Rusty Lake: Roots je nejnovější hra z Rusty Lake série. Nizozemský vydavatel Rusty Lake začal na jaře roku 2015 s tvorbou únikových her, které jsou součástí stejnojmenného universa inspirovaného seriálem Twin Peaks. Po adventuře Rusty Lake: Hotel přichází Roots (kořeny).
Příběh tří generací
V roce 1860 se James Vanderboom nastěhuje do domu v Rusty Lake, který zdědil po svém záhadně zesnulém strýci. Během 3-5 hodin se ve 33 částech příběhu seznamujeme se třemi generacemi rodiny Vanderboom, jejich radostmi a strastmi spojenými se životem v získaném domě. Vedle útulného útočiště získal Vanderboomův klan také sazenici stromu, jež do jisté míry hraje ústřední roli. Zemřelý strýc totiž pracoval na elixíru znovuzrození. Ale aby ke znovuzrození mohlo dojít, musí strom vyrůst a každý člen rodiny něco obětovat.
Point-and-click? Ano, prosím
Roots je na rozdíl od Cube Escapes a Rusty Lake: Hotel koncipována jako jeden dlouhý pohled do místnosti, kde se pohybujete pouze doleva či doprava, což do jisté míry zjednodušuje orientaci. Jednotlivé části stojí samy o sobě, nehrozí tedy žádné pobíhání a hledání jinde. V téhle hře se jde na jistotu. A pokud si zrovna nevíte rady, musíte se znovu rozhlédnout, někde to tam rozhodně je. Jednotlivé části na sebe nemají vliv a nemusíte se bát, že budete muset hledat nápovědy jinde. Pokud se i přesto zaseknete, z menu hry se můžete dostat k video návodům (krok za krokem) od tvůrců.
Jistou formu nápovědy vám mohou poskytnout také členové rodiny, kteří občas formou bubliny vyjádří svá přání a tím ujasní, co je dílčím úkolem nebo cílem kapitoly. S postupným ukončováním jednotlivých kapitol se po malých kouscích rozrůstá strom života. Velkou výhodou je fakt, že je možné jednotlivé části opustit a postup se neztratí – to když vám třeba dojdou nervy a potřebujete změnu. Díky tomu, že se strom větví, máte totiž na výběr z více otevřených levelů.
Atmosféra, která vás oklame
Roots se vyznačuje jednoduchými a čistými liniemi a pastelovými odstíny barev. A tak se může stát, že si v rámci té příjemné atmosféry ani nevšimnete, že svým způsobem vlastně hrajete hororovou hru. Ubližování sourozenců je sice velmi přímočaré, ale některé skutečnosti vám dojdou až postupně a budete se hodně divit. Tento zvláštní stav příjemného pocitu při hraní ještě podporují občasné lekací scény, které atmosféru sice naruší, ale jen na krátko a nepatrně. Naopak vás ještě dále podpoří v dojmu, že vše je zcela v pořádku – když se objevují strašidla, musíte přece dělat něco dobře. Svůj podíl na tom má jistě také hudební podkreslení a občasné mluvené slovo.
Tahle adventura vás vtáhne a nepustí, dokud nebudete hotoví. Ale možná vás nepustí ani potom. Stále zbývá mnoho otázek a díky různorodosti úkolů se při opakovaném hraní neomrzí. Čím déle však budete hrát, o to méně budete mít ze hry dobrý pocit. Spíše nepřímo budete nabádáni k myšlenkám o morálce a obětech. Ačkoli jsou darované oběti fyzického charakteru, skrývá se za nimi psychické utrpení, které zrcadlí „kletbu“ rodiny.
Nebudete se nudit
Roots nabízí rozmanité úkoly, takže jednotvárnost rozhodně nehrozí. Tradičně je mnoho úkolů o hledání symbolů či čísel, které otevírají kufry nebo skříně, není to ale ani zdaleka všechno. Na cestě za znovuzrozením budete muset třeba vybarvit obraz, vyšlechtit květiny nebo nařezat prkna pilou. Velkou roli hrají také věštecké karty, které se ve hře objevují několikrát a mají různé účely. Mimoto vás taky čeká třeba konstrukce motorky nebo tanec. Čas od času rozhodně není na škodu, vzít si k ruce tužku a papír (nebo foťák). Díky jednomu z úkolu si také můžete připomenout hotel, který je dějištěm předchozího dílu Rusty Lake: Hotel.
Konec? Ještě ne!
Zvládli jste všech 33 částí a znovu jste se narodili. To ale není všechno. Můžete se znovu vrátit k jednotlivým členům rodiny a hledat zlaté rodinné odznaky. Získáte jednu nápovědu, která vás postupně navede ke všem odznakům. Ale pak už je konec? Po sesbírání všech odznaků máte šanci zjistit, co se stalo strýci, po kterém jste dům v Rusty Lake podědili.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Rusty Lake: Roots – intenzivní adventura na jeden večer
Rusty Lake: Roots je v porovnání s jinými žánrovkami možná krátká, ale o to intenzivněji působí. Dá se říci, že jde spíše o oddechovku, protože těžší šifry se střídají s lehčími úkoly. Těšíme se na další díly a v mezičase se můžeme zabavit hrami Cube Escape v prohlížeči.
Líbí se nám
- rozmanitost úkolů
- atmosféra
- propojení s dalšími Rusty Lake hrami a reference na ně
- nápověda od autorů ve formě videa dostupná přímo z menu hry
Vadí nám
- častá krutost, kterou si místy ani neuvědomíte
- šipky umožňující přibližování a oddalování jsou moc malé
Odpověď na komentář uživatele Ylbirda
Jo tak tutoriál? ! Videa jako nápovědy? Občas podvádíme! No jo no, žena no. Ale jo, chápu to. Mně hodně pomohlo hrát příběhy v kostkách a díky tomu už tak nějak vím co, kde a jak. Ale přiznávám, že občas je to opravdu oříšek. Tak to bylo pořízených fotek co? Já to cpal všecko do hlavy a jediné co jsem si nakreslil, byly karty pro hledání zlatých mincí rodiny. Jsem si říkal nakreslím to, bude to rychlejší. Jo a pak přišel elixír a bylo.
Odpověď na komentář uživatele Virus
No nápovědu jako vyloženě tutoriál. Občas podvádím. A zrovna u Rusty Lake se mi líbí, že tvůrci ty tutoriály dělají jako videa, takže je celkem jednoduché pochopit, co se po tobě chce.
A po paměti to holt jde blbě, já jsem měla u ruky mobil a všechno co mi přišlo důležité jsem si fotila. A nebo jsem pobíhala tam a zpátky, dokud jsem to neměla dobře
Odpověď na komentář uživatele Ylbirda
Však já taky s angličtinou problém nemám, jen veškeré místo v paměti zaberou kraviny, filmy, seriály a zase kraviny.
A to přesně mám na té hře rád. To že je to tak pěkně navrženo, že to vážně pochopí každej. A hádanky jsou na tak dobré úrovni, že není třeba nějakých, dlouhých textů a to málo co tam je, tak to rozlousknu i já. Ona na ten elixír byla nějaká nápověda? Já kouknul jen na ten erb a snažil jsem se dostat k těm třem věcem na erbu. No a po hodině míchání a křížení věcí jsem to nějak dal. Ve hře jsem měl asi největší problém s hvězdami, protože jsem jel po paměti a furt mi to tam nešlo nakreslit. A ve speciálním odhalení to byla právě ROSE, kde mi trvalo přijít na to co napsat na desku. Pa už jen pekelná kuchyně s elixírem a to bylo vše. Tak to se už těšíme minimálně dva.
Odpověď na komentář uživatele Virus
Tak já s angličtinou problém nemám, ale je pravda, že ten příběh je postavený tak dobře, že to jde i bez ní.
Já jsem teda míchání elixíru víceméně jela podle nápovědy, na míchání jsem zrovna neměla nápovědu. Já jsem ve hře měla asi největší problém s Fortune Teller a těma kartama, to mi dalo dost zabrat, než jsem to pochopila. No a pak ten tanec ke konci, stím jsem taky dost bojovala, protože jsem nebyla schopná najít tu nápovědu. O achievementu taky nic nevím
A na jeskyni se moc těším.
Óóó, takže nás brzy čeká nějaká temná jeskyně? No to je potěšující zpráva. Mě na Rusty Lakes baví to, že i když anglicky neumím nic víc, než počítat do tří, tak si vcelku obstojně ten příběh dávám do kupy. Ale to je dost silné tvrzení, protože furt tápu. Ale potenciál to má, to souhlasím. Tak jestli najdu nápovědu, tak to možná taky dokončím. Jestli né, tak jdu hrát Monkey Go Happy.
P. S. Tak jsem to všecko našel. Nejtěžší pro mě byla Rose, jinak to šlo rychle. No a pak to míchání elixíru to byla samá kreveta a chvilku mi to trvalo na to přijít, i když jsem vycházel z erbu. Ale kde se v té hře ukrývá onen jediný achivement to teda nevím.
Odpověď na komentář uživatele Virus
Brzy by měla vyjít další kostka, má to být Cave, tak uvidíme. Jsem zvědavá, co z Rusty Lakes ještě bude, protože to rozhodně má velký potenciál.
Co se zlatých odznáčků týče, tak ty jsou oproti zbytku hry celkem lehké. Akorát musí člověk pochopit, co znamená ta první nápověda, já jsem si ji dost dlouho vykládala špatně
Od útěku z kostek přes R. L. Hotel jsem došel až ke Kořenům. A musím říct, že oproti hotelu kde se pěkně vaří z našich hostů, je tohle o mnoho lepší a hlavně delší. A za to palec hore. Sice mi osobně přijdou kostky stále těžší a lepší ale tohle má pěkný "příběh" a člověk se zas dozví něco málo o minulosti podivného jezera a jeho okolí. Ještě jsem nešel po zlatých odznáčcích a jediný achievement jsem zatím taky nějak minul ale odehrané 4 hodiny byly parádní a dostačující. Možná by to bylo i rychlejší kdybych se nerozčiloval nad zpětnými šipkami. Za sebe dávám také 8/10 protože na Tormentum – Dark Sorrow to nemá ale je to fajn. Chci víc, protože porod s nůžkama a stvoření prvního děcka ze zkumavky se nikdy neomrzí.