Na začátku své cesty nemělo nezávislé vývojářské studio SomaSim velké ambice. Jejich tvorba byla již od samého startu cílena na hráče, kterým nevadila jistá dávka jednoduchosti a přístupnosti. První projekt této malé party si až na pár výjimek dokázal získat srdce nejednoho hráče simulačních strategií. Budování města se jim v jejich strategii 1849 nadmíru povedlo. Díky tomuto úspěchu jim byl dán prostor k vytvoření podobně laděného díla. Na stavění zacílený titul Project Highrise se od svého mladšího bratříčka v mnoha směrech liší. Podaří se mu za pomoci těchto odlišností okouzlit dosud nezaujaté hráče, nebo je inovace od případné investice naopak odradí? To a mnohem víc se dočtete v následujících řádcích.
Velký šéf
Předchozí titul od SomaSim nás zavedl na nelítostný Divoký západ v jeho nejslavnější epoše. Nyní se autoři 1849 rozhodli zasadit svůj projekt do současnosti. V kůži správce mrakodrapu se staráte o to, aby sláva a velikost vaší nemovitosti dosáhla až ke hvězdám. K splnění tohoto nesnadného cíle budete potřebovat hodně peněz, politických konexí a přízeň nelítostného tisku.
Platit účty musí každý, nevyhnete se jim tím pádem ani vy. V úvodu hry si můžete dovolit jít trošku do mínusu, čísla ale nesmí dosáhnout extrémních hodnot, jinak se vám je nepodaří otočit ani s pomocí Boží. Vydělávat vám na chod domu budou nájemníci. Do budovy můžete nastěhovat kanceláře, obchody, jídelny a byty. Každý pronajímatel má trošku jiné potřeby a touhy. Obyvatelé základních bytů kupříkladu potřebují pro efektivní fungování a spokojenost jen proud a vodu. Nájemníci lepších obytných buněk již vyžadují větší komfort. Klid jim do duše přinese jen přístup k televizi, plynu a elektřině. Mimoto potřebují také žít v místě, kde není hluk, tím pádem je není dobré dát k hlučným kancelářským či jídelním strukturám. Rámus naštěstí nevadí elementárním kancelářským myším, které vám jsou schopné za jednopokojovou místnost vcelku slušně zaplatit.
„Politická sféra v Project Highrise zastupuje technický strom známý z jiných budovatelských strategií. Čím větší v ní budete mít vliv, tím zajímavější vylepšení vám budou zpřístupněna. Postupem času se vám díky ní otevře například větší místnost pro personál či luxusní výtahy.”
Finanční situace na startu je v Project Highrise ovlivněna hlavně zvolenou obtížností. Pokud si navolíte jednu ze snazších úrovní, nemáte problém rychlostí blesku vystavět svůj mrakodrap do velikosti, ve které vám bude slušně vydělávat. Na středních a vyšších obtížnostech se z budování již stává celkem slušná výzva. Nejhůře na tom asi budete, když se rozhodnete vžít se do kůže vývojáře, který si své dílo užívá jen na maximální dostupnou náročnost, jenž vám už na samém začátku dá darem půjčku, z které se budete muset velmi rychle dostat.
Pozitivní reakce
Prakticky každé patro vaší budovy bude minimálně na začátku potřebovat vaší pozornost. Ještě před tím, než na něj někoho nastěhujete, musíte si ujasnit, jaký typ nájemníků na něm vlastně chcete. Jak už bylo řečeno v minulých řádcích, každý pronajímatel má trošku jiné choutky. Pokud mu je nesplníte, může se vám stát, že brzy po nastěhování opustí pronajaté prostory, což vaší peněžence a reputaci moc nepomůže.
Spokojenost vašich nájemníků je možné i přes nevyhovující podmínky vylepšit za pomoci tiskových zpráv, které kupujete za speciální měnu získanou od uspokojených novinářů. Pozitivní recenze mohou do vašeho mrakodrapu přilákat nové zákazníky, podnájemníky a investory, kteří vám následně zadají zásadní projekty pro rozšíření městské infrastruktury. Krom jiného jsou schopné posílit váš politický vliv na město.
„Celý koncept je relativně slušně technicky vyladěn. Své sídlo budete stavět ve 2D, takže problematickou optimalizaci rozhodně nečekejte. Po grafické stránce je Project Highrise uspokojivým dílem, mohlo by být jistě hůř.”
Politická sféra v Project Highrise zastupuje technický strom známý z jiných budovatelských strategií. Čím větší v ní budete mít vliv, tím zajímavější vylepšení vám budou zpřístupněna. Postupem času se vám díky ní otevře například větší místnost pro personál či luxusní výtahy. Vedle politiky tu máme ještě také reputaci, která vám dá k dispozici nové typy bytů, kanceláří a obchodních center.
Celý koncept je relativně slušně technicky vyladěn. Své sídlo budete stavět ve 2D, takže problematickou optimalizaci rozhodně nečekejte. Po grafické stránce je Project Highrise uspokojivým dílem, mohlo by být jistě hůř. Za sebe mohu říct, že jsem byl audiovizuálem tohoto díla velmi kladně překvapen.
Velkolepé budování
V rámci žánru je 2D budovatelská strategie Project Highrise jedním ze zajímavějších titulů současnosti. Hra vás dokáže zaujmout hlavně svou náročností, která se promítá primárně v jejich pozdějších fázích. Budování a zabezpečování prosperity vašeho mrakodrapu vám tu klidně zabere i několik desítek hodin, v nichž se rozhodně nudit nebudete. Úroveň celku naneštěstí kazí stereotyp, který je po několika hodinách hraní hodně citelný. I přes tento nedostatek ale mohu toto osobité dílko bez většího rozmýšlení doporučit, příjemně jsem se u něj totiž bavil.
Project Highrise vychází 8. září 2016 za 19,99€.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Project Highrise – správcem mrakodrapu
Project Highrise je zajímavý 2D budovatelský simulátor, který má současnému hráči co nabídnout. Osobně bych ho doporučil hlavně těm, kteří hledají přístupnou oddechovku, u které se moc nezapotí.
Líbí se nám
- správa budovy
- vývojový strom
- překvapivá zábavnost celku
Vadí nám
- stereotyp