V předchozích letech zažívaly RTS vcelku slušný útlum. Prakticky se jim věnovalo jen pár větších studií, ostatní společnosti od nich daly ruce pryč a přenechaly prostor nezávislým vývojářům, kteří byli ochotni i za cenu nemalých obětí posouvat tento žánr kupředu. Díky jejich velkému úsilí tu nyní máme řadu kvalitních budovatelských děl, mezi něž patří třeba i nejvýraznější stavitelská strategie současnosti Cities: Skylines, jež se povedla natolik, že si jí časem vzal pod svá ochranná křídla Paradox Interactive.
Tvůrci Hypernova: Escape from Hadea zřejmě chtějí dosáhnout stejné mety jako hoši z Colossal Order, kteří mají na svědomí již zmíněné Cities: Skylines. Jejich titul nabízí velmi neotřelou hratelnost, s jejíž pomocí se snaží oslovit hráče i recenzenty. Co myslíte, podařilo se jim pro začátek zaujmout alespoň mou strategiemi zbožňující maličkost?
Umírající svět
Mírumilovná rasa Scynthianů žila po celá staletí v relativním klidu a míru. Jejich domovský systém jim dával vše, co potřebovali k životu. V posledních letech však začalo slunce,které na ně pohlíželo z nebes, pomalu ale jistě skomírat. Během několika měsíců vytvořili obyvatelé planety Scynthia obří kolonizační loď a zamířili k novému světu s nadějí ideálních podmínek pro život. Bohužel jim v polovině cesty došlo palivo a nezbylo jim nic jiného než přistát na nehostinně vypadajícím kusu kamene, který jim měl podle průzkumné sondy nabídnout suroviny potřebné k tomu, aby se dostali zdárně k cíli své výpravy. Hadea před ně však kromě vzácných materiálů postavila také původní formy života, které se rozhodly jejich snažení zastavit za každou cenu.
Příběh Hypernova: Escape from Hadea vás svou osobitostí rozhodně neohromí. Opět tu totiž máme z řady nevybočující dějovou linku, která je zaměřena na taktak přežívající živočišný druh, jehož zástupci se snaží nalézt lepší místo pro život. Fakticky lze tento scénář najít u většinu budovatelských RTS zaměřených na fanoušky sci-fi. Pokud by se tvůrci této zápletce vyhnuli a přišli s něčím novým, možná by udělali lépe.
Stabilizace civilizace
V úvodní fázi hry přistanete s vaší mateřskou lodí na povrchu světa, který musíte pořádně vycucat. Na začátku budete mít po ruce jen několik stavebních plánů. Ty vám umožní vystavět energii přenášející sloupy, výzkumnou laboratoř, těžební věže, zbrojnice a atmosféru pročisťující filtrovací zařízení, která na území stavby rozhání všude se prostírající fialovou mlhu.
Po postavení základních budov musíte začít neprodleně s výstavbou obytných buněk, skrze něž si otevřete na populaci závislé technologie. Ty vám umožní produkovat nové sociální a defenzivní struktury. Mimoto si s jejich pomocí vylepšíte také mateřskou loď, která ovlivňuje chod vaší civilizace v mnoha ohledech. Když jí například posílíte energetické zásobníky, budete si na ní moct napojit objemnější počet staveb, s lepšími navigačními systémy bude naopak schopná přesouvat několik věží naráz, bez toho aby nad nimi ztratila kontrolu.
„Ve většině TD strategií si po určité době vytvoříte natolik efektivní obranu, že můžete svou základnu nechat klidně několik minut bez dozoru. Hypernova: Escape from Hadea vám takový luxus nedopřeje. Monstra tu neustále vyrážejí z nových dosud neobjevených děr. Hlídat si musíte stále všechny přístupové cesty.“
Stavění báze je zpracováno velmi kvalitně. Celku bych v tomto ohledu vytkl snad jen absenci automatizace některých procesů. Nejvíce mě iritovala nutnost neustále spouštět těžební mašiny, které se po vytěžení žíly zasekly až do momentu než jsem je opětovně aktivoval. Stejný nešvar jsem zaznamenal i u technických struktur, které taktéž opravovaly jen na příkaz.
Obrana především
Budovatelský prvek je v tomto díle hodně výrazný. Možná právě proto vám Hypernova: Escape from Hadea podobně jako řada jiných RTS nabídne extrémně velkou mapu, se kterou se u jiných stejně laděných TD nesetkáte. Na rozsáhlém světě, jež je vám dán k dispozici, vás budou ohrožovat především divoce žijící druhy. Ty obývají monumentální jeskynní systémy, z nichž čas od času vyráží na výpravy. Jejich hlavním cílem je likvidace vámi postavených struktur. Vedle nich vám budou škodit také náhodně dopadající meteority, agresivní atmosféra planety a elektrické bouře, které dokáží narušit fungování budov na rozsáhlejší ploše.
Poslední dva zmíněné aspekty budou narušovat chod vaší civilizace jen v minimálním měřítku. Horši to je s divoce žijícími druhy, které na vás budou útočit vcelku často. Bránit se proti nim budete především různými typy automatických věží. Spektrum defenzivních struktur vám nabídne střílny obdařené plamenomety, plazmovými děly, kulomety a vrhači ledu, které jsou extrémně efektivní vůči rychlejším protivníkům.
Zlo tu nikdy nespí
Ve většině TD strategií si po určité době vytvoříte natolik efektivní obranu, že můžete svou základnu nechat klidně několik minut bez dozoru. Hypernova: Escape from Hadea vám takový luxus nedopřeje. Monstra tu neustále vyrážejí z nových dosud neobjevených děr. Hlídat si musíte stále všechny přístupové cesty. Pokud na chvíli polevíte ve své snaze, vpadnou vám do zad skrze škvíru, o které jste v daný moment nevěděli. V případě, že taková situace nastane, většinou přijdete o velkou část svých pozic, protože nebude schopni dostatečně rychle zareagovat na danou situaci.
Doupata monster jsou rozmístěna prakticky po celé planetě. Většina z nich naštěstí pro vás není aktivní. Nestvůry se v jejich útrobách probudí jen za předpokladu, že se k nim příliš přiblížíte nebo zničíte pelech jejich příbuzných, čímž je rozzuříte natolik, že na vás po několik minut budou bez ustání útočit. Hodně zajímavě je zpracována destrukce děr. Fakticky je můžete zničit jen speciálními děly, která prvním zásahem aktivují obranný mechanizmus nory, ze které se ihned začnou valit stovky nepřátel.
Autorům se podařilo vytvořit vcelku slušnou paletu negativně smýšlejících živočišných druhů, které se od sebe liší jak statistikami, tak i vzhledem a schopnostmi, jimiž disponují. Útočit na vaše základny budou jednoocí boneyové, dinosaurům podobní tootheyové, frogfooti a rhinoforkové, kteří se budou snažit za pomoci pořádného rozběhu zničit vámi vystavěné struktury na jeden zásah.
„Vývojáři z ActaLogic přinášejí do tohoto zatuchlého prostředí čerstvý vánek. Jejich projekt vám nabídne propracovaný systém budování, monumentální mapu, kvalitní optimalizaci a dobře navržené herní mechanizmy, skrze něž vás dokáže udržet stále ve střehu.“
Celá mapa je protkána sítí cest, po kterých se příšerky pohybují. Umělá inteligence, jež je po nich vede, často rozděluje hlavní vlnu na dvě až tři menší skupinky, které se ubírají jinou cestou než primární voj. Dle mého názoru je tu AI na hodně vysoké úrovni. V pozdních fázích hry vám často dokáže skrze tuto taktiku pořádně zatopit.
Nadprůměrná tower defence strategie
Pokud se podíváte na Steam, jasně uvidíte, že kvalitní tower defence strategie jsou hodně nedostatkovým zbožím. Většina aktuálních zástupců tohoto žánru bohužel žádným způsobem nevybočuje ze zajetých kolejí, díky čemuž nabízejí jen mírně nadprůměrný či průměrný zážitek. Vývojáři z ActaLogic přinášejí do tohoto zatuchlého prostředí čerstvý vánek. Jejich projekt vám nabídne propracovaný systém budování, monumentální mapu, kvalitní optimalizaci a dobře navržené herní mechanizmy, skrze něž vás dokáže udržet stále ve střehu. Za sebe bych mu vytknul především absenci možnosti automatizace některých procesů a mírnou dávku stereotypu, který se dostaví už po několika hodinách stabilního hraní.
Startovní projekt nezávislého tvůrčího týmu ActaLogic mohu bez většího rozmýšlení označit za nadprůměrný titul, který ostatní žánrová díla předčí snad ve všech možných ohledech. Celek nabízí osobitou hratelnost a přístupný koncept, takže si jej mohou zahrát jak zelenáči, tak i pořádně rozehraní veteráni. Za sebe bych investici do něj doporučil především jedincům, kteří hledají kvalitní mix budovatelské strategie a tower defence RTS.
Recenze
Hypernova: Escape from Hadea – nesnadné hledání domova
Hypernova: Escape from Hadea je hodně neotřelá tower defence strategie, která si za pomoci svých pozitivních vlastností jistě získá srdce většiny fanoušků obstojně navržených budovatelských děl. V případě, že se mezi ně řadíte, s investicí nemusíte dlouho váhat.
Líbí se nám
- efektivní kombinování prvků
- dobrý design herních mechanizmů
- obstojný systém budování
- velká mapa
- nemalá paleta nepřátel
Vadí nám
- absence automatizace některých prvků
- pomalý nástup stereotypu
Cena –
20e za mobilní hru fakt ne.