Studio Funcom, které stojí za touhle novinkou, je zodpovědné i za tajemnou a drsnou MMO hru The Secret World, tudíž jsem očekával hru v podobném duchu. Horory jdou totiž Funcomu na jedničku, a tak pro mne jejich předešlá hra nasadila docela vysokou laťku. Titul se hodně inspiroval u obdobných „walking simulátorů” a adventur, jako například Dear Esther, The Vanishing of Ethan Carter a nebo Rememoried, což určitě není špatně. Ale bude moci hra konkurovat ostatním ve svém žánru, naladit se na stejnou vlnu a dopřát stejně děsivou atmosféru?
Když se daří, tak se daří
Vyprávění začíná nevinně. Odcházíte ze zábavního parku Atlantic Island. To ale ještě netušíte, že si tam váš nezbedný synek Callum zapomene svého plyšového medvídka, a jelikož už je po zavíračce, nezbývá vám nic jiného, než se vydat méďu najít. V tom se ale u pokladny otočíte a spatříte chlapce, jak běží po eskalátorech vstříc dobrodružství. A právě v tento moment začíná váš vlastní příběh a zároveň i tvrdá noční můra, o které by si mohl nechat zdát nejeden pacient psychiatrické léčebny.
Musím uznat, že i když se mi naskytl povedený psychologický záběr, kdy si vlastně matka uvědomuje, že v onom parku není sama, něco tomu scházelo. Atmosféra, jež hru provází od začátku do konce, je sice dokonale ponurá a napínavá, ale jakmile jsem se do hry konečně začínal dostávat, byl konec. Jediným plusem je, že vás hra nevede tak úplně za ručičku a máte možnost se i na vlastní riziko porozhlédnout kolem. Přiznávám, že jsem se dost zdržoval, prohlížel si okolí a prolezl každý kout. I tak mi celá příběhová linka zabrala necelou hodinu a půl, což je určitě škoda. Máte sice možnost zajezdit si na každé atrakci, kterou park nabízí a vybrat si relativně svoji cestu, ale to nic nemění na tom, že být hra delší, zážitek by se naprosto odlišil od všech zmíněných předchůdců.
Vesměs jde o krátké převyprávění pohádky o Jeníčkovi a Mařence, kterou jste určitě slyšeli jako malé děti. V případě hry The Park ale jde o to, aby dobrou zvítězilo nad zlem. Právě naopak – čarodějnice, která vás pronásleduje, vám chce dát najevo, že to jde i jinak. Tohle vše je podáno bravurně a zároveň vás hra donutí se zamyslet. A to je důvod, proč je mi opravdu líto, že vývojáři titul přerušili zrovna v tom nejlepším. Co si ale zasluhuje pozornost, je možnost prohlížet si nahodilé novinové zprávy, dopisy a vzkazy. Leckdy si pořádně počtete, ale tím lépe. Do hry je tento prvek zakomponován skvěle. Troufám si říct, že bez občasného čtení těchto „pomůcek” zdaleka nepochopíte pointu a smysl hry, který spočívá i v částečném odhalení toho, co se v celém parku děje. Za to u mne mají tvůrci palec nahoru.
Rychlá procházka parkem
Stejně jako příběh, se i hratelnost přizpůsobuje délce hry. Máte sice možnost manipulovat s různými předměty, ale přesto nejde o nic, čím by se mohl titul chlubit a vypichovat to jako svoji přednost. Studio mohlo více zapracovat na alespoň minimálním prozkoumávání a odhalování. Bohužel se tak nestalo a ze hry se stává prosté držení tří tlačítek na klávesnici. Nejhorší na tom všem je, že prostředí nějaké větší interakci přímo nahrává a díky tomu by byl titul zase o třídu výše. Netvrdím, že je u podobných her třeba otevřený svět, ale u The Vanishing of Ethan Carter právě tohle fungovalo skvěle. Mohli jste se procházet okolím bez obavy, že vás hra zase rychle nasměruje na správnou cestičku. Určitou linearitu jsem samozřejmě očekával, jen mi přijde, že tvůrci plně nevyužili potenciál, který hra skýtala. Ve výsledku jde tedy o lineární podívanou, něco jako jízda na horské dráze, která ve finále skončí neštěstím.
Je libo nášup nedodělků?
Teď přichází na řadu další nepříliš povedená věc – a tou je grafická stránka hry. Není vyloženě nejhorší, ale značně narušuje zážitek. Především nevzhledné animace, které někdy vypadaly opravdu prazvláštně. Totéž platí i pro modely a textury, jež mi přišly rozmazané a nepříjemné na pohled. Náročnosti samotné hry grafika relativně odpovídá, ale to neznamená, že si vývojáři nemohli připravit alespoň částečně působivou podívanou. Popravdě nehodnotím pouze podle vzhledu, ale hratelnost se nepřevedla v nejlepším světle, a tak jsem čekal, že minimálně zevnějšek bude vypadat přiměřeně. To se ovšem nestalo a místo toho se k vám dostane akorát hromada nepříjemných nedodělků a nepovedených věcí.
Jak už jsem zmínil, optimalizace je na velmi dobré úrovni, ale při porovnání s tím, čím se titul chlubí, nejde o nic světoborného. Hru si tedy zahrajete i na slabších sestavách a není třeba se bát trhání, či pádu snímků. Vypíchl bych i to, že jsem za celou (směšně krátkou) dobu hraní nenarazil na jedinou nepřesnost nebo jakýkoliv bug. Každopádně i tak je to dost velká daň za to, jakými technickými nedostatky hra trpí.
Docela povedenou složkou je ovšem soundtrack, který akorát povzbuzuje vzrůstající napětí, leckdy vás donutí se i leknout a to samé i zvuky. Oboje je provedeno na jedničku a spolu s dabingem se alespoň drží současného standardu. O píď tedy zvedají finální hodnocení.
Atrakce za pár korun
Jestli čekáte dlouhou a strašidelnou výpravu, musím vás zklamat. Sice hra disponuje skvělými prvky hororu, ale jakmile začne přituhovat a začne o něco jít, vybafnou na vás závěrečné titulky. Je to něco jako jít do kina s tím, že film je levnější a co se týče interakce, tak je to také téměř na stejné úrovni. Za cenovku 9,99€ jsem si představoval alespoň několika hodinové dobrodružství. Hodina a půl je prostě málo a nejhorší na tom všem je, že díky přílišné lineárnosti není možné si herní dobu byť jen o chvíli uměle natáhnout. Celý průchod příběhem opravdu navozuje pocit, jako byste byli zavřeni v nějakém vozíku a jen se rozhlíželi kolem sebe. Ano, sice se můžete povozit na místních atrakcích a číst si nalezené dopisy, avšak to slouží pouze jako lehké rozšíření podvědomí o zdejším světě a nijak vám to nepomůže. Atmosféra hry je sice vynikající, ale to na herní době nic nemění, a když k tomu přičtu i horší grafickou stránku hry, poměr ceny a zábavy není zrovna na dobré úrovni.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
The Park - jak se nebát strašidel
Jestli chcete hru na nějaký listopadový temný večer a nevadí vám zaplatit necelých 300 korun, jděte do toho. Pokud ale čekáte horor v pravém slova smyslu, který vám vydrží i několik hodin, raději se této hře vyhněte obloukem a sáhněte po jiném titulu ze stejné kategorie.
Líbí se nám
- temně laděná atmosféra
- psychologicky založený příběh
- relativně nízká cenovka
Vadí nám
- přílišná linearita
- krátká herní doba
- nepovedená grafická stránka
- plně nerozvinutý potenciál
Odpověď na komentář uživatele KillzoneLord
Není
Je tahle hra s cz titulky na ps4? Nevite nekdo?
ElementGamer: Grafika má svoji stylizaci. Ale ani já se neubráním dojmu, že před vydáním to, co prezentovali vypadalo v mých očích lépe. Navíc některé pasáže jsou vážně takové suché, nijaké.
FireWolf: Díky za zprávu S tou grafickou stylizací máš pravdu, jen mi osobně přišly některé textury vyloženě odfláklé a nejen textury. Jako by se to snažili stihnout za noc, žádné pořádné detaily, nic.
Přijde mě vtipné, že některé věci, které máš v plusech mám já v mínusech a obráceně (samozřejmě moje recenze není tady, ale na Steamu ) . S textem zhruba souhlasím, i když nechápu to přirovnání k Jeníčkovi a Mařence. Já tu hru bral jako psychologický horor odkrývající minulost hlavní postavy, ať už v jemných náznacích nebo monolozích hlavní hrdinky. Je sice pravda, že já Secret World nikdy nehrál, takže mě určité věci unikly, ale na mém zážitku to vůbec nic neubralo.
K tomu zhodnocení té hry:
– relativně nízká cenovka – nesouhlasím, hra je dost předražená. Zaplatit deset euro za hodinu a půl, přičemž tam není žádná znovuhratelnost, je blbost. Kdyby byla cena o polovinu nižší, tak už se o její koupi dá zvažovat, ale za tuhle přemrštěnou cenu je to prostě jedno velké NE.
– nepovedená grafická stránka – taktéž nesouhlasím. Tohle je samozřejmě čistě subjektivní názor, ale je nutné si uvědomit, že je rozdíl mezi kvalitou grafiky a grafickou stylizací. Grafika jako taková je tu úžasná, krásná a u některých scenérií jsem zůstal stát s pootevřenými ústy. Grafická stylizace je naopak to, co ti nejspíš nesedlo, zde to je ale opravdu jen čistě na tobě, jestli se necháš pohltit tím stylem zpracování nebo ti nesedne. Mě se líbil. Napsal bych k tomu ještě více věcí, ale nechce se mi, takže tohle bude muset stačit
Hodnotenie celkové som neriešil. Riešil som čiste tie 3 mínusy, zvyšok recenzie a známka šla mimo môjho komentu, ale to je jedno. Každý má svoj názor a ide to už trošku off-topic tak to nechajme radšej tak skôr než sa to poriadne zvrhne.
SugarBear: Souhlasím se Strecem a CZconnerem – recenze nemůže být nikdy plně objektivní. Musí být dodržen popis hry, představení titulu apod. , ale co se týče známky, je to čistě na recenzentovi. Vem si například poslední dobou dost rozporuplný Fallout 4, jsou recenze, které tomu daly 5-6/10, ale i takové, které neváhaly dát 10/10. Ale proč? Někdo vypíchl jako mínus grafickou stránku, jinému se naopak líbila. Bohužel/bohudík to takhle prostě chodí.
SugarBear: Recenze že jsou a musí být objektivní? V jakém světě žiješ? Vždy jde jen o subjektivní názor jen s tím, že recenzent by měl vypíchnout výrazné věci, co se mu líbí a co ne. Ale nehledat ty věci, jen je vypíchnout. I u recenzenta platí 100 lidí 100 chutí, jen by se měl zaměřovat na podstatné věci a být více kritický. A ne zaslepený jak nelibostí ke hře, tak fanboystvím. Bohůžel tohle se taky děje.
Objektivní a hlavně pravdivý naopak musí být popis hry. Jinak řečeno pravdivá a nepříkrášlená reklama. A kde je pravda? Tak někde v půlce cesty. U téhle hry, ale myslím nikdo nemlžil. Každej kdo to koupil do toho šel s tím, že to má max 2 hodiny a je to spíš zážitek než hra.
Jinak ke grafice. Grafiku jsem před vydáním vychvaloval, že vypadá perfektně. Skoro mi to připadalo jako Vanishing of Ethan Carter. No a ve hře je to takové mdlé. Ale nepovedená grafika není. Naopak mě výrazně zaujala zmíňka o ceně v kladech. Jako přes 300, – za hodinu a půl "hraní" není zrovna málo. Není to moc, ale přátelům bych to za tu cenu nedoporučil se slovy "ber to je to pecka a stojí to málo". Ale budiž, ale v tomto případě se toto plus pere s těmi mínusy, výslednou známkou i textem.
SugarBear:
Nemá (te) tak celkem pravdu. Nikde není psáno, že recenze nemůže být více subjektivní. Pokud je to pro Vás takový problém, tak je to Vaše věc a názor na recenzi, ale přijde mi nespravedlivé to zrovna dávat za mínus u této recenze. Když už, tak to napište všem ostaním recenzentům u recenzí, protože zde na Zingu je převážně více recenzí subjektivnějších. Subjektivní recenze jsou dnes mnohem častější, jako např. v RE-PLAY, časopisu SCORE nebo v LEVELu a hromady dalších…
Nemáš tak celkom pravdu. Recenzie sú tu od toho aby podali objektívny pohľad na vec aby si niekto vedel o diele utvoriť obraz vo všeobecnosti. A keďže človek je tvor subjektívny tak väčšinou čítam recenzií viac (na veci ktoré ma zaujímajú) a podľa toho robím akýsi priemer.
Áno, súhlasím že každý má právo na svoj subjektívny názor no na to tu máme blog poprípade ak by bol ten názor kratší tak komentár k hre alebo inej recenzii. Ak už píšem recenziu píšem ju objektívne aby neskresľovala.
PS: nenarážal som na celú recenziu, narážal som len na tie 3 mínusy ktoré sú úplne subjektívne s tým že u grafiky som napísal kedy to nieje subjektívne a tak isto niekoľkokrát že som hru nehral takže nemôžem veľmi vyskakovať.
SugarBear:
Dovolím si nesouhlasit. Recenzent her je ten, co zhodnotí titul (+ a -) a řekne/napíše svůj názor. Takže není od věci, když zmiňovaný Pavel napsal, že to plně nevyužilo potenciál. V tomhle není žádný zákon, každý má právo na svůj subjektivní názor .
nehral som to ale dať do "mínusov přílišná linearita", "nepovedená grafická stránka", "plně nerozvinutý potenciál" chce podľa mňa odvahu. Ide o plne subjektívne oblasti. K prvému len toľko že sú ľudia ktorých lineárne hry bavia (podmienkou u mňa je kvalitný a dlhý príbeh samozrejme ale…) . K druhému len toľko že grafická stránka hry je čiste umelecký prejav autorov a komentovať umelecké dielo niečím takým je trošku odveci. K poslednému asi to isté ako u druhého bodu … počítačová hra je umelecké dielo … o tom aký má potenciál rozhoduje autor a nikto nemá právo do toho kecať.
Podotýkam že nehral som hru ale rešpektujem to že niekto si nájde námahu a dotiahne vývoj hry do konca a aj to vydá. Samozrejme že krátka herná doba je dobré mínus a veľmi dôležité. Aj u grafiky to môže byť mínus ale musí byť fakt vidno že je to odfláknuté a že je to len také bodaj by bolo, no inak ako som písal vyššie …
Bargud: Ani tak nejde o herní dobu. Pokud by byla i kvalitní náplň, nemám problém, bohužel hra je průměr i po stránce hratelnosti a příběh je jediné, co ji drží nad vodou. Proto mě herní doba zklamala – končí ještě dříve, než se příběh dokáže pořádně rozjet.
Nic ve zlém. Pro 15 kluka možná negativum tahle délka hry (nač uměle natahovat herní dobu) . Pro mě něco dobrého. Taková zajímavá jednohubka inspirovaná S. Kingem. Navíc, když sami autoři říkali, že půjde jen o experiment – nic dlouhého! Sami řekli průměr jedné až dvou hodin hraní. Zkrátka krátký, ale intenzivní zážitek.
EDIT: Což neospravedlňuje relativní krátkost, ale minimálně pak čekat několika hodinovou hru vypadá divně
Witcherr jenze u cod mas este mp a zombie mod