Fenomenální hra! Alespoň takto někteří nazývají poslední velký titul od Ubisoftu, The Division, který jsme mohli vidět už na E3 2013, kdy byla hra oficiálně oznámena. Kolem The Division byl před vydáním opravdu velký hype, stejně tak jako obavy. Z kvality hry samotné, především kvůli tomu, jak dlouho trvalo, než konečně vyšla, i z kvality PC verze jako takové. Koneckonců si to řekněme na rovinu – je to Ubisoft, čekat vymazlenou optimalizaci může s čistým svědomím jen málokdo.
Budiž světlo
The Division je všechno, jenom ne ošklivou hrou. Pokud začnete v grafice hledat jakékoliv nedostatky, pak nějaké opravdu najdete. Vždycky se něco najde. Pokud ale prostě vypnete mozek a uvědomíte si, že je to jen hra a ne film, bude dělat The Division dobrý první i druhý dojem téměř v každé situaci a v jakýkoliv moment.
The Division je obecně co do vizuální stránky poměrně kvalitní hrou. Základ spočívá v enginu Snowdrop, který byl pro tuhle hru vytvořen. Mezi jeho největší přednosti patří obecně efekty. Světelné, stínové, fyzikální i post-processingové. Hra světel a stínů, včetně měnící se herní doby, je něco, co The Division a Snowdrop zvládá skvěle a patří to mezi první věci, které uvidíte. Pokud jde obecně o efekty, které tahle hra nabízí a Snowdrop umí, je v rámci MMO žánru The Division příkladným titulem. Hra si ale vesměs může vypadat, jak chce, protože ve finále je důležité hlavně to, jak to lidem pojede.
Sadistický New York
S optimalizací The Division je to tak trochu na štíru. Pokud si hru dáte na minimálně nastavení, není víceméně problém ji rozjet na 60fps. Jakmile ale začnete s nastavením něco kutit, budou problémy. Není ani tak těžké poznat, co přesně je tam náročné, spíš je problém najít optimální nastavení, při kterém se minimalizují jakékoliv propady. A důvody jsou hlavně dva – zaprvé je nastavení hodně a zadruhé není lehké najít situaci, při které se to dá dobře vyzkoušet a nastavit, protože nejnáročnější momenty se objevují uprostřed boje, kdy zkrátka nemáte čas ani prostor se hrabat v nastavení.
Mezi důkazy, že se The Division vyžívá ve stínech a světlech, patří i fakt, že zde najdete podporu několika technologií od Nvidie. Mezi ty patří HFTS, PCSS a HBAO+. S HBAO+ má nejspíš zkušenost řada z vás, takže není třeba to extra rozebírat. Omezíme se prostě na to, že HBAO+ je skvělá, byť docela náročná technologie pro ambientní okluzi, resp. zastínění objektů. Technologie PCSS se také začíná objevovat ve stále více titulech a vesměs jde o stínovou technologii, která počítá vzdálenost objektu vrhající stín od objektu, který vyřazuje světlo, a tím se mění ostrost samotného stínu. Stejně jako HBAO+, ani PCSS není zrovna tím nejlepším místem, kde hledat zvýšení snímků za vteřinu.
Vlastně takovým místem není ani Hybrid Frustum Traced Shadows, zkráceně HFTS. Jde o hybridní technologii, která v sobě kombinuje několik dalších technologií, jako anti-aliasing pro stíny, filtry na měkké stíny a Frustum Tracing. To dohromady dává nejen takřka perfektní stíny, které objektivně vypadají skvěle, ale zároveň to dost možná začne mučit vaši grafickou kartu. Jde vážně o náročnou technologii, která se dá snad doporučit jenom těm, kterým nevadí pokles o 30 fps nebo na to vážně ten počítač mají. Což má asi málokdo.
Efekty, které patří mezi GameWorks od Nvidie (mezi ně patří i ty výše zmíněné), jsou zpravidla náročnými technologiemi, takže pokud hledáte jakékoliv zvýšení snímků za vteřinu, tohle by měly být první věci, které vypnete. Ať už vlastníte kartu od Nvidie nebo ne.
Ve zbytku nastavení už se naštěstí The Division zpravidla omezuje jen na klasická nastavení vyp/nízké až vysoké, velmi vysoké nebo ultra. Naštěstí i naneštěstí. Jak už jsem totiž psal, najít optimální nastavení je docela těžké. Pokud na to půjdete na vlastní pěst bez nějakého návodu, tak je dost pravděpodobné, že vás to mírně řečeno přestane bavit. Osobně se doporučuji podívat na článek na oficiálních stránkách Nvidie, případně fanouškovský návod na Redditu. Díky článku od Nvidie zjistíte, co jaké nastavení dělá a jak je náročné, zatímco díky návodu na Redditu můžete zjistit, jaké nastavení je vážně to nejoptimálnější, abyste dosáhli nejhezčí grafiky a zároveň nejvíce snímků za sekundu.
Ani při práci s jedním nebo druhým textem ale nebudete mít ten nejlepší výsledek. Jsou totiž momenty, kdy si hra tak nějak dělá, co chce. Ani u mě, na GTX 970 s i5-6400, se nedá říct, že bych byl schopný hru konstantně na 60 fps rozjet. Většinu času tomu tak je a hra běží jako po másle, v některých případech ale snímky klesnou. A nejvíce se tak děje hlavně v případě větší přítomnosti volumetrické mlhy, kouřů a dalších podobných efektů. Když totiž projdu například ohněm, kolem páry nebo kouře, snímky klesnou klidně na 45 nebo méně. Pokles jsem také zaznamenal při koukání na detailnější části New Yorku. Což může být obecně větší problém, než se na první pohled zdá. Takových částí je docela dost a pokud jde o oheň nebo páru, tak s těmi se, minimálně v boji, setkáte opravdu častokrát. Jeden z typů nepřátel, se kterými se potkáte vlastně už na začátku, má totiž v rukou plamenomet a myslím, že si výsledek dáte dohromady.
Během soubojů je hra prostě náročná a často zjistíte, že neběží vůbec dobře, ale vlastně není moc věcí, které s tím mohou něco udělat. Prostě to musíte přežít, nebo je zabít dřív, než se k vám přiblíží, protože z dálky není pokles tak vidět.
Stejný jako dřív
Optimalizace je taková… polovičatá. Nedá se říct, že by byla špatná. Po chvíli šťourání v nastavení grafiky vlastně není problém, abyste hru ve většině případů rozjeli na 60 fps a hra vypadala skvěle. Ale zároveň se najde spousta případů, kdy prostě snímky spadnou klidně o 25 čísel a není vyloženě nic, co s tím můžete udělat, než se s tím prostě nějak vyrovnat.
Další důležitou roli v rámci PC verze samozřejmě hraje i ovládání. S tím jsem osobně neměl nejmenší problém. Přenastavit jsem si musel akorát klávesu pro přepínání chůze a také nastavit klávesy pro emoce/taunty, jinak ale nebyl s ovládáním problém. Všechno je krásně po ruce a funguje to tak, jak má. Jenom občas jsem měl osobně problém při přebíhání z krytu do krytu, kdy bylo těžší myší zamířit přesně na to místo, kam jsem chtěl. Snad bych jen uvítal trochu lepší interface, který se v mnoha ohledech prostě jeví až moc jako konzolový a na klávesnici s myší je prostě toporný.
Chyba předsudků
Každá hra má svoje chyby. Úplně každá. The Division samozřejmě není výjimkou a chyby tu najdete. V mém případě bylo nejviditelnějším nedostatkem samotné načítání. První načtení hry je poměrně dlouhé a během hraní se mi v jednom případě stalo, že se zkrátka mimo lokaci, kde jsem se objevil, nic nenačetlo. Což znamenalo hlavně to, že čím dál jsem se od svého místa zrození dostal, tím rozbitější hra byla, a to až do takové podoby, kdy jsem se prostě propadl do země a spadnul mimo celou mapu pod New York. Až úplný restart hry tohle vyřešil.
Zasekávající se umělá inteligence, občas divné animace, nefungující jedno tlačítko nebo v některých případech divný netcode není výjimkou. Vesměs je ale hra překvapivě hratelná ve všech smyslech slova, ale dokonalá není. Dost mi také vadilo, že když jsem se rozhodl změnit oblečení svojí postavy někde v tunelu, tak mi prostě zčernala a tudíž jsem ani neviděl, jak dobře nebo špatně moje nová šála a kalhoty vypadaly. Když jsem následně v jednom z úkrytů, kde se objevují i ostatní hráči, nakupoval zbraně, viděl jsem akorát půlku zbraně a dovnitř hlavy jednoho hráče, který mi stál v obraze. Jde ale o menší nedostatky, které se dají poměrně snadno vyřešit. Poslední problémem je pak samotné spouštění hry, během kterého se prostě objeví jen černá obrazovka a nic nevidíte. Alt+Enter sice tenhle problém vyřeší, ale je to dost nepříjemné a jde tak jako tak o chybu.
Ve zkratce je PC verze The Division poměrně kvalitním portem, za který se Ubisoft stydět nemusí. Jenom prostě mohlo být o trochu lépe a ve finále je to pořád jakýsi standard Ubisoftu. A co si o PC verzi The Division myslíte vy?
Hráno na sestavě: OS: Windows 10 – 64bit Minimální požadavky: Doporučené požadavky: Neměnné požadavky: |
Ne ze bych tady ty veci nejak sledoval a toho cloveka, potazmo server vubec neznam, ale stacilo mi precist si ten clanek a pod tim komenty a je mi celkem jasny, ze typek ma do objektivnosti tak daleko, jak je vodsud az na mesic. Nejen, ze si neustale kali do ust, ale taktez dela "objektivni" zavery z dedukci coby kdyby a i to povazuje za objektivni. A kdyzuz mu da nekdo vecnou otazku, jak by to teda AMD udelali lip, tak jen zmeni tema a zamete to pod stul. Odpovedi se clovek nedockal. O tech antiNV bannerech se uz asi nema cenu ani bavit. Navic, pokud jde o The Division – nevim jak to testovali, ale ja na svy sestave s horsim procakem, horsima ramkama a podle jeho slov jen o zdibicek lepsi grafikou mam nonstop 60 FPS ikdyz mam zaply vsechno (i ty narocny efekty od NV) krom VS. Neni to uplne bez propadu, ale ty se objevuji jen na urcitych mistech ve hre – vim o jedne krizovatce a dvou extraktech, kde mi to proste dropuje, ale jinak vubec.
Odpověď na komentář uživatele
Co to furt meles. Já mám svůj názor na daný web (podobný názor na něho má víc lidí co sem slyšel) a tím ze budes psát nesmysly ho teda nezmenim! ! Jinak nebuď prosím uražen že sem obvinil tvuj oblibeny web z neobjektivity!
to: zve-davec
Jestli testy odpovídají nebo ne s ostatními weby je nedůležité. Moc dobře vím kdo je DD a moc dobře znám ty jeho pasákovité triky kolem svých oveček. Vždycky dělá to co se mu nejvíce hodí. Pomlouval PC-tuning že bere úplatky a sám je bere. Hlásá o objektivitě a sám je zaujatý… Řešilo se to v několika internetových bitev a válkách takže už nehodlám ho řešit. Jan "DD" Stach je už profláknutá internetová celebrita.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Schválně jsem se díval: Skoro všude v sestavách má Intel CPU i jeho vlastní PC dle podpisu má Intel procesor a i v tom testu Division je Intel a ještě jej uvádí jako přímého partnera webu a je tam také pár reklam na Intel produkty hned nahoře! To je tedy pěkný odpůrce Intelu, nedokáži si představit, že by Intel podporoval fanatika do AMD. Testuje počítače s kombinací Intel+NV a mají skvělá hodnocení od něj, což nějak nesedí s tvým tvrzením. Každý člověk si může udělat názor, ale tvoje tvrzení je v rozporu s realitou na první pohled a každý se o tom může přesvědčit sám. Přijde mi ale hloupé jej označovat za odpůrce Intelu a NV, když v jejich testech mají jejich produkty i velmi dobrá hodnocení a dokonce doporučení. Proč tedy nebrat vážně testy na DDWorld, když odpovídají výsledkům jaké mají i na zahraničních webech. V ČR navíc řadu produktů nikdo jiný než DDWorld dnes už ani netestuje, což je dostatečný důvod brát jej velmi vážně. Souhlasím, je dobré brát v potaz více testů, jak píšeš a pokud to myslíš vážně, tak nemůžeš ignorovat DDWorld, zvlášť když jeho testy potvrzují realitu uvedenou i jinde.
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Nic proti, ale ty máš nějaký patent na posuzování toho, kdo je jak zaujatý? Jsi měřítkem objektivity? Jak víš, že ty jsi objektivní?
Prosím nikdo neberte vážně testy procesorů a grafik na DDworldu. Na tom webu vládne AMD fanatik a zařízlí odpůrce Nvidie a Intelu. Nejlépe si dělejte názor z více testů z různých zdrojů.
Odpověď na komentář uživatele
Onen web je naklonen na cervenou stranu a uz podle toho posuzuju solidnost! Nebylo to brano primo na clanek ci na division
To LAZY: Podle čeho posuzuješ jestli je web solidní nebo není? Máš nějaký patent na pravítko solidnosti? Výsledky a testy mají zjevně v pořádku, korespondují i s výsledky měření na zahraničních magazínech, ale je to česky a přehledně. Jejich komentáře můžeš brát/nemusíš, ale solidnost webu s tím přeci nesouvisí. Mají právo na komentář, stejně jako ty na názor. Solidnost přeci ale nemůžeš posuzovat podle toho, jestli se ti ty názory líbí nebo ne. Já dal jen odkaz na český test s více grafikami a procesory a v několika rozlišeních, což doplňuje poněkud omezený rozsah testů v tomto článku (což je pochopitelné, Zing je herní magazín, kdežto odkazovaný je HW magazín, každý dělá svoje) . Pro všechny čtenáře přínosné ať už fandíš zeleným modrým nebo červeným a kdokoliv nesídlí tvůj team je u tebe nesolidní
zve-davec: Priste prosim nejaky solidni web! !
Český test obsahující více grafických karet a procesorů a otestováno v rozlišeních 1920×1080, 2560×1440 a 3840×2160: [ odkaz ]
Hra běhá velmi slušně (a to jak dobře vypadá) s výjimkou plně aktivních PhysX efektů/technik, které jsou sice pěkné, ale až nepoužitelně náročné.
Jinak hráno a recenzováno v 1680×1050? V roce 2016? … ehm. Doporučuji si tu hru zkusit alespoň ve 4K, vypadá úplně jinak .
mne to drzi stabilne na 60fps na ultra, ale musel som znizit tu hmlu na medium, to je nejaky nedoladeny prvok, ale zase nejak viditelny rozdiel tam neni, a samozrejme uzasne tiene od nvidia, oni ked nieco vydaju ako novinku tak to nikdy nepojde poriadne, s tymito dvoma vecami to klesalo aj na 40fps, bez toho krasne drzi 60…. inac v hre by som bral nejake informacie o servroch ze kolko je tam cca ludi, niekedy dojde clovek do DZ a nikto nikde. inac musim uznat ze PVE je kratke a rychlo nudne, a PVP je zatial fajn lebo nemam este ten najlepsi loot ale obavam sa ze ked ho mat budem par krat sa pozabijame s nejakymi hracmi a zacne to by stereotypne, tak snad dlc to zachrania
Přesně tak. Vlastní obsah! Koho to nezajímá, ať ignoruje. Tyhle kecy a rádoby stížnosti nemají žádný smysl. Díky za přínosný článek!
Zrovna tenhle článek je opravdu dobrý a přínosný
Odpověď na komentář uživatele @Martass311
Omlouvám se, že chceme mít vlastní články a informovat naše návštěvníky po svém. To, že vy jste se o tom informoval jinde, neznamená, že tak učinili další.
Miky
Tak určitě se o tom hráči informovali na jiných serverech , tak nevidím důvod to zveřejňovat znova. Většina si to stějně už odzkoušela nebo koukla jak by to jelo na jejich sestavách, když jsem nedávno četl, že The Division Se během jednoho týdne prodalo přes milion prodůktu, že to byla prej nejprpodávanější hra od firmy Ubisoft.