Během let jste si mohli pořídit hned několik do češtiny přeložených knih, jež rozvíjí svět herního Mass Effectu. S komiksy, kterých také není málo, to však vždy bylo podstatně složitější a jejich česká vydání byste na pultech obchodů hledali marně. Až doteď. Na trhu se totiž objevil komiks s podtitulem Odhalení, což může být pro nejednoho velkého fanouška série Mass Effect velká a významná událost. Přináší ale tahle událost něco, co stojí za pozornost?
Turianské vyšetřování
Odhalení vypráví příběh Turiana Tirana Kandrose, který během jedné akce zjistil, že kdosi s napojením na organizaci Andromeda Initiative využíval zakázanou technologii Gethů. Nadřízení tedy Kandrose vyšlou na misi s cílem infiltrovat Andromeda Initiative a zjistit, jestli v ní neprobíhá něco nekalého a jestli se za snahou o kolonizaci galaxie Andromeda neskrývá něco víc. Aby se ale do organizace dostal, musí si nejdřív Kandros zajistit důvěru jejího vedení, a tak se spojuje s lidskou biotičkou Lunou Shanksovou při pátrání po zmizelém kvarianském vědci. Po něm však z osobních důvodů pase i jistý salarianský žoldák, který se snaží udržet pod kontrolou své nebývalé schopnosti. Ti všichni se následně zapletou do pátrání, jehož výsledek může mít dopad na úspěch nebo neúspěch cesty do cizí galaxie.
I když Mass Effect: Odhalení na rozdíl od knihy Vzpoura na Nexu postrádá patřičný podtitul, s ohledem na výše napsané musí být nejspíš každému fanouškovi jasné, že komiks má nejednu spojitost s rozporuplně přijatým Mass Effectem: Andromeda. Organizace Andromeda Initiative koneckonců v jeho příběhu hraje obrovskou úlohu a při hraní nebo při čtení Vzpoury na Nexu se setkáte i se samotným Kandrosem. Navzdory tomu má však Odhalení mnohem blíže k původní trilogii, protože se odehrává výhradně v Mléčné dráze, hrdinové navštíví mimo jiné Zemi, Citadelu nebo stanici Omega a svou úlohu tu mají dobře známé rasy, a to včetně Gethů. Celkově mi navíc přišlo, že svým pojetím má děj Odhalení nejblíže ke Zjevení, vůbec první knize Mass Effectu od Drewa Karpyshyna.
Rozdílem oproti knize je ale samozřejmě fakt, že děj komiksu je mnohem přímočařejší. Příběh, který Odhalení vypráví, je zkrátka dost jednoduchý, nikdy nesahá příliš do hloubky a postrádá jakékoliv podstatné zvraty. To by mi ale ani tak nevadilo, protože je stále dost zajímavý a poutavý. Horší je občasná zkratkovitost, kvůli níž jsem měl výjimečně pocit, že některé části příběhu zcela chybí. Jako by si tvůrci chtěli na několika místech usnadnit práci, a tak mi někdy přišlo, že děj až moc příhodně skáče z místa na místo, samozřejmě na to vždy správné místo, a jinak slušně napsané a sympatické postavy příležitostně jednají zbrkle a na potkání hned odvypráví vše, co je třeba pro posun příběhu, bez ohledu na okolnosti, nebezpečí nebo důvěru.
Naštěstí jde ale jen o občasný problém, navíc se nedá říct, že by něco vyloženě nedávalo smysl. Díky značné přímočarosti příběhu navíc všechno rychle odsýpá a není prostor pro hluchá nebo nadbytečná místa. Tohle všechno má ale za následek skutečnost, že je komiks sestávající ze čtyř částí dost krátký. Aniž bych se snažil o kdovíjak rychlé pročtení, Odhalení jsem přelouskal zhruba za hodinu. Jsem zvyklý, že komiksy tohoto formátu nepatří mezi nejdelší, ale tentokrát mi přišlo, že jsem u konce až příliš rychle.
Věrné nakouknutí do známého světa
Rozhodně si ale nemohu stěžovat na kvalitu českého překladu, díky němuž se komiks čte velmi dobře. Když pominu jedny nadbytečné uvozovky, nenarazil jsem na jedinou chybu. Nesetkal jsem se ani s ničím, co by bylo na pohled špatně nebo nepochopitelně přeložené, a oceňuji fakt, že všechny odborné termíny specifické pro svět Mass Effectu jsou přeložené stejně jako ve hrách. S tím souvisí občasné poznámky, které uvádí i anglický originál příslušných pojmů. Od dob Mass Effectu 3 vstřebávám téměř všechno související se sérií v angličtině, takže za něco takového jsem rozhodně rád. Mám přitom pocit, že poznámky jsou určené právě pro někoho, jako jsem já. Zapomeňte na to, že by mohly pomáhat neznalým čtenářům. Odhalení se ani na okamžik neobtěžuje se zasvěcením nováčků, kteří se s Mass Effectem dosud nesetkali, takže pro plné pochopení musíte mít o herní předloze a světu, v němž se odehrává, alespoň nějaké povědomí.
Stěžovat si nemohu ani na grafické zpracování, právě naopak. Všechno je řádně detailní, využití barev je ideální a autoři byli v případě některých políček dokonce takoví pedanti a detailisté, že v nich takřka přesně napodobili vizuální efekty a prvky, s nimiž se můžete setkat v herním Mass Effectu. Takže ano, ani v Odhalení nechybí klasický a všemi jistě oblíbený efekt lens flares. V některých případech se sice grafický styl viditelně liší, ale všechny rozdíly mají pokaždé smysl, zejména pro potřeby odlišení vzpomínání nějaké postavy od aktuálního dění. Celkově mohu říct, že grafika a barvy vytváří přesně takovou atmosféru, jakou bych od produktu ze světa Mass Effectu očekával.
Alternativní podoba
Herní komiksy, které u nás vydává nakladatelství Crew, se obvykle pyšní určitou obdobou bonusových materiálů. Nejinak je tomu i tentokrát. Na konci Odhalení se tak můžete podívat na černobílé návrhy několika stránek nebo na různé, opět černobílé varianty obálek jednotlivých částí komiksu. Tohle všechno nabízí drobnou, ale vítanou možnost zjistit, jak to, co držíte v ruce, vlastně vznikalo. Podívat se můžete také na alternativní obálky, které dělají dojem, že patří sborníkům komiksů, které by mohly ve světě Mass Effectu opravdu existovat. I ty jsou navíc doplněné o ukázky černobílých návrhů a konceptů, takže si fanoušci opravdu přijdou na své a bonusy je snad mohou i trochu pobavit.
O komiks Mass Effect: Odhalení si brzy budete moci zasoutěžit.
Celkově věřím, že Odhalení příznivce Mass Effectu nezklame. Nejde o nic světoborného, ale i tak na každého fanouška sci-fi od BioWare čeká přímočarý, ale svižný a vcelku strhující příběh, jenž jde ruku v ruce s pohledným grafickým zpracováním. Navíc dostanete možnost podívat se znovu na místa, v nichž se odehrávala původní trilogie, a blíže poznat některé postavy, prvky a okolnosti relevantní pro příběh Mass Effectu: Andromeda. Nikdy nezrealizované DLC balíčky pro Andromedu sice komiks nenahradí a skutečnost, že ho lze přelouskat doslova za několik desítek minut, také není nijak zvlášť příznivá. I tak jsem ale přesvědčen, že zatímco neznalým čtenářům nemá Odhalení co nabídnout, fanouškům toho může dát dost. Proto doufám, že vyšetřování Turiana Kandrose je jen první vlaštovkou a postupem času se na našem trhu objeví další komiksové příběhy ze světa Mass Effectu.
Za poskytnutí komiksu pro potřeby článku děkuji nakladatelství Crew.