Uživatel nepřihlášen

Deskovkový speciál: Temné znamení

Neděle 8.10.2017 18:49 - Autor: Jakub "barlow" Němec - Rubrika: Speciály Speciál Deskovkový speciál: Temné znamení

Propližte se ponurou nocí arkhamským muzeem a zastavte pradávné zlo, které chce pohltit náš svět.

V předminulém speciálu jsme se zaměřili na jednu z prvních her podle knih H. P. Lovecrafta, ale některým z vás se možná zdála příliš složitá. Přesto by byla škoda zanevřít na úžasný svět plný prastarých hrozeb, jež ohrožují samotné lidstvo. Proto jsme do dnešního dílu vybrali hru Temné znamení, která na Arkham Horror volně navazuje. Za zjednodušením původní hry stojí stejná dvojice autorů – Richard Launius a Kevin Wilson. Pojďte s námi prozkoumat, jestli se jim povedlo lovecraftovské hrůzy představit v méně náročné formě.

Děsivé artefakty

Muzea historie měla vždy svou zvláštní tajemnou atmosféru, jež umí člověka dostat daleko do minulosti. Přesto z nich mohou mít lidé strach, protože se v nich občas vyskytují záhadné artefakty související s věcmi, kterým současný člověk nerozumí nebo si je neumí vysvětlit. Pochybnosti rostou s ubývajícím slunečním svitem, a tak si představte, že se procházíte touto institucí v noci, kdy každý šramot může znamenat pochodující mumii nebo vzteklý přízrak zakletý v exponátu. Ben Stiller se nás snažil ve třech rodinných filmech přesvědčit, že zde můžete zažít hromadu legrace, ale z muzea v Arkhamu by utekl dříve, než by stačily skončit úvodní titulky. Městečko v Massachusetts se totiž nachází blízko míst, kde je ztenčená realita mezi naším světem a démonickým univerzem Prastarých, takže se tu dějí prazvláštní věci.

Píše se rok 1923 a nebeská tělesa se dostala do příznivé konstelace pro probuzení a příchod Prastarých, mocných bohům podobných monster, což by pravděpodobně lidstvo smetlo ze zemského povrchu. Starobylé předměty neznámého původu odhalují svá temná skrytá tajemství a jejich prostřednictvím se otevírají dimenzionální brány, z nichž do chodeb muzea proudí nebezpečné kreatury toužící po lidských obětech. Skupina jednoho až osmi statečných hrdinů musí zavřít tyto portály prastarými runami (označovanými jako temná znamení) dříve, než se jeden z Prastarých prodere do našeho světa. Hodiny neúprosně ubíhají, a tak se skupina vyšetřovatelů pouští do stále riskantnějších výprav. Pokud se jim nepodaří zapečetit průchody včas, musí se se ztělesněným zlem střetnout v závěrečné bitvě o zachování naší reality, při níž nejeden z odvážlivců přijde o život.




V hlavní roli kostky

V Temném znamení se setkáme se starými známými z Arkham Horror. Vývojáři vzali stejné seskupení hrdinů, příšer a úhlavních nepřátel, dokonce i se stejným grafickým ztvárněním. Vymysleli však nové principy, které z dříve těžce pochopitelné hry udělaly velmi přístupnou záležitost. Opět budete muset balancovat mezi riskem a jistotou a spoléhat na značnou míru štěstí při plnění úkolů. O vašem úspěchu a neúspěchu bude rozhodovat šestice zelených kostek, na nichž naleznete různé symboly – trojici odlišně bodovaných stop, ohrožení, znalostí a zděšení. Jejich vzájemnou kombinací překonáváte zapeklité překážky, které stojí v cestě k pečetícím runám a odměnám v podobě zbraní a kouzel.

Důmyslná mechanika, která vám dává možnost uspět, i když jste neměli správnou kombinaci v prvním hodu, propůjčuje celému dobrodružství dynamiku, která vás doslova přiková ke stolu. Při neúspěšném vrhu totiž odložíte jednu kostku a pokusíte se najít správnou kombinaci s pěticí krychliček. Házet můžete tak dlouho, dokud máte šanci splnit úkol. Při velké smůle si však stejně můžete naklonit štěstěnu na svou stranu, protože pomocí předmětů můžete ve svém tahu použít o něco silnější žlutou kostku nebo dokonce červenou kostku, na níž budete toužebně hledat žolíkový symbol zastupující kteroukoliv značku dle vaší potřeby.

Mimo bonusové kostky se vyplatí používat „odkládací“ kouzla, na něž lze umístit kýžený symbol i během neúspěšného hodu a ušetřit si jej do dalších kol. Samozřejmě nechybí ani artefakty doplňující zdraví a příčetnost hrdinů, předměty umožňující přehazování kostek, zbraně likvidující stvůry a pomocníci s důležitými bonusy. Změnou oproti Arkham Horror spočívá v tom, že po jejich použití o ně okamžitě přicházíte. Střídání jednotlivých zaklínadel a užitečných věcí tak probíhá dost rychle.




Půlnoc se blíží mílovými kroky

Nový a velmi povedený princip se skrývá za ciferníkem muzejních hodin. Časomíra totiž vyrovnává podmínky pro různý počet hráčů. V Arkham Horror bylo výhodné hrát s více než čtyřmi kamarády, zatímco u Temného znamení si troufnu říci, že je zcela jedno, zda jste solitérem nebo si pobyt v děsivém městě užíváte s dalším sedmi statečnými. S každou půlnocí se totiž odhaluje nová karta událostí, jež hrdinům znepříjemňuje pobyt ve vzdělávací instituci, ale odpočítávání času je odvozeno od počtu hráčů.

Jednotlivec ve svém tahu vybere svou činnost, hodí si o úspěch svými kostkami, vyhodnotí je a poté otočí čas o celé tři hodiny. Z toho důvodu se u velkého počtu dobrodruhů, kteří mohou spolupracovat na základě vlastností svých postav, utíká čas rychleji a valí se na ně jedna pohroma za druhou, zatímco dva hráči mají každý dva tahy k tomu, aby se na nadcházející hrozbu dobře připravili a mohli adekvátně reagovat. Temné znamení se v tomto ohledu zdá jako poctivá a spravedlivá hra, která nezvýhodňuje větší skupiny vyšetřovatelů.

Zalez zpátky do temnoty!

Během pobytu v muzeu se můžete rozhodnout mezi čtveřicí činností. Můžete zůstat u vstupu, kde na základě svých preferencí můžete investovat jednotlivé trofeje (platidlo v temném znamení) do obnovy fyzického či duševního zdraví, riskovat prohrabávání hromad cetek ve ztrátách a nálezech nebo navštívit obchod se suvenýry, kde za ušetřenou měnu můžete získat vše, co se vám namane.

Nejčastěji se ovšem budete zaměřovat na průzkum jednotlivých místností, kde na vás bude čekat nějaký úkol. Hrdina má k dispozici šestici míst, kam se může vydat, a pokud jsou hráči dostatečně šikovní, otevřou si i průchody do mimozemských prostor. Každý úkol má svůj vlastní příběh (v českém překladu díky distributorovi ADC Blackfire), který vás naladí na plnění úkolu dávkou strachu a tajemna. Dopředu víte, co vás při plnění čeká (někdy vám dokonce zamkne použitelné kostky!), a musíte zvážit, zda jste na daný scénář dostatečně připraveni. Obtížnost každého questu se určuje podle počtu trofejí, které za splnění získáte. Sladké odměny vás budou ponoukat k risku, ale selhání může mít katastrofální následky, mezi nimiž se schovává vyvolávání nestvůr nebo přiblížení Prastarého blíže k nabytí vědomí.

V různých příležitostech se z cizích dimenzí plíží nestvůry, jež se vám vaše snažení budou snažit překazit. Jejich žetony se vždy připojují k aktivním úkolům a stávají se součástí jeho vyřešení. Mnohdy se povede vylosovat taková monstra, že úkol nelze bez mocných artefaktů vůbec vyřešit. Jejich porážka však hráče odmění dalšími trofejemi na nákup upomínkových předmětů, jež se v dobrých rukou mění ve smrtící instrumenty.

Pokud se vyšetřovatelům nepodaří zavřít dostatečný počet bran do dalších realit, Prastarý vstupuje do hry a hrdinové se s ním musí v kolových soubojích střetnout. Ve vrcholném závěrečném souboji má jasnou převahu probuzený bůh, který bude řádně redukovat řadu odvážlivců vstupujících mu do cesty. V epických bitkách už nelze nijak široce kombinovat různé strategie, musíte se zaměřit na ubírání životů a k tomu není třeba nic menšího než šťastnou ruku při vrhu kostkami.




Zjednodušení, které potěší

Někteří z vás mohou namítnout, že Temné znamení je pouhým recyklátem úspěšné série. V tomto mínění vám budu oponovat. Autoři sice vzali stejné postavy a změny nepřichází ani v nasazených monstrech a Prastarých, ale kostková mechanika zpřístupní hru mnohem většímu počtu nadšenců deskovkových dobrodružství. Není třeba studovat složitá pravidla, vysvětlení trvá v řádu minut (krom speciálních případů) a během první hry pochopí základní princip téměř každý. Navíc se dá menší skladná krabice snadno přenášet a ani nepotřebujete velké prostory jako u Arkham Horror. U nás Temné znamení jasně uspělo.

Líbí se nám

- zachovaná atmosféra H. P. Lovecrafta
- kostky se symboly, jež skládáte do komb
- chytrá mechanika ubíhajícího času
- přehledná symbolika
- grafické provedení
- skladnost
- rozšíření v českém jazyce

Vadí nám

- může se stát, že po chvilce vás přestane zajímat příběh a jen plníte jasně dané úkoly

Temné znamení koupíte v našem obchodě Xzone.cz.

Tisk  
Štítky: deskovky
Další aktuální články
 
Middle-earth: Shadow of War – velkolepé tažení za záchranou Středozemě

Middle-earth: Shadow of War – velkolepé tažení za záchranou Středozemě

Čtvrtek 19.10.2017 15:50 - První díl byl darem z nebes pro všechny milovníky Středozemě a akčních her. Dokázal Shadow of War něčím překvapit? Přečíst celý článek »

3 komentáře | PC, PS4, Xbox One | Autor: Filca
Rogue Trooper Redux - dystopický komiks v nové grafice

Rogue Trooper Redux - dystopický komiks v nové grafice

Čtvrtek 19.10.2017 10:10 - Po více než deseti letech se vrací kdysi oblíbená komiksová střílečka. Uspěje v remasterované podobě? Přečíst celý článek »

6 komentářů | PC, PS4, Xbox One | Autor: Vakomlok
The Evil Within 2 - probuzení do nové noční můry

The Evil Within 2 - probuzení do nové noční můry

Středa 18.10.2017 14:57 - Horor The Evil Within je zpět a jeho tvůrci se pokusili udělat některé věci jinak a lépe. Podařilo se jim to? Přečíst celý článek »

27 komentářů | PC, PS4, Xbox One | Autor: Cvrnda

Napsat nový komentář

Nové komentáře ze všech diskuzí
Komentář ke článku Deskovkový speciál: Temné znamení
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
bedikk    Kolousek001: Tak to jsi nehrál žádnou německou "euro" hru.bedikkbedikk25    8.10.2017 22:45 bedikk

Kolousek001: Tak to jsi nehrál žádnou německou "euro" hru.

barlow člen redakce    Samozřejmě že tam je efekt štěstí, ale podle mojí zkušenosti se dá spousta věcí ovlivnit správným výběrem karet, popř. nabíráním věcí v obchodě nebo ve ztrátách a nálezech s mírným riskem. Pokud je člověk dobře vybavený, tak se může pustit i do těžších dobrodružství. Je to věc názoru, ale je tam méně náhody, než se na první pohled může zdát ;) Ty nejtěžší úkoly člověka samozřejmě potrápí a nedají se splnit na první dobrou... Rozhodně se nedá říct, že vždycky vyhrajete, občas je Prastarý a jeho přisluhovači silnější...barlowbarlow10057    8.10.2017 21:48 barlow

Samozřejmě že tam je efekt štěstí, ale podle mojí zkušenosti se dá spousta věcí ovlivnit správným výběrem karet, popř. nabíráním věcí v obchodě nebo ve ztrátách a nálezech s mírným riskem. Pokud je člověk dobře vybavený, tak se může pustit i do těžších dobrodružství. Je to věc názoru, ale je tam méně náhody, než se na první pohled může zdát ;) Ty nejtěžší úkoly člověka samozřejmě potrápí a nedají se splnit na první dobrou... Rozhodně se nedá říct, že vždycky vyhrajete, občas je Prastarý a jeho přisluhovači silnější...

Kolousek001    Deskovku znám a hrál jsem a tak dobrá mi nepřijde asi věc názoru. Jako všechny deskovky v sobě mají nějaký ten efekt štestí, ale tady je to tak 99% protože všechno ovlivňuje jen hod kostkou . . Což možná po čase i přestane bavit i vzhledem k tomu, že je to kooperace ...Kolousek001kolousek00128103    8.10.2017 20:57 Kolousek001

Deskovku znám a hrál jsem a tak dobrá mi nepřijde asi věc názoru. Jako všechny deskovky v sobě mají nějaký ten efekt štestí, ale tady je to tak 99% protože všechno ovlivňuje jen hod kostkou . . Což možná po čase i přestane bavit i vzhledem k tomu, že je to kooperace ...

Paulus Poetry    Deskové hry jsou fajn. Momentálně hraji Through the Ages, akorát v digitální podobě na mém tabletu. Perfektní provedení a hlavně s možností hrát v cz.Paulus Poetrypaulus-poetry66313    8.10.2017 19:43 Paulus Poetry

Deskové hry jsou fajn. Momentálně hraji Through the Ages, akorát v digitální podobě na mém tabletu. Perfektní provedení a hlavně s možností hrát v cz.Komentář odeslán z mobilní verze m.zing.cz

Právě vychází

» release list

Nové články

Preview | Recenze | Speciály
 
 
Middle-earth: Shadow of War – velkolepé tažení za záchranou Středozemě

První díl byl darem z nebes pro všechny milovníky Středozemě a akčních her. Dokázal Shadow of War něčím překvapit?

 
Přečíst celý článek»Autor: Filca - Platforma: PC a konzole
 
 
Rogue Trooper Redux - dystopický komiks v nové grafice

Po více než deseti letech se vrací kdysi oblíbená komiksová střílečka. Uspěje v remasterované podobě?

 
Přečíst celý článek»Autor: Vakomlok - Platforma: PC a konzole
 
 
The Evil Within 2 - probuzení do nové noční můry

Horor The Evil Within je zpět a jeho tvůrci se pokusili udělat některé věci jinak a lépe. Podařilo se jim to?

 
Přečíst celý článek»Autor: Cvrnda - Platforma: PC a konzole
 
 
Gran Turismo Sport – návrat krále motorsportu

Prověřili jsme nové Gran Turismo Sport a nezapomněli ani na srovnání s Project Cars 2 a Forza Motorsport 7.

 
Přečíst celý článek»Autor: Filca - Platforma: Konzole
 

Elex – návrat ke kořenům?

Recenze - 16.10.2017
 
Elex – návrat ke kořenům?

Na sérii Gothic většina hráčů vzpomíná s láskou dodnes. Zapíše se nové RPG z dílen Piranha Bytes v jejich srdcích stejně dobře?

 
Přečíst celý článek»Autor: ThainDegu - Platforma: PC a konzole