Martini v letadle – recept na průser
Kromě jednoduchého menu, kterému stejně chybí většina funkcí, nás ještě před samotným sandboxovým hraním čeká úvod, který nás vtáhne do nijak velkolepého děje hry. Začínáte totiž v soukromém tryskovém letadle, které míří kdoví kam a kdoví kdy. Hra vás už při tomto prologu naučí naprosto nejzákladnější věc ve hře – výrobu věcí. Vaším úkolem není nic jiného, než si „vycraftovat” Martini, které posléze vypijete. Jen co si sednete zpátky na místo, jde váš let od desíti k pěti. Začnou turbulence, část letadla praskne a uletí… Prostě to připomíná klasickou scénu každého katastrofického filmu obsahující letadlo. Nebo hru The Forest. Naštěstí se ale jedná s The Forest o jedinou viditelnou podobnost (mimo faktu, že obě hry jsou o přežití).
Jakmile se dostanete opět k hraní, je vaším úkolem najít záchranný člun pohybující se někde u hořícího potápějícího se letadla. A snad nejsem sám, když řeknu, že mi to hned připomnělo úvod BioShocku. Až na tu absenci majáku s cestou vedoucí do Rapture. Ale to je drobný detail.
I když to ale papírově zní docela pěkně, nenechte se zmýlit. Samotný prolog je totiž strašný. Je zbytečný, krátký, uzavřený, naprosto o ničem a je to přesný opak samotné hry. Naštěstí ale není nijak dlouhý a dá se v nejhorším případě přeskočit, což se zvlášť hodí při prvních pokusech hraní. Koneckonců je lepší hru restartovat a začít znovu s tím, co jste se z minulých pokusů naučili.
Džentlmen se zapalovačem
Naštěstí vás hned po prologu nečekají žádná další děsivá překvapení, ze kterých byste si hrůzou trhali vlasy. Vlastně naopak. Jste na již zmíněném záchranném člunu, v ruce pádlo a před vámi ostrov. To je v podstatě vše, co se dozvíte a co dostanete.
Hra vás žádným způsobem nevede za ručičku a neřekne vám, že se pomocí F můžete kouknout na hodinky a kliknutím myši můžete přepínat mezi hodinami a informacemi o vaší postavě; nenabídne vám žádný seznam věcí, co můžete vyrobit, nedá vám ani žádné nástroje (tedy až na zapalovač, kapesní nůž a flašku vody). Neřekne, neukáže a neudělá zhola nic. Zkrátka vás vhodí do otevřeného, nebezpečného a prázdného světa. Byť velmi pěkného.
A přesně v tom spočívá výhoda i nevýhoda této hry. Je sice určená širšímu publiku, ale cestu si k ní najde jen určitá sorta hráčů, protože téhle hře je třeba věnovat čas. Musíte se naučit všemu, co hra nabízí, přistupovat na její pravidla a možnosti, protože pokud se podíváte na návody pro crafting, zmizí ten pocit nadšení, když zjistíte, že můžete ty dvě věci, co se vám válí pod nohama zkombinovat.
Celkově vzato je alfa verze Stranded Deep poněkud zvláštním případem, kdy hra nabízí v podstatě jen zlomek zlomku z toho, co tvůrci chystají, ale přesto se můžete už nyní zabavit na několik desítek hodin. Objevovat totiž nemusíte jenom ostrovy a kombinace předmětů, ale i vraky lodí a letadel a všelijaké další zajímavosti, které vám pomůžou při přežívání. Koneckonců je docela zajímavé a zábavné zjišťovat, jak a za jakých okolností můžete využít například lepenku.
Samozřejmě můžete narazit i na zvěř. Aktuálně na vás čeká tuna krabů, velký počet žraloků různých druhů, kteří se s vámi opravdu nebudou mazlit; želvy, nejrůznější druhy ryb, rejnoci a dokonce i velryby, ačkoli je docela obtížné nějakou najít a mně osobně se to zatím nepodařilo.
První věc, na kterou pravděpodobně přijdete, že si můžete vyrobit, je táborák. Jenže hned po tom zjistíte, že nějak nemůžete udělat další věci, i když k sobě hodíte všechno, co najdete. Přesně v tom momentě se buď naštvete, nebo začnete zkoumat dál všechny možnosti. A věřte mi, když řeknu, že těch možností je opravdu dost a na některé přijdete jen čirou náhodou. Postavit nebo vyrobit si totiž můžete i přístřešek nebo zbraně a náčiní, a i když se opravdu dělají z toho, z čeho byste je v reálném životě postavili, tak snadno to nepůjde.
Náš vlastní gameplay
Mořská modř, sluneční žluť a krvavá červeň
Co vás ale hned po úvodu hry praští do tváře je samotná grafika hry. Ačkoli nejde sice o tu nejhezčí hru roku, je vizuální stránka něco, o čem budete chtít mluvit a budete se na to chtít koukat. Nehledě na to, že jste úplně sami, hladoví, žízniví a opuštění uprostřed ničeho, na krásné modré moře se při západu slunce kouká zkrátka skvěle.
Noc je temná a se žraloky okolo i strašidelná. Ve dne je hra ale barevná a dalo by se říct, že i veselá. Nebo alespoň evokuje veselé myšlenky. Vypadá to prostě jako venkovní aquapark nebo letní koupaliště. Celkově vzato zvládá Stranded Deep hru světel a stínů perfektně.
Samozřejmě je zde spousta věcí, které se dají vylepšit. Trochu tupé zvuky a absence zajímavé hudby si všimnete hned. Aktuálně jsou slyšet akorát hororově laděné dunivé tóny, když se k vám blíží žralok a krátká poklidná skladba hraná na piánu. Ale ano, vím, je to alfa. I přes to je ale hra relativně funkční a je tam co dělat. A to je nejpodstatnější. Teoreticky je hra i bez bugů a větších chyb. Říkám teoreticky, protože například ovládání trochu hapruje. Zvlášť například šplháte na stromy (ano, i to jde). Občas vám ovládání totiž nemusí přát a může se stát, že spadnete z výšky, díky čemuž si zlomíte hnáty a skončíte jako pirátská vlajka.
Den 4400.: Wilson se mi odkutálel. Zase
Abych se přiznal, osobně mě hra na první pohled zaujala především grafikou. V podstatě mi bylo jedno jak se hraje. Naštěstí se to hned změnilo. Ne přímo obrátilo, ale změnilo. Byl jsem mile překvapen v podstatě vším, co hra nabízí, a věřte mi, že procházení vraků lodí pozdě odpoledne vypadá skvěle.
Beam Team má navíc se hrou velké plány a já věřím, že Early Access jim pomůže v jejich realizování. Mimo to se můžete také kouknout na zveřejněný roadmap hry a můžete lehce sledovat, na čem tým aktuálně pracuje, co plánuje do budoucna a o čem vědí. Tvůrci jsou navíc otevření moderské komunitě a dokazuje to i fakt, že založili na Steamu subfórum pro komunitní mody, kterých už pár je.
Pokud bych měl ale Stranded Deep doporučovat, asi bych nad tím dlouho přemýšlel. Hra je to opravdu skvělá, hraje se skvěle a kouká se na ní taky skvěle. Přesto jde ale o alfa verzi a ve hře zase tolik věcí není. V tom případě mohu hru doporučit stejně tak jako nedoporučit. Opravdu záleží čistě na každém z vás, jestli chcete hrát hru už v aktuální podobě a zkoušet vše co nabízí, nebo si raději počkáte na další, nebo finální, verzi. To ale bude chvíli trvat. Nejen, že hra je teprve v druhé verzi alfy, ale tvůrci si dávají s novými updaty na čas. A čekání se vyplácí.
Přesto ale osobně doporučuji hru koupit a hrát už nyní. Určitě tím neprohloupíte. Pokud vám survival hry moc nesednou, Stranded Deep vám toho nejspíš moc neřekne. V opačném případě šoupněte hru rychle do košíku a šup pro kreditku. 15€ (přibližně 400 Kč) váš nezabije a vážně to stojí za to.
Na závěr bych rád ještě poděkoval našemu čtenáři s přezdívkou SamFisher za poskytnutí účtu, abychom si mohli hru vyzkoušet.
No já si myslím, že Bohemka si nemůže dovolit nějaký nedodělaný projekt jako v případě Army 3, která když vyšla byla až moc poloviční. Jenže tam asi byl problém, že Arma III už vyjít musela z důvodu financí (moje myšlenka, já do toho nevidím, tak opravdu netuším jak to bylo) , jelikož nebylo nic co by extrémně vynášelo na vývoj tak velké hry jako je Arma.
Zde je DayZ asi na tom o dost lépe, jelikož si na sebe vydělává každým dnem, přeci jen 3 000 000 x 22 je krásných 66 miliónů euro a to je sakra hodně! Stejně jsem ale se týče early acces her dost skeptický a to hlavně z důvodu, že jsem majitel WarZ (Infestation Survivor Stories) .
Co se týče toho testování hry za peníze, tak v případě H1Z1 je to dost padlé na hlavu a hráč si to klidně koupí. Hra vypadá pěkně, asi bude i zábavná a díky Sony má jméno. Myslím si, že Daybreak by hru na Steam nevydal a pokud ano, tak zdarma. Jenže pak je tu člověk jako já (ne nutně, ten se správným názorem) , který si myslí, že tady je něco špatně. Hodně špatně.
Druhá strana (DayZ) je na tom trošku jinak. Zde hra nabízí absolutní nic co se možností týče (prosím ať mi nějaký fanoušek netvrdí, že možností je fůra. Ani v namódovaným epochu toho není tolik, aby se člověk bavil jen PVE) a taky nechce nějak přehnané peníze. Každopádně čím více věci přibude, tak tím se bude zvedat i cena (konečný stav by měl být 45€, nepletu-li se) a tak je to správně když už jde o ten early acces. každopádně testování hry za peníze je furt ta největší pí. . co můžete udělat. Nikdy není jistota, že hra vyjde.
A oprava předešlého komentáře: Měl jsem namysli samozřejmě Marka Rosu. Tento kiks ale házím na Martina Rotu, díky kterému se pletu. no offense ^_^
Hellierer: Jenze v ramci dayz ta hra potom nebude zadarmo, takze to neni tak, ze jim testujes hru a jeste si zaplatis. Kdyz to budou mit hotovy, bude to stat treba litr, ja za to dal nejak to 500ko takze pro me vyhodny. Takova spis predcasna sleva. Nevim jak tahle hra nebo treba The forest, ale Bohemce bych veril, ze se na to nevysere v pulce vyvoje, by sli samy proti sobe pac maji urcitou zakladnu. U tech jinych her, kde ma na starost vyvoj par relativne neznamych lidi je to neco jinyho, tam mas mnohem vetsi sanci ze tvrde narazis.
Tady jde o to, že to funguje stejně, jako když si hru předobjednáte. Místo toho aby vám to ale jenom viselo v knihovně si to ale stáhnete a můžete hrát v v podobě, jaký se hra nachází. Což je ve směs vynikající věc. Neřeknu, kdybyste si tu hru museli po vydání koupit ještě za víc peněz (jak to většinou bývá) . Bohužel ten nápad kazí určitý tvůrčí celky, který toho prostě zneužívájí. Což je zase chyba Valve, že je nechají. Takhle když si koupíte hru, které věříte a třeba víte, že lidi co za tím stojí jsou zodpovědní, tak dostanete do rukou skvělou hru, kterou můžete hrát v podstatě o to více, protože se do ní furt něco přidává. Přesně takové je Stranded Deep a přesným opakem je zase dost jiných her. Když si ale najdete hru, o kterou se vývojáři starají, tak je tohle vynikající šance jak si hru zahrát daleko dřív a ještě vývojáře podpořit, aby do hry mohli ve finále nacpat ještě více věcí (berte to jako ‚stretch goals‘ u Kickstarteru) . Ale bohužel, stejně jako u všeho ostatního, ty negativní/špatné věci jsou prostě vidět víc
midder: Já to myslel jako že prakticky koupíš alphu (tedy early acces) a testuješ jim hru za prachy. Ano bylo to poměrně špatné vyjádření. Každopádně BF 4 sem si nekoupil a nehral takže nevim jaky je ale každopádně to asi bude dodělanější hra než-li třeba to Day-Z či momentálně Stranded Deep
Edit: Za testovani hry, ktera bude zadarmo.
Hellierer – Nechci te soudit, stahuj vesele jak chces. Ja samozrejme taky stahuju (az na hry) , jen kde o to, ze ten argument "po tom co jsem koupil DayZ, zadnej nedodelek kupovat nebudu" je dost na palici.
Prijde mi to jako: Po tom, co jsem koupil Battlefield 4 uz v zadnym pripade nebudu kupovat strilecky. (Trosku nadsazky )
Kazdopadne vsechny ty "early acces" hry jsou dost o hubu. Stejne tak tahle survival hra, veril bych jen Bohemce a Martinu Rosovi. Kdezto nejvetsi hrich je koupit H1Z1! ! ! A jen idioti si zaplati za nefunkcni hry, ktera bude zadarmo. To si davam takovy facepalmy ze z te bolesti hlavy jsem usl.
Slim50: Určitě ne, a je to dobře. Je zbytečné slibovat něco, co se nedodrží.
Ví se kdy to bude hotovo?
MIghty: V podstatě sem vyzkoušel všechno co prozatim nabízí. Měl sem pirátskou verzi takže sem zkoušel jenom tu 0. 01 či co to bylo tak tam opravdu moc dělat nešlo.
BTW: Než mě ukamenujete za pirátství tak sorry ale nedodělek po tom co sem koupil DayZ opravdu kupovat nebudu.
MORTHSIR: Asi umřel hlady protože nezvládl udělat ani oheň
taky pusobi zajimave, skoro jako bych se dival na film Gravity
Alfajk: A co teprva tohle…[ odkaz ]
Hellierer: Coze? To je docela rozporuplnne…. mrkev neni vajicko
Super hra ale zatím nemá co nabídnout.
Alfajk: "me ten The Order proste neda spat"
Tak za tohle si zasloužíš sušenku. Nic ve zlém, jen mě to pobavilo. Ta hra už je prostě všude.
K tématu: Na tuhle hru jsem viděl akorát videa a vizuálně to vypadá asi nejlíp, co jsem zatím z takovýhle her viděl. Je tam sice hodně bugů, ale pokud na tom budou opravdu pilně pracovat, tak by to mohlo být v pohodě. Možná trochu upravit systém craftění a AI žraloků.