Před deseti lety jedna hra změnila život tisícovkám hráčů. Jedna hra nabídla něco, co do té doby bylo výsadou drahých profesionálních systémů. Před deseti lety vyšla Operation Flashpoint: Cold War Crisis. Pojďme se podívat, kam se studio Bohemia Interactive za ty roky dostalo.
Pro nás hráče historie začala dne 22. června 2001, kdy vyšla první Operace Flashpoint. Na počátku velká euforie možností, které hra dovolovala, následovaná objevením moře chyb, které takové komplexní projekty vždy provází. Tvůrci ovšem nelenili a zásobovali nás záplatami a následující rok jsme se dočkali fenomenálního datadisku Resistance. Vývojáři zpětně považují za chybu, že neudělali přímé pokračování, neboť tehdy toužili vytvořit něco zcela jiného: RPG z divokého západu. Kromě výroby prototypu westernu se rozjelo hned několik dalších projektů vycházejících z OFP; konzolová varianta OFP: Elite pro Xbox, profesionální simulátor VBS1, OFP2 ve Vietnamu a pár dalších projektů, jež se nedočkaly svého dokončení, ale jejichž koncepce lze dohledat ve hrách po nich následujících. VBS1 bojoval ve snaze se prosadit na trhu vojenských simulací, kde jeho největším rivalem byl silně modifikovaný OFP známý jako DARWARS Ambush.
Konzolový OFP: Elite zabral mnoho let vývoje nejen svou technickou obtížností, ale i komerčními problémy, neboť vyšel v době vydání další generace konzole Xbox360 (2005) a zároveň se jeho recenze pohybovaly v rozpětí 1/10 až 9/10. V této době dochází k problémům s Codemasters a následné odtržení. V této době také probíhá vývoj projektu Game2, což měl (má) být totální vojenský simulátor s třemi extrémně velkými a plně zničitelnými prostředími (Chernarus, Takistan a Basta), velmi detailní vegetací a komplexní fyzikální simulací.
Bohužel těch nápadů bylo moc a tak padlo rozhodnutí vytvořit hru založenou na materiálech z Cold War Crisis vylepšenou o techniky z Elite, která se měla jmenovat OFP: Rearmed, ale z důvodů rozvodu s Codemasters získala jméno Arma. Tato hra vznikla v poměrně krátké době, což se projevilo nepříliš vydařenou kampaní a velkou spoustou chyb. Na základě Arma (2006) pak vznikla druhá generace profesionálního simulátoru VBS2 (2007).
Ale koncept Game 2 nebyl stále zavržen. Jen se muselo přistoupit k určitým kompromisům a tak vznikl projekt Arma 2. Paralelně BIS začali spolupracovat se studiem Black Element Software, které pracovalo na datadisku Arma: Queen's Gambit (2007). K tomu se přidalo třetí studio Altar Games, takže bylo možné pracovat paralelně na dvou lokacích zároveň.
Mezitím ale přišla éra digitálního obsahu a také Codemasters se svou hrou (2009) se známkou Operation Flashpoint ve svém názvu, přičemž došlo ke konfliktu mezi BIS a Codemasters ohledně propagace „oficiálního pokračování hry, které definovala žánr vojenských simulátorů“. Češi také vydali pokračování OFP, sice bez původního jména zato s původní náplní a jménem Arma 2 (2009). Bohužel jsme se stále nedočkali původní Game2, ale jen další evoluce původního engine z OFP.
Rok poté následoval velice vydařený samostatně spustitelný datadisk Arma 2: Operation Arrowhead a dvě expanze – British Armed Forces a Private Military Company, které letos vyšly zabalené v samostatně spustitelné edici Arma: Posily. Častěji vydávané menší hry jsou dnes ekonomicky výhodnější pro menší studia, neboť zajišťují přísun peněz nutných pro další vývoj. Před pár dny k 10. výročí vyšla původní OFP přejmenovaná na Arma: Cold War Assault včetně patche 1.99, dále Arma II Free, což je volně šířitelná Arma 2 ořezaná o kampaň a textury ve vysokém rozlišení (srovnání zde).
Na konci června vychází Arma X Anniversary Edition, což je kompilace všech dílů série Arma včetně původní Operace Flashpoint přejmenované na Arma: Cold War Assault. Jako bonus získáte skicy a obrázky krabic, ikonky, pozadí, hudbu z her a mapy. Kompilaci můžete koupit u našeho obchodu Xzone.cz za 1 048 Kč.
Na letošek se chystá simulátor vrtulníků s názvem Take On Helicopters a na příští rok Arma 3 a Carrier Command: Gaea Mission.
Zdroj: BIStudio
GRATULACE! ! !
Ja teda mam s dlc trosku jinou zkusenost. Nejdriv vysel digitalne BAF, a ten byl cesky (eng dabing samozrejme) a pozdeji PMC, ktere prelozeno nebylo vubec. Az teprv v Posilach bylo PMC cesky. A pokud se nepletu, OFP melo cesky dabing v kampani, ceske titulky pri hrani, pouze prikazy jednotek sly anglickym hlasem. Stejne tak Resistance, copak to nejnovejsi patch zmenil?
Pokud vím, DLC nakonec přeloženy byly, aspoň tedy v rámci krabicového vydání pod názvem Posily (jinak si teda nedovedu představit, že mám oba přídavky v češtině) , a pokud jde o Cold War assault, v ní je český překlad trochu skrytý. Jak mi na oficiálním fóru poradil komunitní manažer Bohemia Interactive, stačí přepsat menší drobnost v jednom souboru a hned je hra česky, zatím bohužel jenom tak napůl, spousta textů zůstává v Aj a zároveň hra neobsahuje český dabing (což je pro mě v případě datadisku Resistance celkem průšvih) . Vidím to ale tak, že aktualizace, jež by se měla objevit v nejbližší době, by češtinu přinést mohla, a pokud jde o lokalizaci celé Anniversary edice, ani o to bych se nějak moc nebál, myslím že přeložena bude
cocotusa – DLC pro OA nikdy oficiálně přeložené nebyly. Zbytek by česky měl být. Ale třeba Cold War Assault (přejmenovaný opatchovaný původní OFP) česky není (jen konfigurátor) .
PetasCzech: Kdyby aspoň lidi uměli víc používat mozek, protože očekávat od firmy, která dělá hlavně do závodních her, že vydá armádní simulátor… no je to normální? Nechám už Codemasters bejt a radši dám odkaz na skvělou vypalovačku z původního OFP: [ odkaz ]
Hodně štěstí
cocotusa: Na to ti asi nikdo neodpovi, dokud nebude venku. Ale snad to bude ceska verze co se bezne prodava, tudiz anglicani mluvi anglicky, rusaci rusky a cernarusove cesky. Verze by updatovane mohly byt, vzhledem k tomu, ze treba OFP se kvuli ochrane znamce muselo prejmenovat na Armu.
prahnu po hře jako OFP 1: Realistické bojiště , nádherný a dlouhý příběh , český dabing ! ! ! !
Bohemia Interactive je mojí srdcovou záležitostí. Armu miluji. Je to úžasná gamesa! Pravda, nesedne úplně každému, ale když už se vám alespoň trochu zalíbí, nejde ji pustiti z ruky,
mam otazku k Arma X Anniversary edition : je to vse v cestine? A jeste jedna sou opatchovane nebo bez zaplat. predem dekuji za odpoved
Prochik: My to sice zname, ale co jsem vsude cetl, tak prave mnoho lidi neseznamenych se situaci si myslelo prave to, ze OFP od codies je to spravne pokracovani. (stejne pak dopadlo srovnani Gothic 4 vs Risen) A co se BIS tyce, temhle chlapkum verim. Tech par bugu beru jako dan za to, ze mam k dispozici obri mapu, intuitivni AI (narozdil od her, kde ma AI pouze za ukol skocit pred hracuv zamerovac) a spousty zbrani jak oficialnich, tak modderskych, atd. Pro me, jakozto valecneho fanatika, se stala OFP a Arma modlou.
Rukopis vyvojaru se nezapre. . Co se tyce zabugovanosti, Flashpoint drzi s Armou krok. Jen proste nabizel ve sve dobe neco revolucniho a hratelnosti zabavi i dnes, coz o Arme2 nemuzu tvrdit, ta me bavila kdyz to prezenu tak dve hodinky. .
S ARMA bude ještě sranda . Codemasters a jejich propagační úlet s "oficiálním pokračováním hry" ani nemá smysl komentovat. Fanoušci stejně věděli jaká hra je pravé pokračování. Navíc oproti BIS na svojí komunitu kašlou – nereagují na fórech apod. (alespoň, co jsem se tak různě dočetl) . Operation Flashpoint je pro mě mrtvá značka.
Po Mafii je Flashpoint druhá nejlepší Česká hra.
preju jim hodne stesti a hodne dobrou arma 3