Můj kolega Jakub Němec byl z Total War Warhammer II nadšen. Celek hodnotil velmi kladně, scházela mu však slíbená kampaň, v níž měla být spojena jak současná, tak i původní mapa. Já sám jsem měl nyní možnost věnovat světu Total War Warhammer 2 opět trochu času. Takže tu pro vás nyní mám dojmy z Mortal Empires, ve kterých vám nastíním balanci jednotek, velikost světa a upravené herní mechanizmy.
Nesnadná volba
Na úvod je před vás postavena řada frakcí, které jsou zastoupeny určitými legendárními hrdiny. Hráči vlastnící všechna dostupná DLC mají k dispozici celkem pětatřicet lordů a dvanáct odlišně navržených frakcí. Jedincům disponujícím jen základní verzí Total War Warhammer je nabídnuta trošku tenčí paleta, nelze však mluvit o tom, že by výběr herních uskupení nebyl dostatečně pestrý. V elementárním spektru naleznete elfy, trpaslíky, lidi, ještěry, nemrtvé, bretonce, skaveny a zelenokožce.
V momentu, kdy si zvolíte jedno z nabízených uskupení, jste vhozeni do krutého fantasy světa plného válek a krvavých masakrů. Herní mapa měla původně obsahovat jak území Total War Warhammer, tak i všechny lokace z Total War Warhammer II. Nakonec se tak bohužel nestalo. K dispozici je vám dáno skutečně velké hřiště, jeho celistvost však zachována nebyla. Abych byl přesný byla uříznuta velká část Nového světa a jižních pustin.
Já sám jsem se rozhodl absolvovat kampaň na legendární obtížnost za trpaslíky z klanu Angarund vedeného Belegarem Želeným Kladivem, který byl se svými druhy vyhnán ze svého domovského sídla nezdárnými gobliny. Začátky byly díky velkému výskytu nepřátel a nepřízni osudu skutečně náročné. Po dlouhých bojích se sousedy jsem si konečně vytvořil říši, jež byla schopná efektivně zabezpečit má nevelká vojska. Dokonce se mi s mým šlechticem podařilo získat i dávno ztracené sídlo trpaslíků Karacký Osmivrchol. Tím však můj výčet úspěchů končil. V následujících tazích totiž přišel Archaon Navždy Vyvolený.
Chaos přichází
Po několika hodinách hraní, si s trochou štěstí vytvoříte říši, která bude efektivně schopná fungovat a zabezpečovat příjmy určené pro vaše armády. Jen málokterá frakce dokáže jeho chod skutečně narušit. Mezi nejvýraznější problémisty budou zřejmě opět patřit zástupci temných bohů vedení Archaonem Navždy Vyvoleným.
Prakticky by invaze vojsk Chaosu měla fungovat tak, že se armády zlovolné čtyřky rozlezou po celém herním světě a začnou plenit vše ve svém dosahu. V Mortal Empires prakticky sto procent jejich sil ihned zamíří k vašim pozicím, takže se budete muset potýkat se skutečně velkou vojenskou mocností, složenou z několika menších národů podporovaných Vargy a Skaelingy. Ti jsou nyní obdaření možností osidlovat všechna města, takže jejich vliv též není zanedbatelný. Naštěstí nemají k dispozici paletu z posledního rozšíření, jinak by boj s nimi byl o hodně náročnější.
„Původní obyvatelé Starého světa mají omezené vývojové stromy. Jejich hrdinům je upřen talent zajišťující nesmrtelnost. Mimoto nemají k dispozici žádné rituály, takže se nemají před bojem jak posílit. A aby toho nebylo málo. Jejich jednotky jsou vedle nově přidaných příšer hodně nevýrazné.“
Podobně jako v základní hře, i zde má invaze Chaosu dvě fáze. Obě jsou podobně silné, protože v obou případech má Archaon Navždy Vyvolený k dispozici ještě menší kmeny, útočící ze všech světových stran. Stále se tím pádem musíte mít na pozoru. Pokud některé z vojsk přehlédnete, může vám celkem slušně zatopit tak, že vám zničí několik měst či osad.
Osobně považuji za největší problém fakt, že Chaos jde především po vás. Některým zákonitě nepřátelským frakcím z neznámých důvodů často nic nedělá, takže mají možnost obsazovat vaše města ihned po vyplenění. Stejně tak na něj neútočí národy, které by se mu měly správě postavit do cesty v momentu, kdy se objeví na scéně.
Balanc se opět nekoná
V případě, že se vám podaří přežít invazi vojsk Chaosu, máte možnost dále expandovat své království na úkor menších národů. Po eliminaci většiny z nich se setkáte s obřími giganty, jež doposud nerušeně rostly za mořem. Střetnutí s uskupeními z Total War Warhammer II není nějak zvlášť příjemné, protože disponují řadou trumfů, které původní sestava z Total War Warhammer plně postrádá.
Původní obyvatelé Starého světa mají omezené vývojové stromy. Jejich hrdinům je upřen talent zajišťující nesmrtelnost. Mimoto nemají k dispozici žádné rituály, takže se nemají před bojem jak posílit. A aby toho nebylo málo. Jejich jednotky jsou vedle nově přidaných příšer hodně nevýrazné. Absolvování kampaně za starší frakce je tím pádem extrémně náročné. Pokud se za ně přesto rozhodnete hrát, je dobré si nainstalovat některé komunitní mody, které mírně napravují lajdáctví tvůrců.
Největší problémy jsem při hře za trpaslíky měl s Temnými elfy. Jejich vojska byla totiž plná agilních střeleckých jednotek, jezdců na chladnokrevných a černých dracích, kteří dokázali za pomoci smrtících plamenů pořádně pročistit řady mých mužů. Stejně tak mi nemalé starosti dělala jejich magie a krvavé rituály posilující značně efektivitu jejich válečníků.
Pád říše
Jak v hlavní kampani, tak v Mortal Empires vás po čase zastíní říše, které má pod palcem umělá inteligence. Prakticky je to nevyhnutelné, protože jste na rozdíl od nich v mnoha ohledech limitováni a znevýhodňováni. Trápí je však stejné problémy jako většinu historických gigantů. Čím rozsáhlejší je jejich území, tím náročnější je pro ně ubránit ho. Nepřátelé a povstalci z jejich vlastních řad na ně totiž stále dotírají.
„V rámci bezplatného obsahu je Mortal Empires obstojným dodatkem, který do jisté míry spojuje Total War Warhammer a Warhammer 2. Najdete v něm vaše oblíbené rasy, známé jednotky a legendární hrdiny, v jejichž kůži jste v minulosti dobývali Starý svět. Tvůrci se bohužel vykašlali na výraznější balanc a některé mechanizmy též nefungují zrovna nejlépe.“
Stabilní expanzi království kontrolovaných umělou inteligencí do jisté míry ovlivňuje také klima, v němž se jimi vlastněné provincie nachází. Některé lokality přejí určitým druhům více, jiné jsou pro ně naopak neobyvatelné, takže se jim v nich tolik nedaří, což se následně podepisuje na spokojenosti obyvatel daných sídel. Myšlenka rozdílně situovaného prostředí je zajímavá, ne každému sedne. Je to však rozhodně lepší řešení než původní návrh umožňující osídlovat jen specifická města.
Primárním kamenem úrazu však není velikost ani klimatický vliv. Nejvíce táhne umělou inteligenci ke dnu zbytečné rozštěpování jejich sil a nesmyslné útočení na body, které nemá šanci získat pod svou kontrolu. Tyto kroky jí po čase vysílí natolik, že není schopná efektivně reagovat na vzpoury či agresivní výpady menších sousedů, kteří jí po určité době úplně pohltí. Podobně jako v případě dovednostních stromů i zde vám mohou pomoci modifikace, které určitým způsobem její chování a přístup k určitým problematikám vylepšují.
Klasika ve fantasy kabátci
V rámci bezplatného obsahu je Mortal Empires obstojným dodatkem, který do jisté míry spojuje Total War Warhammer a Warhammer 2. Najdete v něm vaše oblíbené rasy, známé jednotky a legendární hrdiny, v jejichž kůži jste v minulosti dobývali Starý svět. Tvůrci se bohužel vykašlali na výraznější balanci a některé mechanizmy (Invaze Chaosu, vývojové stromy) též nefungují zrovna nejlépe. I přes tyto výtky však komplet nabízí vcelku slušný zážitek. Snad se po vydání Total War Warhammer III dočkáme lépe vyladěného DLC, jež bude postaveno na stejných základech jako tento kousek.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Zase jednou tak drahé ale když se nad tím takhle zamyslím ono je docela těžké udělat Temné , Vznešené elfy a trpaslíky aby nebyli OP oni totiž podle lore jsou takhle silní jenže jich je zase méně to je jeden z problémů proč jsou OP .
Odpověď na komentář uživatele Clon3
Pobřežní stráž je zatraceně OP, některé armády jsem měl složené jen z jejich členů. Stíny jsou ale agilnější.
Odpověď na komentář uživatele Finch182
Mě se zdálo že pobřežní stráž je silná dost hlavně se štíty a moc nestojí oproti stínům , navíc elfové mají celkově dobrý dostřel a Tyrion začíná skoro každou bitvu s 30 body many , Vznešený elfové jsou dělaný na styl že nepřítele poškodí tak moc než se k nim stačí dostat a pak ho dorazí . Sice je mi proti srsti trochu jejich některé armády kde mají téměř všude draky což je trochu zvláštní i na Vznešené .
Ja som si ešte za nich rozohrať nestihol a vidím, že na každom poste mimo draka majú lepšie jednotky, než high elfovia, no balance nie je v tom, že high elfovia majú lepšie ekonomiku?
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Pravda v oku víru mají taky vždy největší armádu , třeba by stačilo trochu víc destabilizovat jejich diplomacii mezi ostatními temnými , oni jsou ostatní legendární lordi rozházení ale oni jsou skoro spolu tudíž buď se elfové přidají k Morathi nebo k Čarodějnému Králi .
Odpověď na komentář uživatele Clon3
Uvidíme, které frakce přidají no. Chtělo by to ale víc vyladit balanci. Temní jsou až moc OP. Prakticky se mi ještě nestalo, že by neovládali většinu mapy.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Ti temní elfové jsou děsný bestie hlavně Morathi, ta může mít až 53% udržování takže to je pak masakr. Docela mě zajímá jestli postupem času přidají i Kharibdyss nebo Sestry masakru to bude pak jedna velká aréna
Odpověď na komentář uživatele Clon3
Já sem prakticky spolu s nimi dohrál kampaň. Ve finále jsem stál já s Lesními elfy a Posledními strážci proti Morathi a Malekithovi. Byl to slušný masakr. Hlavně každé vojsko temných mělo dva draky a hydru
Hlavně proti nim bojovat to je teprve zábava, jsem to zkoušel za Skarsnika a zasekl jsem se na 96 tahu .
Odpověď na komentář uživatele Clon3
Jo má hodně prostoru pro expanzi. Ti ostatní temní nemají moc šancí mu vzdorovat, když ještě máš poblíž tu Archu je to peklo.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Já hrál za matku a Hexoatl na mě doráželi skoro už od začátku , navíc on je syn dobře krytý na něj totiž nemůže žádná vetší frakce .
Odpověď na komentář uživatele Clon3
Fakt ? Já za ně naopak zažíval pohodku. Jel jsem to za synáčka, takže drak od 18 úrovně a pak už to jelo.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Je brzdí jen ten jantar
Já za ně hrál pouze v Oku víru , což na legendární jsem se za ně asi potil nejvíc
Odpověď na komentář uživatele Clon3
Tak to mají hodně velkou výhodu když člověk vezme ty penalizace v rudých klimatech.
Jinak nejvíc easy frakce jsou asi temní elfové. za ně je kampaň extrémně jednoduchá
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
To je právě ta věc u lesních elfů nezměnily nic, dokonce i úkol je stejný pro dokončení kampaně. Jen je dražší vylepšení Dubu.