Po vydání Fallout 4 řada lidí volala po návratu k jeho izometrickým kořenům. Pravděpodobnost, že se něčeho takového dočkáme, je ale mizivá. Naštěstí tu máme řadu jiných děl s podobně zaměřenou tématikou, která dokáží pomyslnou mezeru na trhu vyplnit. Jednou z postapokalyptických záplat je i nové izometrické RPG UnderRail, které se ještě donedávna plavilo v rozbouřených vodách Early Accessu. V nich se mu díky komunitě podařilo získat stabilitu a správný směr, jasně na něm jde vidět inspirace legendárními zástupci žánru. Jejich kostra v praxi tvoří základní kamen UnderRail. Co na něm jeho tvůrci postavili, uvidíte sami.
Světlo na konci tunelu
V posledních dílech Falloutu jsme si po většinu času užívali slunného počasí. UnderRail je v tomto směru pravým opakem kultovní série. Alternativní postapokalyptická dimenze, v které se hra odehrává, totiž neumožňuje život na zemském povrchu. Nastává tedy podobná situace jako v Metro 2033. Lidstvo žije v podzemních stanicích, jež jsou propojené sítí tunelů a základen. Válka se přesunula do podzemních stok, představují ideální bojiště pro přeživší frakce bojující o nadvládu nad špínou a prachem. Pomyslnou stopkou konfliktu jsou občasná zemětřesení, která dokáží zastavit nesmyslný boj. Jedním ze silnějších otřesů začíná i váš příběh.
Primární linie jako taková je hodně kvalitního rázu. Při jejím průchodu na vás čeká řada zajímavých voleb, rozhodnutí a zvratů. Jejím jediným problémem je snad jen pomalý rozjezd. Celek nezahanbují ani vedlejší úkoly, které jsou na podobné úrovni jako příběhová část. Jejich náplň je též pestrá a záživná. Osobně jsem byl vedlejšími aktivitami příjemně překvapen, RPG z posledních měsíců mi totiž podobný zážitek nenabídla.
Příjemným překvapením ale nebyly jen vedlejší úkoly a aktivity. Dost mě potěšila i rozsáhla škála lokací, do kterých se při průchodu hrou podíváte. Tunely a temné štoly nejsou vašim jediným působištěm. Na výpravě za dobrodružstvím na vás čekají gigantická města, opuštěné podzemní stanice a zamořená skladiště. Zóny disponují skvělou atmosférou, dokáže vtáhnout a nepustit.
Návrat ke kořenům
Dříve než se pustíte do objevování krás UnderRail, je nutné vytvořit si svého hrdinu. Tvorba postavy je hodně propracovaná. Na začátku jí navolíte primární statistiky a dovednosti. Zvolené vlohy a schopnosti následně určí, v jakém směru bude váš charakter nadaný. Body je nutné rozdělovat obezřetně, pokud si navolíte nesmyslné atributy, může pro vás být průchod hrou až neúměrně náročný.
„Tvorba hrdiny funguje na stejném principu jako v jiných čistokrevných RPG. Jediným výrazným odlišením je nastavení systému navyšování úrovní.“
Krom statistik a dovedností na vás ještě čekají perky. Ty jsou podobně jako v původním Falloutu závislé na nastavení prvních dvou zmíněných aspektů. Pokud si kupříkladu navolíte vysokou obratnost spolu se znalostí kuší, máte přístup k položce Střelec. Díky ní se zbavujete postihu za užívání různých typů šipek.
Tvorba hrdiny funguje na stejném principu jako v jiných čistokrevných RPG. Jediným výrazným odlišením je nastavení systému navyšování úrovní. U něj si můžete navolit jednu z dvou alternativ. První možností je klasické zvyšování úrovní za pomoci zabíjení monster a plnění různých úkolů. Druhá o něco obtížnější cesta vám za lov příšer nedá ani zkušenost. Místo řezničiny pro vás bude důležité nacházení speciálních předmětů, za které budete dostávat bodíky. Po dosažení určitého počtu objevů dostanete nový level. Slídění po jedinečných věcech bude omezeno počtem nálezů. Pokud překročíte limit, zkušenostní body za odhalení objektu již nedostanete.
Kuše vs. pistole
Přestože u tvorby herního charakteru strávíte několik desítek minut, je to jen začátek vašeho dobrodružství. Na cestách skrz temné tunely budete totiž potřebovat víc než jen vypracovaného hrdinu. Postava sama o sobě moc nezmůže, takže jí budete muset dát efektivní vybavení. Ve zbrojnici základního tábora vám nabídnou tři typy zbraní. Do ruky si vezmete buď kuši, pistoli nebo nůž. Jestli vám náhodou nebude stačit ani jedna z uvedených, je možné si koupit jinou smrtící hračku, jejich paleta je naštěstí dostatečně pestrá.
„Tvorba předmětů je v UnderRail skutečně propracovaná. Prakticky tu máme pět různých produkčních odvětví, v kterých můžete vytvářet zbraně, zbroje, náboje a léky.“
Střelný a kontaktní arzenál dává prostor hlavně milovníkům přímého střetu. Každý v sobě ale nemá samuraje či rytíře. Pro hráče, kteří neholdují čestnému boji, tu je systém plížení, krádeží a pastí, díky kterému dokáží protivníka zlikvidovat bez nutnosti osobní konfrontace. Stačí jedna či dvě otrávené medvědí pasti a májí po starostech. Účinný je v tomto směru i hacking, s kterým je možné nabourat nepřátelské obranné systémy. S dostatečně vysokou dovedností dokonce můžete přeprogramovat věž k tomu, aby se postarala o velkou část nepřátelského personálu.
Vzhledem k tomu, že rezerva pastí, munice a jiných zásob není nevyčerpatelná, hodí se vám občas výroba předmětů. Ta je v UnderRail skutečně propracovaná. Prakticky tu máme pět různých produkčních odvětví, v kterých můžete vytvářet zbraně, zbroje, náboje a léky. Osobně jsem si asi nejvíce oblíbil chemii, díky níž jsem měl přístup k výbušninám, které jsou extrémně účinné při rozhánění a likvidaci větších skupin nepřátel.
Věk magie je pryč
Dá se říct, že ve většině RPG hraje magie zásadní roli. UnderRail se od ní naštěstí nedistancuje. V určitém směru jí dává dokonce zcela novou podobu. Kouzelníky odříkávající magické formule tu rozhodně nenajdete. Místo nich jsou zde lidé, kteří dokáží účinně používat svůj mozek. Prakticky z něj vytváří smrtící nástroj šířící děs a zkázu mezi jejich nepřátele.
Pyrokinezi, hydrokinezi a další PSI schopnosti ale neovládají jen lidské bytosti. V repertoáru svých dovedností je mají i zmutovaní obyvatelé podzemních štol, kteří je využívají převážně proti vaší maličkosti. Na neutrálně laděná monstra ve hře nenarazíte. Zaujali mě obrnění brouci, místo útoku rozšiřovali svou populaci za pomoci kladení nových vajec. Ta se v průběhu boje vylíhla a následně na vás ze svých útrob vypustila armádu miniaturních po krvi toužících příšer.
„Každá chyba se trestá smrtí, tím pádem je dobré po každé potyčce ukládat jako o život.“
Jako celek jsou tahové souboje slušně zpracovány. AI se snaží využít svůj potenciál na maximum. Ve většině případů se jí to daří. Jediná věc, která mi občas v průběhu bitev vadila, byl systém náhod. Ten totiž nezůstal na neutrální rovině a nahrával AI. Při jednom souboji jsem měl kupříkladu 80 % šance na zásah. Za čtyři rány jsem se netrefil ani jednou, umělá inteligence v dálce naopak s minimální vyhlídkou skórovala pokaždé. Náhoda je prostě blbec.
Nepředvídatelnost však nemusí být jediným problémem. Mladší hráče může též odradit i nevábná grafická stránka, vysoká náročnost a zbytečné rozsekání úrovní do malých lokací. Nejzásadněji je pravděpodobně zasáhne obtížnost, která dělá z UnderRail jeden z nejnáročnějších titulů loňského roku. Každá chyba se trestá smrtí, tím pádem je dobré po každé potyčce ukládat jako o život.
Následovník legendy
Když k nám v listopadu dorazil čtvrtý díl legendární série Fallout, většina jeho původních fanoušků z něj nebyla zrovna nadšená. Hra se jako celek odvrátila od svých RPG kořenů, tím přišla o část své osobitosti. Ta se spolu s RPG prvky přesunula do nového nezávislého projektu UnderRail. Ten se díky kvalitnímu příběhu a povedené tvorbě postav dá označit za duchovního následovníka prvního a druhého Falloutu. Pokud se vám podaří překousnout vysokou obtížnost a mírně zastaralou grafickou stránku, je to RPG určené právě pro vás.
UnderRail koupíte na Steamu za 14,19€.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
UnderRail – futuristické metro
UnderRail je jedním z nejzajímavějších indie RPG loňského roku. Pokud hledáte nástupce původního Fallouta, nebojte se po něm sáhnout. Najdete v něm totiž víc osobitosti než v jeho současném jmenovci.
Líbí se nám
- propracovaná tvorba postavy
- výrazná atmosféra
- náročnost
- zajímavé vedlejší aktivity
- vyladěná výroba předmětů
- systém PSI schopností
Vadí nám
- počáteční nezáživnost
- absence herní mapy
Tak dnes konecne porizeno a osobne jedu system Oddity na stredni obtiznost…. je to opravdu rychta, ma to koule!
Chvíli jsem zkoušel ten experimentální systém, ale přišlo mi že se v příběhu pomalu nikam nedostanu, protože mám vždy moc nízký lvl a nepřátelé moc ubírají, takže radši hraju s tím klasickým systémem. Ten experimentální není špatnej, pokud to už člověk dohrál a chce si to zahrát znovu v těžší verzi.
Experimentální nebyla špatná a hlavně tomu dala trošku jiný nádech než norm exp.
Hrajete s klasickým získáváním zkušeností nebo s tou "experimentální" – za speciální předměty? Já jsem šel do klasiky, protože mi vadí, když mě někdo žene v RPG vpřed. Já jsem hodně objevitelský typ, rád vše dlouze prozkoumávám, takže jsem raději volil klasiku…
Na tohle jsem dlouho čekal a vyplatilo se mi to, ti co říkali, že se na to nedá dívat ať si nechají svoje skvělé Assassíny a Battlefronty.
Corvus: To jen uvitam, to se budu rochnit blahem.
Jinak, recka na urovni, supr.
Izometrická a old school RPG mě baví nejvíce. Hlavně první Fallout je pro mě už legenda. Určitě zahraju, děkuji za recenzi, uvidím, jak mě to zaujme.
Jo, tohle je nejvíc Fallout od Falloutu.
MORTHSIR: Jen bych rád podotknul, že tohle je docela hard core. Herně i vizuálem. Spoustu mechanik připomíná staré Fallouty a obtížnost je poměrně vysoká. Určitě to není hra pro každého
Herdek! Jakto, ze mi tohle uniklo? Kvalitni a pure Iz RPG jsou dnes vzacnost… to musim dohnat.
Díky za recenzi! Tohle je černý kůň prosince 2015! Vynikající hra!