Recenzovaná verze: PC
Jak už bylo na Zingu a vlastně po celém internetu několikrát zmíněno a dokola omíláno, aktuálně nás obklopuje relativní herní sucho, které by s koncem tohoto měsíce mohlo, respektive mělo, zmizet. To ovšem neznamená, že nevychází vůbec žádné hry. Nevychází akorát ty tříáčkové od velkých gigantů. A kromě nějakých větších her se dočkáváme i menších projektů. Jedním takovým je i unikátní ABZÛ, který měl na starost art director velmi oblíbeného Journey na PlayStation.
ABZÛ v mnoha ohledech opravdu je unikátní hrou a stejně tak je v několika ohledech naopak docela standardní hrou. Nenajdete tu žádné dialogy nebo vyloženě aktivní příběh, nečekejte ani nijak zvlášť prominentní herní prvky nebo samotnou hratelnost. Se vším všudy se dá hra spíše popsat jako relaxační zážitek, který není tak úplně pro každého.
Základním kamenem ABZÛ je samotná voda, ve které se po celou hru nacházíte. Můžete klasicky plavat do všech úhlů a tím se pohybovat dál po relativně lineárním světě. Ten je rozdělen do kapitol a každá kapitola nabízí minimálně jednu velkou oblast s pokaždé odlišnou tématikou, kde se můžete volně pohybovat, jak dlouho chcete, dokud se nerozhodnete pokračovat dál. Tuhle hru ale z hratelnostního hlediska drží nad vodou (v čistě pozitivním smyslu, i když si to trochu protiřečí s náplní hry) život kolem vás. Najdete zde hejna ryb, stejně jako jednotlivce nebo další hejna například žraloků, delfínů, rejnoků a dokonce třeba želv. Ryby vám uhýbají v cestě (narážku na umělou inteligenci ryb z Call of Duty: Ghosts si z dobré vůle odpustím), delfíni na vás reagují a pyskoun kupříkladu požírá menší rybky.
Mořský svět kolem vás prostě žije svým životem a vy je můžete či nemusíte nijak vyrušovat. Na větších rybách (případně savcích) se pak můžete svést a částečně (čtete s obtížemi, protože se vzpírají) je ovládat. Není tak problém se podržet za hřbetní ploutev delfína a udělat pár výskoků z vody s nějakým tím saltem nebo otočkou za doprovodu zbytku delfínů, opakujících stejnou akci po vás.
Jak už jsem zmiňoval, samotný příběh není ve hře tak aktivní a je vyobrazen podobně jako ve zmíněném Journey, tedy za pomocí neverbálních technik, jako třeba obrazů. Záleží hlavně na vaší představivosti a kreativitě. Je hlavně na vás, jak všechno posoudíte a jaký příběh si v hlavě vytvoříte, a to i přesto, že nějaký základ, události i konec ve hře najdete.
„Nenajdete tu žádné dialogy nebo aktivní příběh, nečekejte ani nijak zvlášť prominentní herní prvky nebo samotnou hratelnost.”
Kromě samotného plavání do nitra oceánu vás také čekají tři volitelné, dodatečné prvky, které můžete během hraní využít. Tím prvním je sbírání mušlí jakožto sběratelského předmětu. Druhým je vypouštění dalších druhů živočichů do místního ekosystému skrze „skryté bazénky” a v neposlední řadě vás čeká meditace, kterou lze provést u speciálních soch. Ta vám nabídne možnost sledovat jednotlivé druhy živočichů kolem vás a prostě meditovat a chvíli si odpočinout. Do jednotlivých odemknutých/objevených meditačních míst se pak lze snadno dostat z hlavního menu, stejně tak jako se vrátit do libovolné kapitoly po dohrání hry.
Co se samotného ovládání hry týče, to je velmi prosté a minimalistické, takže tady by vás žádné problémy čekat neměly. Klasicky se hýbete, klasicky otáčíte kamerou, jedním tlačítkem pak zrychlíte, dalším se chytnete větších živočichů. Třetím provádíte interakce a spouštíte jakýsi echo-sonar, díky kterému můžete k vaší postavě přilákat pár rybek a blbnout s nimi, a čtvrtým tlačítkem můžete provádět salta a různé otočky, na které okolní život reaguje.
„Mořský svět kolem vás prostě žije svým životem a vy je můžete či nemusíte nijak vyrušovat.”
Autoři hry ovšem ke hře doporučují gamepad. Na klávesnici a myši se dá hra ovládat relativně normálně (byť do jisté míry toporně), ale gamepad je přeci jenom intuitivnější, a to díky regulaci rychlosti jak pohybu, tak i kamery. Samotná hratelnost ovšem tvoří jen polovinu, ne-li třetinu toho, na čem tahle hra staví a naštěstí nepadá. Tou druhou, minimálně stejně tak důležitou částí je totiž audiovizuál hry. A ABZÛ se nedá z tohoto hlediska popsat jinak než jako umělecké dílo.
Samotná grafika je totiž nádherná podívaná s osobitým stylem a důrazem na barvy a hudba je něco, co si člověk musí poslechnout, aby dokázal pochopit to, co se s obtížemi snažím popsat. Dohromady prostě ABZÛ tvoří vážně interaktivní umělecké dílo, které vám dokáže vykouzlit úsměv na tváři a zatajit dech, když například proplouváte kolem neuvěřitelně obrovských velryb za doprovodu skvělé orchestrální hudby.
Tahle hra ale samozřejmě není dokonalá v každém slova smyslu. Sem tam můžete najít menší bugy, občas nějaká velká ryba částečně propluje skrz jinou a v některých případech můžete narazit na menší pokles snímků za sekundu; největší problém ABZÛ ale spočívá ve dvou věcech. Tou první věcí je její délka, protože samotná hra vydrží na takové to klasické dohrání asi jenom dvě až dvě a půl hodiny. Osobně bych si dokázal představit, že by byla ještě o něco delší. Sám jsem splnil všechny achievementy/trofeje a to mi, včetně prvního standardního dohrání, trvalo zhruba pět hodin.
Druhým problémem je pak to, že ABZÛ zkrátka není pro každého. Pokud dokážete ocenit podobné hry, nebo ještě lépe – pokud například hry jako Journey a Flower patří mezi vaše nejoblíbenější, budete v tomhle případě v sedmém moři. Pokud vám ale podobné hry nic moc neříkají a jste opravdu na vážkách, jestli do hry vrazit 20 eur, kterých ABZÛ stojí, mohlo by se stát, že vás to prostě nebude bavit. Naštěstí můžete v případě Steamu vždycky využít refundace. Navíc vás dokáže hra zkrátka uklidnit, když zrovna máte den blbec nebo nervy v háji, a to se vždycky hodí.
Recenze
ABZÛ – hra, do které se ponoříte
Z audiovizuálního hlediska je ABZÛ dokonalým interaktivním uměleckým dílem. Z hratelnostního hlediska sice lehce pokulhává svou lineárností a relativní krátkostí, ale dohání to vyobrazením podmořského života, se kterým můžete porůznu interagovat. Tak či onak, tohle je jedinečný zážitek, který nesmíte minout.
Líbí se nám
- absolutně bezchybná audiovizuální stránka hry
- minimalistická hratelnost točící se kolem plavání a mořského života
- samotné pocity, které hra dokáže během hraní navodit
- že kromě pohybu vpřed v „příběhu” si můžete hrát s okolním životem
Vadí nám
- výjimečné bugy a menší poklesy snímků za sekundu
- mohlo to být o trochu delší
Odpověď na komentář uživatele VENUSE
No vidš to, také musim zahrát, uplne jsem na to zapomenul, že sem to nedávno stáhnul z PS store za pár korun.
K Abzu jsem se bohužel dostala až teď. Ale o to, víc mě překvapila. Krásná oddychovka, relax, moc pěkná hudba…. prostě paráda U nás doma jsem byla první, kdo si ji mohl vyzkoušet, poté co nám ji doručila pošta…. haha
Odpověď na komentář uživatele ElementGamer
Za 20 eur herná doba 3 hodiny je výsmech. A ten vizuálny dojem aspoň pre mňa tiež nie je bohviečo.
Ale každému sa páči niečo iné.
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Souhlas, z hlediska herní doby je to většinou bída (3-4 hodiny) , ale jde hlavně o ten audiovizuální dojem.
Odpověď na komentář uživatele ElementGamer
To si napsal presne Pro me jako umelecke dilo klidne 9/10, ale jako hra kolem 6/10. Takze tohle urcite vynecham.
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Nejsi sám, proto mě recenze potěšila. Popravdě, podobné hry jsou spíše umělecká díla než nějaká mainstream zábava.
Odpověď na komentář uživatele Virus
Rád souhlasím. Já například vyloženě hledám nějakou meditativní hru a podmořské hlubiny mě od malička lákají. Hudba ve spojení s dokonalou vizualizací nemá chybu. Tohle není prostě hra ani pro mainstream ani pro lidi, kteří tzv. walking simulatory nepovažují za hry. Ti si mohou klidně odečíst půlku bodů. Já se neskutečně těším!
Odpověď na komentář uživatele Lazy
A tak to bych se zase hádal. Nejen grafika ale prý i hudební doprovod je fajn. Navíc číslo se odráží na tom, jak komu to sedne. Každý člověk by dal každé hře známku dle svého a kolikrát se nemusí shodovat s okolím. Já se spíše divím, že někdo kouká na čísla. Já když se zajímám o hru a čtu recenzi, tak mě zajímá co se v ní píše. Jediné co může zarazit je, když recenze působí jako že je hra nic moc a pak dostane známku dle prezentování nepřiměřenou a naopak. Dle toho co jsem ale četl, si to chlapec užil a tak tomu dal 9/10. Ale tato známka nemá říkat, že je hra tak dobrá pro všechny. To dělá celá recenze a "plus a minus", aby se člověk rozhodl. Známka je jen hodnocení jednoho člověka a váhu jí může dát teprve x desítek dalších známek. Tak to vidím já, ty ne?
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Jo, moc explorativní to zase není. Většinou to probíhá tak, že se objevíš v koridoru, pak jseš ve velký oblasti, zase koridor, zase velká oblast a konec kapitoly. Ale mně to stačilo. Nacházet tam můžeš ty mušle, meditační sochy a bazénky. Je to hlavně o prozkoumávání a blbnutí s tím životem, než prozkoumávání a blbnutí s tím světem.
Co se čísla 9/10 týče… Budu teda dělat, jakože na tom čísle záleží a řeknu to asi takhle – jak je v recenzi párkrát řečeno, tahle hra není pro každého. Někdo vidí jako 9/10 jak hodně, někdo to může vidět jako málo, co já vím. Když se podíváte na Steam, tam má hra celkově hodnocení 94%. Když se podíváte na Metacritic, tak tam má hra od kritiků 78/86 a uživatelů 75/69 (PS4/PC) a ve všech případech se jednotlivá hodnocení pohybují od 6-10.
Odpověď na komentář uživatele carhrozny
Tak to sem necekal v kratke dobe druha (inside) mensi hra s Denuvem
Iank po precteni recenze me osobne prijde 9/10 jako dost prestrelene uz jen z toho duvovu, ze to jedine vyjmecne na teto hre je graficka stranka, stylizace hry.
Jak hodně je hra explorativní? Délka mi přijde opravdu malá, i když jsem typ hráče, kterému všechno projít trvá odhadem 3x déle než všem ostatním. Přesto by mě zajímalo zda je pořád co odhalovat? Asi moc ne? A ke sbírání jsou pouze zmiňované mušle? Díky za info.
Jediné čo ma na tejto hre zaujalo bolo, že hra používa DENUVO
Čekám na výplatu a potom zainvestuji do Abzu a Ghost of a Tale Díky za parádní recenzi, Jendo.
9z10… No ty vole. [ odkaz ]
Skvěle! Další na seznam vedle Ori, dohrání Limbo a Inside.