci označují za plnohodnotné hry. Verdun jsem taktéž recenzoval až po vydání, takže tak.
Popřípadě jak by sis to přesně představoval? Recenzovat jednu hru minimálně 3 – 4x protože se tvůrci po vydání rozhodnou některé její prvky zlepšit a jiné zase zhoršit ?
Takže recenzuješ nedodělky a k hotovým hrám se nevracíš? Výbornej tah
Odpověď na komentář uživatele Mighty
Myslím, že se to čekat nedalo. Jsou hry, které tímto stádiem projdou a vyjdou vyladěné. Verdun mezi ně nepatří.
Jak vypadá hra v současnosti nevím, k většině her, které recenzuji se nemám čas vracet.
Za 10 dolarů v humble bundle
ad – v recenzi . . early access – podivná optimalizace …se dalo čekat ne ? !
Co Degu. . jak to vypadá v r. 2017 ?
Mně teda ten Verdun docela baví. Hraju ho (ikdyž ne moc často) už od roku 2013 a atmosféra nemá chybu a hráči občas obstojně spolupracují.
Komunita zase tolik mrtvá není, plné servery se dají najít snadno. Ale ty mapy jsou iritující, ne jen počet, ale spíš to že jsou si moc podobné. Zatím jsem neviděl žádnou mapu ve městě nebo pevnosti (o které se v první světové také bojovalo) , pouze zákopy.
I ty nevyrovnané zápasy dobře řeší spawnovací penaltou
[ odkaz ]
Koe20: Já naštěstí Battlefield nerecenzuji .
Dát ale 60 € za hnůj typu Battlefield je v pořádku. A takto tedy, milé děti, vypadají dnešní recenze.
Konečně hra která mohla ukázat kam se maj ti debilové s CoD vrátit a oni to takto posetou škoda no.
Tak toto obídem zo široka
Grafika sice není to hlavní pro mě, ale tady mi to připadá jako by neměli peníze, aby udělali něco co stojí za to. Škoda.
Já to koupil za pár drobných v nějaké akci nebo bugu kdysi dávno a moc jsem to nehrál. Naposledy hráno prý 15. 11. 2014
První válka má svoje kouzlo a tahle hra mě zpočátku docela zaujala, ale když vidím ty nedostatky a hlavně tu přemrštěnou cenu, tak mě to docela zklamalo. Škoda, no…